Stand alone Box (15"?)

Plaats hier alles wat met versterking te maken heeft.
Kwetal
Berichten: 5
Lid geworden op: 28 nov 2015, 12:15

Stand alone Box (15"?)

Bericht door Kwetal »

Hoi,
Ik ben nieuw hier op dit forum (hallo allemaal).
Na vele jaren niet in een band gespeeld te hebben (wel thuis) ga me nu op mijn oude dag weer een beetje roeren en ik ben op zoek naar HET geluid.
Ik heb allemaal ouwe spullen, van tussen de 10 en ruim 30 jaar oud, waarvan ik in sommige gevallen niet eens zeker ben of ze bij een serieus volume niet uit elkaar vallen:

Oud:
  • Trace Elliot AH150 GP11 + 1514 box (ik denk zo rond 1982)
    SWR Redhead (ongeveer 1988)
    Eden 210XLT (2004)
    Yamaha Pb1 (2 stuks)
Recent (dit jaar) gekocht:
  • Crown XLS1500
    Bugera Veyron (Mosfet)
Die Bugera kan ik voorlopig gewoon gebruiken, die is prima. Crown met Pb1 gaat ook wel.
De Redhead is toch eigenlijk niet voor mij; teveel aardbeving zonder body; geldt in mindere mate ook voor de Eden cab, hoewel dat wel een beest is.
Ik heb vroeger het meest (lees heel veel) op de Trace stack gespeeld, die heeft al heel wat meegemaakt. Niet full range, om het voorzichtig uit te drukken, maar hard (zeker gezien het nominale vermogen), plus met die GP11 het juiste laag-mid. Nagenoeg geen hoog.
Ik speel voornamelijk met mijn vingers; slappen ben ik altijd nog van plan om eens goed te leren, maar eigenlijk heb ik niet de duim (kaarsrecht) en misschien ook niet de pols daarvoor.

Nu zoek ik een goede box die me dichter bij mijn droomgeluid kan brengen. Wat is mijn droomgeluid?
"Een wollige maar directe punch met een zachte crunch, warm, bescheiden maar zingend mid en aangenaam, sprankelend hoog" (origineel he?)
Nou prikte ik laatst in bij een toetsenist die over een Peavey KB300 speelde (15 " plus een grote horn), in een kleine ruimte met tapijt op de vloer. Ik wist niet wat ik hoorde! Hoe ik de snaren ook raakte, het klonk geweldig, punch, zangerig, crispy, heel dicht bij mijn ideaal. Thuis besloot ik om mijn Bugera eens over de Trace 1514 te proberen, en eigenlijk, tot mijn stomme verbazing, kwam ik daarmee al een heel eind... Die box klinkt gewoon goed; ik had altijd gedacht dat het gemis aan hoog aan die box lag, maar toen ik de GP11 over mijn Eden probeerde, kreeg ik dat goeie hoog er ook niet uit. Nooit erg in gehad!

Goed, na dit VEEL te lange intro: Ik ben dus op zoek naar een goede stand alone box die mijn dicht bij mijn ideaal kan brengen. Die Trace 1514 zou voorlopig eventjes kunnen, maar vroeg of laat (lees: vroeg) ga ik die opblazen, plus dat ik toch nog wat meer tophoog wil en ook iets wat makkelijk te tillen is (gezien mijn leeftijd ook). Ik heb heel eventjes gedacht: ik probeer zo'n KB300 te pakken te krijgen, maar dat is toch geen optie want dat ding is absoluut niet te tillen.
Ik denk eigenlijk dat 15" het meest geschikt is, ik hou van dat compacte "in-your-face" laag en ik denk dat het laag van bv 2/4x10's eerder boemerig gaat klinken.
Goed, tot zover dus...

