Hoe ziet de ultieme buizenbak er uit?

Plaats hier alles wat met versterking te maken heeft.
Gebruikersavatar
MR. LEE
Berichten: 7691
Lid geworden op: 04 nov 2013, 19:31

Bericht door MR. LEE »

Basvarken schreef:Dankje. Ik had overigens bij deze opzet met twee amps geen last van slecht laag.
Dan zal dat fase-verschil wel meevallen denk ik. :D

( Als de twee geluidsgolven elkaar (gedeeltelijk) opheffen dan is "het laag" niet echt goed )

En intermodulatie-vervorming kan leuk- of tegenvallend uitpakken ,...da's is in zulke experimenten nooit te voorspellen .

Dit fenomeen heeft Trace Elliot zelfs wereld-faam opgeleverd qua sound :wink:
Gebruikersavatar
Goose
Berichten: 2178
Lid geworden op: 03 aug 2004, 22:59

Bericht door Goose »

Wat mij wel mooi lijkt qua buizenbak en toch een trak laag geluid: pre-amp buizen, 1 eindbuis voor de oversturings klank en dan verder uitversterkt met mosfet. Geen klasse D, want schijnen nogal wat problemen te hebben met spannings verschillen. De nieuwe Orange komt al in de buurt. Alleen jammer dat er geen buizen in zitten. Misschien qua opzet van de OB1, 2 kanalen. En dan wel met preamp buizen en zegmaar een "klank" eindbuis.
-Fender Vintera P
-Gretsch G5442BDC
-Randall RB500
-Dynacord Exquisit
-Eden 212
-Peavey 115 (Eminence Kappa Pro 15)
-en teveel effect pedalen....
Muziekschuur
Berichten: 5659
Lid geworden op: 21 sep 2009, 17:10

Bericht door Muziekschuur »

Koch maakt gitaarversterkers via dat principe.

Gewone Ashdown en trace Elliot heads gebruiken al jaren een buizen pre en mosfet eindtrap. SWR anyone?

Het geeft niet die dynamiek in je spel als een volledige buizenbak.
Het gaat altijd goed.... totdat het fout gaat..
Gebruikersavatar
Goose
Berichten: 2178
Lid geworden op: 03 aug 2004, 22:59

Bericht door Goose »

Ashdown, TE en SWR hebben toch geen van 3en een eindbuis? Gaat mij vooral erom dat ik qua klank een voor en eindtrap heb. Maar de voordelen van een mosfet eindtrap die het laag strakker uitversterkt wil ik ook wel hebben. Vandaar een volledige buizen preamp en 1 buis + mosfet eindtrap.
-Fender Vintera P
-Gretsch G5442BDC
-Randall RB500
-Dynacord Exquisit
-Eden 212
-Peavey 115 (Eminence Kappa Pro 15)
-en teveel effect pedalen....
Muziekschuur
Berichten: 5659
Lid geworden op: 21 sep 2009, 17:10

Bericht door Muziekschuur »

Nope. Staat er ook niet.

SWR enz = buis in pre & mosfet eindtrap.

Koch heeft 3 jaar geleden de Jupiter geintroduceerd met buis in de voor en eindtrap.

Simpelste om daar te komen is de Koch Pedaltone en een eindtrap van bijv. Crown. De Pedaltone heeft een ecc83 als eindtrap. Die levert max. 1 watt...
Het gaat altijd goed.... totdat het fout gaat..
Gebruikersavatar
AmericanIdiot
Berichten: 6250
Lid geworden op: 12 feb 2005, 10:41

Bericht door AmericanIdiot »

Een ECC83 is een triode, in de reguliere eindtrappen zitten pentode's die nu juist die lekkere buizensound geven. En de uitgangstrafo in combinatie met het gedrag van de speakers is een belangrijk onderdeel van het totaalgeluid. Dat emuleer je niet met een eenvoudig triode eindbuisje. Was het maar zo eenvoudig, zoals ik zei dan ben je met een relatief simpele preamp > mini-eindtrap > classD poweramp klaar.
Marleaux JB-5 DiMarzio's Hotwire Funky 77 5str Fender US Jazz '83 EMG's Fender Dimension Deluxe V Eden D410XST D210XLT EBS 112 Neo
Crown XTi1000 MarkBass F1
Gebruikersavatar
Basvarken
Berichten: 7419
Lid geworden op: 01 dec 2005, 22:49

Bericht door Basvarken »

De charme van een fulltube zit 'm voor mij niet in de buizen voorversterking maar in de buizen eindtrap.
Proost!

