op de reparatie-tafel van MR. LEE

Plaats hier alles wat met versterking te maken heeft.
MR. LEE

Re: op de reparatie-tafel van MR. LEE

Bericht door MR. LEE » 18 aug 2017, 09:37

De mensen komen wel 'ns binnen met effect-pedaaltjes die om wat voor reden dan ook tebarste zijn ,....zo ook met deze Dunlop Cry Baby (wha-wha)
De eigenaar beschouw ik maar weer als een vriendje van me , want de wereld wordt alsmaar kleiner en kleiner als je zelf ook muziek maakt ,...je overal komt,.... en iedereen je daardoor kent ( en gaat kennen ) :facepalm:

Dit zijn typisch dingetjes die WEL te repareren zijn ,....maar ZELDEN tot NOOIT meer uit financieel oogpunt haalbare kaart zijn om het te laten repareren.

Een verse Cry Baby kost geloof ik nog maar 105 euro ,....en met de altijd weer tebarste getrapte speciale potmeter kom je al dik over 1/3 van de nieuw-prijs ( en is er alvast nog niks gedaan ) :(
In dit geval kwam er nog een reparatie van het printje bij (mpsa 13 transistortje en een 10nF condensatortje) , een vernield splitspennetje van het tandheugeltje , alsook een kapot getrapte schakelaar.

Ik heb dus de hand maar weer over m'n hart gehaald . :facepalm:

..... maar eigenlijk moet ik voor dit soort dingen echt voortijds al op de rem gaan trappen :( ,.....we leven in een "moderne tijd" , ...en da's ( voor tal van spullen ) helaas GEEN "repareer-tijd" meer. :(
Bijlagen
CAM01138 (Medium).jpg
CAM01138 (Medium).jpg (149 KiB) 453 keer bekeken
CAM01139 (Medium).jpg
CAM01139 (Medium).jpg (144.69 KiB) 453 keer bekeken

AmericanIdiot

Bericht door AmericanIdiot » 18 aug 2017, 10:33

Ik heb eens een neppert onder het mes gehad, daar was helemaal geen eer aan te behalen. In de container was de enige oplossing.
Marleaux JB-5 DiMarzio's Hotwire Funky 77 5str Fender US Jazz '83 EMG's Eden D410XST D210XLT EBS 112 Neo
Trace Elliot V-Type Preamp Crown XTi1000 MarkBass F1

MR. LEE

Bericht door MR. LEE » 21 aug 2017, 00:35

Deze klus ook maar opgepakt,...het betreft een "fantasie bass-cabinet" , welke ooit vervaardigd is geweest als onderdeel van een speciaal design-interieur van een muziekschooltje /oefenruimte.
Ik had voor die eigenaars al eens 2 gitaar-cabinets werkbaar gemaakt ,....en nu was het de beurt voor 't bass-cabinet.
Het was wederom de bedoeling dat het uiterlijk/design gehandhaafd zou blijven . :!:
Voor een gitaar-cabinet is dat allemaal niet zo'n punt , ....daar kan niet zo erg veel mee mis gaan,...
...maar bij een basgitaar-cabinet wordt dat helaas wel een stuk lastiger. :(

Het cabinet was gesloten uitgevoerd ,...en bovendien zonder dempingsmateriaal , wat het rendement en klank niet ten goede kwam.
( Bij deze modificatie komt er dus een bas-tunnel in . )

Ik heb er voor gekozen om de oude , te lullige , Celestion 12" , 50 Watt speakertjes maar te gaan vervangen door
twee nieuwe Eminence Delta 15A speakers .
( Deze zijn goed en goedkoop , ....en zo houden we vanuit financieel oogpunt , "het walletje bij het schuurtje" :D )

Na berekening van het inwendige volume , ...maar snel weer het ouderwetse zgn "nomogram" erbij gehaald om voor de laagste weer te geven frequentie de poort-lengte te kunnen bepalen.
Helaas kan het met de , van te voren opgelegde restricties niet anders worden dan een "compromis-verbouwing" ,....de kast-inhoud is namelijk voor het mooie een beetje aan de te kleine kant ,...en de oorspronkelijke constructie is net zoals de vorige gitaar-cabinets ronduit "vreemd" . ( speakers aan binnenzijde van het klankbord gemonteerd ,...zij-en achter-panelen van MDF , ...speakers waren met gewone houtschroeven vastgezet. etc )

De 15" Eminence speakers heb ik nu maar weer netjes en degelijk met zgn inslag-moeren en 6 mm inbus-bouten bevestigd !

