Op zoek naar een nieuw cabinet, maar welke?
Op zoek naar een nieuw cabinet, maar welke?
Oh wise and mighty Basgitaarforum, once again I seek your guidance. Ik ben in de markt voor een nieuw/ander speaker cab, maar welke?
Met The Apologist gebruik ik momenteel een Bag End Q10X-D, fucking fenomenale kast, lekker compact, weegt een ton en heeft een SPL van een whopping 103dB (met een 200 watt buizenbak die ver voorbij clean draait is dat luider dan je vriendin wanneer ze je met haar zus betrapt).
Mijn probleem met deze koelkastvretende herniafabriek... hij gaat niet diep genoeg.
De published frequency response (als ze bij Bag End vandaan komen dan geloof ik die published specs) is 50Hz-20kHz @ +/- 6dB, de coaxiale tweeter heb ik losgekoppeld dus in praktijk houdt hij op na 3,7kHz, het kantelpunt van het high pass filter. Er schijnt ook een low pass filter op te zitten, het kantelpunt daar van is mij niet bekend maar ik kan me indenken dat deze in de buurt van de 50Hz zal liggen, gezien de published specs. Of dat low pass filter er nou in zit of niet, hij begint merkbaar te sputteren op een C1, en laat ik juist die nou vaak gebruiken.
Nu begrijp ik dat er weinig kasten zullen zijn die de fundamental van een C1 echt goed weergeven, maar in dit specifieke geval is hij gewoon echt niet overtuigend genoeg aanwezig. De basis van veel van onze nummers is die C1 op de bas, en omdat we het meerendeel van de shows niet uitversterkt worden moet die duidelijk hoor/voelbaar aanwezig zijn vanaf het podium.
Voor een sfeerimpressie, luister eventjes op https://theapologist.bandcamp.com/music
In het kort, punten die voor mij beslist van belang zijn bij de aanschaf van een nieuw cabinet:
[*]Formaat, ik zoek iets in het format van een 4x10, 2x12 of 1x15, hij moet in de auto passen maar ook breed genoeg zijn om een buizenbak op te kunnen zetten
[*]Bereik, zoals gezegd moet hij goed diep kunnen, wanneer we niet uitversterkt worden is een beetje stage rumble een vereiste
[*]SPL, cabinet moet standalone voldoende volume kunnen genereren om een kroegje met ruimte voor +/- 150 man te kunnen vullen
[*]Sound, moet goed overweg kunnen met distortion pedalen en overstuurde buizenversterkers, toeters zijn absoluut geen must
Zaken waar ik absoluut niet om geef:
[*]Gewicht, bovenstaande vereisten bestaan niet in een vedergewicht kastje, daar ben ik me van bewust
[*]Prijskaartje, goedkoop is duurkoop
[*]Looks, mooi is een pré maar niet noodzakelijk
Voordat ik mijn eigen voorkeuren tot nu toe benoem ben ik in eerste instantie erg benieuwd naar jullie suggesties!
Met The Apologist gebruik ik momenteel een Bag End Q10X-D, fucking fenomenale kast, lekker compact, weegt een ton en heeft een SPL van een whopping 103dB (met een 200 watt buizenbak die ver voorbij clean draait is dat luider dan je vriendin wanneer ze je met haar zus betrapt).
Mijn probleem met deze koelkastvretende herniafabriek... hij gaat niet diep genoeg.
De published frequency response (als ze bij Bag End vandaan komen dan geloof ik die published specs) is 50Hz-20kHz @ +/- 6dB, de coaxiale tweeter heb ik losgekoppeld dus in praktijk houdt hij op na 3,7kHz, het kantelpunt van het high pass filter. Er schijnt ook een low pass filter op te zitten, het kantelpunt daar van is mij niet bekend maar ik kan me indenken dat deze in de buurt van de 50Hz zal liggen, gezien de published specs. Of dat low pass filter er nou in zit of niet, hij begint merkbaar te sputteren op een C1, en laat ik juist die nou vaak gebruiken.
