op de reparatie-tafel van MR. LEE

Plaats hier alles wat met versterking te maken heeft.
MR. LEE

Re: op de reparatie-tafel van MR. LEE

Bericht door MR. LEE » 13 feb 2018, 19:35

Vandaag heb ik alle buizen voor de Bogner Shiva binnen gekregen.
....Bias weer opnieuw afgeregeld en de boel weer uitgetest.

De Bogner functioneert nu weer als een NIEUWE ! :wink: .
Bijlagen
CAM01344 (Medium).jpg
CAM01344 (Medium).jpg (127.72 KiB) 665 keer bekeken
...eindelijk een verse basgitaar ...

MR. LEE

Bericht door MR. LEE » 14 feb 2018, 17:46

Vandaag weer wat van de stapel af :

Betrof een Bugera gitaar-combo .
Er waren "solid state voorv.buizen" :roll: in gezet waarvan er direct al 1tje zeer verdacht bleek.
Ik heb gelijk die troep maar verruild voor drie nieuwe 12AX7A buisjes , en dat klonk direct al een heel stuk beter.
Het eigenlijke defect waarom er GEEN geluid meer uit de combo kwam , heeft gelegen aan de matige soldeer-skills van de eigenaar.
Die man is weliswaar een "super-gitarist" :worship: , maar om jacks netjes aan kabels te solderen , daar wint 'ie dan de 1e prijs niet mee :mrgreen:

( grappie hoor J. :thumbsup: )

dejohan

Bericht door dejohan » 15 feb 2018, 10:09

Solid state rectifiers ken ik, maar wtf zijn solid state preampbuizen? Een buis met een transistor ingebouwd???

Dat zoals een auto waar ze de motor vervangen hebben door een paard.
Zegt mijn vrouw ook altijd, en die heeft er een boek over gelezen.

MR. LEE

Bericht door MR. LEE » 15 feb 2018, 12:14

Ja,... het is ook eigenlijk een beetje malligheid .
Als een gitarist specifiek voor een buizenversterker kiest ,....dan is het een beetje maf om voorv. buisjes te willen vervangen voor " kokertjes met fancy verlichting" , waarin zich een schakeling bevindt met op-ampjes etc. :roll:
Laatst gewijzigd door MR. LEE op 15 feb 2018, 12:34, 2 keer totaal gewijzigd.

MR. LEE

Bericht door MR. LEE » 15 feb 2018, 12:23

De klank is waarneembaar minder karakteristiek als van een gewone dubbel-triode .
Maar ja,...zo gauw mensen GELD betaald hebben voor zgn "verbeteringen" :roll: , dan WILLEN ze vaak maar al te graag geloven dat het ook werkelijk verbeteringen zijn. :facepalm:
De detail-handel vaart er wel bij . ( op allerlei gebied .)

dejohan

Bericht door dejohan » 15 feb 2018, 16:24

Bestaat zoiets echt?

Jerry

Bericht door Jerry » 15 feb 2018, 16:39

dejohan schreef:
15 feb 2018, 16:24
Bestaat zoiets echt?
yuuuuuuuuuup https://www.thomann.de/nl/amt_warm_stone_12ax7_ws.htm

Ik heb nooit begrepen wat de gedachte achter deze dingen geweest is :facepalm:

dejohan

Bericht door dejohan » 15 feb 2018, 16:45

Hahaha! WTF!
En dat kost nog een 3 keer zo duur als een JJ buis!

Los van sound (wie weet misschien klinken ze goed), gaan ze "langer mee".
Misschien niet nodig.
Iets wat ik onlangs leerde is dat de meeste 12ax7 buizen zijn uitgerekend op +/- 10.000 uur operation.
Als je 1 uur per dag speelt speel je 365 uur per jaar.
Wil je ze 10.000 uur laten branden, ga je dus een 27 jaar elke dag moeten oefenen!

Yup.

Ok, misschien een safety marge inbouwen. laten we er van uitgaan dat ze maar de helft meegaan.
Dat is nog altijd 12 jaar.

Straffer, military spec buizen (vb de E83CC) draait zelf op 100.000 uur.
270 jaar spelen!

Ik gooi geen preampbuisjes meer weg.

MR. LEE

Bericht door MR. LEE » 15 feb 2018, 21:08

Ja ,....maar jongens, dat aantal uren is wel wat te optimistisch :
Als die buizen bijv in een ontvanger of HiFi-versterker lekker binnen staan , en er wordt NIET met de rotzooi gesleept, dan kunnen die mooie getallen misschien wel 'ns uitkomen.
Maar met gitaar-versterkers wordt altijd gesleept ,...en worden de combo's op wieltjes over de straat-klinkers getrokken.
De speakers staan bovendien in dezelfde behuizing te beuken , dus we hebben te maken met TRILLINGEN.
Juist die trillingen zijn funest voor buizen , waardoor de mica plaatjes , die de elektroden op hun plaats houden, ruimte gaan krijgen , waardoor de boel "microfonisch" wordt.
Zulke buizen meten doorgaans elektrisch nog prima door op de buizentester, maar zijn dan ( zoals eerder gezegd ) toch volkomen versleten/waardeloos geworden. :|

ik gooi er zat weg ! :mrgreen:

MR. LEE

Bericht door MR. LEE » 15 feb 2018, 22:07

Service-beurtje inclusief kleine aanpassing mbt te hoge inschakel-stroom voor een LEM powered mixer...
Bijlagen
CAM01345 (Medium).jpg
CAM01345 (Medium).jpg (223.65 KiB) 485 keer bekeken

AmericanIdiot

Bericht door AmericanIdiot » 15 feb 2018, 22:57

Good old LEM! Dat ziet er van binnen toch best netjes uit :jaaaaa: .
Marleaux JB-5 DiMarzio's Hotwire Funky 77 5str Fender US Jazz '83 EMG's Eden D410XST D210XLT EBS 112 Neo
Trace Elliot V-Type Preamp Crown XTi1000 MarkBass F1

MR. LEE

Bericht door MR. LEE » 16 feb 2018, 04:14

idd,....dat vind ik nou ook !

