basgitaar ingeplugd laten in audio interface

Plaats hier alles wat met versterking te maken heeft.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
vetdieplaagwarm
Berichten: 63
Lid geworden op: 24 jan 2016, 13:57

basgitaar ingeplugd laten in audio interface

Bericht door vetdieplaagwarm »

Hoi allemaal,
Een paar vraagjes heb ik. Het zou leuk zijn als iemand die kan beantwoorden. Als is het slechts 1 van de vragen die ik heb:
1). is het OK om mijn basgitaar in mijn FocusRite audiokaart te laten zitten wanneer ik niet speel?
2). Wat is eigenlijk de beste manier om het volume te regelen? Zet ik in Windows alles op maximaal? Wat doe ik met de volumeregeling op mijn gitaar en wat doe ik met de FocusRite Scarlet -volumeknopjes?
3). Mijn basgitaar is actief. Er zit dus een batterij in. Loopt deze batterij minder snel leeg wanneer ik de plug uit de gitaar trek wanneer ik niet speel?

Allemaal hele kleine vraagjes dus eigenlijk, maar wel erg fijn als ik het weet!

Alvast bedankt!
Martin
Gebruikersavatar
dr. Bassvibes
Berichten: 11910
Lid geworden op: 06 sep 2008, 12:59

basgitaar ingeplugd laten in audio interface

Bericht door dr. Bassvibes »

vetdieplaagwarm schreef:1). is het OK om mijn basgitaar in mijn FocusRite audiokaart te laten zitten wanneer ik niet speel?
Geen enkel probleem! Maar zie wel puntje drie.
vetdieplaagwarm schreef:2). Wat is eigenlijk de beste manier om het volume te regelen? Zet ik in Windows alles op maximaal? Wat doe ik met de volumeregeling op mijn gitaar en wat doe ik met de FocusRite Scarlet?
Nou, ik zou zelf mijn basgitaar gewoon vol open draaien. Volume op mijn Focusrite zou ik zelf ook niet vol open zetten. Jouw interface ken ik niet, maar mijn Alesis heeft ook lampjes die aangeven of de input te hoog is, dan slaat alles in het rood uit. Vervolgens het volume op je computer/Focusrite zo afstellen dat je zelfs bij heel hard aanslaan net geen oversturing krijgt/in het rood uitslaat. :)
vetdieplaagwarm schreef:3). Mijn basgitaar is actief. Er zit dus een batterij in. Loopt deze batterij minder snel leeg wanneer ik de plug uit de gitaar trek wanneer ik niet speel?
Die loopt inderdaad stukken minder snel leeg wanneer je de kabel alleen in je basgitaar hebt tijdens het spelen. Als je hem terug in het rek zet dus even de kabel eruit halen, scheelt batterijen kopen. :)
Gebruikersavatar
baskruit
Berichten: 1199
Lid geworden op: 14 jul 2011, 13:55

basgitaar ingeplugd laten in audio interface

Bericht door baskruit »

vetdieplaagwarm schreef:Hoi allemaal,
Een paar vraagjes heb ik. Het zou leuk zijn als iemand die kan beantwoorden. Als is het slechts 1 van de vragen die ik heb:
1). is het OK om mijn basgitaar in mijn FocusRite audiokaart te laten zitten wanneer ik niet speel?
2). Wat is eigenlijk de beste manier om het volume te regelen? Zet ik in Windows alles op maximaal? Wat doe ik met de volumeregeling op mijn gitaar en wat doe ik met de FocusRite Scarlet?
3). Mijn basgitaar is actief. Er zit dus een batterij in. Loopt deze batterij minder snel leeg wanneer ik de plug uit de gitaar trek wanneer ik niet speel?

Allemaal hele kleine vraagjes dus eigenlijk, maar wel erg fijn als ik het weet!

Alvast bedankt!
Martin
1) Op zich geen probleem, behalve om 3). Ja, je batterij loopt niet leeg als je 'm uitplugt.
2) In principe je signaal zo hard mogelijk door de software heen sturen zonder dat het signaal gaat klippen. Als je begrijpt wat ik bedoel.
Druk op CTRL-W voor de advanced options
Gebruikersavatar
vetdieplaagwarm
Berichten: 63
Lid geworden op: 24 jan 2016, 13:57

basgitaar ingeplugd laten in audio interface

Bericht door vetdieplaagwarm »

Dank jullie wel heren. Duidelijk.

Het volume van de bas op max en de audio-interface nog net op groen bij een harde aanslag... Zo had ik het vanuit een vage herinnering toevallig ook gedaan...

Het afregelen van het volume moet dan via Windows (of een app binnen Windows). Harder zetten op de gitaar of audio-interface kan tenslotte niet...
Plaats reactie