op de reparatie-tafel van MR. LEE

Plaats hier alles wat met versterking te maken heeft.
MR. LEE

Re: op de reparatie-tafel van MR. LEE

Bericht door MR. LEE » 01 mei 2018, 10:56

Nou,.....hier is 'ie dan ,.... het "Fender 4 X 8 inch bass-cabinet" ( waarvan de fabriek het bestaan niet weet :lol: )

Na het monteren van de aansluit-schelp , handvatten , stoothoeken , dempings-materiaal ,.....het aansluiten van de vier speakers ,....het op-spannen van nieuw grill-doek , en het aanbrengen van het "Fender"-logo , ....staat 'ie er dan !

Het was effe wat werk , maar dan heb je ook wat !

Het geluid is PERFECT ! :cheer: ( slappers zouden er heel misschien ook nog een piezo "hoog-toetertje" in 't midden van die vier speakertjes bij willen hebben ,....maar voor mijzelf is dat echt overbodig. )

Ik verbaas me bovendien ook werkelijk hoe mooi "laag" dit cabinet nog kan weergeven .

Donderdag a.s. sleep ik 'm mee naar onze ( qua akoestiek zeer goede ) oefenruimte , waar die alvast effe flink "volgas" voor z'n kiezen krijgt ! :D
Bijlagen
CAM01493 (Medium).jpg
CAM01493 (Medium).jpg (174.96 KiB) 1468 keer bekeken
CAM01494 (Medium).jpg
CAM01494 (Medium).jpg (161.35 KiB) 1468 keer bekeken
CAM01490 (Medium).jpg
CAM01490 (Medium).jpg (154.35 KiB) 1468 keer bekeken
Laatst gewijzigd door MR. LEE op 05 mei 2018, 00:53, 6 keer totaal gewijzigd.
...ben aan een verse basgitaar toe ...

yawl6

Bericht door yawl6 » 01 mei 2018, 11:14

Fraai!
Mayones Be 4 ; MB Minimark

Oost west, bas best.

ejp

Bericht door ejp » 01 mei 2018, 11:16

ziet er goed uit! ben benieuwd hoe hij klinkt in bandverband of ie lekker laag gaat!
gaat ie samen met een 15 inch?

EJ
Ibanez sr800 linkshandig
Squier Precision Special linkshandig
Markbass CMD JB combo icm zelfbouw 15 inch kast Eminence Alpha
Warwick BC80

MR. LEE

Bericht door MR. LEE » 01 mei 2018, 11:57

Zoals het er nu naar uitziet kan 'ie zeker als enkele kast al perfect dienst doen , zo mooi , evenwichtig en laag als dit gaat .
Ik was hier binnen in de flat al effe flink aan het dreunen geweest ,....maar me buurtjes wil ik ook een beetje sparen .
( ze zijn al heel lief voor me , en pikken een hoop ,.....maar dat wil ik graag ook zo houden :wink: )

Met optredens wil ik 'm bovenop een 1 X 15" zetten .
( links : De 4 X 8" ,.....en rechts : 1 van m'n twee 1 X 15" kasten )
Bijlagen
CAM01491 (Medium).jpg
CAM01491 (Medium).jpg (173.24 KiB) 1449 keer bekeken

MR. LEE

Bericht door MR. LEE » 04 mei 2018, 07:00

De 4 x 8" op de 1 X 15" geplaatst ( en getest in onze oefenruimte ) : Deze combinatie doet het plafond zowat naar beneden komen ,.... de verstaanbaarheid is goed en het geluid is mooi evenwichtig.
Deze combi gaat het dus worden met optredens .

