8" Speaker

Plaats hier alles wat met versterking te maken heeft.
Gebruikersavatar
RonnyRocks
Berichten: 68
Lid geworden op: 15 feb 2009, 17:39

8" Speaker

Bericht door RonnyRocks »

Ik ben op zoek naar een 8" bass speaker voor in een eden combootje.

Het ding wat er nu inzit klinkt als karton in het laag, Het ampje en headphone out zijn meer dan ok voor thuis.

iemand suggesties?

Gr. Ron
Sadowsky NYC #1623 | #1924
Mesa Boogie 400+
Bag End
Sadowsky Pre-amp
Darkglass
Gebruikersavatar
evertalbers
Berichten: 915
Lid geworden op: 13 jan 2009, 22:43

8" Speaker

Bericht door evertalbers »

Misschien kun je vinden welke speaker Markbass in de Micromark en de 4*8 heeft. Mooie basweergave, veel vermogen. Het hoog draai ik er meestal echter uit.
Gebruikersavatar
RonnyRocks
Berichten: 68
Lid geworden op: 15 feb 2009, 17:39

8" Speaker

Bericht door RonnyRocks »

Merci voor de reactie, maar ik vind de markbass speakers ook klinken als karton.
Sadowsky NYC #1623 | #1924
Mesa Boogie 400+
Bag End
Sadowsky Pre-amp
Darkglass
Gebruikersavatar
Rieno
Uut Grun
Berichten: 19768
Lid geworden op: 22 sep 2006, 16:32

8" Speaker

Bericht door Rieno »

Faital schijnt volgens recensies erg goed te zijn, ook als het gaat om kleiner spul zoals een 8" :)
I'm so hip, I have difficulty seeing over my pelvis
Gebruikersavatar
RonnyRocks
Berichten: 68
Lid geworden op: 15 feb 2009, 17:39

8" Speaker

Bericht door RonnyRocks »

Merci Rieno! Ik ga deze eens checke
Sadowsky NYC #1623 | #1924
Mesa Boogie 400+
Bag End
Sadowsky Pre-amp
Darkglass
Gebruikersavatar
AmericanIdiot
Berichten: 6250
Lid geworden op: 12 feb 2005, 10:41

8" Speaker

Bericht door AmericanIdiot »

Ik zou eens kijken naar Oberton, de 8NM250 V2 bijvoorbeeld. Goede X-max en overige specs.

Een 8 incher heeft natuurlijk zijn beperkingen in het laag, je zou er meerdere in 1 kast moeten zetten om echt druk te krijgen. Mooi voorbeeld de Henry 8x8 van SWR.
Marleaux JB-5 DiMarzio's Hotwire Funky 77 5str Fender US Jazz '83 EMG's Fender Dimension Deluxe V Eden D410XST D210XLT EBS 112 Neo
Crown XTi1000 MarkBass F1
Gebruikersavatar
RonnyRocks
Berichten: 68
Lid geworden op: 15 feb 2009, 17:39

8" Speaker

Bericht door RonnyRocks »

AmericanIdiot schreef:Ik zou eens kijken naar Oberton, de 8NM250 V2 bijvoorbeeld. Goede X-max en overige specs.

Een 8 incher heeft natuurlijk zijn beperkingen in het laag, je zou er meerdere in 1 kast moeten zetten om echt druk te krijgen. Mooi voorbeeld de Henry 8x8 van SWR.
volgens mij zaten in de H88 (pre fender) PAS speakers, en ze hebben even Bag end gebruikt maar dat weet ik niet of dat voor de H88 ook zo is.

Markbass gebruikt B&C speakers, Maar eerlijk gezegd heb ik Mb nooit fijn horen klinken of dat nu komt door de amp of de speaker of de combi....

De Faital en de Oberton ga ik zeker eens testen.

Ook de Bekende merken zo als Celestion en eminence miss dat deze wel mijn voorkeur hebben. Eerst maar eens testen.
voor mij het gaat hier om een replacement speaker voor een N8jr. Geen hoogwaardige combi maar voor thuis perfect mits deze een speaker update krijgt. Vermogen van de te vervangen speaker doet er eigenlijk niet toe als het maar min. 45Watt is
Sadowsky NYC #1623 | #1924
Mesa Boogie 400+
Bag End
Sadowsky Pre-amp
Darkglass
ArjanK
Berichten: 266
Lid geworden op: 09 okt 2007, 13:13

8" Speaker

Bericht door ArjanK »

Persoonlijk zou ik niet de Oberton BNM250 V2 kiezen, deze heeft een te lage Qes waardoor er niet echt veel laag uit gaat komen. Zelf gebruik ik de 8MB201, perfect voor basgitaar en met voldoende vermogen dweilt ie de vloer aan met menige 10" driver. https://oberton.com/index.php?option=com ... udspeakers

Welk Eden combotje is het? Edit: de N8JR, deze heeft maar 25watt, in dit geval zou ik er een Eminence Alpha 8a in stoppen, deze heeft dusdanige parameters dat je met niet al te veel vermogen al een redelijk laag hebt, de Oberton's zijn meer voor het zwaardere werk. De Visaton BG20 is trouwens ook een erg mooie (misschien nog wel een betere) optie voor zo'n combotje.

