Voor en nadelen van oefenen met koptelefoon?

Plaats hier alles wat met versterking te maken heeft.
Gebruikersavatar
yawl6
Berichten: 201
Lid geworden op: 12 jan 2008, 18:22

Bericht door yawl6 »

om de vraag wat uit te breiden, wat voor koptelefoon gebruiken jullie erbij?
Chowny SWB Pro Walnut; PJB Double 4; Beat Buddy; Korg Pitchblack

Oost west, bas best.
Gebruikersavatar
LeftyJ
De GVR
Berichten: 13439
Lid geworden op: 14 dec 2006, 11:47

Bericht door LeftyJ »

Ik ben een beetje verwend, ik heb 4 hele fijne koptelefoons. Mijn favoriet voor bas is mijn Sennheiser HD25-II. Ik had nooit gedacht dat zo'n compact ding met zulke relatief kleine oorkappen zo indrukwekkend zou klinken, en hij is ook nog eens lekker licht en zit erg comfortabel. Je kunt de hoofdband "uitvouwen" zodat hij op twee plekken op je hoofd rust, hij kan dan geen kant meer op en je voelt bijna niet dat je hem op hebt.

Afbeelding
Gebruikersavatar
Mr-Pr0nk
Berichten: 320
Lid geworden op: 27 mar 2011, 17:38

Bericht door Mr-Pr0nk »

Ik gebruik de Vox amPhone. Klinkt prima.
Het enige nadeel is eigenlijk het draadje. Dit hangt soms in de weg.
Een groot voordeel hiervan is dat je dus je mp3 speler doormiddel van een auxkabel kan aansluiten en direct met de muziek meespeelt. Een groot voordeel is dat je dus 24/7 kan spelen zonder dat iemand het merkt.
Basses
Epiphone thunderbird classic iv pro
Fender musicmaster bass
Fender Player Jaguar Bass EBY BLK limited Edition
Sandberg Electra M4
Silvertone Scepter
AMP
Ashdown ABM evo IV 600
Ashdown ABM 610
Gebruikersavatar
Bolobass
Berichten: 2528
Lid geworden op: 13 aug 2011, 12:39

Bericht door Bolobass »

LeftyJ schreef:Ik ben een beetje verwend, ik heb 4 hele fijne koptelefoons. Mijn favoriet voor bas is mijn Sennheiser HD25-II. Ik had nooit gedacht dat zo'n compact ding met zulke relatief kleine oorkappen zo indrukwekkend zou klinken, en hij is ook nog eens lekker licht en zit erg comfortabel. Je kunt de hoofdband "uitvouwen" zodat hij op twee plekken op je hoofd rust, hij kan dan geen kant meer op en je voelt bijna niet dat je hem op hebt.

Afbeelding
Dit. Al heb ik de adidas editie, enkel visueel verschil. Ze benaderen mijn Argon actieve monitors behoorlijk, wat ook iets over die dingen zegt!
Fire is one of my favourite colours. Along with black and camo.
Gebruikersavatar
baskruit
Berichten: 1201
Lid geworden op: 14 jul 2011, 13:55

Bericht door baskruit »

Ik gebruik een Beyerdynamic DT-990. Niet de goedkoopste maar gaat alweer 11 a 12 jaar mee en klinkt uitstekend. Als 'ie kapot gaat, koop ik 'm zo weer of dan misschien nog liever de gesloten versie, de DT-770.
Druk op CTRL-W voor de advanced options
Gebruikersavatar
Bolobass
Berichten: 2528
Lid geworden op: 13 aug 2011, 12:39

Bericht door Bolobass »

Dt770 gehad, vond ik verschrikkelijk. Had waarschijnlijk een verkeerde impedantie, maar klonk mij afstandelijk en kil.
Fire is one of my favourite colours. Along with black and camo.
ArjanK
Berichten: 266
Lid geworden op: 09 okt 2007, 13:13

Bericht door ArjanK »