De 4 x 8" kan ook alleen ,...kan keihard , en de laag-weergave is dan ook prima . :wink:

Een minpuntje waar ik over kan zeiken : Het totaal-gewicht is VOOR MIJ , door het toepassen van 4 conventionele speakertjes met kobalt/ferriet magneten , achteraf bekeken , toch nog wat te fors geworden. :|
De letzte jaren word ik getreiterd door lichamelijke verval/problemen als nekhernia , lage rugpijn , rotte heupgewrichten , etc . ( kortom : Ik val tegenwoordig zowat uit elkaar :facepalm: :mrgreen: )
Bij laden/lossen kan ik gelukkig wel altijd op m'n band-maatjes rekenen !

Ik zal dus nog even op pad moeten naar de lokale machine-fabriek om 2 meter nylon plat profiel te scoren , wat op de achterkant gemonteerd , als glij-lijsten dienst moet gaan doen bij het laden . ( Dat is gewoon een prima methode en scheelt al enorm qua handelbaarheid )

Resume : Al-met-al is dit project voor mij toch goed gelukt ( ook budgettair bekeken ! ) ,...ik ben er zeer tevreden over.

Toegepast materiaal/componenten mbt de ombouw van 15" combo-amp naar 4 x 8" bass-cabinet :

- Vier Jensen "Punch" BP 8/150 basgitaar speakers.
- Stalen Adam Hall ( blinde ) inbouw-schelp.
- Twee Kluson jack-chassisdelen.
- Een stuk gestript wasmachine aansluitsnoer ( afval van de vuilstort ) t.b.v. de interne bedrading.
- Rest/afval-hout , t.w : Een paar stroken hechthout , stukkie 19mm betonplex , plaatje 5mm triplex .
- Een reststukje Adam Hall zwart grill-doek.
- Een stukkie 2cm dik B.A.F. ( voor demping )
- Handje machine-schroeven , 4mm inslag-moeren , 4mm boutjes en veer-ringetjes.
- Een tube "Van Bleiswijck" zwarte acryl plakkaatverf van de Action.
- Twee kokertjes lijmkit van de Action.
Laatst gewijzigd door MR. LEE op 05 mei 2018, 00:48, 1 keer totaal gewijzigd.

Rdatema

Bericht door Rdatema » 05 mei 2018, 00:21

MR. LEE schreef:
01 mei 2018, 10:56
Het geluid is PERFECT ! :cheer: ( slappers zouden er heel misschien ook nog een piezo "hoog-toetertje" in midden van die vier speakertjes bij willen hebben ,....maar voor mijzelf is dat echt overbodig. )

Ik verbaas me bovendien ook werkelijk hoe mooi "laag" dit cabinet nog kan weergeven .
Mooi werk, lekker grondig aangepakt en door de slimme driver selectie kom je zonder filters en tweeters eigenlijk voor basgitaar heel mooi weg.
De afstemming is vrij laag, fs van de woofer is 75Hz en daar zit je heel ver onder. Ook hoeft de woofer geen grote kast, liever compact en hoger afgestemd maar dat neemt niet weg dat zo'n extended shelf afstemming heel mooi kan klinken. Het midden is gevoelig, het laag gaat diep.

Met ca 750 Watt bereiken de woofers Xvar (systeem speelt al op 128dB), de Xmax van 3,1mm zouden ze in theorie bij 160Watt input bereiken en geeft 115dB ongecomprimeerd laag.

Ik denk dat 'headroom' hier wel passend bij is, het systeem is bijna 100dB gevoelig, gaat diep en heeft nog beste reserves. Lijkt me ook dat deze drivers heel homogeen zingen, er zijn geen narigheden te zien tot ze heel mooi weg lopen in het hoog.

Dat het geheel zwaar is geloof ik direct, de 12,4kg aan drivers heeft daar een beetje debet aan maar niet heel veel. Dus of die ferriet magneten nou echt de druppel zijn..? Die cabs zijn sowieso een bonk instrumentversterking ;-)

DominicMaertens

Bericht door DominicMaertens » 05 mei 2018, 10:56

Misschien een domme vraag, maar waarom de kit? Voor de afdichting van de speakers?

