En nu een versterker

Plaats hier alles wat met versterking te maken heeft.
nummer14
Berichten: 47
Lid geworden op: 15 sep 2015, 16:01

En nu een versterker

Bericht door nummer14 »

Zoals sommige van jullie wellicht hebben gevolgd heb ik laatst een Gibson EB5 bas aangeschaft.
En daar ben ik steeds contenter mee. :dance: :D

Dus nu is het tijd voor een serieuze eigen versterker.
En inmiddels is de EBS Reidmar 250 onderweg :jaaaaa:

Nu is de vraag wat ik eronder ga zetten.
De opties die ik overweeg zijn:
- EBS Classicline 210 (8Ohm)
- EBS Classicline 112 (8Ohm)
- een 15inch kast voor het echte diepe geluid?
- EBS - Evolution ProLine 2000 210 (400W, 4Ohm), occasion
- zelfbouw, een 2x12 a la Orange Obc212

Ik neig naar 2x10 zodat ik het compact kan houden, betaalbaar, en toch een redelijk diep en clean laag.
Maar is dat ook zo?
Wat zijn jullie adviezen?
En what about the Proline 210 van 4Ohm? Gaat dat wel goed met de Reidmar die tot 4Ohm kan, en ik wil later onder de 2x10 nog een 15inch kast plaatsen? Dan zakt de impedantie toch tot 2 Ohm en dat kan de Reidmar toch niet aan (mogelijk te hoge stroom)?
Gebruikersavatar
Rieno
Uut Grun
Berichten: 19768
Lid geworden op: 22 sep 2006, 16:32

En nu een versterker

Bericht door Rieno »

Als je nu al weet dat je 2 kasten wilt kunnen aansluiten en de Reidmar kan minimaal 4 ohm impedantie aan, dan zul je inderdaad nu een 8 ohm kast moeten kopen om later nog een 8 ohm kast toe te kunnen voegen.

Qua keuze van de kast is het enorm persoonlijk. Zelfbouw is in ieder geval nooit goedkoper, dat kan ik je gelijk meegeven ;) Qua luidheid wil je kijken naar efficiëntie en speakeroppervlak; een 210 kan dan dus harder gaan dan een 112. Een 112 kan vaak wel wat meer laag weergeven dan een 210, maar dit is niet altijd zo! (de specificaties staan meestal wel op de website van de fabrikant).
I'm so hip, I have difficulty seeing over my pelvis
Muziekschuur
Berichten: 5659
Lid geworden op: 21 sep 2009, 17:10

En nu een versterker

Bericht door Muziekschuur »

Ik heb 15 inches, 18 inches, 10 inches en 12 inches. 2x 1x12 is enorm veelzijdig. 2x10 mist het laag dat de 12 inch wel haalt.
Het gaat altijd goed.... totdat het fout gaat..
nummer14
Berichten: 47
Lid geworden op: 15 sep 2015, 16:01

En nu een versterker

Bericht door nummer14 »

Omdat ik graag lag ga lijkt me een 1x12 dus een betere optie.
Ik dacht nog dat 2x10inch een groter bewegend oppervlak betrof, maar het opgesloten volume (en reflex poorten) van de kast speelt natuurlijk ook een rol.
Maar 1x12 is nog compact, en kan ik later makkelijk met een 2e cabinet nog uitbreiden.
Gebruikersavatar
Mach1
passantenhaven
Berichten: 8337
Lid geworden op: 31 aug 2010, 18:13

En nu een versterker

Bericht door Mach1 »

1x12 met een 5 snaar lijkt mij erg gaan flubberen. Knappe speaker(kast) die dat op flink volume kan handelen.

Ik zou voor een 2x12 gaan.
1955 Fender Precisionbass
2022 Fender Roadworn Flea Sig Jazzbass
2023 Squier Sonic CAB Precisionbass


1969 Dynacord Hifi Favorit II
Euphonic Audio NL210.
nummer14
Berichten: 47
Lid geworden op: 15 sep 2015, 16:01

En nu een versterker

Bericht door nummer14 »

Dat flubberen zit ik ook niet op te wachten.
Het was de reden om niet een EBS Session 120 te kopen.
De sound vond ik mooi, maar op hoger volume werd het minder strak.

Daarom kies ik ervoor een trede hoger te gaan.
De Reidmar heeft met 250W meer headroom, al zat dat denk ik niet snel een probleem zijn.
Voor de speakerkast neem ik aan dat het cabinet meer kan verdragen dan de combo: de power rating lijkt dat te bevestigen.

De vraag is ook waar ik het voor ga gebruiken.
Dat zal voorlopig zijn oefenruimte, café's, kleine zaaltjes, home recording, en anders is er wel een PA waar ik de versterker als monitor gebruik.
Momenteel mag ik in de oefenruimte gebruik maken van een Roland Cube 60, en dat is voldoende.
Dus dan denk ik dat ik het met de Reidmar + 1 cab in de meeste gevallen voorlopig wel red.
Gebruikersavatar
aap
Berichten: 3683
Lid geworden op: 06 mar 2007, 19:52

En nu een versterker

Bericht door aap »