Ik heb rekening gehouden met de mogelijkheid om ooit het speakerdoek in de toekomst nog te kunnen vervangen , waardoor ik er deze keer ook maar weer voor gekozen heb om het klankbord met zgn "stoelhoeken" te monteren.

Vandaag ben ik er i.i.g al een flink eind mee opgeschoten. :wink:
Bijlagen
CAM01140 (Medium).jpg
CAM01140 (Medium).jpg (246.81 KiB) 381 keer bekeken
CAM01142 (Medium).jpg
CAM01142 (Medium).jpg (183.89 KiB) 381 keer bekeken
CAM01145 (Medium).jpg
CAM01145 (Medium).jpg (205.8 KiB) 381 keer bekeken
Laatst gewijzigd door MR. LEE op 25 aug 2017, 07:43, 1 keer totaal gewijzigd.

MR. LEE

Bericht door MR. LEE » 21 aug 2017, 14:21

Basreflex-kasten klinken dikwijls een stuk beter door er TOCH een beetje dempings-materiaal in aan te brengen.
Niet al te gek veel fiber-fill (B.A.F) , afgedekt met open structuuur anti-slip-mat , ...en op een paar plaatsen vast ge-tacked , dient er voor om de zgn "staande golven" in de kast aan te pakken.
Een grenen profieltje ( kwart rondje ) aan de voorzijde, net achter de opstaande onderste rand van de bastunnel-opening er in gelijmd voor een meer vloeiende lucht-stroming ,....en dat was dan meteen het laatste werk !

Het ombouw-gebeuren van de box zit er weer op , en het geluid is nu , ondanks wat compromissen , met een wereld van verschil goed opgeknapt. :wink:
Met een ware belastbaarheid van 400 Watt RMS en een impedantie van 4 Ohm , komt 'ie weer op z'n plaats te staan in de luxe repetitie-ruimte van het muziekschooltje . :jam:
Bijlagen
CAM01148 (Medium).jpg
CAM01148 (Medium).jpg (224.86 KiB) 341 keer bekeken
CAM01146 (Medium).jpg
CAM01146 (Medium).jpg (124 KiB) 341 keer bekeken
CAM01149 (Medium).jpg
CAM01149 (Medium).jpg (188.67 KiB) 341 keer bekeken
Laatst gewijzigd door MR. LEE op 25 aug 2017, 07:51, 2 keer totaal gewijzigd.

MR. LEE

Bericht door MR. LEE » 22 aug 2017, 14:29

Een "vreemd defect" in een Fender Twin Reverb :

In het aparte component-veldje van de gelijkrichting was TUSSEN de twee lagen een door-verbinding "door-gerot" van de gelijkricht-brug naar het 1e nietje van de T-sectie .
Dit was natuurlijk voor het oog onttrokken :(

De fout was opgetreden tijdens ruw vervoer , waarbij de versterker over de straat al denderend op z'n kleine wieltjes is voortgesleept over de klinkers. :facepalm:
( ik snap dat wel ,...als je ouder wordt , dan wegen juist deze versterkers elk jaar weer zwaarder . :mrgreen: )
Het heeft natuurlijk al een flinke tijd verborgen gezeten , maar door de extremere trillingen was het dan ineens over , en dan begin je op een podium natuurlijk ineens te zweten als je band-makkers op je staan te wachten. :mrgreen:

Er was nog wel "iets" van geleiding , maar dat ging via een spoortje van groene oxidatie-troep ,....ik vroeg me al af hoe het kwam dat de anode-spanning zo laag kon wezen . :? ,...
....maar na een keuppie keuffie ,...en weer met een frisse harses, kwam 't aan het licht . :D