Nu begrijp ik dat er weinig kasten zullen zijn die de fundamental van een C1 echt goed weergeven, maar in dit specifieke geval is hij gewoon echt niet overtuigend genoeg aanwezig. De basis van veel van onze nummers is die C1 op de bas, en omdat we het meerendeel van de shows niet uitversterkt worden moet die duidelijk hoor/voelbaar aanwezig zijn vanaf het podium.
Voor een sfeerimpressie, luister eventjes op https://theapologist.bandcamp.com/music
In het kort, punten die voor mij beslist van belang zijn bij de aanschaf van een nieuw cabinet:
[*]Formaat, ik zoek iets in het format van een 4x10, 2x12 of 1x15, hij moet in de auto passen maar ook breed genoeg zijn om een buizenbak op te kunnen zetten
[*]Bereik, zoals gezegd moet hij goed diep kunnen, wanneer we niet uitversterkt worden is een beetje stage rumble een vereiste
[*]SPL, cabinet moet standalone voldoende volume kunnen genereren om een kroegje met ruimte voor +/- 150 man te kunnen vullen
[*]Sound, moet goed overweg kunnen met distortion pedalen en overstuurde buizenversterkers, toeters zijn absoluut geen must
Zaken waar ik absoluut niet om geef:
[*]Gewicht, bovenstaande vereisten bestaan niet in een vedergewicht kastje, daar ben ik me van bewust
[*]Prijskaartje, goedkoop is duurkoop
[*]Looks, mooi is een pré maar niet noodzakelijk
Voordat ik mijn eigen voorkeuren tot nu toe benoem ben ik in eerste instantie erg benieuwd naar jullie suggesties!
Laatst gewijzigd door Jerry op 13 nov 2015, 14:38, 2 keer totaal gewijzigd.
Ik zeg dit. Ik heb de halve versie (de Super Cab) en die is al mokershard, de Virtue is nóg lomper
Oh, en beterschap dude, zie je in januari
Oh, en beterschap dude, zie je in januari
- Bart met de Bass
- Berichten: 246
- Lid geworden op: 04 okt 2009, 20:40
Geen idee wat voor cab je moet kiezen, maar lekkere moddervette rock!!!Voor een sfeerimpressie, luister eventjes op https://theapologist.bandcamp.com/music" onclick="window.open(this.href);return false;
Drums may get yer foot tapping, but the bass puts the grind in yer behind alt.guitar.bass quote
Bag End S18
Frequency Response: 36 Hz to 2 kHz ± 6 dB (4 pi Steradians)
Sensitivity: 101 dB SPL (1W @ 1m)
Power Handling:
300 W continuous sine wave
600 W instantaneous peak
En nog altijd een super strakke articulatie. Met een buizenbak erop blaas je de voegen uit een muur.
Frequency Response: 36 Hz to 2 kHz ± 6 dB (4 pi Steradians)
Sensitivity: 101 dB SPL (1W @ 1m)
Power Handling:
300 W continuous sine wave
600 W instantaneous peak
En nog altijd een super strakke articulatie. Met een buizenbak erop blaas je de voegen uit een muur.
TE KOOP op Marktplaats: geen idee, klik eens...
wombatboter: "Je speelt zoals je bent..."
Gear: Tien vingers en een voet...
wombatboter: "Je speelt zoals je bent..."
Gear: Tien vingers en een voet...
-
- Berichten: 5659
- Lid geworden op: 21 sep 2009, 17:10
maare, weet je zeker dat je cab het probleem is? Heeft je amp genoeg vermogen om die lage frequenties strak te versterken? Al eens een zwaardere top getest met het cab wat je nu hebt?
TE KOOP op Marktplaats: geen idee, klik eens...
wombatboter: "Je speelt zoals je bent..."
Gear: Tien vingers en een voet...
wombatboter: "Je speelt zoals je bent..."
Gear: Tien vingers en een voet...
-
- Berichten: 5659
- Lid geworden op: 21 sep 2009, 17:10
Dat ,...hierboven,...zijn goeie inputs .
