Beginners versterker

Plaats hier alles wat met versterking te maken heeft.
Plaats reactie
Pairis
Berichten: 1
Lid geworden op: 09 feb 2016, 07:57

Beginners versterker

Bericht door Pairis »

Hallo en goeiemorgen,


Ik ben een beginnerling in de hele basgitaar wereld, dus misschien wat stomme vragen maar hoop dat jullie me wat wijzer kunnen maken.

Ik ben aan het kijken naar een beginners versterker, wat is nu leuk & goed voor een zacht prijsje.

Een vriend van mij heeft nog een versterkerTJE liggen maar hij is gitarist. Moet je voor de bas een specifieke versterker hebben? Of gaat zijn versterker dan stuk?

Ik heb de roland micro cube gezien dat leek mij wel aardig.


Verdere tips and tricks zijn welkom!


Thanks
Gebruikersavatar
padawatje
corr: spawatertje
Berichten: 15136
Lid geworden op: 07 mei 2009, 11:29

Bericht door padawatje »

Hangt van veel factoren af :
  • is het enkel voor thuis of ga je ook met een bandje samen spelen ?
  • kan de versterker op een vaste plaats blijven staan of moet je 'm veel verplaatsen (trappen op/af, achterop de fiets ...) ?
  • wat is je budget ?
Een gitaarversterker is alvast niet zo'n goed idee. Die zijn niet gebouwd om lage tonen mooi en hard te versterken en meestal zijn de speakers ook niet bestand tegen de veel lagere tonen van een bas.

De Roland Micro Cube is leuk als je expliciet een erg compact versterkertje zoekt dat ook nog eens mooi klinkt.
Maar voor het geld dat die nieuw kost kan je met wat geluk ook tweedehands iets veel zwaarders vinden, waar je eventueel zó mee op een podium kunt.
Gebruikersavatar
Hans58
Nestor Magnificus
Berichten: 26362
Lid geworden op: 01 jan 2005, 20:30

Bericht door Hans58 »

En kijk vooral ook eens hier!
Welkom en veel succes en vooral plezier met het nobele basspel. 8)
Hans

"Eigenlijk is een P-bas nog het ultiem stoere ding" - Dr Teng

"Er is niet een Hondo die ook maar ooit iemand gelukkig heeft gemaakt!" - SpcMnk
Gebruikersavatar
Hagen
Berichten: 4608
Lid geworden op: 25 dec 2011, 18:40

Bericht door Hagen »

Welkom en veel succes met materiaal en bas.
Gebruikersavatar
MR. LEE
Berichten: 7697
Lid geworden op: 04 nov 2013, 19:31

Bericht door MR. LEE »

Koop een Roland Bass Cube combo-versterker .
Op marktplaats komen die geregeld voorbij.
Zo'n combo'tje doet het voor jou het leukste als ie minimaal 60 Watt aan vermogen kan leveren ,
en waar minimaal een speakertje van " 12 inch" in zit.

Zo'n Roland Bass Cube raak je ook snel weer kwijt voor een aardig prijsje , als je wat verder gevorderd bent, en plannen krijgt voor zwaarder materiaal . :wink:
( kleiner en lichter ( qua vermogen ) spul, klinkt doorgaans armetierig en is ook 2ehands weer moeilijk te vekopen )

Succes ! :thumbsup:
Gebruikersavatar
Buster
Berichten: 1509
Lid geworden op: 01 feb 2006, 11:22

Bericht door Buster »

Voor thuis zou ik ook 10" overwegen. Om op een repetitie wat mee te kunnen komen is inderdaad 12" wel lekkerder.
Tussen de 80 en 150 Euro is daar ruim keus in op Marktplaats.
Cort >>(ZOOM B3) Nemesis/TC electronic+FMC/Eden.. Novation Bass Station II .... AKG-K&M-Klotz-Neutrik
Gebruikersavatar
Bart met de Bass
Berichten: 246
Lid geworden op: 04 okt 2009, 20:40

