Buizenversterkers - overzichtstopic

Plaats hier alles wat met versterking te maken heeft.
Gebruikersavatar
Sjtevel 1984
Berichten: 2827
Lid geworden op: 18 okt 2012, 01:06

Buizenversterkers - overzichtstopic

Bericht door Sjtevel 1984 »

Klopt, het is een gedrocht. Maar op het podium zal hij toch ergens achteraan in het donker staan. :mrgreen:

@ dr. Bassvibes: Ik zie dat je in Maastricht woont, dan is Echt niet zo ver rijden. Je mag best eens langskomen om hem te testen.
Unlord schreef:Gelukkig heeft ook kutmuziek een publiek.
Gebruikersavatar
MR. LEE
Berichten: 7691
Lid geworden op: 04 nov 2013, 19:31

Buizenversterkers - overzichtstopic

Bericht door MR. LEE »

Een fijne versterker ,...zo'n Bassman 135 :wink:

( daar heb je wat an :worship: )
Gebruikersavatar
Hans58
Nestor Magnificus
Berichten: 26340
Lid geworden op: 01 jan 2005, 20:30

Buizenversterkers - overzichtstopic

Bericht door Hans58 »

Ik ben er ook erg blij mee. Overigens heb ik ook wel andere versterking gehad "waar je wat aan had", hoor (goede herinneringen vooral aan de Hartke 3500 en de ABM 500 RC van Ashdown), maar dit is echt heerlijk. In de The Poor-repetitieruimte staat een geweldige haai-end set van SWR 900 met 2 Epifanikasten, wat natuurlijk een zeer luxe situatie is, maar er gaat voor mij kwa geluid toch niks boven die ouwe buizenmeuk met die pyramidekast met Eminences. Mijn P's en de Höfner klinken daar gewoon het beste op voor mij en op die andere set komen ze toch niet echt van de grond.
Hans

"Eigenlijk is een P-bas nog het ultiem stoere ding" - Dr Teng

"Er is niet een Hondo die ook maar ooit iemand gelukkig heeft gemaakt!" - SpcMnk
Gebruikersavatar
dr. Bassvibes
Berichten: 11912
Lid geworden op: 06 sep 2008, 12:59

Buizenversterkers - overzichtstopic

Bericht door dr. Bassvibes »

Sjtevel 1984 schreef:Klopt, het is een gedrocht. Maar op het podium zal hij toch ergens achteraan in het donker staan. :mrgreen:

@ dr. Bassvibes: Ik zie dat je in Maastricht woont, dan is Echt niet zo ver rijden. Je mag best eens langskomen om hem te testen.
Hé wat leuk, moeten we zeker eens doen! Heb zelf ook wel wat interessante (vintage) gear, maken we er een mooie mini-meet van. :D
Gebruikersavatar
Peachabell
Berichten: 8193
Lid geworden op: 31 mar 2009, 11:38

Buizenversterkers - overzichtstopic

Bericht door Peachabell »

Eigenlijk heb ik alleen in de oefenruimtes of op het podium over buizenversterkers gespeeld, ik heb er nooit een aangeschaft.
Ik ben ook niet zo'n gearhead dat ik alle typenummers en specificaties nog weet.


De eerste basbuizenversterker waar ik over speelde was een Oost-Europees apparaat dat bovenop een manshoge speakerkast stond.
Dat gevaarte moest 150w kunnen leveren, als de buizen goed waren. (Weet je meteen waarom ik terughoudend ben met buizenversterkers aanschaffen)
Weinig definitie en een matige brul.

Verschillende Peavey's staan me nog goed bij. Een model me ingebouwde fuzz en equalizer met zilverkleurige draaiknoppen deed het in mijn oren heel lekker.
Ook een nieuwer 300w model dat letterlijk je kleren aan het wapperen kon brengen. Heel bruikbaar, maar qua klank niet echt m'n favorieten.

Fender bassman met manshoge speakerkast. Typeaanduiding bij mij onbekend, niet zo heel gedefinieerd in mijn herinnering, wel een lekker geluid.