Suggesties?
Bij voorbaat hartelijk dank!
Gebruikersavatar
R.E.D.
Berichten: 100
Lid geworden op: 24 okt 2006, 16:41

Bericht door R.E.D. »

Mijn suggestie: probeer eens een Bag End, als je de gelegenheid hebt. Ik ben erg blij met mijn S15L-D!
Gebruikersavatar
Mach1
passantenhaven
Berichten: 8318
Lid geworden op: 31 aug 2010, 18:13

Bericht door Mach1 »

FAD. Geen diep zompig laag maar mooi, helder laag met enorme ronk in het mid. Hoog is niet irritant maar rond juist.
En je hebt kwaliteit met de hand gebouwd. Ik heb een 2x12 bijbesteld , beter heb ik nog niet gehoord. Plus, erg licht!
1955 Fender Precisionbass
2022 Fender Roadworn Flea Sig Jazzbass
2023 Squier Sonic CAB Precisionbass


1969 Dynacord Hifi Favorit II
Euphonic Audio NL210.
High Camp
Berichten: 136
Lid geworden op: 26 jan 2014, 19:31

Bericht door High Camp »

Hallo Kwetal en welkom op Basgitaarforum!

Naast een fijne sound zijn er altijd andere aspecten die meetellen bij het uitkiezen van een combo of versterker/cabinet:
- volume
- gewicht en formaat (ik heb mijn spullen op zolder staan, om maar eens iets te noemen)
- budget: ben je hobby-miljonair of Bijstand-beuner
- en vast nog wel meer (kan even niet bedenken wat)

Wat voor mij werkt is Ampeg: zowel de transistor versterkers uit de Portaflex serie als de buizenversterkers (V-4B bijvoorbeeld).
Deze hebben de "Ampeg" sound, kunnen zowel old-school als modern klinken.

Ik weet niet waar je woont, maar zijn vast wel een paar muziekwinkels bij je in de buurt om wat uit te proberen.
Aanbevolen: Bax-shop in Goes, Keymusic (Eindhoven, Den Haag, Utrecht en Rotterdam) en Bass Matters.
Waarom? Deze winkels hebben veel en diverse soorten spullen voor de bassist.
Succes!
Kwetal
Berichten: 5
Lid geworden op: 28 nov 2015, 12:15

Bericht door Kwetal »

Bedankt voor de sugesties!
Maar eigenlijk realiseer ik me achteraf ook wel dat het onbegonnen werk is om op basis van iemands beoordeling een box te kopen. Zelfs al zou ik jullie goed kennen, weten hoe jullie spelen, wat je mooi vindt, wat voor spullen je zelf hebt en hoe je erover klinkt, dan nog is het tricky. Het is eigenlijk net als met vrouwen (of een partner, om het even neutraal te houden); idealiter wordt je verliefd en dan hoop je dat er een lang en gelukkig huwelijk op volgt...
Ik heb natuurlijk ook zitten neuzen op allerlei sites van merken, van winkels, op talkbass, harmony central, basschat etc. etc. en eigenlijk wordt je toch niet heel veel wijzer. Het is onontkoombaar; ik moet gewoon horen hoe ik er zelf over klink, hoe de box aanvoelt etc.
Dus er zit niks anders op dan maar gewoon al die winkels af te gaan. Blèèh! Totáál geen zin in! :(

@R.E.D.: Die Bag End boxen had ik ook al op mijn lijstje gezet; Bassmatters heeft er een aantal staan
@Mach1: ik had nog nooit van FAD gehoord, maar dat zal behoorlijk duur zijn. Ik zag geen basboxen op hun site en het is zo te zien op bestelling, dus een hoop geld en dan maar vertrouwen dat het dat ene schot in de roos is. Link! Wel mooi dat jij blijkbaar dat schot in de roos wel hebt getroffen.
@High Camp:
Volume: voldoende voor flinke cafe's, kleine zaaltjes etc. Groter is toch altijd met PA maar dat zal zelden zijn.
Gewicht: Liefst lekker handzaam! In ieder geval niet loodzwaar, 25-30kg is absoluut max. Ik moet hem ook makkelijk naar repetities kunnen meenemen.
Budget: max. €800,- en voor een DE droombox evt. iets meer. Maar evengoed kan ik iets van 300,- helemaal het einde vinden...
Stijl: jazz (mainstream/bebop), beetje latin en rock- en pop covers. Bas: Standard Jazzbass, roundwound, allebei de elementen open, soms het voorste element ietsjes teruggedraaid tot het geluid wat "open" gaat. Ik heb een goede techniek en een gecontroleerde, niet te harde aanslag, meestal tussen de elementen in, richting brug element, soms erop. Als het echt moet pompen en knallen, dan recht op het voorste element. Voor ballads e.d. vaak wat meer naar de toets.

