Voor en nadelen van oefenen met koptelefoon?

Plaats hier alles wat met versterking te maken heeft.
Gebruikersavatar
vetdieplaagwarm
Berichten: 63
Lid geworden op: 24 jan 2016, 13:57

Bericht door vetdieplaagwarm »

Richard Blom schreef:

Als iemand me nog kan uitleggen of je met een USB interface last hebt van latency dan zou dat heel mooi zijn... Merk je daar echt iets van? Ik heb niet eens een firewire aansluiting op mijn PC volgens mij. Dan zou ik er zeker een kaart in moeten steken?
Het is de vertraging van het audio signaal omdat het via de USB- of Firewirebus naar je plugins verstuurd wordt.
Hoe ik het visualiseer voor mezelf (ik ben geen expert): Je computer buffert het inkomend audio signaal. Wanneer deze buffer groter is (grotere latency) hoeft je computer CPU wat minder hard te werken om het signaal de verwerken dan wanneer die buffer wat kleiner is. Waarbij ik vermoed dat een grotere buffer je audio kwaliteit iets ten goede komt.
Als de latency wat te hoog ingesteld staat ga je de vertraging horen, dat speelt niet lekker.
De vertraging is nooit helemaal 0 milliseconden maar in de praktijk hoor je dat echt niet.

Met een hoop interfaces kan je er ook voor kiezen je bas geluid direct (zonder tussenkomst van je computer en plugins) te horen.

Meestal is dat hoe ik zelf de interface gebruik. Audio vanuit de computer en de bas direct door de interface. Soms sluit ik mijn bas nog op een preamp aan (bijvoorbeeld de eeder genoemde sansamp of een Avalon u5) dan kan je toch je geluid nog iets kleuren.

Ah, dank je wel voor je uitleg :):). Ik had zelf ook gedacht om direct zonder software te spelen als dat kan.

Ik heb besteld btw.; het is de Focusrite Scarlett 2i2 (USB )geworden. Bewn benieuwd of ik daarmee ook direct zonder tussenkomst van de computer kan spelen..
Gebruikersavatar
nangyala
Berichten: 1152
Lid geworden op: 15 mei 2006, 09:59

Bericht door nangyala »

vetdieplaagwarm schreef:


Ah, dank je wel voor je uitleg :):). Ik had zelf ook gedacht om direct zonder software te spelen als dat kan.

Ik heb besteld btw.; het is de Focusrite Scarlett 2i2 (USB )geworden. Bewn benieuwd of ik daarmee ook direct zonder tussenkomst van de computer kan spelen..
Omdat deze unit 'bus-powered' is, kan deze niet zonder tussenkomst van computer worden gebruikt
Drums may get yer foot tapping, but the bass puts the grind in yer behind alt.guitar.bass quote
Gebruikersavatar
vetdieplaagwarm
Berichten: 63
Lid geworden op: 24 jan 2016, 13:57

Bericht door vetdieplaagwarm »

nangyala schreef:
vetdieplaagwarm schreef:


Ah, dank je wel voor je uitleg :):). Ik had zelf ook gedacht om direct zonder software te spelen als dat kan.

Ik heb besteld btw.; het is de Focusrite Scarlett 2i2 (USB )geworden. Bewn benieuwd of ik daarmee ook direct zonder tussenkomst van de computer kan spelen..
Omdat deze unit 'bus-powered' is, kan deze niet zonder tussenkomst van computer worden gebruikt
Dan heb ik de effecten tenminste ;)
Gebruikersavatar
Bart met de Bass
Berichten: 246
Lid geworden op: 04 okt 2009, 20:40

Bericht door Bart met de Bass »

je moet m voor de stroom inderdaad wel aan de pc hangen, maar het signaal kan wel direct zonder latency naar de koptelefoon of monitoren doorgestuurd worden (direct monitoring). Misschien met een usb charger dat het wel zonder computer kan, maar dat zou ik voor de zekerheid nog even navragen aan iemand met verstand van elektra e.d. als je van plan bent dat te proberen.
Heb hem in ieder geval zelf ook en ben er erg tevreden over. eenvoudig en doet gewoon wat het moet zonder rare fratsen.
Gebruikersavatar
vetdieplaagwarm
Berichten: 63
Lid geworden op: 24 jan 2016, 13:57

