Ik heb geen technische kennis. Ik heb oren en beoordeel al m'n spullen dan ook alleen empirisch.
Ik heb al heel veel versterkers, cabs en bassen "geprobeerd".
Mijn voorkeuren, die ik wel degelijk kan onderbouwen, zijn dus uitsluitend gebaseerd op mijn ervaringen. Maar die wijzen wel allemaal in een richting.
Wat betreft klasse D vs andere eindtrappen:
Een Markbass was ooit mijn eerste amp met een klasse D eindtrap. Nu heb ik het over de tijd dat Markbass nog relatief onbekend was. Ik heb er altijd een haat/liefde verhouding mee gehad. In een oefenruimte waar ik later veel speelde stond een Ampeg SVTIII pro. Die sound vond ik te gek maar die kreeg ik maar niet 1 op 1 uit m'n Markbass. Ook niet met en via allerhande preamps of pedalen. Dus m'n Markbass uiteindelijk ingeruild voor een Ampeg! De toen net op de markt verschenen SVT7 pro. Dat werd 'm toch ook niet, toch niet dé sound!(???) Toen kwam de Ampeg Micro VR. Te gekke sound, maar te weinig vermogen. Toen kwam de PF350 (tussendoor nog Genz Benz en Markbass R500 en TC Electronic geprobeerd): Genoeg vermogen voor mij, maar de sound; Nee. Later nog de Ampeg PF500... Intussen als back up ampje een Gallien Krueger MB200 aangeschaft. Heel goede sound, MAAR:
Toen ik voor een redelijke prijs een altijd al gewenst GK MB150 combo kon kopen heb ik dat gedaan. Er zat ook nog de 112MBX extension cab bij. Ik heb het combo A/B getest met de MB200 op de extension cab (zelfde specs als de combo speaker). Het combo is veel dynamischer, verfijnder en de sound is niet zo "afgevlakt"/"compressed" als van de MB200.
Ik ontdekte dat hèt verschil 'm zit in de eindtrappen. De MB150 heeft een 'ouderwetse' transistoren eindtrap en de MB200 een klasse D.
Zo kwam ook aan het licht waarom ik de SVTIII pro van Ampeg zo lekker vond en de SVT7 pro niet: Óók transistor versus klasse D.
Het zelfde geldt voor de Micro VR vs de PF350 / 500.
Dit alles is gebaseerd op mijn ervaringen, maar wordt door technisch meer onderlegden steeds vaker onderschreven. Bovendien zijn er meer bassisten/muzikanten met identieke ervaringen als de mijne.
Ik zeg hiermee geenszins dat klasse D eindtrappen niet deugen! Alleen missen ze
voor mij een bepaalde dynamiek en verfijning in de sound die mij telkens weer afscheid heeft doen nemen van die versterkers op basis van mijn oren. Zelfs dus voor ik wist waarom. Daarom zal ik niet snel weer verleid kunnen worden om een versterker met een klasse D eindtrap aan te schaffen.
Het zelfde verhaal kan ik overigens ophangen over cabs; Voor mij geen backported of backvented cabs meer. Het liefst gebruik ik gesloten cabs. Waarom? Da's weer een heel verhaal en voor een volgende keer.