op de reparatie-tafel van MR. LEE

Plaats hier alles wat met versterking te maken heeft.
MR. LEE

Bericht door MR. LEE » 14 dec 2016, 08:14

Heeeee die Frans ! :thumbsup: ,

Ik heb op mijn werktafel al zo'n 25 jaar een compacte dummy-load staan , die belastbaar is tot 500W.
Hier doe ik eigenlijk zowat al m'n metingen over.
Voor de hele zware krachtpatsers heb ik beneden in m'n opslag vier keramische buis-weerstanden liggen van 500Watt elk die nog met beugels op een plank geschroeft zitten.
Deze laatste "fabriek" gebruik ik maar zelden hoor ,..ik ben hier paraat ingesteld op gangbare (bas)gitaar versterkers alsook juke-box versterkers.
De helft van m'n woonkamer is werkplaats ,....en de andere helft wordt zo'n beetje in beslag genomen voor m'n eigen bas-versterkers en instrumenten. :facepalm: :facepalm:
Ik moet me dus echt een beetje behoeden om het hier niet met extra troep onnodig vol te laten lopen ( en al helemaal niet meer op-/bij-/rond m'n werktafel :D )
Dat 500 Watt dummy-load gebruik ik dus wel het meest.
Die zware Dynacord liet ik daarover natuurlijk niet een uur op vollast razen , .....een aantal minuten vollast totdat het dummy-load niet meer is aan te raken volstaat en dan draai ik 'm terug.
Vaak zet ik er nog een ventilator bij als het wat langer op vollast moet.

Hieronder nog een keertje een foto'tje van dat meest gebruikte dummy-load :
Bijlagen
CAM00748 (Medium).jpg
CAM00749 (Medium).jpg
Laatst gewijzigd door MR. LEE op 14 dec 2016, 21:55, 1 keer totaal gewijzigd.

cluseau

Bericht door cluseau » 14 dec 2016, 10:41

MR. LEE schreef:Dat 500 Watt dummy-load gebruik ik dus wel het meest.
Ik tel 20 weerstandjes van 10Watt is dat correct? In dat geval dus 200Watt volgens spec, vandaar dat het zo heet wordt. De specificaties kun je flink overschrijden maar dan is geforceerde koeling wel een must. Mijn load is 450Watt volgens spec maar kan daar makkelijk het dubbele overheen voor langere tijd. Voorwaarde is wel dat mijn blowers hun lipjes tuiten. Nu staan mijn blowers en temperatuur sensor in serie op zo'n 35V. In geval van de Rocktron test is een van de bejaarde blowers vastgelopen dus de overgebleven blower kreeg alle spanning voor zijn kiezen, wilde wel blazen........even dan. :facepalm:

MR. LEE schreef:Die zware Dynacord liet ik daarover natuurlijk niet een uur op vollast razen
Ik wil na zo'n ingrijpende klus wil ik wel de amp helemaal op temperatuur brengen en checken of hij zijn eigen temperatuur onder controle kan houden dmv de eigen koeling. Het zou natuurlijk kunnen dat de koeling ontoerijkend is of dat de temperatuur sensor om de fan te schakelen defect is. Meer dan eens meegemaakt.

Wat de Rocktron betreft hier wat plaatjes:

De amp had een reparatiepoging ondergaan door de technische nicht van de lokale fietsenmaker want rond de eindtransistoren was de print helemaal verkloot en alles zat schots en scheef, niet goed vast en onder de resten thermische pasta. Wat een troep man :shock: .

Afbeelding

De artiest van dit kunstwerk heeft zijn werk met dit binnenbrandje afgemaakt, wat zat daar ook alweer.

Afbeelding

Na de grote schoonmaak en vervanging van het defecte materiaal de print weer ingebouwd.

Afbeelding
Frans.

http://www.amps-unlimited.nl
Reparatie Buizen & Transistor Amps

A-lex

Bericht door A-lex » 14 dec 2016, 14:07

cluseau schreef:
A-lex schreef:kan je geen beveiliging inbouwen in de dummyload dat als een bepaalde temperatuur bereikt wordt de stroom naar het te testen aparaat afgesloten word?
Dat is kinderlijk eenvoudig maar wil ik dat?

Dacht het niet, er gebeurt al genoeg ongevraagd in deze maatschappij en in mijn eigen werkplaats houden we graag zelff de touwtjes in handen.
:lol: ik opper maar iets he
"Your inability to invalidate my hypothesis is not at all the same thing as proving it true."
persoonlijk topic...
een goede groove kan je niet kopen...