Tip- Als het naar karton klinkt dan kan het best zijn dat er geen dempinsgmateriaal in de kast aanwezig is die de middentoon resonanties / reflecties dempt. ALs je de speaker vervangt bekleed de binnenzijde van de wanden dan met noppenschuim van de bouwmarkt (duur materiaal is overkill).
Gebruikersavatar
RonnyRocks
Berichten: 68
Lid geworden op: 15 feb 2009, 17:39

8" Speaker

Bericht door RonnyRocks »

ArjanK schreef:Persoonlijk zou ik niet de Oberton BNM250 V2 kiezen, deze heeft een te lage Qes waardoor er niet echt veel laag uit gaat komen. Zelf gebruik ik de 8MB201, perfect voor basgitaar en met voldoende vermogen dweilt ie de vloer aan met menige 10" driver. https://oberton.com/index.php?option=com ... udspeakers

Welk Eden combotje is het? Edit: de N8JR, deze heeft maar 25watt, in dit geval zou ik er een Eminence Alpha 8a in stoppen, deze heeft dusdanige parameters dat je met niet al te veel vermogen al een redelijk laag hebt, de Oberton's zijn meer voor het zwaardere werk. De Visaton BG20 is trouwens ook een erg mooie (misschien nog wel een betere) optie voor zo'n combotje.

Tip- Als het naar karton klinkt dan kan het best zijn dat er geen dempinsgmateriaal in de kast aanwezig is die de middentoon resonanties / reflecties dempt. ALs je de speaker vervangt bekleed de wanden dan met noppenschuim van de bouwmarkt (duur materiaal is overkill).
Merci voor je reactie!

De eminence Alpha 8 heb ik ook gezien en staat momenteel op nummer 1.

Visaton ben ik niet mee bekend. maar zal deze ook checken.
Sadowsky NYC #1623 | #1924
Mesa Boogie 400+
Bag End
Sadowsky Pre-amp
Darkglass
ArjanK
Berichten: 266
Lid geworden op: 09 okt 2007, 13:13

8" Speaker

Bericht door ArjanK »

RonnyRocks schreef:
Merci voor je reactie!

De eminence Alpha 8 heb ik ook gezien en staat momenteel op nummer 1.

Visaton ben ik niet mee bekend. maar zal deze ook checken.
Geen dank.
Ervaring heb ik met beide drivers, gezien je combotje geen tweeter heeft zou ik voor de BG20 gaan, deze loopt veel verder door in het mid/hoog dan de Alpha8a. Qua mechanische belastbaarheid zal het er om spannen, de Alpha8a vind ik persoonlijk niet lekker klinken als die over zijn xmax heen gaat, de BG20 is wat dat betreft beter. Ook vind ik de BG20 "beter" klinken, maar dit is een kwestie van smaak.
De Visaton BG20 is eigenlijk een fullrange driver en een goede ook, zeker gezien de prijs. Mijn keuze gaat richting de BG20, zeker voor een laag vermogen combotje zonder tweeter.
Gebruikersavatar
RonnyRocks
Berichten: 68
Lid geworden op: 15 feb 2009, 17:39

8" Speaker

Bericht door RonnyRocks »

Merci ArjanK
Sadowsky NYC #1623 | #1924
Mesa Boogie 400+
Bag End
Sadowsky Pre-amp
Darkglass
ArjanK
Berichten: 266
Lid geworden op: 09 okt 2007, 13:13

8" Speaker

Bericht door ArjanK »

RonnyRocks schreef:Merci ArjanK
De BG20 is hier voor een schappelijk prijs te bestellen https://www.rumoh.eu/fullrange/fullrange-8/bg-20 8)
Gebruikersavatar
basloze fret
Berichten: 4578
Lid geworden op: 14 jun 2008, 12:32

8" Speaker

Bericht door basloze fret »

Waarom eigenlijk een 8" speaker? klinken die niet bijna altijd als karton of met te weinig laag? Plus dat ze waarschijnlijk sneller zullen oversturen. Dat is eigenlijk al een beetje met een 1x10" combo'tje. Ik heb geen ervaring met 8" maar het zou niet mijn eerste keuze zijn.
Gebruikersavatar
AmericanIdiot
Berichten: 6250
Lid geworden op: 12 feb 2005, 10:41

8" Speaker

Bericht door AmericanIdiot »

ArjanK schreef:Persoonlijk zou ik niet de Oberton BNM250 V2 kiezen, deze heeft een te lage Qes waardoor er niet echt veel laag uit gaat komen.
Je hebt gelijk, het is een midrange driver, dat had ik over het hoofd gezien. Ik keek voornamelijk snel naar de Xmax en gevoeligheid.

Tja, een enkele 8 incher zal nu eenmaal nooit een echt laag monster worden. Ik zou zelf eerder een ander combo zoeken of een lichtgewicht topje met een (neo) kastje erbij.
Marleaux JB-5 DiMarzio's Hotwire Funky 77 5str Fender US Jazz '83 EMG's Fender Dimension Deluxe V Eden D410XST D210XLT EBS 112 Neo
Crown XTi1000 MarkBass F1
Gebruikersavatar
RonnyRocks
Berichten: 68
Lid geworden op: 15 feb 2009, 17:39

8" Speaker

Bericht door RonnyRocks »

AmericanIdiot schreef:
ArjanK schreef:Persoonlijk zou ik niet de Oberton BNM250 V2 kiezen, deze heeft een te lage Qes waardoor er niet echt veel laag uit gaat komen.
Tja, een enkele 8 incher zal nu eenmaal nooit een echt laag monster worden. Ik zou zelf eerder een ander combo zoeken of een lichtgewicht topje met een (neo) kastje erbij.

Daar heb je helemaal gelijk in!
Ik heb deze combo al een aantal jaren De N8Jr van eden nemisis. Is gewoon een leuk ding. Het hoeft niet hard om gewoon thuis wat aan techniek te werken. Wil de kwaliteit speaker iets verbeteren dat is alles. verder een perfecte combo voor zijn doel.
Sadowsky NYC #1623 | #1924
Mesa Boogie 400+
Bag End
Sadowsky Pre-amp
Darkglass
Plaats reactie