...Ook gelijk maar een gebarsten 10 nF cap vervangen , ....de eindbuizen opgemeten , opnieuw gepaard en de bias ingesteld ( die mogelijkheid had ik 'r in het verleden al eens ingebouwd ).
Na de potmeters gereinigd te hebben kon de amp weer in z'n behuizing .
Bijlagen
CAM01154 (Medium).jpg
CAM01154 (Medium).jpg (264.2 KiB) 282 keer bekeken
CAM01153 (Medium).jpg
CAM01153 (Medium).jpg (237.25 KiB) 298 keer bekeken
CAM01152 (Medium).jpg
CAM01152 (Medium).jpg (215.32 KiB) 298 keer bekeken

AmericanIdiot

Bericht door AmericanIdiot » 23 aug 2017, 08:01

Spaghetti a la Bolognese :) En weer een voorbeeld waarom een turretboard niet per definitie beter hoeft te zijn dan een nette printplaat. Uiteraard niet een print waarop de eindbuis-voeten gemonteerd zijn.
Marleaux JB-5 DiMarzio's Hotwire Funky 77 5str Fender US Jazz '83 EMG's Eden D410XST D210XLT EBS 112 Neo
Trace Elliot V-Type Preamp Crown XTi1000 MarkBass F1

MR. LEE

Bericht door MR. LEE » 23 aug 2017, 09:16

Ho,..ho,..Ho,....DIEP respect voor ouwe Fender spullen hoor !!!!!

Dit ding is ongeveer 45 jaar oud h`e ? ,....mag 'r dan een keertje een beetje gezeik in komen ?

Ik vind 't nog steeds het meest "atoombom-vrije" produkt ooit gemaakt :wink: ,....geen enkel ander produkt komt qua degelijkheid maar in de buurt van die ouwe buizen-Fenders. :worship: :worship: :worship:

ja,..toegegeven ,..je botten steken zowat uit je lichaam als je 'm op moet tillen ,..da's een klein minpuntje misschien :mrgreen:

:thumbsup:

MR. LEE

Bericht door MR. LEE » 23 aug 2017, 13:46

....werd effe tussendoor naar binnen gebracht :

Betreft het voeding/eindversterker-gedeelte van een 2 X 350 Watt powered mixer.
Een defecte voeding veroorzaakte rook-signalen tijdens een buiten-optreden waar de boel stond aangesloten op een generator.
Met vier nieuwe 4700uF 80V long-life elco's en twee 1800uF 35V long-life elco's kan ie er weer tegenaan.
De rest van de componenten hebben gelukkig de "beuker" kunnen overleven.

De originele klein-formaat elco's waren niet leverbaar , dus moesten de verleng-spacers onder het bord uit .
Om geen contact met het chassis te maken heb ik maar een stuk plastic op maat geknipt en deze over de korte spacers laten zakken.
De bovenkant ( regel-kant ) kan nu moeiteloos gemonteerd worden , omdat de nieuwe grotere/hogere elco's niet meer uitsteken.
Bijlagen
CAM01155 (Medium).jpg
CAM01155 (Medium).jpg (255.42 KiB) 223 keer bekeken

berth

Bericht door berth » 23 aug 2017, 18:33

MR. LEE schreef:
23 aug 2017, 09:16

Ik vind 't nog steeds het meest "atoombom-vrije" produkt ooit gemaakt :wink: ,....geen enkel ander produkt komt qua degelijkheid maar in de buurt van die ouwe buizen-Fenders. :worship: :worship: :worship:
Ik heb mijn '63 Bassman weleens van anderhalve meter hoogte op stoeptegels laten vallen. Toen zat er een buis los. En ik denk dat als ik het (2x12) cabinet van een trap laat stuiteren dat dan alleen de trap stuk is.

MR. LEE

Bericht door MR. LEE » 23 aug 2017, 19:21

Heeeeeee Bert ,.....doet je NAD versterkertje het nog steeds naar wens ? :D

MR. LEE

Bericht door MR. LEE » 23 aug 2017, 20:07

Op m'n tafel een "retro-achtige" gitaar-amp ,...met wel TWEE knoppen d'r op ,....t.w : "Volume" en "Tremelo" :mrgreen:
Het betreft een "EXCELSIOR" gitaar-combo. ( made in CHINA )
( Het schijnt zelfs een product van Fender te wezen :? )

Het apparaat ziet er aan de buitenkant ( kast + amp + dash ) ontzettend leuk en netjes afgewerkt uit .

