De krachtige kleine ampjes thread

Plaats hier alles wat met versterking te maken heeft.
Gebruikersavatar
Mr. Bassman
Berichten: 141
Lid geworden op: 02 aug 2005, 22:50

De krachtige kleine ampjes thread

Bericht door Mr. Bassman »

Unlord schreef:Als er kleine, krachtige ampjes bestaan die NIET klasse-D zijn, dan hou ik me natuurlijk ook aanbevolen :mrgreen:
Krachtig en licht en niet klasse D? Bestaat volgens mij niet. De GK MB150 is wel licht maar niet krachtig natuurlijk.

Ik ben reeds een aantal jaar helemaal class D (Powersoft eindtrap) en begrijp de weerstand van velen niet. Het klinkt gewoon als een klok als je een goede koopt.

Alle topversterkers die tegenwoordig voor PA worden gebruikt zijn klasse D. Simpelweg omdat het licht en betrouwbaar is en goed klinkt.

Zelfs in high-end hifi kom je klasse D tegen, check deze review maar eens: https://www.6moons.com/industryfeatures/ncore/1.html
Gebruikersavatar
Unlord
Berichten: 4341
Lid geworden op: 31 jul 2005, 19:36

De krachtige kleine ampjes thread

Bericht door Unlord »

Precies: "als je een goeie koopt". Maar wat is dan goed? Volgens sommigen komen die eindrappen toch allemaal van dezelfde bron vandaan. Waar letten we dan op als we een class D amp willen hebben zonder al te veel merkbare compressie in het laag? Wat maakt jouw Powersoft zo onderscheidend?
Gebruikersavatar
HNZ
Berichten: 7184
Lid geworden op: 23 jan 2007, 11:46

De krachtige kleine ampjes thread

Bericht door HNZ »

Ik heb geen technische kennis. Ik heb oren en beoordeel al m'n spullen dan ook alleen empirisch.

Ik heb al heel veel versterkers, cabs en bassen "geprobeerd". Mijn voorkeuren, die ik wel degelijk kan onderbouwen, zijn dus uitsluitend gebaseerd op mijn ervaringen. Maar die wijzen wel allemaal in een richting.

Wat betreft klasse D vs andere eindtrappen:
Een Markbass was ooit mijn eerste amp met een klasse D eindtrap. Nu heb ik het over de tijd dat Markbass nog relatief onbekend was. Ik heb er altijd een haat/liefde verhouding mee gehad. In een oefenruimte waar ik later veel speelde stond een Ampeg SVTIII pro. Die sound vond ik te gek maar die kreeg ik maar niet 1 op 1 uit m'n Markbass. Ook niet met en via allerhande preamps of pedalen. Dus m'n Markbass uiteindelijk ingeruild voor een Ampeg! De toen net op de markt verschenen SVT7 pro. Dat werd 'm toch ook niet, toch niet dé sound!(???) Toen kwam de Ampeg Micro VR. Te gekke sound, maar te weinig vermogen. Toen kwam de PF350 (tussendoor nog Genz Benz en Markbass R500 en TC Electronic geprobeerd): Genoeg vermogen voor mij, maar de sound; Nee. Later nog de Ampeg PF500... Intussen als back up ampje een Gallien Krueger MB200 aangeschaft. Heel goede sound, MAAR:

Toen ik voor een redelijke prijs een altijd al gewenst GK MB150 combo kon kopen heb ik dat gedaan. Er zat ook nog de 112MBX extension cab bij. Ik heb het combo A/B getest met de MB200 op de extension cab (zelfde specs als de combo speaker). Het combo is veel dynamischer, verfijnder en de sound is niet zo "afgevlakt"/"compressed" als van de MB200.

Ik ontdekte dat hèt verschil 'm zit in de eindtrappen. De MB150 heeft een 'ouderwetse' transistoren eindtrap en de MB200 een klasse D.
Zo kwam ook aan het licht waarom ik de SVTIII pro van Ampeg zo lekker vond en de SVT7 pro niet: Óók transistor versus klasse D.
Het zelfde geldt voor de Micro VR vs de PF350 / 500.

Dit alles is gebaseerd op mijn ervaringen, maar wordt door technisch meer onderlegden steeds vaker onderschreven. Bovendien zijn er meer bassisten/muzikanten met identieke ervaringen als de mijne.

