2x SWR Goliath Jr. III

Plaats hier alles wat met versterking te maken heeft.
Gebruikersavatar
A-lex
Berichten: 4167
Lid geworden op: 10 dec 2009, 19:49

2x SWR Goliath Jr. III

Bericht door A-lex »

de bovenste cab al een keer omgedraaid ? met de poorten naar boven ? dit doet veel

+ de ruimte is een onderschat iets je kan in bepaalde kamers een staande golf hebben en die kan je echt niet zomaar wegkrijgen met EQ
"Your inability to invalidate my hypothesis is not at all the same thing as proving it true."
persoonlijk topic...
een goede groove kan je niet kopen...
Gebruikersavatar
MR. LEE
Berichten: 7691
Lid geworden op: 04 nov 2013, 19:31

2x SWR Goliath Jr. III

Bericht door MR. LEE »

Voor de zekerheid eerst even de gelijkstroom-weerstand opmeten per box .

Als deze gelijk zijn is het oke.

Daarna even met een 9 Volts batterijtje de fase controleren .
( kijken of de conussen daarbij dezelfde kant op gaan )

Als dat zo is, dan zou het in theorie allemaal prima moeten zijn :|
Muziekschuur
Berichten: 5659
Lid geworden op: 21 sep 2009, 17:10

2x SWR Goliath Jr. III

Bericht door Muziekschuur »

Als de ohmage afwijkt kan het namelijk zijn dat het filter van de tweeters niet lekker is...
Het gaat altijd goed.... totdat het fout gaat..
Gebruikersavatar
blindmouse
Berichten: 159
Lid geworden op: 11 jan 2008, 13:49

2x SWR Goliath Jr. III

Bericht door blindmouse »

Box 1: 5.6 Ohm box 2: 5.5 Ohm

Het verschijnsel van de afwijkende weerstand bij een niet functionerende tweeter ken ik. Van de 'kapotte tweeters' (ook van Eden) die ik onder handen heb gehad, was er niet één tweeter kapot. Altijd was de zekering door, soms in samenhang met opgeblazen condensatoren.

batterijtest: de vier conussen bewegen in de zelfde richting.

Ik blijf de baspoorten verdenken.

In de oefenruimte gebruik ik een SWR 15" met poort en een SWR Goliath met poort. No problem at all! In de 15" zit een Electro Voice: te zwaar om mee te nemen en die Goliath is niet van mij. Dus geen alternatief om mee te giggen.
Muziekschuur
Berichten: 5659
Lid geworden op: 21 sep 2009, 17:10

2x SWR Goliath Jr. III

Bericht door Muziekschuur »

Is niet 1 van de boxen volgepropt (vorige eigenaar) met schuim of glaswol ofzo?
Of vervangingsspeakers? Als er andere speakers inzetten kan het zijn dat de conussen minder snel zijn en dus bepaalde frequenties in de totale weergave worden beinvloed.
Het gaat altijd goed.... totdat het fout gaat..
Gebruikersavatar
blindmouse
Berichten: 159
Lid geworden op: 11 jan 2008, 13:49

2x SWR Goliath Jr. III

Bericht door blindmouse »

Als ik mijn Dynacord Bass King op de individuele bascabinetten aansluit, gaat één van de speakers in één box eerder vervormen. Wanneer ik ik beide boxen parallel doorlus, is er ook met de Dynacord van vervorming geen sprake. Het kan zijn dat een van de speakers niet helemaal tof meer is en anders reageert dan de andere speakers.

De binnenbekleding bij de boxen is identiek en het zijn de originele speakers.

Ik heb nog een setje 10" Eden speakers liggen, die kan ik er ook eens in zetten. You never can tell, zei vriend Chuck eens.
Muziekschuur
Berichten: 5659
Lid geworden op: 21 sep 2009, 17:10

2x SWR Goliath Jr. III

Bericht door Muziekschuur »

Laat ff weten welke speakers het zijn. Ik heb hier een SWR combo. En daar zitten nu twee JBL speakers in. De PAS 10 inches die eruit kwamen daar was er 1 nog goed van.
Het gaat altijd goed.... totdat het fout gaat..
Gebruikersavatar
blindmouse
Berichten: 159
Lid geworden op: 11 jan 2008, 13:49

2x SWR Goliath Jr. III

Bericht door blindmouse »

Zal maandag checken om welke speaker het precies gaat.
Gebruikersavatar
MR. LEE
Berichten: 7691
Lid geworden op: 04 nov 2013, 19:31

2x SWR Goliath Jr. III

Bericht door MR. LEE »

Zou je nog even een klein testje willen doen ? , t.w. het volgende :


Sluit de boel weer aan , en sla ( zachtjes ! ) met vlakke hand ( dempend ) op alle 4 snaren tegelijkertijd pal boven het voorste element ,.....en kijk daarbij wat die conussen dan doen !