MR. LEE

Bericht door MR. LEE » 05 mei 2018, 12:25

DominicMaertens schreef:
05 mei 2018, 10:56
Misschien een domme vraag, maar waarom de kit? Voor de afdichting van de speakers?
Antw :

Het 15"- gat in het oorspronkelijke klankbord moest dicht .
Om het totale concept niet onnodig te verwoesten , heb ik daarom een groot vierkant gat in het klankbord gezaagd , waarna ik stroken hechthout aan de binnenkant heb geschroefd en verlijmd ( met lijmkit ).
Het ingelegde betonplex-plaatje zit ook geschroefd en verlijmd op de zo ontstane ( bedoelde ) overstek-randen.
Het oorspronkelijke ( afgezaagde ) bovenblad van het combo heb ik 180 graden gedraaid om de vier montage gaten ( voor de verwijderde versterker ) te benutten.
Dit bovenblad zit dus ook geschroefd en verlijmd. ( lijmkit )
Het triplex afwerkings-plaatje op het klankbord zit ook verlijmd ( lijmkit )

De vier speakers zitten gewoon gemonteerd met 4 mm boutjes ( zonder afdichtings-troep/kit , want dat is echt overbodig ,
...en zelfs nadelig . )

MR. LEE

Bericht door MR. LEE » 05 mei 2018, 12:53

Opmerking n.a.v. repliek Rdatema :

Die Fender BXR300C combo-cabinets zijn af-fabriek hoog afgesteld . ( ook de kantel-frequentie aan de ingang van die versterkers is aan de hoge kant. )
Dit alles had van oorsprong de bedoeling , om zoveel mogelijk kabaal met die dingen te kunnen maken ,... i.c.m. een niet al te prijzige speaker.
Die Fender-jongens in de USA wilden namelijk ook nog wat verdienen aan hun produkt , en 'm bovendien betaalbaar maken voor de consument.

Ik heb dat destijds al direct gewijzigd ,...het type muziek wat we speelden ( spelen ) vraagt om een "bas-fundatie" ( en niet om een "kartonnig" klinkend geluid :mrgreen: ) ,....vandaar. :wink:

Die aangepaste poort-lengte heb ik dus maar ongewijzigd gelaten voor wat het is ,......anders had ik daar nog de beitel in moeten gaan zetten . ( en daar had ik niet zo'n trek in )
Gelukkig pakte het bij de test erg goed uit , anders had ik het helaas alsnog moeten doen . :D

Rdatema

Bericht door Rdatema » 05 mei 2018, 13:19

Wij kwamen met 8" op 46 Hz uit als ideaal, dus ik zeg lekker zo laten tenzij je merkt dat het toch wat punch mist. Een poort hoger afstemmen is trouwens ook prima te doen door in een slotport met de gatenzaag achteraan een halve maan uit beide kanten te halen. Gemiddeld genomen ben je dan een paar cm lengte kwijt. Ook kun je de kast vullen met ruimteabsorberend materiaal, zoals een paar plakken piepschuim o.i.d. Hierdoor gaat de afstemming omhoog want het luchtvolume is kleiner (gelijke afstemming zou verlenging van de poort vragen) en de units krijgen tegelijk iets meer tegendruk (nu is het bijna free air voor ze). Maar, 45/46 Hz is een heel mooie afstemming. Krijg je geen gedonder op lage G bijv.

MR. LEE

Bericht door MR. LEE » 07 mei 2018, 19:00

...alvast maar effe een beginnetje gemaakt bij een ding wat hier onderhand stof stond te happen....