Ik zeg hiermee geenszins dat klasse D eindtrappen niet deugen! Alleen missen ze voor mij een bepaalde dynamiek en verfijning in de sound die mij telkens weer afscheid heeft doen nemen van die versterkers op basis van mijn oren. Zelfs dus voor ik wist waarom. Daarom zal ik niet snel weer verleid kunnen worden om een versterker met een klasse D eindtrap aan te schaffen.

Het zelfde verhaal kan ik overigens ophangen over cabs; Voor mij geen backported of backvented cabs meer. Het liefst gebruik ik gesloten cabs. Waarom? Da's weer een heel verhaal en voor een volgende keer. :D
Gebruikersavatar
Unlord
Berichten: 4341
Lid geworden op: 31 jul 2005, 19:36

De krachtige kleine ampjes thread

Bericht door Unlord »

De NAMM brengt ook weer van alles: de Engl Ironbass

Afbeelding
jasmetmouwen
Berichten: 146
Lid geworden op: 03 jul 2014, 16:09

De krachtige kleine ampjes thread

Bericht door jasmetmouwen »

Als ik je wensenlijst zo leest, voldoet de Aguilar TH500 absoluut.

2kg, 500 Watt, incl. mute, toonregeling met apart instelbare mid frequentie, regelbare drive en gain. Ik heb er zelf een half jaar een en ik neem hem overal mee naartoe (ook op de fiets) en dan is het heerlijk dat ie het gewicht van een broodtrommel heeft. Ik speel in een redelijke luide rockband en speel meestal met één 8 Ohm kabinet en dan het volume nog onder de helft. Met een tweede cabinet erbij kan ie veel harder dan ik tot nu toe nodig heb gehad. Qua klank wisselt het natuurlijk wat voor bas je inplugt en wat je speelstijl is, maar je hoort altijd het karakter van je bas terug. Volgens mij kan de TH500 een natte krant nog als Mozart laten klinken.
Enige puntje is dat iedereen er zo blij mee lijkt te zijn dat ze tweedehands maar weinig te vinden zijn ;)
Squier JV Jazz Bass (1982)
Fender Classic Series 50's Precision Bass
Squier Classic Vibe 60's Precision Bass
Fender JMJ Mustang Bass
Gebruikersavatar
HNZ
Berichten: 7184
Lid geworden op: 23 jan 2007, 11:46

De krachtige kleine ampjes thread

Bericht door HNZ »

jasmetmouwen schreef:...Ik heb er zelf een half jaar een en ik neem hem overal mee naartoe (ook op de fiets) en dan is het heerlijk dat ie het gewicht van een broodtrommel heeft...
Afbeelding

:wink:
Gebruikersavatar
Unlord
Berichten: 4341
Lid geworden op: 31 jul 2005, 19:36

De krachtige kleine ampjes thread

Bericht door Unlord »

Die Tonehammer kan ook zomaar een optie zijn. Ik moet oppassen dat het wel een amp wordt die echt meer toevoegt dan mijn al erg goede Markbass F500. Vooral meer diep laag en een mute knop zijn dan dé criteria, aangezien de F500 op alle andere fronten goed scoort.

Misschien moet ik toch naar bijvoorbeeld een Gallien Krueger 1001RB-ii. Maar dat schijnt ook weer een one-sound monster te zijn volgens Nick...
Gebruikersavatar
HNZ
Berichten: 7184
Lid geworden op: 23 jan 2007, 11:46

De krachtige kleine ampjes thread

Bericht door HNZ »

One sound monster? Wat mist die GK dan t.o.v. b.v. een Markbass of een amp van elk ander merk? Elke amp heeft toch "z'n sound"?
En de GK heeft ook nog een boost knop voor meer 'scheur', een contour knop voor een mid scoop, mogelijkheid voor bi-amping etc...

Als je een diversiteit aan sounds uit een amp wil halen moet je er eentje nemen met ingebouwde effecten oid. TC Electronic b.v.
Gebruikersavatar
Stinky
Berichten: 6726
Lid geworden op: 15 sep 2005, 19:00

De krachtige kleine ampjes thread

Bericht door Stinky »

ho ho...dát heb ik niet beweerd Unlord. ;)
ik gebruik hem idd maar voor één ding, mn rock plectrum shizzle, maar ik heb nog een andere versterker die al het andere net iets lekkerder naar mijn smaak doet en praktischer is qua gewicht.

ik zeg dus nergens dat de GK1001 een one trick pony is, je kunt er juist heel all round mee spelen.