De laatste eigenaar had 'm voor weinig over-genomen ( complete set met boxen en multi-kabel )
Thuis gekomen wil 'ie 'm effe proberen , .....en .....toen zat iedereen in het donker :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:
Dat bekende fenomeen heb ik dus als eerste maar weer effe rap aangepakt , ....op het power receptacle board zit nu dus een zware NTC .
De print-kwaliteit ( qua soldeer-verbindingen ) is overigens uitstekend ,.....zelden zie je dat zo netjes.

Een goed merk ! :wink:

MR. LEE

Bericht door MR. LEE » 16 feb 2018, 09:37

Verdorie ! ,.....In die LEM-fabriek heeft er toch een klootzak tijdens de assemblage niet zo goed opgelet :evil:

Ik sluit het toestel aan op het dummy-load ,....en ik hoor de boel direct "kreunen" zeg :(
Wat blijkt : Van het linker kanaal zaten +1 en de - 1 van de speakon chassis delen verkeerd om aangesloten op het eindversterker-board. :facepalm:

Dat betekent dat de LEM nog nooit van z'n leven goed heeft gefunctioneerd omdat het linker kanaal ,....en het rechter kanaal altijd in tegenfase hebben gestaan ( en dat levert altijd een vreemd geluidsbeeld op met verlies van laag-weergave )

Maar goed ,...da's nog niet het ergste :
Op m'n dummy-load met gemeenschappelijke min ( aarde ) aansluiting , kan het direct een verwoesting opleveren van de eindversterkers. :evil:

Nou ja , ik had het net op tijd door , en de LEM had het dan wel effe benauwd , maar overleefde de "beuker" gelukkig .

Hij is nou weer helemaal in orde :wink:
Bijlagen
CAM01346 (Medium).jpg
CAM01346 (Medium).jpg (155.16 KiB) 443 keer bekeken

dejohan

Bericht door dejohan » 16 feb 2018, 09:58

MR. LEE schreef:
15 feb 2018, 21:08
Ja ,....maar jongens, dat aantal uren is wel wat te optimistisch :
Als die buizen bijv in een ontvanger of HiFi-versterker lekker binnen staan , en er wordt NIET met de rotzooi gesleept, dan kunnen die mooie getallen misschien wel 'ns uitkomen.
Maar met gitaar-versterkers wordt altijd gesleept ,...en worden de combo's op wieltjes over de straat-klinkers getrokken.
De speakers staan bovendien in dezelfde behuizing te beuken , dus we hebben te maken met TRILLINGEN.
Juist die trillingen zijn funest voor buizen , waardoor de mica plaatjes , die de elektroden op hun plaats houden, ruimte gaan krijgen , waardoor de boel "microfonisch" wordt.
Zulke buizen meten doorgaans elektrisch nog prima door op de buizentester, maar zijn dan ( zoals eerder gezegd ) toch volkomen versleten/waardeloos geworden. :|

ik gooi er zat weg ! :mrgreen:
Helemaal juist. Maar een microfonische buis is makkelijk te herkennen, evenals buizen met onzuiverheden of een lek. Die gooi ik ook weg.

Maar het gaat me om die (preamp) buizen die nog wel werken, maar die massaal worden weggegooid omdat gitaarland zegt dat je "om de 2-3 jaar je buizen moet vervangen". Want ze zouden 'minder' gaan klinken.
Dat heb ik bij preampbuisjes nog nooit gemerkt, en regelmatig gemerkt bij oude gebruikte buisjes van +40 jaar oud dat ze supergoed klinken.

Goed werkende preampbuisjes hou ik dus gewoon bij.

Powerampbuizen daar ben ik nog niet over uit. Die vervang ik voor de veiligheid, maar eigenlijk nog nooit echt duidelijk gemerkt dat ze slechter gaan klinken, wel dat ze geen rinkelen in het glas, niet echt microfonisch want je hoort het niet door de speaker.

MR. LEE

Bericht door MR. LEE » 16 feb 2018, 10:36

Eindbuizen kunnen walgelijk microfonisch worden. :(

Als je er op tikt en je hoort de roosters rammelen , dan kunnen ze de bak in.
Voorversterker-buizen zomaar om de paar jaar vervangen is gewoon maf ! ,....de muziekzaak die dat beweert is gewoon bezig om op een goedkope manier z'n zakken te vullen.
( ze zouden je eigenlijk van dienst moeten kunnen wezen door je buizen even te testen op een buizen-tester ,......maar die hebben ze niet,...en als ze 'm zouden hebben , dan weten ze waarschijnlijk niet eens wat ze d'r mee aan moeten ) :D

en dan nog dit : "goed-werkend" is eigenlijk alleen te verifieren dmv een buizen-tester, scope en toongenerator.
Microfonie is daarna alleen te detecteren tijdens daadwerkelijk gebruik in het apparaat .

Als 'ie volgens jou goed werkt in je versterker , berust dat op een waarneming met je oren, maar daarmee weet je niet zeker of die buis ook echt in orde is. :D

METEN = WETEN !

Plaats reactie