Er staat me een Musicman basbuizenversterker bij, die een minder grote ingebouwde speakerkast had dan de bassman, maar wel beter klonk in mijn beleving.
Als we een nieuwe vaste oefenruimte zouden vinden wilde ik die wel overnemen. In plaats daarvan stopten we met de band.

Ook regelmatig over een London City, een grote groene buizenversterker met een speakerkast in dezelfde kleur, gespeeld.
Overstuurde wel lekker, ook een warme klank. De kast vond ik iets beter klinken met een Marshall versterker er boven.

Een grote Dynacord buizenversterker met een Ampeg speakerbox er onder gaf voor mij het mooiste geluid.
Weinig oversturing met in y'r face power, aanslag direct en goed te horen, door het gitaargeweld heen.

Er staat me ook nog een Carlsbro versterker bij waar ik blij van werd.

Tot zover m'n ervaringen met verschillende buizenversterkers, eigenlijk heb ik altijd gespeeld over wat er beschikbaar was.
Wat me wel een idee van de verschillende karakters heeft gegeven.
Gebruikersavatar
Sjtevel 1984
Berichten: 2827
Lid geworden op: 18 okt 2012, 01:06

Buizenversterkers - overzichtstopic

Bericht door Sjtevel 1984 »

dr. Bassvibes schreef:
Hé wat leuk, moeten we zeker eens doen! Heb zelf ook wel wat interessante (vintage) gear, maken we er een mooie mini-meet van. :D
Klinkt als een strak plan! :yes:
Unlord schreef:Gelukkig heeft ook kutmuziek een publiek.
Gebruikersavatar
ejp
Berichten: 840
Lid geworden op: 24 mar 2014, 14:13

Buizenversterkers - overzichtstopic

Bericht door ejp »

in de vorige oefenruimte stond een Bassman 135 met de piramide kast, prachtgeluid , maar 1 maal vroeg de gitarist of ik het lampje in de bassman 135 uit wilde zetten..

lampje?

nee .. hij stond in de fik!!! gauw uitgezet. en vlammetjes uitgeblazen.. nooit achter gekomen wat het was..

later zelf een bassman 50 aangeschaft met een 2 x 12 kast , ook weer een pracht geluid, helaas absoluut geen voldoende vermogen op het podium.

Daarna op een london City bak gespeeld, gaaf en vol geluid op een 2 x 12 box.

EJ
Fender Precision Players lefty
Maruszczyk Elwood 4 p lefty
Markbass LM 250 Black
TCE Bam 200
Box TCE BG250-115
Box Eden 15 inch
Hartke HD25
Behringer bxr1800h
Muziekschuur
Berichten: 5659
Lid geworden op: 21 sep 2009, 17:10

Buizenversterkers - overzichtstopic

Bericht door Muziekschuur »

Dynacord bassking tot en met de BA300
Marshall van 100 watt JTM100 via JCM800 bass naar VBA400
Peavey diverse buizen basversterkers.
Ampeg SVT (300 watt) en V4 (100 watt) en de fliptops
Hiwatt 100, 200 en 400 watt
Fender bassman 100 tot en met de Super bassman (met vele variaties w.o. de PS400)

Naast deze "meer standaard buizenbakken" zijn er vele klonen gebouwd van alle rangen en standen. En dit topic zal daar geen overzicht in creeeren. Wil je meer weten. Dan is het luisteren naar voorbeelden op YouTube over redelijke monitoren een prima middel om een idee te krijgen.

Buizen versterkers zijn zwaar vanwege de 2 of zelfs 3 trafo's. Dit zijn stalen platen met wikkelingen en zorgen voor een flink gewicht. Nieuwerwetse class D versterkers zijn versterkers die een computer voeding hebben en daardoor zeer licht zijn. Peavey is erin geslaagd met de VB-MA versterker een 300 watt buizenbak te ontwikkelen met een geschakelde voeding. 300 watt buizen terwijl de amp maar 17,5kg weegt.
Het gaat altijd goed.... totdat het fout gaat..
Gebruikersavatar
Sjtevel 1984
Berichten: 2827
Lid geworden op: 18 okt 2012, 01:06

Buizenversterkers - overzichtstopic

Bericht door Sjtevel 1984 »

