op de reparatie-tafel van MR. LEE

Plaats hier alles wat met versterking te maken heeft.

Berichtdoor HNZ op 04 dec 2016, 14:38

Afbeelding
HNZ

Berichtdoor MR. LEE op 04 dec 2016, 19:46

...Thanx ! :D ....

Een lokale cafe-houder bracht hier een oude , beschadigde , afgebeulde Peavey XM-6/300 EH mixer-amp.
De man heeft pas een cafe-bedrijf overgenomen en kampt met defecte apparatuur t.b.v. jam-sessies
die hij daar wil gaan organiseren.
Nou zijn die ouwe Peavey-dingen echt 100% atoombom-vrij , maar met helemaal NOOIT enige vorm van onderhoud wil het op het letzt ook niet meer werken ,....en afgebroken potmeters regelen ook niet echt prettig af. :mrgreen:

Een leuk klusje :jaaaaa: :
Bijlagen
CAM00732 (Medium).jpg
CAM00717 (Medium).jpg
CAM00736 (Medium).jpg
Laatst bijgewerkt door MR. LEE op 07 dec 2016, 08:20, in totaal 3 keer bewerkt.
MR. LEE

Berichtdoor MR. LEE op 04 dec 2016, 20:04

...en hier verder .....

Onderdelen opsporen , of afwijkende vervangings-onderdelen passend maken voor die ouwe dingen vergt altijd weer wat fantasie :D :
Gelukkig had ik een NOG ouwere "sloper" liggen in m'n opslagruimte ( ander type weliswaar ), maar waar gelukkig wel dezelfde onderdelen in zaten die ik kon gebruiken .
Ook de ontbrekende knoppies kon ik daar af halen.
De kleur van 't gain-knopje kwam helaas niet overeen ,.....maar voor dat soort zaken heb ik een bakje met diverse kleurtjes nagel-lak ! :mrgreen:
Helemaal exact de kleur is 't niet , maar zo is het i.i.g. een beetje gecamoufleerd , en als geheel toch nog best netjes. :wink:

De Peavey is hierna weer helemaal in orde , en het afgegeven vermogen is 177 Watt RMS ,....en dat is toch ook weer lekker 27 Watt meer dan de fabrieks-opgave :wink:
Bijlagen
CAM00735 (Medium).jpg
CAM00737 (Medium).jpg
CAM00738 (Medium).jpg
MR. LEE

Berichtdoor gilze op 04 dec 2016, 21:23

Ik heb Mr. Lee vandaag aan de lijn gehad n.a.v. de reparatie van de GK, ik kan het gesprek als volgt samenvatten: wat ongelooflijk wat die man voor elkaar krijgt op zijn reparatie tafel zeg. Ik ben er blij mee! Met alle recht een echte tinvreter te noemen zeg! Ondanks de taalbarrière (want ze zeggen weleens dat ik een accent heb ; ) maar jeetje wat een taaltje zeg!) hebben we een half uur zitten lullen, en wat een amusant en gepassioneerd verteller is Mr. Lee. Degene die ondertussen beneden op mij zat te wachten had ondertussen zijn tweede bakkie geserveerd gekregen door mijn betere helft, de mijne was koud en mijn kinderen stonden beneden te roepen waar ik toch bleef! Mr. Lee Made me happee!
Modded Fender blacktop, Squier modded P/J
Gallien Krueger, Darkglass
gilze

Berichtdoor MR. LEE op 04 dec 2016, 23:40

:wink: , :thumbsup: .
MR. LEE

Berichtdoor ejp op 05 dec 2016, 10:06

Echt een topper die man! zeer kundig, heeft mijn Fender BXR 300c onder handen genomen en gemodificeerd en klinkt als een dijk! wat een sound uit die oude Fender.
gaat door modificatie nog lager. zeker met een lage B.

EJ
Ibanez SR800, linkshandig
Squier P-bass special, linkshandig
Fender BXR300C
Kustom DE210
ejp

Berichtdoor MR. LEE op 06 dec 2016, 16:43

...Thanx ! :wink: :thumbsup: ,...

