Preamp in plaats van een versterker?

Plaats hier alles wat met versterking te maken heeft.
Gebruikersavatar
Digidesign
Berichten: 718
Lid geworden op: 18 aug 2004, 14:18

Preamp in plaats van een versterker?

Bericht door Digidesign »

Hier staat een nederlandse beschrijving van de Basslet:
https://androidworld.nl/gadget/basslet- ... kervaring/
Gebruikersavatar
Kosygin
Berichten: 1317
Lid geworden op: 30 aug 2007, 09:14

Preamp in plaats van een versterker?

Bericht door Kosygin »

Ben heel benieuwd naar je bevindingen!
MTD 535 --> Line 6 G30 --> Avalon U5 --> Crowd!
Gebruikersavatar
Madame Clapotis
Berichten: 1794
Lid geworden op: 30 aug 2007, 22:06

Preamp in plaats van een versterker?

Bericht door Madame Clapotis »

Robert Homan schreef:
Madame Clapotis schreef:(...) de geluidsman die alles prikte toch niet anders dan overdreven met zijn ogen rollen toen ik zei dat ik een eigen DI-out had op mijn voorversterker en die graag wou gebruiken. "En wat als er stront uitkomt?" (...)
Ik ben zo'n geluidsman (alleen iets milder qua communicatie) ;-)

Ik geef als geluidstechnicus muzikanten af en toe het voordeel van de twijfel als ze aangeven dat ze hun signaal op XLR aanleveren. Toetsenisten met een eigen mixer, bassisten met een ingebouwde DI in hun top/combo/pedaal, harddisk-racks, etc. Voor mij scheelt het weer DI's uitpakken en neerleggen, maar té vaak blijkt dat ik dat misschien toch beter meteen had kunnen doen. Zelfs bij toetsenisten met een eigen mixer hang ik nog het liefste een XLR>XLR DI tussen hun uitgangen en mijn inputs.

Het grootste probleem van ingebouwde DI's is dat die door aardeproblemen kunnen brommen. De stroomverdeling op het podium is eigenlijk nooit hetzelfde waardoor je nooit zeker kan weten of er aardlussen ontstaan. Zeker in een festivalsetting met korte change-overs heb ik echt geen tijd (of zin) om uitgebreid een brommende basgitaar te gaan onderzoeken. Dan hang ik er liever een eigen DI tussen waarvan ik zeker weet dat er geen brom optreedt. Althans niet vanwege aarde-issues.

En wat betreft het onderwerp van dit topic: Gebruik je verder geen exotische effecten of overdrive/distortion? Prik je bas dan rechtstreeks in een actieve DI van het PA-bedrijf en laat het daar verder bij. Strakker en stiller dan dat krijg je het over het algemeen niet.
Dank voor de reactie!

In het verleden ben ik altijd prima tevreden geweest met een van de door het PA-bedrijf voorziene DI's. Op mijn vorige amp kon ik kiezen of ik een pre-/post-EQ signaal verzond en gebruikte ik even graag de built-in DI. Mijn huidige versterker kan enkel een post-EQ signaal verzenden, dus tegenwoordig gebruik ik liever een losse DI vóór de versterker. Ook steeds alle respect voor de mensen van (geluids-, licht-,...) techniek.

Maar, wat je zegt: in dit geval betrof het inderdaad uitzonderlijk een groep waarin ik exotische effecten en overdrive gebruik. :) Op de technische rider voor die groep staan nu twee lijnen gevraagd voor bas: een vóór de effecten, en eentje na. Dan kan er nog gespeeld worden. Maar voor dit betreffende optreden was de 'oude' rider nog doorgestuurd en was onze vaste geluidsman op reis, ha. Of heb je nog tips?

Over de brom: alle (ingebouwde) DI's die ik al zag voorbijkomen (ik gebruik zelf geen 'vintage' materiaal) hebben toch een ground liftmogelijkheid? Of is dat niet in alle gevallen de oplossing?
GEZ: CIOKS SOL | Source Audio Aftershock | Beyerdynamic DT770Pro 80Ohm
TK: Disaster Area DMC-8D g2 MIDI-controller

Mme Clapotis
Gebruikersavatar
Madame Clapotis
Berichten: 1794
Lid geworden op: 30 aug 2007, 22:06

Preamp in plaats van een versterker?