Bericht door vetdieplaagwarm »

Bart met de Bass schreef:je moet m voor de stroom inderdaad wel aan de pc hangen, maar het signaal kan wel direct zonder latency naar de koptelefoon of monitoren doorgestuurd worden (direct monitoring). Misschien met een usb charger dat het wel zonder computer kan, maar dat zou ik voor de zekerheid nog even navragen aan iemand met verstand van elektra e.d. als je van plan bent dat te proberen.
Heb hem in ieder geval zelf ook en ben er erg tevreden over. eenvoudig en doet gewoon wat het moet zonder rare fratsen.
Hoi Bart, slim idee om met een aparte stroomvoorziening te spelen voor de audiointerface en zo te hopen de computer te omzeilen. Ik ga het wel een keer proberen! Dan heb ik meteen een portable oplossing om te oefenen. Dat zou een goeie bak zijn! Ik heb een 15000maH powerbank liggen hier. Als ik hem vind (want hij is spoorloos) dan probeer ik het. Ik zal het je zeker laten weten (indien gevonden).

Ik ben gek op mijn (draadloze) Senheiser HDR 160, deze heeft een minijack als input-connector. Normaal gesproken steek ik deze minijack in mijn interne PC soundcard om draadloos PC-geluid te hebben via de Senheiser. Maar, (zo te zien van de plaatjes) de Focusrite 2i2 heeft jack aansluitingen. Heb ik daar dan een verloopstekker voor nodig? Zou jammer zijn want dan zijn de pluggen die ik heb niet "silent" meer?
Gebruikersavatar
Bart met de Bass
Berichten: 246
Lid geworden op: 04 okt 2009, 20:40

Bericht door Bart met de Bass »

wat betreft de jack, alle jack aansluitingen op het ding zowel in als outputs zijn standaard jack aansluitingen, net zo dik als je instrumentkabelpluggen.

wat betreft het gebruiken van een externe voedingsbron zou ik even wachten tot iemand hier op het forum met verstand van stroom enzo heeft gereageerd. dat ben ik zelf namelijk absoluut niet en weet dus niet of het misschien schadelijk is voor het apparaat iets anders dan de computer te gebruiken.
Gebruikersavatar
vetdieplaagwarm
Berichten: 63
Lid geworden op: 24 jan 2016, 13:57

Bericht door vetdieplaagwarm »

Mijn focusrite 2i2 is binnen...

De logitech speakers die ik nu gebruik zitten met één minijack in mijn PCI-soundcard (die ik al had). Dus met één minijack zitten die speakers in de soundcard.

Weet iemand misschien wat er gebeurd als ik daar een verloopstekker voor haal die van minijack naar jack-aansluiting gaat en deze vervolgens in de linker of rechter uitgang van de focusrite plug?

Ik zie trouwens dat de subwoover een auxilery input heeft (linker en rechter) met tulp ingangen. Zou ik misschien twee kabeltjes kunnen maken/kopen die van jack naar tulp gaan en daarmee de uitgangen v/d focusrite verbinden met de auxilery van de subwoofer?

Het gaat mij erom dat ik alleen mijn focusrite nog gebruik voor alles. Ook als ik geluid van filmpjes e.d. wil hebben via mijn PC

Ben ik nog duidelijk? :):)
Alvast bedankt!
Martin
Gebruikersavatar
nangyala
Berichten: 1152
Lid geworden op: 15 mei 2006, 09:59

Bericht door nangyala »

vetdieplaagwarm schreef:Mijn focusrite 2i2 is binnen...

De logitech speakers die ik nu gebruik zitten met één minijack in mijn PCI-soundcard (die ik al had). Dus met één minijack zitten die speakers in de soundcard.

