Vox AC50, iemand meer info?

Plaats hier alles wat met versterking te maken heeft.
J-P
Berichten: 182
Lid geworden op: 30 aug 2010, 12:20

Vox AC50, iemand meer info?

Bericht door J-P »

Mijn versterkerreparateur heeft in zijn 35 jarige bascarriere een prachtig setje versterkers en bassen bij elkaar verzameld. 4 sets vox AC50, een AC100, een Fender Bassman met zo`n onmogelijke diamantvormige speakerkast.... toen ie laatst aan mijn ampeg bezig was mocht ik even met zijn `73 precision over een AC50 spelen. Niet 100% origineel, hij heeft de neiging al zijn versterkers te ontdoen van zwakke punten. Maar goed, ik was echt zwaar onder de indruk hoe dat ding klonk. Nu gaat ie zachtjesaan wat dingen verkopen en hij bood mij een hele nette set aan voor een prijs onder marktconform (alhoewel, je ziet de belachelijkste vraagprijzen).


Iemand hier enige ervaring met een AC50, eind jaren 60? Ik speel in een rockband waar de slaggitarist op een AC30 combo speelt en de sologitarist over een Marshall slash JCM.... In de oefenruimte oefen ik over een bassman 100 van de drummer, het ding staat er toch. Mijn ampeg V4 vind ik te zwaar om mee te nemen live en mijn markbass F500 klinkt eigenlijk net wat te netjes ook al is die door het gewicht live onovertroffen. Die vox staat me wel erg aan.
strings - Fender Precision USA DLX, Epi Firebird, Vintage Icon Fretless, Ibanez AFD5AMFP, Godin LGT USA, Yamaha Pacifica Tele,
things: Markbass F500, Tech21 B410, SWR Bassic 15"
Gebruikersavatar
MR. LEE
Berichten: 7691
Lid geworden op: 04 nov 2013, 19:31

Bericht door MR. LEE »

ik zou effe een vissie uitgooien voor die AC100 ,... dan heb je ook meteen wat(t) :D

Die neiging van 'm "om de boel te ontoen van zwakke punten" is overigens niet meer dan logisch ,
...wat moet je bijv met een "brilliant kanaal" als je basgitaar speelt ?

( het is overigens niet meer dan een paar condensator-waarden veranderen ,....da's alles )
J-P
Berichten: 182
Lid geworden op: 30 aug 2010, 12:20

Bericht door J-P »

Die AC100 is te zeldzaam voor mijn portemonnee ;)
strings - Fender Precision USA DLX, Epi Firebird, Vintage Icon Fretless, Ibanez AFD5AMFP, Godin LGT USA, Yamaha Pacifica Tele,
things: Markbass F500, Tech21 B410, SWR Bassic 15"
Gebruikersavatar
MR. LEE
Berichten: 7691
Lid geworden op: 04 nov 2013, 19:31

Bericht door MR. LEE »

J-P schreef:Die AC100 is te zeldzaam voor mijn portemonnee ;)

ik snap 'm :cry:

maaruhhh , 100W uit een buizenversterkertje heb je eigenlijk toch wel nodig om overal lekker te kunnen "bommen" :D
( of je moet 't uit méér speaker-oppervlak gaan halen met die 50W )
Muziekschuur
Berichten: 5659
Lid geworden op: 21 sep 2009, 17:10

Bericht door Muziekschuur »

De 50 watter is leuk voor thuis. Tenzij je een 2x15 meeneemt. Of een hypermoderne 2x12 opsnort met de meest gevoelige speakers (en het hoogste rendement) die je kan vinden.

Als je hem koopt voor opname... ok. Voor je band? Nope. En "marktconform".... Da's een moeilijk woord. De nieuwe Ampeg PF50 is waarschijnlijk net zo goed en qua features superieur aan de AC50. Bij "marktconform" is alleen sprake als de versterker alle boutjes en moertjes heeft van "toen" het doek niet gescheurd is en de tolex gaaf. Alle belangrijke componenten (trafo's, chassis (zonder extra gaten) en dingen als eq punten hetzelfde zijn als op het schema. Als hij "verbeterd" is dan moet dat gebeurd zijn met elco's en weerstanden, zonder originele montage punten en andere vitale delen te beschadigen.

Al met al.... Ik denk dat de amp wel interessant voor je kan zijn. Als je hem thuis gebruikt en er een originele speakerkast bij krijgt. Zodat het een mooi verzamelstuk is. Dingen als speciale hoezen, het kantelsysteem en aankoopbon en een lijst van artiesten die (aantoonbaar) er op gespeeld hebben, verhogen de waarde aanzienlijk. Ook dingen als interne handtekeningen en stempels moeten allemaal zichtbaar en origineel zijn. Is het een samengestelde amp uit "geredde onderdelen" dan is de amp niet meer waard dan een gemiddelde Fender bassman 100.
Het gaat altijd goed.... totdat het fout gaat..
J-P
Berichten: 182
Lid geworden op: 30 aug 2010, 12:20

Bericht door J-P »

