Gevoelige pickups of gevoelige versterker?

Plaats hier alles wat met versterking te maken heeft.
Plaats reactie
fourstring-Jazz
Berichten: 26
Lid geworden op: 11 mar 2014, 10:10

Gevoelige pickups of gevoelige versterker?

Bericht door fourstring-Jazz »

Hallo allemaal.

Ik heb niet zo'n goed idee waar ik dit item (of items) kwijt kan: of bij versterkers of bij gitaren. Er spelen nl een aantal zaken door elkaar. Als ik m'n versterker enigszins "open" zet -ca 1/3 open) - dan zijn hoor ik in sommige zalen een licht geknetter en gerommel door de speakers. Dit is me al een keer eerder overkomen en heb toen heel het ingangscircuit overhoop gehaald _dwz echt overhoop tot op printplaat niveau. Alle verdachte soldeerverbindingen nagelopen en eventueel los gemaakt en weer hersoldeerd. Gitaarsnoer vernieuwd (Klotz met vergulde Neutrik). Gitaarholtes qua EMC zo goed als hermetisch afgedicht -althans wat ik natuurkundig gezien hermetisch denk te zijn, want ik kan het helaas niet meten. En toch komt die troep door de speakers. Het enige wat ik nu nog vraagtekens bij heb is de kwaliteit van het lichtnet. Bij mij thuis is het lichtnet verre van "schoon", de 3 thyristordimmers, een koelkast en magnetron de tv en computers laten een ruisniveau van ca 2-8mV zien over 10 MHz. Thuis heb ik er toch geen last van: vol uit gestuurd komt er geen kraakje of rommeltje uit de speakers (als je tenminste van de snaren afblijft, anders wordt het een bezoekje aan Beter Horen!). Zijn er misschien filters die je tussen je versterker en de spanningsbron kunt plaatsen die al die rommel tegenhouden of in ieder geval in niveau verminderen?

Mijn tweede vraag hoort misschien bij Basgitaren. Toen ik zo in de "testmodus" was en m'n versterker dus vrij ver open stond, werd bijna iedere aanraking met m'n pickups doorgegeven. Een klik met m'n nagel op de pickup behuizing, op de gitaarbody, op de brug, werd opgepikt en versterkt doorgegeven. Tikken en rammelen op mijn gitaarsnoer veroorzaakte dat niet. Heeft iemand enig idee waar dit fenomeen aan te wijten is en is er wat tegen te doen? Ik heb een Fender JB van begin 1970 met originele pickups. Misschien adviseert iemand andere pickups te nemen maar de vraag is dan welke?

Hans
Gebruikersavatar
Rieno
Uut Grun
Berichten: 19768
Lid geworden op: 22 sep 2006, 16:32

Bericht door Rieno »

Je zou kunnen kijken naar een goede power conditioner. En dan niet zo'n veredelde verdeeldoos van een paar tientjes (meestal niet meer dan wat piekbescherming) :P De pest is dat het dan al gauw een paar honderd euro kan kosten.

De vraag is dan wel: hebben anderen (of iig andere versterkers) dit probleem ook in die zalen? Het is heel lastig om oorzaken uit te sluiten, zoals al gemerkt hebt.

Wat betreft de elementen in je bas: goede kans dat die microfonisch zijn geworden. Dat kun je (laten) repareren of er gewoonweg andere in zetten.
I'm so hip, I have difficulty seeing over my pelvis
Gebruikersavatar
MR. LEE
Berichten: 7691
Lid geworden op: 04 nov 2013, 19:31

Bericht door MR. LEE »

(Over)gevoelige pick-ups bij die oude jazz bass wordt veroorzaakt door te losse wikkelingen op de spoellichamen .
Dit komt gewoon door ouderdom van die onderdelen , en dat is er onopgemerkt door de jaren heen steeds meer ingeslopen.
Wat je kunt doen is dit :

Je haalt de elementen uit je basgitaar en verwijdert voorzichtig de plastic afdek-kapjes van de spoellichamen .

Je haalt bij de Action ( of Zeeman, Aldi of Blokker oid ) een zak van die goedkope waxine-lichtjes , en smelt deze even op een zacht gas-pitje in een oud steelpannetje oid.

Daarna dompel je die elementen eventjes ( krap een half minuutje ) onder en leg ze daarna op een plankje om uit te lekken en af te koelen.

Daarna weer monteren , en dan zijn die elementen stil.



P.S : Wel voorzichtig mee zijn , ....het wikkel-draad is heel dun en daardoor zeer kwetsbaar.

Succes ! :wink:
fourstring-Jazz
Berichten: 26
Lid geworden op: 11 mar 2014, 10:10

Bericht door fourstring-Jazz »

Wat een goede tip van die waxine. Ga ik natuurlijk proberen :D .