Weet iemand misschien wat er gebeurd als ik daar een verloopstekker voor haal die van minijack naar jack-aansluiting gaat en deze vervolgens in de linker of rechter uitgang van de focusrite plug?

Ik zie trouwens dat de subwoover een auxilery input heeft (linker en rechter) met tulp ingangen. Zou ik misschien twee kabeltjes kunnen maken/kopen die van jack naar tulp gaan en daarmee de uitgangen v/d focusrite verbinden met de auxilery van de subwoofer?

Het gaat mij erom dat ik alleen mijn focusrite nog gebruik voor alles. Ook als ik geluid van filmpjes e.d. wil hebben via mijn PC

Ben ik nog duidelijk? :):)
Alvast bedankt!
Martin
Gefeliciteerd met de aankoop.
Om de kwaliteit van de Focusrite enigszins te benutten, heb je minimaal een hoofdtelefoon of een setje monitors nodig. De FR stuurt stereo uit dus als je 1 (bijv links) kanaal gebruikt zul je dus alleen het linkerkanaal horen, tenzij je de geluidskaart op mono kan zetten.
Dan biedt de AUX in op de subwoofer wel een uitkomst. Als je twee APARTE Jack-RCA kabels neemt, kan je de set gewoon gebruiken.
Drums may get yer foot tapping, but the bass puts the grind in yer behind alt.guitar.bass quote
Gebruikersavatar
vetdieplaagwarm
Berichten: 63
Lid geworden op: 24 jan 2016, 13:57

Bericht door vetdieplaagwarm »

Dank je wel :-)

Via de koptelefoon ga ik luisteren ja...

Dat Logitech setje is voor PC geluid voldoende verder... Mooi dat ik die speakers kan blijven gebruiken met rca-kabeltjes iig :)
thanks
Gebruikersavatar
Bart met de Bass
Berichten: 246
Lid geworden op: 04 okt 2009, 20:40

Bericht door Bart met de Bass »

Als je toch met een minijack en een verloop stekker gaat werken, kan je m dan niet beter gewoon in de koptelefoon uitgang steken?
Gebruikersavatar
vetdieplaagwarm
Berichten: 63
Lid geworden op: 24 jan 2016, 13:57

Bericht door vetdieplaagwarm »

daar zit wat in ;)

Maar goed, dan heb ik wél extra latency vermoed ik? Of niet?
Gebruikersavatar
Bart met de Bass
Berichten: 246
Lid geworden op: 04 okt 2009, 20:40

Bericht door Bart met de Bass »

nee... dat is alleen als je het signaal via je computer laat lopen. als je de focusrite op direct monitor zet en dan je speakers op de hoofdtelefoon uitgang van de focusrite aansluit gaat je signaal direct naar die speakers. het enige nadeel dat je dan hebt, is dat je geen eq hebt (tenzij je een actieve bas hebt natuurlijk).
Gebruikersavatar
vetdieplaagwarm
Berichten: 63
Lid geworden op: 24 jan 2016, 13:57

Bericht door vetdieplaagwarm »

Ha! Al weer een goed idee! Dus ik steek de minijack van mijn speakersysteem in een verloopstekker naar jack en deze gaat de hoofdtelefooningang van mijn Fosusrite in... Ik ga het binnenkort proberen. Het zou wel makkelijk zijn.. Dank je wel

Het hoeft niet fantastisch te klinken. Het is vooral om PC geluid te hebben... Bas spelen gaat gewoon met de koptelefoon straks..
Gebruikersavatar
Bart met de Bass
Berichten: 246
Lid geworden op: 04 okt 2009, 20:40

Bericht door Bart met de Bass »

heb het zelf ook een hele tijd zo gedaan, dus moet zeker lukken. veel plezier ermee!
Gebruikersavatar
vetdieplaagwarm
Berichten: 63
Lid geworden op: 24 jan 2016, 13:57

Bericht door vetdieplaagwarm »

:) :) :)
Plaats reactie