Maar bottomline: ik ontkom niet aan een moeizame zoektocht (zucht). Neemt niet weg dat ik nog steeds open sta voor suggesties en ervaringen!
Muziekschuur
Berichten: 5659
Lid geworden op: 21 sep 2009, 17:10

Bericht door Muziekschuur »

Probeer in ieder geval een 4x10 van Trace Elliot.
Het gaat altijd goed.... totdat het fout gaat..
Gebruikersavatar
AmericanIdiot
Berichten: 6250
Lid geworden op: 12 feb 2005, 10:41

Bericht door AmericanIdiot »

Kwetal schreef:Budget: max. €800,- en voor een DE droombox evt. iets meer. Maar evengoed kan ik iets van 300,- helemaal het einde vinden...
Stijl: jazz (mainstream/bebop), beetje latin en rock- en pop covers.
https://www.marktplaats.nl/a/muziek-en-i ... ousPage=lr" onclick="window.open(this.href);return false;

Werkelijk een weggeefprijs (die kasten moesten ooit nieuw ruim € 1400 opbrengen). Beter vind je voor dit geld niet...kanon van een kast. Samen met een 210XLT (die heb je al) voor de grotere gigs een fantastisch duo...ik kan het weten V :lol: .
Marleaux JB-5 DiMarzio's Hotwire Funky 77 5str Fender US Jazz '83 EMG's Fender Dimension Deluxe V Eden D410XST D210XLT EBS 112 Neo
Crown XTi1000 MarkBass F1
Kwetal
Berichten: 5
Lid geworden op: 28 nov 2015, 12:15

Bericht door Kwetal »

@Muziekschuur: hoewel ik geen 4x10 (of wat dan ook met 10 inch) in gedachten heb, ga ik die Trace toch proberen als ik hem tegenkom. Ik heb (naast mij eigen oude beestje) ook ooit in een ver verleden wel over een grote, wat recentere Trace stack gespeeld, met een 4x10" bovenop een 15" en dat was zeker niet onaangenaam! Wat ik aan de Trace spullen waardeer, tenminste degenen die ik gehoord heb, is dat ze niet zo superstrak getuned zijn, wat een vrij direct geluid geeft maar toch met wat warmte.

@AmericanIdiot: die 210XLT kan me eigenlijk ook niet bekoren, was destijds i.d.d. behoorlijk duur (ik herinner me €795,- in 2004) en uiteindelijk totaal niet mijn smaak: een heel zwaar, voornamelijk voelbaar infra-laag en vrij nasaal midden; een beetje hol totaalgeluid. Voor sommigen het summum, maar niet voor mij vrees ik. Wel geweldige kwaliteit spullen overigens, tenminste die lijn.

Voor beiden geldt ook: zwaar, dus een enorm gezeul (Eden bijna 45 kilo!)
Gebruikersavatar
AmericanIdiot
Berichten: 6250
Lid geworden op: 12 feb 2005, 10:41

Bericht door AmericanIdiot »

Klopt, die 410XST is geen lichtgewicht maargoed, daar heb je hulp van je bandleden voor. Qua geluid is de XST serie niet te vergelijken met XLT, de XST is behoorlijk neutraal en legt heel gedetailleerd je bas en je spel bloot. Je zou 'm gewoon eens moeten proberen. Ik heb overigens andere speakers in mijn 210XLT kast gebouwd en daarmee is de typische XLT mid-bump verdwenen en het kastje 8 kilo lichter geworden.
Marleaux JB-5 DiMarzio's Hotwire Funky 77 5str Fender US Jazz '83 EMG's Fender Dimension Deluxe V Eden D410XST D210XLT EBS 112 Neo
Crown XTi1000 MarkBass F1
Gebruikersavatar
Mach1
passantenhaven
Berichten: 8318
Lid geworden op: 31 aug 2010, 18:13