als ik niet zo gehecht was aan de sound en het gemak vd LM, speelde ik wss toch veel vaker op mn GK want het is imho een uitzonderlijke goede versterker die je veel waar voor je geld geeft.
Gebruikersavatar
HNZ
Berichten: 7184
Lid geworden op: 23 jan 2007, 11:46

De krachtige kleine ampjes thread

Bericht door HNZ »

JUIST! :jaaaaa:
Gebruikersavatar
Van Tango
Berichten: 3051
Lid geworden op: 16 mar 2007, 03:32

De krachtige kleine ampjes thread

Bericht door Van Tango »

jasmetmouwen schreef:Als ik je wensenlijst zo leest, voldoet de Aguilar TH500 absoluut.

2kg, 500 Watt, incl. mute, toonregeling met apart instelbare mid frequentie, regelbare drive en gain. Ik heb er zelf een half jaar een en ik neem hem overal mee naartoe (ook op de fiets) en dan is het heerlijk dat ie het gewicht van een broodtrommel heeft. Ik speel in een redelijke luide rockband en speel meestal met één 8 Ohm kabinet en dan het volume nog onder de helft. Met een tweede cabinet erbij kan ie veel harder dan ik tot nu toe nodig heb gehad. Qua klank wisselt het natuurlijk wat voor bas je inplugt en wat je speelstijl is, maar je hoort altijd het karakter van je bas terug. Volgens mij kan de TH500 een natte krant nog als Mozart laten klinken.
Enige puntje is dat iedereen er zo blij mee lijkt te zijn dat ze tweedehands maar weinig te vinden zijn ;)
+1

Heb mijne nu bijna een jaar en nog steeds heel blij mee. Hij kan gewoon in het voorvak van een gigbag en weegt geen drol, ideaal.
What difference does it make?
Gebruikersavatar
Unlord
Berichten: 4341
Lid geworden op: 31 jul 2005, 19:36

De krachtige kleine ampjes thread

Bericht door Unlord »

Dank voor je nuance, @Nick. Ik ga doorgaans erg kort door de bocht :mrgreen:

Gaat jouw LMii dieper dan je GK? Of merk je daar in de praktijk ook niet zoveel van? Wellicht maakt het ook nog uit of je op een 12"-je speelt of een dikke stack natuurlijk.

By the way, mijn vergelijk is mijn huidige F500 en mijn ex Fender TB1200. Bij die laatste voelde je pas echt wat diep laag was. Dat heeft mijn F500 dus totaal niet.
Gebruikersavatar
Wiro
Berichten: 2304
Lid geworden op: 05 jan 2006, 13:57

Joehoeh ...

Bericht door Wiro »

... nog twee interessante kandidaten van Peavey:
De MiniMega.

https://peavey.com/news/index.cfm/id/762 ... ectro.html



En de Headliner 1000.

https://peavey.com/news/index.cfm/id/763 ... %20Un.html

Afbeelding
Gebruikersavatar
Fendurt
Berichten: 626
Lid geworden op: 19 feb 2007, 14:09

De krachtige kleine ampjes thread

Bericht door Fendurt »

HNZ schreef:....
Ik heb al heel veel versterkers, cabs en bassen "geprobeerd". Mijn voorkeuren, die ik wel degelijk kan onderbouwen, zijn dus uitsluitend gebaseerd op mijn ervaringen. Maar die wijzen wel allemaal in een richting.

Wat betreft klasse D vs andere eindtrappen:....
Ik ontdekte dat hèt verschil 'm zit in de eindtrappen.....

Dit alles is gebaseerd op mijn ervaringen, maar wordt door technisch meer onderlegden steeds vaker onderschreven. Bovendien zijn er meer bassisten/muzikanten met identieke ervaringen als de mijne. ......

Ik zeg hiermee geenszins dat klasse D eindtrappen niet deugen! Alleen missen ze voor mij een bepaalde dynamiek en verfijning in de sound.....
Volledig mee eens!
Ik heb bij voorkeur een buizen pre-amp. En met klasse-D eindtrap klinkt dat lang niet zo lekker als een bijv mosfet eindtrap.
Daarom heb ik de Mesa Carbine M6 voor de grotere en hardere bands.
En de Subway D800 met 1x12 voor kleinere semi-akoestische gigs, zodat je genoeg headroom over houdt om een goed geluid te hebben, maar niet de akoestische instrumenten weg blaast.
Fender
MusicMan
Koch
Mesa Boogie
Plaats reactie