gesloten cabinet vraag.

Plaats hier alles wat met versterking te maken heeft.
Plaats reactie
Bassman79
Berichten: 72
Lid geworden op: 24 mar 2012, 22:00

gesloten cabinet vraag.

Bericht door Bassman79 »

Heeft iemand een idee voor een goed vervangende luidspreker voor mijn 15inch speaker cab met een volume van 134l en gesloten ?
Ik zat er zelf aan te denken om een 'vent' in te zagen maar wil eerst weten of het kan zonder.
wil het liefst een 300w woofer er in.
Alvast bedankt!
Gebruikersavatar
MR. LEE
Berichten: 7699
Lid geworden op: 04 nov 2013, 19:31

Bericht door MR. LEE »

als je met het idee rond loopt om in een gesloten fabrieks-ontwerp , er "zomaar" een opening in te maken , dan kán 't ook "zomaar" op een teleurstelling uitdraaien :|
Bassman79
Berichten: 72
Lid geworden op: 24 mar 2012, 22:00

Bericht door Bassman79 »

MR. LEE schreef:als je met het idee rond loopt om in een gesloten fabrieks-ontwerp , er "zomaar" een opening in te maken , dan kán 't ook "zomaar" op een teleurstelling uitdraaien :|
Bedankt "zomaar" voor je hulp.
Het is geen fabriek-ontwerp cabinet. daarom wil ik weten of er een vent in moet/mag.
Gebruikersavatar
MR. LEE
Berichten: 7699
Lid geworden op: 04 nov 2013, 19:31

Bericht door MR. LEE »

Als je daar een basgitaar-luidspreker voor zgn "open enclosures" voor gebruikt, dan kan dat. :wink:

Je moet dan opletten dat je met de afstelling van de kast iets boven de "eigen resonantie" blijft van de luidspreker.

Er zijn hier wel mensen die er een hele studie van gemaakt hebben , en er ook een ontwerp-programma voor hanteren.

Ik gebruik een ouderwets zgn "nomogram" hiervoor.

Een verhelderend boekje is "Het luispreker-bouwboek" van H.H. Klinger.

( en daarin vermelde richtlijnen voor HiFi -toepassing hier en daar even een beetje slechts voor kennis te nemen .)

Het is overigens geen rocket-science ,....het komt echt niet op een mm aan :D
Plaats reactie