Hij is optisch super, met originele cab. Interne handtekeningen, stempels etc zitten er, dus dat is mooi, maar ik wil `m ook live kunnen gebruiken inderdaad. De huidige eigenaar speelt ook met een set live, in een soort Shadows tribute, met 2 AC30s op gitaar. Ik heb dat gehoord en daar komt ie absoluut niet tekort. Maar goed, is geen dikke rock zeg maar. Hoezen en kantelsysteem zitten er niet bij, heeft de eigenaar ook niet gehad. Ik denk dat ik het setje eens leen en probeer in de oefenruimte met de band, daar gaat alles zo gruwelijk hard... goede test.
strings - Fender Precision USA DLX, Epi Firebird, Vintage Icon Fretless, Ibanez AFD5AMFP, Godin LGT USA, Yamaha Pacifica Tele,
things: Markbass F500, Tech21 B410, SWR Bassic 15"
Muziekschuur
Berichten: 5659
Lid geworden op: 21 sep 2009, 17:10

Bericht door Muziekschuur »

Niet lenen. Gaat em gewoon niet worden. Je hoeft er niet eens aan te beginnen. En de speakerbox zou je zomaar op kunnen blazen als daar nog een originele 15 inch in zit.
Het gaat altijd goed.... totdat het fout gaat..
Gebruikersavatar
tieleman
Berichten: 3373
Lid geworden op: 14 jan 2012, 12:19

Bericht door tieleman »

Er zijn ook genoeg bassisten die het ook redden met een Bassman 50, je moet vooral voor je jezelf proberen of het genoeg is. Zo niet, dan pech, maar anders, waarom niet?
Muziekschuur
Berichten: 5659
Lid geworden op: 21 sep 2009, 17:10

Bericht door Muziekschuur »

...........................en probeer in de oefenruimte met de band, daar gaat alles zo gruwelijk hard... goede test.
NOT!
Het gaat altijd goed.... totdat het fout gaat..
J-P
Berichten: 182
Lid geworden op: 30 aug 2010, 12:20

Bericht door J-P »

OK, ik begrijp het. Dan ga ik het maar met mijn V4 blijven doen denk ik. Helaas zijn we niet in het roady-stadium, het ding breekt mijn rug...
strings - Fender Precision USA DLX, Epi Firebird, Vintage Icon Fretless, Ibanez AFD5AMFP, Godin LGT USA, Yamaha Pacifica Tele,
things: Markbass F500, Tech21 B410, SWR Bassic 15"
Muziekschuur
Berichten: 5659
Lid geworden op: 21 sep 2009, 17:10

Bericht door Muziekschuur »

Kies dan een mooie class D top met het nieuwe ampeg voetpedaal ervoor. Daarmee zul je een mooie setup hebben en een prima sound. Uiteindelijk zal de V-4 kont schoppen. Maar in bandverband zul je zeker niet teleurgesteld zijn.
Het gaat altijd goed.... totdat het fout gaat..
Muziekschuur
Berichten: 5659
Lid geworden op: 21 sep 2009, 17:10

Bericht door Muziekschuur »


Afspelen vanaf 2.55.... Omdat de rest in het Frans is.

De Ampeg PF50. Voor live heb je wel de amp en twee 1x12 cabinetten nodig. Prijzig. En echt clean ...... Nope. (Met een vette drummer dat is) (Je kan natuurlijk prima clean via de P.A. en een beetje monitor hulp). Dan heb je je monitors wel nodig. (Maar dan heb je ook wat). Deze PF50 heeft een D.I. die over de eindbuizen heen zijn signaal geeft. Dus voor en eindbuizen in het D.I. geluid. Echt BRUUT.

Dit is heet van de naald dus veel info is er nog niet....

Heeft de band een eigen P.A. en kun je via een eigen monitor live meedoen. Dan is deze amp zeker een prachtige oplossing. Die licht (relatief) en goed is.
Het gaat altijd goed.... totdat het fout gaat..
J-P
Berichten: 182
Lid geworden op: 30 aug 2010, 12:20

Bericht door J-P »

Ziet er goed uit. Alleen, ik ben niet goed thuis in dat moderne spul, wat bedoel je precies met een Class D versterker? Gewoon een digitale eindtrap? We hebben geen eigen PA, helaas.
strings - Fender Precision USA DLX, Epi Firebird, Vintage Icon Fretless, Ibanez AFD5AMFP, Godin LGT USA, Yamaha Pacifica Tele,
things: Markbass F500, Tech21 B410, SWR Bassic 15"
Muziekschuur
Berichten: 5659
Lid geworden op: 21 sep 2009, 17:10

Bericht door Muziekschuur »

De PF50 is een 50 watt buizenversterker. De 1x12 portaflex cabjes zijn voorzien van neodynium speakers. Dus daarmee ga je het net wel/net niet redden.

In de Ampeg PF series heb je ook digitale ampjes. Van die lichte kleine ampjes voor in je achterzak.
Het gaat altijd goed.... totdat het fout gaat..
Gebruikersavatar
Deejay
Berichten: 52
Lid geworden op: 09 okt 2020, 16:48

Re: Vox AC50, iemand meer info?

Bericht door Deejay »

effe om dit oude topic weer soort van nieuw leven in te blazen. de ac50 was van oorsprong ( zover ik kon googleen ) een gitaarversterker die ook door bassisten werd gebruikt. maar hoe zit het met de kleinere broertjes van de ac50 ( denk aan de ac15 of ac30 ) of andere series van vox zoals de advt series, kunnen die ook gebruikt worden voor bassen of zijn deze het beste in combinatie met een gitaar? ik weet het is nu zoals vloeken in de kerk maar vroeg me dit gewoon af omdat de meeste britse bands in de jaren 60 veelal gebruik maakte van vox. iemand die me kan helpen?
Plaats reactie