op de reparatie-tafel van MR. LEE

Plaats hier alles wat met versterking te maken heeft.
dejohan

Re: op de reparatie-tafel van MR. LEE

Bericht door dejohan » 12 jan 2018, 10:42

Puur uit interesse, omdat ik de dingen op de laatste twee foto's wel meer zie: is er een juiste/betere methode om zo'n extra component te plaatsen op een bestaande printplaat?
Zegt mijn vrouw ook altijd, en die heeft er een boek over gelezen.

MR. LEE

Bericht door MR. LEE » 12 jan 2018, 11:07

Ja , ..natuurlijk !,....er zijn een aantal manieren voor :

- Je kunt gaatjes in de printplaat boren , waarna je netjes in stijl het extra component bij-plaatst.
Op de soldeer-zijde van de print soldeer je dan de pennetjes bij .

- Als bijv. een component overbrugd moet worden , dan kun je dat component uit-solderen om het daarna te vervangen voor hetzelfde component , waarbij je dan aan weerskanten soldeer-oogjes maakt met een buigtangetje.
Aan deze oogjes soldeer je dan het extra component bij ( op de component-zijde ).

Als er overbruggingen gemaakt moeten worden , dan doe je dat met montage-draad , wat je op de component-zijde netjes in stijl aanbrengt met "seconde-lijm" en zgn "activator".

Als je iets repareert/modificeert voor een ander , dan hoor je dat te doen op een wijze alsof die spullen van jezelf zijn ,...en waar je zuinig op bent.
( Je zou bijv. ook niet willen dat de auto-monteur van je dealer slordig zit te klooien aan je auto ) :|
Dubbele agenda's ,...ik vermoed dat die ergens in de reclame aangeboden worden...

MR. LEE

Bericht door MR. LEE » 16 jan 2018, 10:27

...en maar weer even verder gegaan met de reparatie van de "toegetakelde" Peavey Special 130 gitaarcombo amp :

Intussen ben ik er nu achter wie die zgn KNOEIER is geweest die dit ding zo (on)vakkundig naar de klote had geholpen.
( Deze man heb ik heel vroeger al eens persoonlijk uitgemaakt voor "knoeier" toen ik hem 'ns tegenkwam in een elektronica-onderdelen-winkeltje in een redelijk grote stad in N-H. :mrgreen: )

Ik heb eerst maar 'ns alle door-geknipte ( en weer aan elkaar gebakken ) onderdelen vervangen , ....en alle onzin-zooi verwijderd.
Na de printplaat aan beide zijden te hebben opgeknapt , maar 'ns even gekeken wat nou aanvankelijk het probleem moest zijn geweest voordat deze amp zo schandalig werd mishandeld.
Het bleek gewoon een opgeblazen eindversterker te wezen .

De originele eind-transistors zijn van een zgn "obsolete" type ,.....maarrrrr ,...wie bewaart , die heeft wat ! :wink:
In de opslag vond ik nog een oud Peavey 200H zang-versterkertje ( P.A.-tje ) , waar de benodigde eind-transistors en drivers nog in zaten ( en die na controle ) nog perfect in orde bleken te zijn . :cheer:

De eigenaar/gitarist had een wens dat , wanneer hij de amp ZONDER benodigd voetpedaal zou gebruiken , dat dan het normale low-gain kanaal ingeschakeld kan worden . (bij dit type staat dan namelijk het high-gain kanaal ingeschakeld)
Geen punt :wink: , ...een simpel schakelaartje op de plaats van 't reeds loze gat van de externe speaker aansluiting maakt dit nu mogelijk.

De Peavey Special 130 is nu technisch weer helemaal in orde ! :wink:
Bijlagen
CAM01315 (Medium).jpg
CAM01315 (Medium).jpg (182.7 KiB) 808 keer bekeken
CAM01316 (Medium).jpg
CAM01316 (Medium).jpg (233.27 KiB) 808 keer bekeken
CAM01317 (Medium).jpg
CAM01317 (Medium).jpg (255.59 KiB) 808 keer bekeken
Laatst gewijzigd door MR. LEE op 20 jan 2018, 08:53, 4 keer totaal gewijzigd.
Dubbele agenda's ,...ik vermoed dat die ergens in de reclame aangeboden worden...