Maar : Als we de aparte voor-en eindversterker er uit halen ,...en we kijken naar het fabrieks-soldeer-werk ,.....dan is het niet anders dan een puin-zooitje te noemen :facepalm:

Vrijwel de volledige bestekking op de printplaatjes vertoont zgn "koude lasjes" ,....sommige draden die van de prints verbinding met de buisvoeten moeten maken ,...zitten wel door de soldeerlips ,...maar zijn NIET eens vast-gesoldeerd .

Na de hele boel eerst opgeknapt te hebben , kon de spanning er op , waarna direct bleek dat het ding direct overstuurt terwijl met geen mogelijkheid de maximale output gehaald kon worden.
Een ander type buis voor de fase-draaier gaf genezing voor die ziekte :
12AX7 eruit ,....en 12AT7 erin :wink:
Waarschijnlijk een roosterstroom issue , waarom de 12AX7 het niet trekt.

Ik ben het voor vandaag i.i.g. een beetje zat , dus ik zet de boel uit,.....heb alvast twee verse, gematchte 6V6 eindbuizen besteld , want de originele chinese eindbuizen bleken schok-gevoelig te wezen .

Wel alvast de boel even kunnen testen op de scope met een paar ouwe 6L6 :!: eindbuizen .
Voorlopig gaat ie geparkeerd worden tot ik die twee nieuwe 6V6 buizen binnen heb.
Bijlagen
CAM01157 (Medium).jpg
CAM01157 (Medium).jpg (220.54 KiB) 177 keer bekeken
CAM01158 (Medium).jpg
CAM01158 (Medium).jpg (225.38 KiB) 177 keer bekeken
CAM01159 (Medium).jpg
CAM01159 (Medium).jpg (209.79 KiB) 177 keer bekeken
Laatst gewijzigd door MR. LEE op 24 aug 2017, 09:40, 2 keer totaal gewijzigd.

Goose

Bericht door Goose » 23 aug 2017, 20:24

Ik zie op de 1e foto dat je in ieder geval gelukig al wel de sju eraf hebt gehaald.
-Lakland 55-94
-Randall RB500
-Marshall DBS 7215

MR. LEE

Bericht door MR. LEE » 23 aug 2017, 20:37

hahahaha , da's een flessie water ,....dient om het sponsje nat te maken van m'n soldeer- en de-soldeerbout :D

ik had zo effe gauw niks beters bij de hand om die print te ondersteunen :D

MR. LEE

Bericht door MR. LEE » 25 aug 2017, 17:19

vandaag heb ik de gematchte 6V6 eind-buizen binnen gekregen ,....en met die als laatste is de Fender Excelsior
nu weer helemaal "ajeto" :thumbsup:

( dat wil zeggen : "zo 'ie eigenlijk bedoeld is " :mrgreen: , .....ik zou zo'n ding voor mezelf DIRECT opvoeren naar minimaal zo'n 40 Watt RMS ,....zoals ie standaard is levert ie NIET meer dan 13 Watt RMS , ...en dat is, zeker gezien die tremolo-functie al te weinig i.m.o. ,...en sowieso te weinig om 'm "allround" in gebruik te mogen noemen .
Omdat veel gitaristen het natuurlijk leuk vinden dat dit ding vrijwel meteen begint te krijsen , betekent 't wel dat je 'm alleen kunt gebruiken in een blues/rithm & blues band :| )

Die "douche-slang" (waar de bedrading tussen de twee compartimenten doorheen loopt) "heeft wel wat". :D
Bijlagen
CAM01162 (Medium).jpg
CAM01162 (Medium).jpg (214.71 KiB) 121 keer bekeken
CAM01161 (Medium).jpg
CAM01161 (Medium).jpg (243.56 KiB) 121 keer bekeken
CAM01160 (Medium).jpg
CAM01160 (Medium).jpg (185.18 KiB) 121 keer bekeken
Laatst gewijzigd door MR. LEE op 01 sep 2017, 05:48, 7 keer totaal gewijzigd.

berth

Bericht door berth » 25 aug 2017, 17:55

MR. LEE schreef:
23 aug 2017, 19:21
Heeeeeee Bert ,.....doet je NAD versterkertje het nog steeds naar wens ? :D
Yep. Doet het prima. :D

En jij? Al begonnen met jazz boeken voor bas?

Plaats reactie