In mijn homestudiotje heb ik een Focusrite pro 24 DSP, het mooie aan deze unit is dat je realtime EQ en compressie kunt toepassen. Ondanks dat ik er ook een heel erg dure BBE Bmax-T pre-amp aan heb hangen prik ik mijn bas toch vaak direct in de Focusrite, beetje EQ en compressie en mijn bas klinkt zoals die op een "plaat" zou moeten klinken. Werkt perfect met hoofdtelefoon.
Gebruikersavatar
nangyala
Berichten: 1152
Lid geworden op: 15 mei 2006, 09:59

Bericht door nangyala »

vetdieplaagwarm schreef:Nangyala kun je een paar merken noemen die goeie audio interface maken? Je plugt de basgitaar in de audio interface? Kun je iets meer erover uitleggen? Het klinkt interessant. Je kunt wel eens gelijk hebben dat die geluidskwaliteit beter is dan van een Vox amPlug. En meer mogelijkheden om de toon te regelen..? ja, klink goed. bedankt alvast :)

Een audio interface is niets anders dan een externe geluidskaart, met veel betere preamps en hogere prestaties wat opname mogelijkheden betreft.
Als beginner vooral niet teveel geld uitgeven. Heel marktplaats staat vol met tweedehandsjes. M-audio, focusrite, presonus, behringer.

Via de bijgeleverde software kun je via direct monitoring je bas gelijk horen. Met een mediaplayer kun je de muziek afspelen en dus binnen tien minuten aan de slag zijn.
Een stapje hoger is een gratis audio-opname software. In dit programma (Audacity, Reaper bijv.) kan je via aparte sporen meerdere lagen audio opnemen. Op deze sporen kun je zogenaamde plug-ins toepassen, waaronder EQ, compressie, reverb etc. om je geluid te vormen
Als je jezelf wil terughoren, kan je een liedje importeren en op een ander spoor jouw basspel opnemen. Leuk, maar vooral leerzaam.

Audio interfaces komen met ondersteuning voor Firewire, USB, Thunderbolt.
Ik ben gewend om via Firewire te spelen en heb nagenoeg geen latency (vertraging). Hoe dat met USB werkt, kunnen anderen haarfijn uitleggen
Drums may get yer foot tapping, but the bass puts the grind in yer behind alt.guitar.bass quote
Gebruikersavatar
vetdieplaagwarm
Berichten: 63
Lid geworden op: 24 jan 2016, 13:57

Bericht door vetdieplaagwarm »

nangyala schreef:
vetdieplaagwarm schreef:Nangyala kun je een paar merken noemen die goeie audio interface maken? Je plugt de basgitaar in de audio interface? Kun je iets meer erover uitleggen? Het klinkt interessant. Je kunt wel eens gelijk hebben dat die geluidskwaliteit beter is dan van een Vox amPlug. En meer mogelijkheden om de toon te regelen..? ja, klink goed. bedankt alvast :)

Een audio interface is niets anders dan een externe geluidskaart, met veel betere preamps en hogere prestaties wat opname mogelijkheden betreft.
Als beginner vooral niet teveel geld uitgeven. Heel marktplaats staat vol met tweedehandsjes. M-audio, focusrite, presonus, behringer.

Via de bijgeleverde software kun je via direct monitoring je bas gelijk horen. Met een mediaplayer kun je de muziek afspelen en dus binnen tien minuten aan de slag zijn.
Een stapje hoger is een gratis audio-opname software. In dit programma (Audacity, Reaper bijv.) kan je via aparte sporen meerdere lagen audio opnemen. Op deze sporen kun je zogenaamde plug-ins toepassen, waaronder EQ, compressie, reverb etc. om je geluid te vormen
Als je jezelf wil terughoren, kan je een liedje importeren en op een ander spoor jouw basspel opnemen. Leuk, maar vooral leerzaam.