Bericht door Bart met de Bass »

er staat nu hier op t forum een ibanez sw35 combo te koop voor niet veel. ben ik ook ooit mee begonnen en gebruik m nog steeds met veel plezier op mijn studentenkamer. voor thuis een erg lekker combootje als je t mij vraagt.echter niet genoeg power om met een band mee te kunnen, dus t is een beetje afhankelijk van wat je ambities zijn...
FunkyFingerFunker
Berichten: 94
Lid geworden op: 26 apr 2012, 22:38

Bericht door FunkyFingerFunker »

Hoi,

Ff spammen :? ,

Ik heb evt wel iets voor je (voor niet al te veel). Betreft een Behringer BXL3000A Combo, 15" Speaker en 300 Watt (aldus de fabrikant). Het is dus een Behringer maar dat neemt niet weg dat het best een prima combo is, kan ook gemakkelijk mee tijdens een optreden of naar de oefenruimte. Heeft zowat alle opties aan board, EQ, FX send en return, octaver, line input voor mp3 speler etc. Ook de footswitch heb ik nog ergens liggen. Voor 125,- mag je hem komen ophalen.

Ik moet er wel bij vermelden dat wanneer je een slechte rug hebt je beter verder kan gaan zoeken, hij is niet licht van gewicht. Tevens moet je jezelf een beetje kunnen beheersen qua volume, een 15"-er voor thuis gaat al snel erg hard.

Ik heb evt ook een SWR Workinman 12 staan (100 watt met een 12" Speaker). Is wat lichter en mischien ook wel meer geschikt voor thuisgebruik. Optreden gaat lastig worden hiermee. De potmeters kraken iets (ik kan ze inspuiten voor je, dan ben je er een jaartje vanaf maar het gaat zeker terugkomen, kwestie van weer inspuiten, ik vertel het er maar liever eerlijk bij). Deze mag je op komen halen voor E100,- en een sixpack Bavaria.

Wie weet kan je er iets mee.

Succes.

Gr,
Ron
Ik heb nog nooit een goede slap-sound uit mijn bas gekregen, maar dat ligt niet aan mijn bas.
Gebruikersavatar
MR. LEE
Berichten: 7697
Lid geworden op: 04 nov 2013, 19:31

Beginners versterker

Bericht door MR. LEE »

Kijk 's an zeg,..... :D

Ik zou voor die Behreding gaan ,.....kun je later met voldoende volume mee in een bandje gaan rammen ook :wink:

( je hoeft voor die aanbieding, hierboven van FFF , i.i.g. geen hypotheek af te sluiten :D )

:wink:
Laatst gewijzigd door MR. LEE op 19 feb 2016, 09:10, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
rich13
Rijk aan effecten
Berichten: 23334
Lid geworden op: 21 apr 2005, 10:57

Beginners versterker

Bericht door rich13 »

Ik zou zeker geen grote speaker nemen. Voor thuis is er helemaal niks mis met een 10" speaker, sterker, dit is zelfs aan te raden. Een 15"speaker heeft ruimte nodig om zijn geluid te verplaatsen en daar heb je ettelijke meters voor nodig.

De SWR is misschien wel interessant. Ik heb zelf al jaren een SWR WM10 (de iets kleinere variant) en die doet het als een tierelier, met repetities maar ik heb er ook kleinere optredens mee gedaan.
SYLVIUM

There is still no cure for stupidity

'~~~~nutteloze info~~~~'
Gebruikersavatar
MR. LEE
Berichten: 7697
Lid geworden op: 04 nov 2013, 19:31

Beginners versterker

Bericht door MR. LEE »

Tip voor de beginnende bassist :

Koop alvast maar een mooie bos bloemen voor je buurvrouw.

:mrgreen: :mrgreen:
Muziekschuur
Berichten: 5659
Lid geworden op: 21 sep 2009, 17:10

Beginners versterker

Bericht door Muziekschuur »

Hartke combo is echt leuk. Laat ook je beginner als bassist eens vallen op een verjaardag. Je zal verrast zijn hoeveel mensen nog wat hebben staan. Misschien kun je iemand helpen met een deur schilderen, tegels leggen, de tuin harken/spitten... whatever.... Om dan een Peavey combo te omarmen een setje snaren, pickups, acoustic combo of whatnot....
Het gaat altijd goed.... totdat het fout gaat..
Plaats reactie