Ligt er ook een beetje aan waar je gaat spelen. Ik heb een 2*10 en 1*12. Persoonlijk vindt ik 12 inch erg lekker, maar 2*10 weer makkelijker en je zit in kleine kroegen minder snel de geluidsman in de weg. 2*10 en 1*12 flubberen bij mij beide niet met lage noten en ik weet haast wel zeker dat dat bij EBS ook zeer strak zal klinken.
Gebruikersavatar
AmericanIdiot
Berichten: 6250
Lid geworden op: 12 feb 2005, 10:41

En nu een versterker

Bericht door AmericanIdiot »

Ik heb een EBS Neo 112 en die trekt een open B prima. Hij kan niet tegen mijn 210 op maargoed, die heeft ook een stuk meer kastvolume en speakeroppervlak. Als je niet met een hele luide band speelt kan zo'n 1x12 prima. Moet het luider dan zet je er een tweede 1x12 bij... :idea:
Muziekschuur schreef:2x10 mist het laag dat de 12 inch wel haalt.
Dat zou ik niet zo algemeen zeggen, mijn 210 dreunt een pak laag waar sommige 410's nog niet tegenaan kunnen. De 210 van BagEnd is bijv. ook zo'n monster.
Marleaux JB-5 DiMarzio's Hotwire Funky 77 5str Fender US Jazz '83 EMG's Fender Dimension Deluxe V Eden D410XST D210XLT EBS 112 Neo
Crown XTi1000 MarkBass F1
nummer14
Berichten: 47
Lid geworden op: 15 sep 2015, 16:01

En nu een versterker

Bericht door nummer14 »

Nou vind ik persoonlijk dat je voorzichtig moet zijn met specificities, maar op de volgende pagina's wat meer info:
https://www.ebssweden.com/content/proline.php
https://www.ebssweden.com/content/classicline.php

Wat mij opvalt is dat de de 2x10 kasten een hogere sensitivity hebben (meer dB's bij hetzelfde vermogen), en een groter kast volume hebben.
En de 1x12 tot 35Hz onderin dieper/verder doorloopt (35Hz vs 55Hz voor 2x10 CL).

Deze spec's hangen heel erg af van de manier waarop ze zijn vastgesteld (is mijn beroepsmatige ervaring).
En in het echie kan het dus heel anders klinken.

Tegenwoordig heb je online proeftijd, dus als de 1x12 echt niet voldoet, wat ik me niet kan voorstellen maar je weet nooit, dan laat ik de 2x10 invliegen.
Het is alleen dat die 2x10 Proline wel een aantrekkelijk prijs heeft als occasion.
Gebruikersavatar
A-lex
Berichten: 4167
Lid geworden op: 10 dec 2009, 19:49

En nu een versterker

Bericht door A-lex »

35 hz heb je niet veel aan als je gewoon basgitaar speelt!
zeker niet op het podium
"Your inability to invalidate my hypothesis is not at all the same thing as proving it true."
persoonlijk topic...
een goede groove kan je niet kopen...
Muziekschuur
Berichten: 5659
Lid geworden op: 21 sep 2009, 17:10

En nu een versterker

Bericht door Muziekschuur »

Die 35hz.... Valt enorm af... in een grafiek. Maar als die er niet is (kun je prima met een filter testen) dan mis je het enorm.
Het gaat altijd goed.... totdat het fout gaat..
Gebruikersavatar
AmericanIdiot
Berichten: 6250
Lid geworden op: 12 feb 2005, 10:41

En nu een versterker

Bericht door AmericanIdiot »

Oh? Ik filter met 24db/octaaf onder de 45 Hz alles weg in mijn Crown en ik mis helemaal niets. Sterker nog, het geluid is er strakker van geworden. Geen flubberende conussen meer. Die hele lage frequenties heb je met basgitaar niet nodig en vreten enkel vermogen en laten je speakers onnodig dansen.
Marleaux JB-5 DiMarzio's Hotwire Funky 77 5str Fender US Jazz '83 EMG's Fender Dimension Deluxe V Eden D410XST D210XLT EBS 112 Neo
Crown XTi1000 MarkBass F1
Gebruikersavatar
Tutu
Berichten: 741
Lid geworden op: 19 jul 2004, 23:45

En nu een versterker

Bericht door Tutu »

Ik heb lang geleden 2 x 112 8Ohm VdK kasten gehad (met de normale magneten). Nooit weg moeten doen!
Wogen 23kg p/s. 1 kast klonk ok,...maar met 2 gekoppeld krijg je een zogezegd acoustische koppeling waardoor het een heel stuk voller gaat klinken!!
:”We worden (red:zijn) erin geluisd”!!
nummer14
Berichten: 47
Lid geworden op: 15 sep 2015, 16:01

En nu een versterker

Bericht door nummer14 »

Wel of geen sublaag: volgens mij is het erg subjectief, en hangt het ook nog van de situatie af hoe iets klinkt (open deur :roll: ).

Misschien denk ik te simpel, maar frequenties die een cabinet minder doorgeven kun je er moeilijk bij maken.
Omgekeerd: als 35Hz niet prettig klinkt (te boomy/onrustig), kan ik het er altijd nog uitfilteren.
Gebruikersavatar
dr. Bassvibes
Berichten: 11915
Lid geworden op: 06 sep 2008, 12:59

En nu een versterker

Bericht door dr. Bassvibes »

Speel je al in een bandje? Anders zou ik voorlopig gewoon lekker voor iets compacts gaan wat niet achterlijk luid is... :)
Plaats reactie