Audio interfaces komen met ondersteuning voor Firewire, USB, Thunderbolt.
Ik ben gewend om via Firewire te spelen en heb nagenoeg geen latency (vertraging). Hoe dat met USB werkt, kunnen anderen haarfijn uitleggen
Dank je wel voor je uitgebreide info! Toevallig was ik er nét achter gekomen dat een audio interface een externe geluidskaart is met extra mogelijkheden en aansluitingen. Wel mooi dat ik de verschillen nu een beetje ken. Ik zal inderdaad voor een niet al te dure gaan.

Als iemand me nog kan uitleggen of je met een USB interface last hebt van latency dan zou dat heel mooi zijn... Merk je daar echt iets van? Ik heb niet eens een firewire aansluiting op mijn PC volgens mij. Dan zou ik er zeker een kaart in moeten steken?
Gebruikersavatar
Rieno
Uut Grun
Berichten: 19768
Lid geworden op: 22 sep 2006, 16:32

Bericht door Rieno »

Ik gebruik al jaren USB met zeer lage (en totaal niet merkbare) latency :) In de regel is het geen probleem meer tegenwoordig.
I'm so hip, I have difficulty seeing over my pelvis
Gebruikersavatar
vetdieplaagwarm
Berichten: 63
Lid geworden op: 24 jan 2016, 13:57

Bericht door vetdieplaagwarm »

Cool, dank je wel Rieno... dan ben ik zo een beetje klaar voor de aanschaf :). Er fijn...

bedankt voor de input natuurlijk!
Gebruikersavatar
Bolobass
Berichten: 2528
Lid geworden op: 13 aug 2011, 12:39

Bericht door Bolobass »

Laat nog ff weten wat het geworden is :wink:
Fire is one of my favourite colours. Along with black and camo.
Gebruikersavatar
vetdieplaagwarm
Berichten: 63
Lid geworden op: 24 jan 2016, 13:57

Bericht door vetdieplaagwarm »

Will do! Zodra ik alles heb zal ik even trots opnoemen waar ik allemaal eigenaar van ben geworden :)

Bijf zowieso graag nog wel even hangen hier..
Richard Blom
Berichten: 102
Lid geworden op: 02 aug 2010, 11:41

Bericht door Richard Blom »


Als iemand me nog kan uitleggen of je met een USB interface last hebt van latency dan zou dat heel mooi zijn... Merk je daar echt iets van? Ik heb niet eens een firewire aansluiting op mijn PC volgens mij. Dan zou ik er zeker een kaart in moeten steken?
Het is de vertraging van het audio signaal omdat het via de USB- of Firewirebus naar je plugins verstuurd wordt.
Hoe ik het visualiseer voor mezelf (ik ben geen expert): Je computer buffert het inkomend audio signaal. Wanneer deze buffer groter is (grotere latency) hoeft je computer CPU wat minder hard te werken om het signaal de verwerken dan wanneer die buffer wat kleiner is. Waarbij ik vermoed dat een grotere buffer je audio kwaliteit iets ten goede komt.
Als de latency wat te hoog ingesteld staat ga je de vertraging horen, dat speelt niet lekker.
De vertraging is nooit helemaal 0 milliseconden maar in de praktijk hoor je dat echt niet.

Met een hoop interfaces kan je er ook voor kiezen je bas geluid direct (zonder tussenkomst van je computer en plugins) te horen.

Meestal is dat hoe ik zelf de interface gebruik. Audio vanuit de computer en de bas direct door de interface. Soms sluit ik mijn bas nog op een preamp aan (bijvoorbeeld de eeder genoemde sansamp of een Avalon u5) dan kan je toch je geluid nog iets kleuren.
Gebruikersavatar
Tutu
Berichten: 741
Lid geworden op: 19 jul 2004, 23:45

Bericht door Tutu »

Ik speel het liefst over mijn biercombootje (Peavey TKO115) maar pak toch regelmatig mijn hoofdtelefoon, Sennheiser HD250 linear2.
Deze geeft mooi dik laag en vervormd niet! Toch krijg ik wel wat warme oortjes,...kan ook komen dat ik hem te hard heb staan :mrgreen:
Bijlagen
image.jpeg
:”We worden (red:zijn) erin geluisd”!!
Plaats reactie