Ik zou zelf ook als eerste eens kijken op de oscilloscope , wat er gebeurd als je die versteker aansluit op de toongenerator en dummy-load.
Vooral buizen-versterkers ( in tegenstelling tot wat men meestal denkt ) zijn niet zelden de slechtste laag-weergevers.
Het valt of staat met de kwaliteit van (vooral) de luidspreker-transformator en de voedings-elco's.
Niet zelden zie je bij een signaal rond de 50 Hz al een behoorlijk verminkte sinus.
Een kantel-frequentie-instelling waarbij de "afval" te weinig zichtbaar is rond de 40Hz kan bovendien ook flink roet in het eten gooien ( hoe vreemd dat ook klinkt )
En dan : Hoe is die 50Hz ondergrens gemeten van die box ? , is dat mogelijk een beetje te optimisch opgegeven specificatie ?
Wat zijn de parameters van die luidsprekers ?
Lage frequenties kunnen in de regel het beste door grote luidsprekers worden weergegeven.
En dan wordt 't al gauw weer een kwestie van compromissen ( hoe zwaar je wilt tillen )
Een (kleine) wijziging aan de buizen-amp is soms voldoende voor een veel beter resultaat .
Een wijziging aan een cabinet is soms ook mogelijk.
Ik zou zelf ook als eerste eens kijken op de oscilloscope , wat er gebeurd als je die versteker aansluit op de toongenerator en dummy-load.
Vooral buizen-versterkers ( in tegenstelling tot wat men meestal denkt ) zijn niet zelden de slechtste laag-weergevers.
Het valt of staat met de kwaliteit van (vooral) de luidspreker-transformator en de voedings-elco's.
Niet zelden zie je bij een signaal rond de 50 Hz al een behoorlijk verminkte sinus.
Een kantel-frequentie-instelling waarbij de "afval" te weinig zichtbaar is rond de 40Hz kan bovendien ook flink roet in het eten gooien ( hoe vreemd dat ook klinkt )
En dan : Hoe is die 50Hz ondergrens gemeten van die box ? , is dat mogelijk een beetje te optimisch opgegeven specificatie ?
Wat zijn de parameters van die luidsprekers ?
Lage frequenties kunnen in de regel het beste door grote luidsprekers worden weergegeven.
En dan wordt 't al gauw weer een kwestie van compromissen ( hoe zwaar je wilt tillen )
Een (kleine) wijziging aan de buizen-amp is soms voldoende voor een veel beter resultaat .
Een wijziging aan een cabinet is soms ook mogelijk.
Mijn drie centen die je precies geven wat je zoekt in de stijl die je speelt:
(Laat je niet gek maken door specs. Gebruik je oren.)
https://www.ampeg.com/products/portaflex/pf-800/
https://www.ampeg.com/products/portaflex/pf-210he/
https://www.ampeg.com/products/portaflex/pf-115lf/
(Laat je niet gek maken door specs. Gebruik je oren.)
https://www.ampeg.com/products/portaflex/pf-800/
https://www.ampeg.com/products/portaflex/pf-210he/
https://www.ampeg.com/products/portaflex/pf-115lf/
Bedankt voor de reacties allemaal! Voor ik op de versterker en de staat van de buizen terugkom eerst even mijn reacties.
@SpcMnk & Muziekschuur, een andere Bag End staat ook inderdaad hoog op mijn verlanglijstje, de Q10BX-D of Q10B-D bijvoorbeeld, maar een 15" of misschien zelfs een 18" spreekt me ook wel aan.
Muziekschuur, ik antwoord jou nog even via PM.
Haha, holy shit wat een monster, die kan zo in het rijtje waar ook de Ampeg Isovent in thuis hoort! Ik had Tecamp nog niet op mijn shortlist staan, de L410 Classic ziet er ook goed uit, ik ga me hier eens meer in verdiepen.BassAgent schreef:Ik zeg dit. Ik heb de halve versie (de Super Cab) en die is al mokershard, de Virtue is nóg lomper
Oh, en beterschap dude, zie je in januari
Aguilar staat ook hoog op mijn lijstje, al heb ik eerlijk gezegd geen idee waarom. I don't know what this is but I feel strangely drawn towards it...Bart met de Bass schreef:Was zelf inderdaad ook aan tecamp of aguilar aan het denken. veel punch en flink hard...