Het betreft een oudere Sound Tech 308D ( made in USA ) PA versterker-top.
....Eerst maar 'ns wat cosmetisch opknapwerk :
Her-en-der waren de gekleurde schildjes van de knoppen verdwenen , wat natuurlijk ontzettend lelijk en storend staat.
Helemaal 100% super-knap gaat ie niet meer worden omdat de originele knopjes nergens meer te verkrijgen zijn ,....
....maar door eventjes op 't gemakkie wat te klooien met diverse kleurtjes NAGELLAK is 't aanzicht toch alweer een heel eind netter geworden . :wink:

Dit soort concept is in de praktijk veel betrouwbaarder/steviger dan powered mixers die uitgevoerd zijn met zgn "sliders"( schuif-potmeters ) , omdat de koolbanen van gewone draaipotmeters beschermd liggen achter een gesloten front-paneel en dus niet kunnen worden vernield door invallend stof en zand .
( Op het equalizertje na dan , maar door de verticale stand blijft dit ook altijd wel gespaard. )

Binnenkort maar effe in z'n ingewanden kijken , want wbt de technische kant is vermoedelijk de eindversterker naar de bliksem , .....maar dat komt echt wel weer goed. :wink:
Bijlagen
CAM01499 (Medium).jpg
CAM01499 (Medium).jpg (178.91 KiB) 1194 keer bekeken
CAM01500 (Medium).jpg
CAM01500 (Medium).jpg (193.79 KiB) 1194 keer bekeken
Laatst gewijzigd door MR. LEE op 08 mei 2018, 10:45, 4 keer totaal gewijzigd.

dejohan

Bericht door dejohan » 08 mei 2018, 10:37

Ik heb zo'n knoppen al eens te koop zien staan, ik denk op Ali Baba of Ali ExpresS.

Even gekeken. Ik vond deze maar zijn ze niet helemaal.
https://www.aliexpress.com/item/FLEOR-4 ... autifyAB=0
Zegt mijn vrouw ook altijd, en die heeft er een boek over gelezen.

dejohan

Bericht door dejohan » 08 mei 2018, 10:38

Als je hier even 10 minuten doorklikt kan je ze misschien wel vinden:
https://www.aliexpress.com/premium/Guit ... eedQuery=n
Zegt mijn vrouw ook altijd, en die heeft er een boek over gelezen.

MR. LEE

Bericht door MR. LEE » 08 mei 2018, 21:24

Ze staan er niet tussen , .....maar wel een goeie tip i.g.v dat ik nog 'ns een naar een paar knoppen moet zoeken. :thumbsup:

Ik laat het voor nu maar bij die ingekleurde/opgeknapte knoppies met nagellak zitten.
Het staat best nog wel aardig zo . :D

MR. LEE

Bericht door MR. LEE » 09 mei 2018, 21:39

Vreemd verzoek ,... maar dit was de wens van de opdrachtgever ( drummer van metal-bandje van m'n schoonzoon )
.. i.p.v. de plastic draad-klemmetjes moesten er jack-entrees in die boxjes.

Op de originele plastic aansluitbordjes zaten de wisselfilters gemonteerd op mee-gegoten spacers.
Deze montage was bij die stalen inbouw-schelpen helaas niet zo eenvoudig te realiseren ( vandaar de gepopte , en met krimpkous ge-isoleerde stoelhoeken waaraan ik de wisselfilter-bordjes met tie-wraps aan vastgemaakt heb ) .

Het zijn overigens goede 2-weg HiFi-luidsprekers :wink: ( Sony SS-NX1 ) .
De bedoeling is , dat deze straks dienst gaan doen op een opname-tafel als monitor-boxjes :!:
Bijlagen
CAM01504 (Medium).jpg
CAM01504 (Medium).jpg (185.04 KiB) 1051 keer bekeken
CAM01501 (Medium).jpg
CAM01501 (Medium).jpg (151.21 KiB) 1052 keer bekeken
CAM01503 (Medium).jpg
CAM01503 (Medium).jpg (152.35 KiB) 1052 keer bekeken
Laatst gewijzigd door MR. LEE op 10 mei 2018, 09:30, 2 keer totaal gewijzigd.

Plaats reactie