...Ik heb er gewoon altijd al aardigheid in gehad , in het "weer in orde maken" van afgedankte spullen .
Dit komt omdat ik dat voor mezelf ook altijd al moest doen, simpelweg uit geld-gebrek :D .
Dat geldt eigenlijk voor alles ,...ik heb zelf nog nooit nieuwe dure spullen kunnen kopen , en was daarom altijd aangewezen op de afgedankte zooi van een ander :D :facepalm: .
Zomaar oudere spullen afschrijven en weg-gooien is daardoor iets wat ik niet wil en niet kan. :nono:
( Dit heeft er dan voor gezorgd dat ik een beetje handig geworden ben ik dit soort dingen ,...en dat i.c.m. het gegeven dat ik vroeger als zijnde alleen-verdiener , als elektronica-monteur bij een multinational de kost verdiende . )
Het beroep "elektr. monteur" is vandaag-de-dag" passe ,....we leven nu helaas in een "weggooi/koop nieuw maatschappij".
Ik werk nu nog korte weekjes als vrachtwagenchauffeur , en koers geduldig op m'n pensioen af.
( vroeger heb ik ook nog hobby-matig aan auto's gesleuteld , maar helaas is dat door toedoen van een nek-hernia niet meer mogelijk .
Zelfs m'n ouwe Harley moet ik om die reden noodgedwongen weg-brengen als er een keertje iets mee aan de hand is :( )
Dit "repareren" van podium-apparatuur is gewoon , naast m'n "bassen in een bandje", een andere serieuze HOBBY waar ik ook zeer veel vreugde aan beleef.

Ik repareer die spulletjes op zo'n manier , zoals ik het voor mezelf ook zou doen. :D

Da's eigenlijk alles ,....niet meer ,....en niet minder :wink:
MR. LEE

Berichtdoor MR. LEE op 10 dec 2016, 22:46

Dit keer een "krachtpatser" afkomstig van een PA-installatie uit een muziek-schooltje :
Een Dynacord S1200 .

Na diagnose in deze defecte versterker bleek, dat 1 van de 2 eindversterkers opgeblazen was.
De reparatie was best een behoorlijke klus, want behalve de voor-de-hand-liggende defecte componenten was er schade opgetreden dat helaas wat lastiger te traceren was. :(

Ik kon aanvankelijk de oorzaak niet zo snel vinden waarom het signaal bij de geringste belasting de "protect"- led deed oplichten terwijl het signaal a-symmetrisch zeer laag uitstuurde.
Ik liet daarom de boel maar even rusten totdat me een nieuwer plan van aanpak te binnen schoot om het probleem te kunnen tackelen.

De amp werkt nou inmiddels weer perfect , en levert dik 700 Watt RMS per kanaal aan 4 Ohm :wink:
Bijlagen
CAM00740 (Medium).jpg
CAM00741 (Medium).jpg
CAM00742 (Medium).jpg
MR. LEE

Berichtdoor MR. LEE op 10 dec 2016, 22:54

...en hier verder het verloop van de reparatie , waarna de amp uiteindelijk weer in orde is , aan de oscilloscope , toon-generator staat aangesloten... en met snorrende koel-ventilators boven z'n eind-transistors dapper z'n vermogen aan het dummy-load staat af te geven :wink:
Bijlagen
CAM00743 (Medium).jpg
CAM00744 (Medium).jpg
CAM00745 (Medium).jpg
MR. LEE

Berichtdoor butters op 11 dec 2016, 12:20

MR. LEE schreef:...Thanx ! :wink: :thumbsup: ,...

...Ik heb er gewoon altijd al aardigheid in gehad , in het "weer in orde maken" van afgedankte spullen .
Dit komt omdat ik dat voor mezelf ook altijd al moest doen, simpelweg uit geld-gebrek :D .
Dat geldt eigenlijk voor alles ,...ik heb zelf nog nooit nieuwe dure spullen kunnen kopen , en was daarom altijd aangewezen op de afgedankte zooi van een ander :D :facepalm: .
Zomaar oudere spullen afschrijven en weg-gooien is daardoor iets wat ik niet wil en niet kan. :nono:
( Dit heeft er dan voor gezorgd dat ik een beetje handig geworden ben ik dit soort dingen ,...en dat i.c.m. het gegeven dat ik vroeger als zijnde alleen-verdiener , als elektronica-monteur bij een multinational de kost verdiende . )
Het beroep "elektr. monteur" is vandaag-de-dag" passe ,....we leven nu helaas in een "weggooi/koop nieuw maatschappij".
Ik werk nu nog korte weekjes als vrachtwagenchauffeur , en koers geduldig op m'n pensioen af.
( vroeger heb ik ook nog hobby-matig aan auto's gesleuteld , maar helaas is dat door toedoen van een nek-hernia niet meer mogelijk .
Zelfs m'n ouwe Harley moet ik om die reden noodgedwongen weg-brengen als er een keertje iets mee aan de hand is :( )
Dit "repareren" van podium-apparatuur is gewoon , naast m'n "bassen in een bandje", een andere serieuze HOBBY waar ik ook zeer veel vreugde aan beleef.