Heb nog wel ff gekeken (misschien wel wat langer dan ff) naar nieuwe elementen. Wat een lekker spul komt er voorbij, zeg.

Hans
Gebruikersavatar
Bernardduur
peetOhm
Berichten: 9011
Lid geworden op: 29 mei 2006, 23:53

Bericht door Bernardduur »

Als je amp ver open staat zullen ook kleine aanrakingen doorgegeven worden door de pickups; microfenie is een andere uiterste, maar pickups zullen altijd iets microfonisch zijn.

Met genoeg volume cq gain kon ik vroeger door mn pickups heenfluiten. En die waren ge-wax-potted
Gebruikersavatar
MR. LEE
Berichten: 7691
Lid geworden op: 04 nov 2013, 19:31

Bericht door MR. LEE »

fourstring-Jazz schreef:Wat een goede tip van die waxine. Ga ik natuurlijk proberen :D .

Heb nog wel ff gekeken (misschien wel wat langer dan ff) naar nieuwe elementen. Wat een lekker spul komt er voorbij, zeg.

Hans
.....Kan altijd nog ,...
Met een zak van die waxine lichtjes , ...en een beetje geknoei op 't aanrecht :D , ben je voor een diepte-investering van 2 euro weer gered :wink:
fourstring-Jazz
Berichten: 26
Lid geworden op: 11 mar 2014, 10:10

Bericht door fourstring-Jazz »

Rieno schreef:Je zou kunnen kijken naar een goede power conditioner. En dan niet zo'n veredelde verdeeldoos van een paar tientjes (meestal niet meer dan wat piekbescherming) :P De pest is dat het dan al gauw een paar honderd euro kan kosten.

De vraag is dan wel: hebben anderen (of iig andere versterkers) dit probleem ook in die zalen? Het is heel lastig om oorzaken uit te sluiten, zoals al gemerkt hebt.

Wat betreft de elementen in je bas: goede kans dat die microfonisch zijn geworden. Dat kun je (laten) repareren of er gewoonweg andere in zetten.

Ben even aan het snuffelen geweest maar die "zooi" is echt peperduur, en zelf engineren is in theorie wel te doen maar praktisch nog niet zo eenvoudig nu discrete componenten zo moeilijk te krijgen zijn. Alles gaat tegenwoordig via op-amps en customized ic's! In DIE zaal waren er geen andere versterkers: alles liep verder via de PA die op veilige afstand van het podium stond. De omgeving van het podium zelf stond stijf van de led-stralers en schijnwerpers. Ik blijf dit toch wel heel erg irritant vinden.

Hans
Gebruikersavatar
Rieno
Uut Grun
Berichten: 19768
Lid geworden op: 22 sep 2006, 16:32

Bericht door Rieno »

Zelf iets maken is wel interessant natuurlijk (en opamps/IC's en microcontrollers zijn ook niet per se hogere wiskunde), maar om dan alle vormen van storing uit te sluiten is wel een leuk apparaatje nodig. Maar het is zeker waar wat je zegt: die bestaande oplossing zijn gewoon schofterig duur.

En als het echt om EMC gaat zit je straks met een complete kooi van Faraday om je versterker; sommige omgevingen zijn gewoon hopeloos. Zeker van die oudere podia waar maar meer en meer apparatuur en lampen zijn toegevoegd Zinder ook maar ergens rekening mee te houden zijn een feestje soms.
I'm so hip, I have difficulty seeing over my pelvis
fourstring-Jazz
Berichten: 26
Lid geworden op: 11 mar 2014, 10:10

Bericht door fourstring-Jazz »

[/quote]
.....Kan altijd nog ,...
Met een zak van die waxine lichtjes , ...en een beetje geknoei op 't aanrecht :D , ben je voor een diepte-investering van 2 euro weer gered :wink:[/quote]

Je hebt dit vast ook met goed gevolg gedaan, maar heb je enig idee of de smelttemperatuur van die waxine lager is dan de smelttemperatuur van de isolatielak (van de wikkeldraad)? Anders heb ik straks elektrisch gezien misschien één grote koperen wikkel inplaats van 15000 aparte.

Hans
Muziekschuur
Berichten: 5659
Lid geworden op: 21 sep 2009, 17:10

Bericht door Muziekschuur »

Deze techniek wordt sinds de jaren 50 al op de meeste pickups toegepast. En is dus veilig. Maak de parafine vloeibaar liefst op een electrisch plaatje (koffiezet apparaat heeft er een). Niet laten walmen. Want dat is een teken van een te hoge verhitting. Het smeltpunt is 55,8 graden.
Het gaat altijd goed.... totdat het fout gaat..
Plaats reactie