Bericht door Mach1 »

1x15 haal je makkelijk met dat budget bij FAD. Hij maakt ze op bestelling inderdaad, dus dat is een gok. Na een lange zoektocht en heel veel te hebben uitgeprobeerd kwam ik dit tegen en was na een paar noten verliefd. Je bent zeker welkom ze te komen testen, is wel 2x12 en weegt ongeveer 20 kg!
1955 Fender Precisionbass
2022 Fender Roadworn Flea Sig Jazzbass
2023 Squier Sonic CAB Precisionbass


1969 Dynacord Hifi Favorit II
Euphonic Audio NL210.
High Camp
Berichten: 136
Lid geworden op: 26 jan 2014, 19:31

Bericht door High Camp »

Tip:

Test in ieder geval de Portaflex serie van Ampeg uit:
https://www.talkbass.com/threads/my-new- ... k.1139750/" onclick="window.open(this.href);return false;

Met bijvoorbeeld een PF-350 versterker en PF115LF, PF115HE of PF210HE blijf je altijd binnen budget en heb genoeg volume.
En een heerlijke sound, zowel old school als modern (vind ik althans)
En als je deze Ampeg ook lekker vindt klinken, dan nog:
Pluspunt: deze combinatie weegt verassend weinig.
Pluspunt twee: is bij veel winkels uit te testen.
Pluspunt drie: tweedehands (marktplaats bijvoorbeeld) heb je het spul nog goedkoper!
Gebruikersavatar
Jerry
Berichten: 2769
Lid geworden op: 17 nov 2006, 11:49

Bericht door Jerry »

Voor een single 15" standalone zou ik zeggen:

Orange OBC 115
Mesa Boogie Diesel 115
Trace Elliot 1153

Deze drie lopen voor een 15" cab zonder horn ontzettend ver door in het hoog.

Absolute afrader is de Ampeg SVT-15E, de lelijkste single 15" die ik ooit gehoord heb, heeft een hele nare 'klik' in het hoog zitten.
ArjanK
Berichten: 266
Lid geworden op: 09 okt 2007, 13:13

Bericht door ArjanK »

Kwetal, waar woon je ergens?
Kwetal
Berichten: 5
Lid geworden op: 28 nov 2015, 12:15

Bericht door Kwetal »

Bedankt weer voor de suggesties.
@Jerry:Die lelijke klik als je een snaar raakt, zoals je die bij de Ampeg SVT15E hoort ken ik, die Eden heeft er in mindere mate ook wat last van, idd een soundkiller. Het zit voor mij niet echt in het hoog; als ik rond 400Hz wat terugdraai dat gaat de klik voor een deel al weg en hij is het hinderlijkst met oude snaren. Als ik zo iets hoor in een box dat valt ie eigenlijk al zo goed als af...
Ik ga vrijdag denk ik maar eens 1 of 2 winkels af. Ws ook naar Bassmatters want Ik wil ook die Bag Ends horen, die schijnen een lekkere punch te hebben
Gebruikersavatar
AmericanIdiot
Berichten: 6250
Lid geworden op: 12 feb 2005, 10:41

Bericht door AmericanIdiot »

Eden...'klik' in het geluid? Hmmm, nog nooit last van gehad. Mogelijk het gevolg van een bepaalde speeltechniek, bepaalde EQ instellingen of wellicht speel je met plectrum?

Zo zie je maar weer, zoveel bassisten, zoveel smaken.
Marleaux JB-5 DiMarzio's Hotwire Funky 77 5str Fender US Jazz '83 EMG's Fender Dimension Deluxe V Eden D410XST D210XLT EBS 112 Neo
Crown XTi1000 MarkBass F1
Plaats reactie