Muziekschuur schreef:Peavey is erin geslaagd met de VB-MA versterker een 300 watt buizenbak te ontwikkelen met een geschakelde voeding. 300 watt buizen terwijl de amp maar 17,5kg weegt.
Klopt, alleen is deze nergens te krijgen....
Unlord schreef:Gelukkig heeft ook kutmuziek een publiek.
Muziekschuur
Berichten: 5659
Lid geworden op: 21 sep 2009, 17:10

Buizenversterkers - overzichtstopic

Bericht door Muziekschuur »

Zowel Marshall (VBA400) als de buizen Peavey's (voor bas) zijn een order only artikel geworden... Dus vast te verkrijgen... Uit te testen... NERGENS!
Het gaat altijd goed.... totdat het fout gaat..
robertbass
Berichten: 61
Lid geworden op: 26 jan 2014, 11:22

Buizenversterkers - overzichtstopic

Bericht door robertbass »

Merk en type
Merk: Hiwatt
Type: DR201


Wattage en soorten buizen
De DR201 kent, door de tijd heen, verschillende uitvoeringen. Het hedendaagse Hiwatt heeft overigens helemaal niets meer met het oorspronkelijke Hiwatt (Dave Reeves=DR in elke modelnaam) te maken. Het 'echte' Hiwatt ging een aantal jaren na de dood van Dave Reeves (1981) ter ziele.

Er zijn drie typen voorversterkers gebouwd, de late 60's (4-input), early 70's (4-input), mid 70's (4-input), late 70's (2-input) en early 80's (2-input). Deze voorversterkers zijn universeel toegepast in zo'n beetje alle modellen waaronder de populaire de DR 504 (50W), DR103 (100W), DR201 (200W) en zeldzame DR405 (400W).
De voorversterkerbuizen zijn in alle pre-amp versies de ECC83 en 1x ECC81 voor de Phase Inverter.

De DR201 kan dus een van deze pre-amps hebben. Daarnaast zijn er voor de DR201 twee verschillende power-amps gemaakt.
De vroege modellen hebben allen een eindversterker met 4x KT88.
Vanaf midden jaren '70 is de productie overschakeld naar een eindversterker met 6x EL34.


Impedantie
Alle Hiwatt amps maken gebruik van Partridge transformatoren. Deze zijn altijd oversized gekozen om geen consessies te hoeven doen aan power en kwaliteit. Uiteraard zijn Hiwatt amps daardoor vrij zwaar.
Beide DR201 power-amps (KT88 en EL34 modellen) hebben een keuzeschakelaar voor 4, 8 en 16Ohm.


Overige kenmerken (DI, line out, bijzondere mogelijkheden)
De Hiwatt amps (dus ook de DR201) zijn simpel van opzet en daardoor betrouwbaar. Hiwatt amps zijn volgens hoge kwaliteitseisen gebouwd, dat zie je als je er eentje open maakt, gebouwd met militaire precisie. Alles strak, bedrading recht en onder hoeken van 90 graden aangelegd. Juweeltjes en bij mijn weten heeft geen enkele andere fabrikant zoveel aandacht aan de bouw van zijn product besteed.

Hiwatt amps hebben 2 of 4 inputs (normal en bright) en beide channels hebben een eigen Input Volume. Via tone control met Bass, Treble, Middle en Presence) naar het Master Volume. Recht toe, recht aan.

De amps hebben geen D.I., geen tuner output, geen footswitch, geen opsmuk. Gewoon recht door zee en goudeerlijk.

Geluid
Een oordeel over geluid is altijd subjectief, dus ook bij mij. Het eerste opmerkelijke feit is dat er geen ruis of hiss in de amp zit. Gitaarplug er uit, volumes op max: de amp is doodstil. Tweede opmerkelijke is dat de amp bij elk volume strak blijft. De oversized Partriges bewijzen hun nut. Verder klint de amp erg helder, maar dat heeft alles te maken met je bas, cab en de ruimte waar je speelt. Ook dat is dus erg subjectief. Wat mij betreft is dit, samen met de Trace Elliot V8, de beste amp die ik heb/waar ik over heb gespeeld!

Onderstaand mijn DR201. Bouwjaar 1972, Early 70's pre-amp, 4x KT88 power-amp.
Afbeelding
Plaats reactie