The Gibson Bass Book bestellen?
https://www.thegibsonbassbook.com
Muziekschuur
Berichten: 5659
Lid geworden op: 21 sep 2009, 17:10

Bericht door Muziekschuur »

+1..........
Het gaat altijd goed.... totdat het fout gaat..
Gebruikersavatar
Goose
Berichten: 2178
Lid geworden op: 03 aug 2004, 22:59

Bericht door Goose »

Dus een pentode eindbuis. Die regelbaar maken qua oversturing. En dan een transistor eindtrap om de demping/strakheid van het laag te bevorderen. Maar dan zou ik op dit moment eerder gaan voor een mosfet ipv een klasse D omdat die nog wel eens problemen hebben. Zou dit alles; buizen preamp, buizen eind kleuringsbuis, mosfet eindtrap, veel schelen qua gewicht tov een volledige buizen bak? Dat zou mooi zijn. Maar deze opzet lijkt mij ook mooi om het laag vooral wat strakker te krijgen. Ik vond mijn Orange ook net niet strak genoeg en heb wel eens gelezen dat dit vooral te maken heeft met de dempingsfactor van een buizen versterker. Een transistor heeft dit beter. Dan zou je toch het beste van 2 werelden hebben?
-Fender Vintera P
-Gretsch G5442BDC
-Randall RB500
-Dynacord Exquisit
-Eden 212
-Peavey 115 (Eminence Kappa Pro 15)
-en teveel effect pedalen....
Gebruikersavatar
MR. LEE
Berichten: 7691
Lid geworden op: 04 nov 2013, 19:31

Bericht door MR. LEE »

Goose schreef:Dus een pentode eindbuis. Die regelbaar maken qua oversturing. En dan een transistor eindtrap om de demping/strakheid van het laag te bevorderen. Maar dan zou ik op dit moment eerder gaan voor een mosfet ipv een klasse D omdat die nog wel eens problemen hebben. Zou dit alles; buizen preamp, buizen eind kleuringsbuis, mosfet eindtrap, veel schelen qua gewicht tov een volledige buizen bak? Dat zou mooi zijn. Maar deze opzet lijkt mij ook mooi om het laag vooral wat strakker te krijgen. Ik vond mijn Orange ook net niet strak genoeg en heb wel eens gelezen dat dit vooral te maken heeft met de dempingsfactor van een buizen versterker. Een transistor heeft dit beter. Dan zou je toch het beste van 2 werelden hebben?
Klopt ! :wink:
Gebruikersavatar
MR. LEE
Berichten: 7691
Lid geworden op: 04 nov 2013, 19:31

Bericht door MR. LEE »

Basvarken schreef:De charme van een fulltube zit 'm voor mij niet in de buizen voorversterking maar in de buizen eindtrap.
Het zit 'm echt in beiden . :wink:

Een flinke portie van je "geluidje" komt zelfs voor rekening van het (soort/kwaliteit) blikpakket van de eindtrafo.

En wat voor de één juist prachtig is , is voor een ander weer niks.
( zoveel bassisten, zoveel smaken :| )
Gebruikersavatar
AmericanIdiot
Berichten: 6250
Lid geworden op: 12 feb 2005, 10:41

Bericht door AmericanIdiot »

Goose schreef:...Ik vond mijn Orange ook net niet strak genoeg en heb wel eens gelezen dat dit vooral te maken heeft met de dempingsfactor van een buizen versterker. Een transistor heeft dit beter. Dan zou je toch het beste van 2 werelden hebben?
Klopt, dit komt door de hoge uitgangsimpedantie van de pentode's waar dan weer een trafo voor nodig is om die naar een 8, 4 of 2 ohm te brengen. Sommigen vinden die lage dempingsfactor juist heerlijk, het is onderdeel van het totale buizengeluid.

Best of both worlds had Basvarken nog niet zo gek bedacht, 1 fulltube + cab met daarnaast een solidstate + cab voor de extra duw in de rug.
Marleaux JB-5 DiMarzio's Hotwire Funky 77 5str Fender US Jazz '83 EMG's Fender Dimension Deluxe V Eden D410XST D210XLT EBS 112 Neo
Crown XTi1000 MarkBass F1
Muziekschuur
Berichten: 5659
Lid geworden op: 21 sep 2009, 17:10

Bericht door Muziekschuur »

Ampeg PF50 gecombineerd met een class D eindtrap... En dan 2 cabinetjes....
Het gaat altijd goed.... totdat het fout gaat..
Gebruikersavatar
Rikkers6
Berichten: 4340
Lid geworden op: 05 mar 2005, 21:41

Bericht door Rikkers6 »

Afbeelding

En daar dan een 410 eronder. :jam: :worship: :cheer: :kwijl: etc.
Plaats reactie