Gallien Krueger neo 212 vs TC Electronic K212

Plaats hier alles wat met versterking te maken heeft.
Plaats reactie
Johan1979
Berichten: 11
Lid geworden op: 15 jan 2015, 18:54

Gallien Krueger neo 212 vs TC Electronic K212

Bericht door Johan1979 »

Goedemorgen Bassers, ik kan jullie hulp gebruiken.
Ik wil een 2x12 basbox aanschaffen die weinig kilo's heeft, en twijfel enorm tussen 2 overgebleven opties.
Graag jullie advies voor het volgende:

Gallien Krueger neo 212
vs
TC Electronic K212

Ik wil eigenlijk wel voor de Gallien gaan, maar lees vaak dat deze een erg Bright + clean geluid heeft.
Punchy en clean is voor mij o.k. (hoeft niet perse warm geluid te zijn) maar superclean, steriell en te-bright NIET.

TC electronic is een tweede optie die zeker qua geluid niet onder gaat doen (wel minder power, 600 watt vs 400 watt).
Maar om dit kastje verticaal neer te zetten en dan je versterker erop ???? zoals hun Eigen site aangeeft, lijkt me niet wat.
Das lijkt op een Eigen probleem verbloemen en het als voordeel neer te zetten.

Alle input is welkom, het zal me helpen een keuze te maken.

Dus ervaringen, vooral over het geluid van deze 2 merken,
Een echte string, is van ijzer
Gebruikersavatar
Demonturtle
Berichten: 634
Lid geworden op: 05 jan 2008, 23:29

Bericht door Demonturtle »

Ik heb een tijd de K212 gehad, en was er best wel tevreden van. Strak in de mids en het hoog, met toch voldoende "push" in het laag. Ze zijn trouwens gewoon ook horizontaal te plaatsen (zowel rubberen voetjes op de smalle als op de brede kant).
Johan1979
Berichten: 11
Lid geworden op: 15 jan 2015, 18:54

Bericht door Johan1979 »

O.k. dan krijg je een erg lage stack,wordt je dan niet in een oefensessies weggeblazen door gitaristen ? De K212 serie is nog niet zolang op de markt, waarom
heb je hem eigenlijk weer snel van de hand gedaan ?
Een echte string, is van ijzer
Gebruikersavatar
Demonturtle
Berichten: 634
Lid geworden op: 05 jan 2008, 23:29

Bericht door Demonturtle »

Johan1979 schreef:O.k. dan krijg je een erg lage stack,wordt je dan niet in een oefensessies weggeblazen door gitaristen ? De K212 serie is nog niet zolang op de markt, waarom
heb je hem eigenlijk weer snel van de hand gedaan ?

Geen idee eerlijk gezegd, ik heb hem altijd verticaal gebruikt in combinatie met een Aguilar Tonehammer 500.
De Tc en Aguilar combinatie was mijn "backup" stack. Ik merkte echter dat ik mijn Orange/Ampeg stack bleef meesleuren naar optredens, en dat de TC/Aguilar er wat werkloos bijstond.

Het zijn zeker geen slechte cabinets, maar voor mij een beetje overbodig gebleken.
Gebruikersavatar
HNZ
Berichten: 7204
Lid geworden op: 23 jan 2007, 11:46

Bericht door HNZ »

De GK neo 212 mist beslist geen warmte, ondanks dat-ie punchy is.

De belangrijkste verschillen voor de sound tussen de twee cabs die je noemt zijn:
TC = back ported, geen regelbare tweeter, speakers naast/boven elkaar
GK = front ported, regelbare tweeter, speakers diagonaal naast elkaar

De sound van de TC is dus mede afhankelijk van de plaatsing; Dicht tegen een muur, gordijn oid of niet. Bij de GK heb je daar geen last van. Dat-ie front ported is zorgt tevens voor de meer punchy en directe sound. De regelbare tweeter van de GK is handig om de 'brightness' van je sound te regelen. De vorm van de GK maakt hem als stand alone wat praktischer, zoals je zelf al aangaf.

Ik heb de GK ook gehad en van TC de RS212. Ik had/heb meer met de GK dan de TC. Niet alleen omdat ik de GK sound prefereer, maar vooral vanwege dat-ie front ported is en een regelbare tweeter heeft (en vanwege de vorm, maar dat zou voor mij niet doorslaggevend zijn).

Hopelijk heb je hier wat aan. Het beste zou het natuurlijk zijn (daar gaan we weer) als je de twee cabs zelf kunt testen met de versterker die je wilt gaan gebruiken. Ook daar kan je keuze namelijk nog van afhangen is mijn ervaring.

Succes!
Johan1979
Berichten: 11
Lid geworden op: 15 jan 2015, 18:54

Bericht door Johan1979 »

Bedankt voor jullie info, duidelijk allemaal!!
Een echte string, is van ijzer
Gebruikersavatar
Kaasknaap
Berichten: 1728
Lid geworden op: 24 jan 2010, 23:15

Bericht door Kaasknaap »

Ik kan beamen dat de combinatie van TC K212 + Aguilar TH500 erg smakelijk is. Voor mij een ideale set om juist wat meer die oldskool sound eruit te halen zonder al te veel te moeten tillen. Naar mijn mening speelt het verticaal echt geweldig fijn. Je hebt beter gehoor van wat je doet en de boventonen komen er ook makkelijker doorheen. Zolang een kabinet maar de grond aanraakt, dan krijg je dat blazende geluid er wel uit.
Gebruikersavatar
klaasvaak
Berichten: 725
Lid geworden op: 14 okt 2006, 15:25

Bericht door klaasvaak »

Als het om 2x12 cabinetten gaat:
Ik krijg een ruil aangeboden:
Mijn XLT Eden 2x10 tegen een 2x12 Aguilar DB.
We hebben afgesproken om elkaars cabinetten uit te wisselen om in de band te testen. Maar is qua prijs een goede ruil?
Bas, gitaar is niets voor jouw. Pak toch snel de 4 snaar!!!
Gebruikersavatar
Rieno
Uut Grun
Berichten: 19768
Lid geworden op: 22 sep 2006, 16:32

Bericht door Rieno »

Op dit moment gaan de Aguilars tweedehands een stuk beter dan Eden. Prijstechnisch is het voor jou dus een hele goede deal.
I'm so hip, I have difficulty seeing over my pelvis
Gebruikersavatar
klaasvaak
Berichten: 725
Lid geworden op: 14 okt 2006, 15:25

Bericht door klaasvaak »

Rieno schreef:Op dit moment gaan de Aguilars tweedehands een stuk beter dan Eden. Prijstechnisch is het voor jou dus een hele goede deal.
Top!!! Alleen dus nog testen.
Bas, gitaar is niets voor jouw. Pak toch snel de 4 snaar!!!
Plaats reactie