Zie je dan dat die conussen een enorme uitslag maken ? :?
Gebruikersavatar
blindmouse
Berichten: 159
Lid geworden op: 11 jan 2008, 13:49

2x SWR Goliath Jr. III

Bericht door blindmouse »

Test gedaan: de vier speaker gedragen zich gelijk. Alhoewel het snel,gaat heb de neiging te zeggen dat de eerste beweging voorwaarts is. De uitslag is niet extreem.

De speaker die bij hoog volume van mijn Bass King iets gaat vervormen is een standaard 16 Ohm PAS speaker. Dit vervormen vindt alleen plaats als de Goliath III als stand alone wordt gebruikt. Gevierenlijk gedragen de speakers zich gelijk.

Ik zal de volgende keer mijn Bassman 100 als top gebruiken. Mijn optreedversterker (waarmee het veschijnsel zich voordoet) is een Super Bassman, de voorloper van de Bassman 100. Wellicht iets met buizen/condensatoren?
Muziekschuur
Berichten: 5659
Lid geworden op: 21 sep 2009, 17:10

2x SWR Goliath Jr. III

Bericht door Muziekschuur »

Ik heb dus zo'n pas speaker liggen. Mocht je die willen.
Het gaat altijd goed.... totdat het fout gaat..
Gebruikersavatar
MR. LEE
Berichten: 7691
Lid geworden op: 04 nov 2013, 19:31

2x SWR Goliath Jr. III

Bericht door MR. LEE »

Ik ga er van uit dat je rekening hebt gehouden met de correcte uitgangsimpedantie-instelling van de versterker voordat je 1 box of 2 boxen ging aansluiten . :|

Indien dat zo is, dan vermoed ik dat het probleem veroorzaakt wordt door de zgn te lage kantelfrequentie in de buisversterkers.
( per slot van rekening zijn het oude beestjes , en er zou in het verleden wel eens een elektronica-monteurtje in bezig geweest kunnen zijn die het niet zo nauw nam met de originele waarden van de koppelcondensators. :D

Buizenversterkers zijn van hun zelf al niet in het voordeel wbt de dempings-factor , en op die manier kan het nog beroerder gaan uitpakken.

Als je het zeker wilt weten , dan moeten die versterkertjes even aan een dummy-load aangesloten worden waarna mbv een oscilloscoop en toongenerator eventjes gekeken moet worden wanneer de versterker gaat afvallen bij de laagste toelaatbare frequentie .

Ik kan het ( indien gewenst ) zo voor je controleren ,.... je zit hier zo via de A44 .
Gebruikersavatar
blindmouse
Berichten: 159
Lid geworden op: 11 jan 2008, 13:49

2x SWR Goliath Jr. III

Bericht door blindmouse »

Muziekschuur schreef:Ik heb dus zo'n pas speaker liggen. Mocht je die willen.
Ik stuur je een PM

Ik heb inderdaad rekening gehouden met de impedantie. Mijn Bass King heeft een 4 en een 8 Ohm aansluiting.

De 1969 Fender Super Bassman heb ik enkele jaren geleden in erbarmelijke staat gekocht. Ik heb deze hoogstpersoonlijk geheel gereviseerd. Alle onderdelen voldoen aan de specificaties. Buizen zijn van Tung Sol. Heeft altijd feilloos gewerkt. Mocht het basfenomeen zich niet voordoen met mijn 1974 Bassman 100, dan denk ik dat er iets mis is met de Super Bassman. Ik zou dan graag van je aanbod gebruik willen maken.
Nu ik dit schrijf, realiseer ik mij plotseling dat ik de 25uf/25V caps niet heb vervangen. Ga ik eerst even doen. Wordt vervolgd.

Dank

Afbeelding
Gebruikersavatar
blindmouse
Berichten: 159
Lid geworden op: 11 jan 2008, 13:49

2x SWR Goliath Jr. III

Bericht door blindmouse »

Ik hoop dat niet seniel aan het worden ben:

a: de 25uf/25V bypass caps had ik wel vervangen (Sprague 25uf/50V);
b. de fasedraaier heb ik een tijdje geleden vervangen door een oude Telefunken ECC81. Ik had er een Tung Sol 12AX7 inzitten, maar wilde weten of een 12AT anders (beter) klonk dan de 12AX. De Tung Sol had ik netjes verpakt in de versterker gelegd om deze bij tegenvallend resultaat terug te kunnen plaatsen. Nu bleek het resultaat minder (waaierig laag), maar het kwartje viel niet.
Drong pas door toen ik vanmorgen het chassis uit de kast haalde, zag dat de bypass caps vervangen waren en dat de fasedraaier vervangen was door een oude buis. In de stilte van mijn kamer was nu ook een lichte brom te horen.
Ik heb de Tung Sol weer teruggeplaatst en de brom was verdwenen. Deze week twee repetities, mooie gelegenheid om te testen of het aan de fasedraaier lag.
Plaats reactie