Strabel

Bericht door Strabel » 16 jan 2018, 14:58

Ha,MR Lee.
Even een vraag.
Ik heb hier een Peavy TKO115 staan waarvan de trafo kapot is.
Heb een beetje gegoogled maar kan niet zo snel iets vinden.
Eventueel een idee waar ik dit zou kunnen vinden?
Trafo is denk ik; 2x16v
2x45v
bvbd.
Feeling the groove is everything.

MR. LEE

Bericht door MR. LEE » 16 jan 2018, 19:18

Ik heb je een PM gestuurd. :wink:

MR. LEE

Bericht door MR. LEE » 17 jan 2018, 13:03

Er zijn nog al wat muzikantjes die hun spulletjes opslaan in tuinhuisjes , schuurtjes , garages , opslag-boxen en keldertjes ,
....( veelal om hun vrouw niet tegen de haren in te willen strijken , want die willen "die rotzooi niet in de kamer" omdat het een beetje dissonant staat met het interieur :lol: :lol: :lol: )

Als die genoemde ruimtes gort-droog zijn , dan is er niet zo veel aan de hand ,....maar helaas zijn dit vaak ruimtes die vochtig zijn , en waar t.g.v. temperatuur-schommelingen tussen dag en nacht CONDENS-vorming zal ontstaan.

Bij deze dan nog een foto'tje van wat er dan kan gebeuren ( en van wat ik dan zie als ik een grilletje verwijder ) :facepalm:
Bijlagen
CAM01318 (Medium).jpg
CAM01318 (Medium).jpg (196.31 KiB) 695 keer bekeken

Luyt

Bericht door Luyt » 17 jan 2018, 13:28

Kom je ook wel eens versterkers tegen die 20 jaar in de opslag hebben gestaan en waarvan alle elco's moeten worden vervangen?

MR. LEE

Bericht door MR. LEE » 17 jan 2018, 14:05

Dat komt ook voor ,....maar de notoire probleem-amps zijn in dat geval hoofdzakelijk de buizen-versterkers.
( maar veelal mankeert er dan nog wel echt wat meer aan :wink: )

MR. LEE

Bericht door MR. LEE » 18 jan 2018, 14:35

Deze werd binnen-gebracht,....moet nagekeken worden.
Deze amp is uitsluitend geschikt voor body-builders en power-lifters ,.....zielepietjes krijgen 'm nooit van z'n plek :nono:
Dat ding weegt nog zwaarder dan een Twin-Reverb zeg ! ,....tjeetje marijntje... :mrgreen:
Bijlagen
CAM01320 (Medium).jpg
CAM01320 (Medium).jpg (265.02 KiB) 613 keer bekeken

MR. LEE

Bericht door MR. LEE » 29 jan 2018, 13:20

....al langer dan een week geveld door die vervelende griep ,.....soldeerboutje blijft dus helaas nog maar effe uit staan.

:(

klaasvaak

Bericht door klaasvaak » 29 jan 2018, 19:09

Beterschap!!!
Bas, gitaar is niets voor jouw. Pak toch snel de 4 snaar!!!

MR. LEE

Bericht door MR. LEE » 29 jan 2018, 20:35

ik dank u ! :thumbsup:

berth

Bericht door berth » 29 jan 2018, 23:21

Beterschap!

Concorde

Bericht door Concorde » 30 jan 2018, 00:28

Beterschap!
Mijn maatje, onze gitarist heeft exact dezelfde Bogner!
Da's inderdaad een mega zwaar kreng! Gaat loeihard, en klinkt fantastisch!
Maar ietsje minder had ook wel gemogen ja.... :?
Börjes J5, Squier CV '50, Markbass Big Bang, Ampeg SVT-410HE, Zoom B3

MR. LEE

Bericht door MR. LEE » 30 jan 2018, 14:40

dankjewel jongens ! :D

Tja,...idd een loodzwaar ding zeg ,....als je daar een stukkie mee moet gaan slepen , dan steken de botten uit je lichaam :mrgreen:
Ik zal 'm binnenkort 'ns gaan nakijken wat er aan mankeert.

Plaats reactie