Ik repareer die spulletjes op zo'n manier , zoals ik het voor mezelf ook zou doen. :D

Da's eigenlijk alles ,....niet meer ,....en niet minder :wink:

idd. ik werk voor een kringwinkel en daar proberen we nog "oude" spullen een nieuw leven in te blazen. We krijgen dikwijls gitaarversterkers waar enkel de pots een beetje kraken. Ik wordt echt misselijk van onze op hol geslagen wegwerpmaatschappij. En hoe deze door de fabrikanten wordt georganiseerd.
butters

Berichtdoor bobbelmans op 11 dec 2016, 12:39

Persoonlijk denk ik dat het in vergelijking met 15 jaar geleden wel los loopt qua wegwerpmaatschappij. Of iniedergeval minder is dan toen.
Toen werd er ook troep gemaakt en weggegooid.
Nu wordt er troep gemaakt, gekocht, en weer doorverkocht via marktplaats. :D

Maar serieus; echt veel mensen kopen en verkopen via kanalen als marktplaats. En ik denk dat er daardoor een stuk minder weggegooid wordt.

Persoonlijk koop ik zelfs mijn schoenen en kleding via marktplaats.
face down in the dirt
bobbelmans

Berichtdoor cluseau op 13 dec 2016, 12:13

MR. LEE schreef:De amp werkt nou inmiddels weer perfect , en levert dik 700 Watt RMS per kanaal aan 4 Ohm :wink:

Hi Sjors, ben wel nieuwsgierig naar jouw dummyload :mrgreen:

Had vorige week eens een afgekeurde Rocktron velocity 300 aangepakt welke al jaren hier uitgebrand stond te wachten op een definitieve beslissing. Ik ben dan ook zo'n softy die het niet over zijn hart kan krijgen om hem in de kliko te donderen dus alle halfgeleider materiaal er uit en wegslijpen van verkoolde delen. Je kent het proces wel. Eigenlijk gekkewerk maar ook wel leuk als hij met 340Watt clean weer staat te snorren. Anyway, mijn dummy is een niet geringe weerstandcombi met twee vette blowers er op welke temperatuur geregeld zijn.

Afbeelding
Afbeelding

Omdat ik na zo'n ingrijpende reparatie een amp zeker een uur op vol vermogen laat proefdraaien komt er nogal wat warmte vrij wat de speed van de blowers ver opdrijft. Na een half uur vlogen de stukken in het rond en een dikke rookwolk verspreidde zich in het lab. De blowers hadden het heden voor het eeuwige verruild, kon pas terug na een uurtje luchten en je ruikt het nu nog.

Voor jouw 700Watt moet je een aardige dummy voor hebben of je kan maar heel kort testen.
Frans.

http://www.amps-unlimited.nl
Reparatie Buizen & Transistor Amps
cluseau

Berichtdoor Bernardduur op 13 dec 2016, 13:58

Ben blij dat je aangaf dat het om een dummy load ging in de foto hierboven; dacht dat het twee elektrische kook pitjes waren (ook al zul je ze daar ook wel voor kunnen gebruiken als de amp aanstaat)
Real life components are not ideal. They have their imperfections (non-linearity, noise, losses) that affect the sound quality. In particular in electrolytics department. Nothing new actually.

BD's 'knutsel' topic
Bernardduur
peetOhm

Berichtdoor A-lex op 13 dec 2016, 22:30

kan je geen beveiliging inbouwen in de dummyload dat als een bepaalde temperatuur bereikt wordt de stroom naar het te testen aparaat afgesloten word?
"Your inability to invalidate my hypothesis is not at all the same thing as proving it true."
persoonlijk topic...
een goede groove kan je niet kopen...
A-lex

Berichtdoor cluseau op 14 dec 2016, 00:35

A-lex schreef:kan je geen beveiliging inbouwen in de dummyload dat als een bepaalde temperatuur bereikt wordt de stroom naar het te testen aparaat afgesloten word?

Dat is kinderlijk eenvoudig maar wil ik dat?

Dacht het niet, er gebeurt al genoeg ongevraagd in deze maatschappij en in mijn eigen werkplaats houden we graag zelff de touwtjes in handen.
Frans.

http://www.amps-unlimited.nl
Reparatie Buizen & Transistor Amps
cluseau

Vorige paginaVolgende pagina
Vorig onderwerp Volgend onderwerp

Keer terug naar Versterkers