Thnx! Hou 3voor12 Utrecht even in de gaten, in januari komt er een EP uit!nangyala schreef:Geen idee wat voor cab je moet kiezen, maar lekkere moddervette rock!!!
Dat Barefaced spul klinkt bijna too good to be true, toch is iedereen er lyrisch over. Ze maken een Two 10 en een Six 10, maar waarom geen Four 10? Gevoelsmatig ben ik op zoek naar iets groters dan de Super Compact, al is dat misschien volstrekt onzinnig...Barabass schreef:Barefaced Super Compact? 1x12 inch, 11 kilo, 127 dB SPL, 600 Watt.
Dat Ampeg setje ziet er super chic uit, maar de Ampeg tone heeft eigenlijk nooit iets bij me losgemaakt. Ik heb een tijdje een SVT210HE + SVT15E combinatie meegezeuld wat ik wel o-ke vond klinken maar meer ook niet. De SVT810E, SVT410HE en het 300 watt buizenmonster doen al helemaal niks met me. Tegekke sound, als een ander er over speelt, ik kan er zelf op een of andere manier niets mee.Wiro schreef:Mijn drie centen die je precies geven wat je zoekt in de stijl die je speelt:
(Laat je niet gek maken door specs. Gebruik je oren.)
https://www.ampeg.com/products/portaflex/pf-800/
https://www.ampeg.com/products/portaflex/pf-210he/
https://www.ampeg.com/products/portaflex/pf-115lf/
@SpcMnk & Muziekschuur, een andere Bag End staat ook inderdaad hoog op mijn verlanglijstje, de Q10BX-D of Q10B-D bijvoorbeeld, maar een 15" of misschien zelfs een 18" spreekt me ook wel aan.
Muziekschuur, ik antwoord jou nog even via PM.
Over de versterker.
Het is een Traynor YBA200-2 waarvan ik niet 100% zeker weet of het de YBA200 of YBA200-2 is. Er is bekend dat er een aantal YBA200-2's de fabriek uit gegaan zijn met het auto bias circuit van de YBA200, feitelijk zijn dit dus gewoon YBA200's en niet YBA200-2's. De reden dat ik twijfel, op de achterkant van het chassis van mijn exemplaar staat nog het oude tube complement overzicht met 4x 6550 ipv 4x KT88. Ik zal van de week nog even kijken wat er precies achterop staat, op de YBA200-2 staat namelijk ook vermeld 'use matched tubes only'. De enige manier om daar zekerheid over te krijgen is natuurlijk om het apparaat open te maken, ik steek alleen liever niet m'n vingers in het chassis van een 200 watt buizenversterker. Er zit nu een quad JJ KT88's met ongeveer 800 branduren. Het is mijn eerste tube amp dus ik weet niet zo goed na hoeveel uur die dingen vervangen moeten worden, ik heb hem nu drie jaar dus ik was al wel van plan om hem binnenkort bij ACDC Repair langs te brengen voor een checkup en indien noodzakelijk een retube. Misschien is het verstandig om hier maar eens mee te beginnen
Ik heb de EQ meestal staan op 3/6/6 (T/M/B), dat is een beetje mijn startpunt. Op de stokoude Fender 2x15 (vented) van daar (met speakers waarvan niemand weet wat het zijn) heb ik wel het gevoel dat het geheel meer body heeft in het laag, de mids zijn dan wel zo dun als een gemiddeld HNTM meisje. Op de Bag End merk ik dat als ik laag bij draai op de EQ het spul begint te blazen. Het laag neemt de hele oefenruimte over en is niet meer 'in control'. Het wappert een beetje in de rondte en is niet perse een definieerbare noot.