Bericht door Madame Clapotis »

Kosygin schreef:Ben heel benieuwd naar je bevindingen!
Idem! Eerder sceptisch... :)
GEZ: CIOKS SOL | Source Audio Aftershock | Beyerdynamic DT770Pro 80Ohm
TK: Disaster Area DMC-8D g2 MIDI-controller

Mme Clapotis
Gebruikersavatar
Strabel
Berichten: 2381
Lid geworden op: 27 okt 2014, 16:33

Preamp in plaats van een versterker?

Bericht door Strabel »

Jezus,ik voel me opeens wel erg oud ,"polsbandjes en trilplaten".
Goeie ouwe tijd waar het eerste zweet ontstond door het verslepen van baskasten en allerhande apparatuur.
Gaat dit nog wel over muziekmaken met z'n allen of individuen die staan te kikken op een trilplaat,en als je dan toch bezig bent,
alleen maar water drinken,val je ook nog af.
LoL.
Feeling the groove is everything.
Gebruikersavatar
Chino
Berichten: 539
Lid geworden op: 24 nov 2008, 13:19

Preamp in plaats van een versterker?

Bericht door Chino »

Strabel schreef:Jezus,ik voel me opeens wel erg oud ,"polsbandjes en trilplaten".
Goeie ouwe tijd waar het eerste zweet ontstond door het verslepen van baskasten en allerhande apparatuur.
Gaat dit nog wel over muziekmaken met z'n allen of individuen die staan te kikken op een trilplaat,en als je dan toch bezig bent,
alleen maar water drinken,val je ook nog af.
LoL.
:lol:

Ach iedereen zijn eigen manier van muziek vieren/beleven. Ik heb nooit problemen gehad met het gesjouw, gesleep en al die uren wachten voordat je een uurtje los mag.
Versterker van 25-30 kilo (inclusief case), cab van 40 kilo. Wel een licht basje :wink:
Gibson LP Junior Tribute DC bass - Epiphone Rivoli ‘97 - Contrabas - Orange AD200B - Ampeg Heritage 810E

Bands:
Them Dirty Dimes
Jonathan Rhodes
Gebruikersavatar
Chino
Berichten: 539
Lid geworden op: 24 nov 2008, 13:19

Preamp in plaats van een versterker?

Bericht door Chino »

Rob66 schreef:Ja, bij grote gigs met P.A. gebruik ik een Ampeg SCR-Di en speel ik over de monitors. Bevalt heel goed. Je moet wel wennen dat je geen dikke oempf meer achter je hebt en soms kan je niet te veel laag over de monitor verwachten. In sommige zalen worden hele goede monitors gebruikt met goede geluidsmensen (Paradiso in Amsterdam)en is het heel prettig spelen. Het scheelt heel veel gesleep.
Met de contrabas speelde ik vaak zonder eigen monitor. Met name bij Eurosonic werkte dit prima. Goed monitor geluid en de boem/oempf kwam uit de subs en die voelde je overal wel.

Wat betreft basgitaar: bij de betere podia en festivals, en met een goede of eigen geluidsman, had wellicht alleen een DI volstaan. De sublaag komt wel uit de PA en de definitie kun je uit de monitor krijgen. Je moet dan niet teveel van de andere bandleden op je monitor willen.
Ik vond het altijd wel fijn om ergens op het podium 'alleen' mijn basgeluid te horen. Dus bij mijn versterker. Het ziet er anders zo leeg uit. Bij hardere muziek zou ik altijd mijn versterker willen, en zo min mogelijk op de monitor behalve zang.
Gibson LP Junior Tribute DC bass - Epiphone Rivoli ‘97 - Contrabas - Orange AD200B - Ampeg Heritage 810E

Bands:
Them Dirty Dimes
Jonathan Rhodes
Plaats reactie