Het is een Traynor YBA200-2 waarvan ik niet 100% zeker weet of het de YBA200 of YBA200-2 is. Er is bekend dat er een aantal YBA200-2's de fabriek uit gegaan zijn met het auto bias circuit van de YBA200, feitelijk zijn dit dus gewoon YBA200's en niet YBA200-2's. De reden dat ik twijfel, op de achterkant van het chassis van mijn exemplaar staat nog het oude tube complement overzicht met 4x 6550 ipv 4x KT88. Ik zal van de week nog even kijken wat er precies achterop staat, op de YBA200-2 staat namelijk ook vermeld 'use matched tubes only'. De enige manier om daar zekerheid over te krijgen is natuurlijk om het apparaat open te maken, ik steek alleen liever niet m'n vingers in het chassis van een 200 watt buizenversterker. Er zit nu een quad JJ KT88's met ongeveer 800 branduren. Het is mijn eerste tube amp dus ik weet niet zo goed na hoeveel uur die dingen vervangen moeten worden, ik heb hem nu drie jaar dus ik was al wel van plan om hem binnenkort bij ACDC Repair langs te brengen voor een checkup en indien noodzakelijk een retube. Misschien is het verstandig om hier maar eens mee te beginnen
Ik heb geen andere tops op de kast gehad, wel de top op een aantal andere kasten van helaas wat dubieuze kwaliteit. Afgebeuld spul van het oefencentrum wat zich toen het nieuw was eigenlijk al niet kon meten met m'n Bag End, laat staan na 20 jaar dagelijks misbruikt te zijn.SpcMnk schreef:maare, weet je zeker dat je cab het probleem is? Heeft je amp genoeg vermogen om die lage frequenties strak te versterken? Al eens een zwaardere top getest met het cab wat je nu hebt?
Ik heb de EQ meestal staan op 3/6/6 (T/M/B), dat is een beetje mijn startpunt. Op de stokoude Fender 2x15 (vented) van daar (met speakers waarvan niemand weet wat het zijn) heb ik wel het gevoel dat het geheel meer body heeft in het laag, de mids zijn dan wel zo dun als een gemiddeld HNTM meisje. Op de Bag End merk ik dat als ik laag bij draai op de EQ het spul begint te blazen. Het laag neemt de hele oefenruimte over en is niet meer 'in control'. Het wappert een beetje in de rondte en is niet perse een definieerbare noot.
Mijn electrotechnische kennis houdt echt op bij een effectpedaaltje in elkaar solderen op basis van schemaatjes die op het internet te vinden zijn, ik heb geen oscilloscope staan en ben huiverig om zomaar met m'n vingers in dat chassis te gaan zitten vroeten. Ik denk dat ik in eerste instantie gewoon die versterker even langs moet brengen voor een checkup en vanaf daar weer verder kijken als ik dit zo lees?MR. LEE schreef:Dat ,...hierboven,...zijn goeie inputs .
Ik zou zelf ook als eerste eens kijken op de oscilloscope , wat er gebeurd als je die versteker aansluit op de toongenerator en dummy-load.
Vooral buizen-versterkers ( in tegenstelling tot wat men meestal denkt ) zijn niet zelden de slechtste laag-weergevers.
Het valt of staat met de kwaliteit van (vooral) de luidspreker-transformator en de voedings-elco's.
Niet zelden zie je bij een signaal rond de 50 Hz al een behoorlijk verminkte sinus.
Een kantel-frequentie-instelling waarbij de "afval" te weinig zichtbaar is rond de 40Hz kan bovendien ook flink roet in het eten gooien ( hoe vreemd dat ook klinkt )
En dan : Hoe is die 50Hz ondergrens gemeten van die box ? , is dat mogelijk een beetje te optimisch opgegeven specificatie ?
Wat zijn de parameters van die luidsprekers ?
Lage frequenties kunnen in de regel het beste door grote luidsprekers worden weergegeven.
En dan wordt 't al gauw weer een kwestie van compromissen ( hoe zwaar je wilt tillen )
Een (kleine) wijziging aan de buizen-amp is soms voldoende voor een veel beter resultaat .
Een wijziging aan een cabinet is soms ook mogelijk.