MR. LEE

Bericht door MR. LEE » 14 dec 2016, 15:41

Heee Frans ,....

Nee hoor,....die weerstanden zijn 25W per stuk ( staat er ook op ).
Er zitten er 20 in , die ik ook middels een schakelaar kan splitten in twee groepen van elk 8 Ohm.
Hij is dus 500W mono ,....of 2 X 250W stereo belastbaar.
De weesrstanden zitten met heath sink compound geschroefd op het aluminium deksel .
Bovenop dat deksel zit weer met heath sink compound voorzien , dat koel-lichaam geschroefd.
Aan de zijkanten zitten de meest degelijke jack-entrees die er 25 jaar geleden te koop waren,...alsook de testpinnen waar ik m'n probe aan vast haak.
De draden zijn voorzien van hitte-bestendige-glasvezel kous.

Een zware versterker heel erg lang op vollast laten creperen is meestal niet eens nodig .
Als voorbeeld maar even de Dynacord :
Deze is gestorven omdat ie bomvol met stof zat . ( Het leek wel alsof er een stofzuigerzak in leeg-gekieperd was :facepalm: )
Hij heeft volgens zeggen een 20 jaar staan spelen ,....maar dan zonder onderhoud :D

Als zulke versterkers in praktijk 100% constant op vollast zouden draaien , zou dat een totale dynamiek-loze rare oorverdovende herrie wezen.
( en dat gebeurt namelijk niet )
Kleinere vermogens van bijv buizen-versterkers worden (kunnen) door gitaristen wel constant in de clip gedreven worden.
Bij zulke versterkertjes is het voor mij veel belangrijker dat ze lang moeten kunnen creperen. :wink:
Is er bij die zware dingen erge twijfel , dan haal ik die plank met die zware groene keramische pijpen wel tevoorschijn. :D

MR. LEE

Bericht door MR. LEE » 14 dec 2016, 16:00

A-lex ,.....dat is idd heel simpel te realiseren ,....maar 't wordt dan wel weer een "fabriek" wat er op de werktafel komt te staan.
Een manier is bijv om met een aantal inschakel-temp. verschillende "cliksons" en voorschakelweerstanden blowers in te schakelen en deze daarmee op een bepaald toerental te laten razen.
Een extra clikson met de hoogst toelaatbare temp. kan op zijn beurt dan weer een zwaar relais afschakelen die de versterker-output gaat onderbreken naar het weerstand-pack in het dummy-load.
( komt er voor dat relais ook weer een voeding bij ,..nou ,..dan heb je dus die "fabriek" gemaakt. :? )

Er zijn nog veel meer fijnere dingen te bedenken, zoals temp afhankelijke elektr toerental regeling .
( zat voorbeelden van op internet te vinden )

Je kunt 't iig maken zoals je het zelf wilt hebben.
Laatst gewijzigd door MR. LEE op 16 dec 2016, 10:20, 3 keer totaal gewijzigd.

MR. LEE

Bericht door MR. LEE » 14 dec 2016, 17:19

Die RockTron is wel op te knappen , maar dan dien je met een dremel ( en een bol freesje erin ) die verkoolde epoxy helemaal uit de print te frezen , en de gaten daarna op te vullen met Bison 2-comp epoxy hars. ( uit die dubbele injectie tubes )
( zo repareerde ik vroeger o.a. printplaten uit computer-voedingen van DIGITAL EQUIPMENT ) :D

Laat je die zwarte zooi zitten , dan kan 't weer vuurwerk worden ( met rook-signalen ) :D

Wat een knoeier zeg , die dat zo in elkaar heeft gezet.
Ik zie zelfs plastic schroefjes op de drivers zitten :?
Laatst gewijzigd door MR. LEE op 14 dec 2016, 21:53, 1 keer totaal gewijzigd.

Charlie

Bericht door Charlie » 14 dec 2016, 21:25

Wow, wat 'n vakwerk weer heren! :worship: Daar wordt 'n ouwe zak blij van. :oudezak:
Meglio un giorno da Re, che 100 da Schiaro!

Rieno
moderator

Bericht door Rieno » 14 dec 2016, 22:10

Knap hoor..wat een werk om dat allemaal weer zo netjes te krijgen 8)
I'm so hip, I have difficulty seeing over my pelvis

cluseau

Bericht door cluseau » 14 dec 2016, 23:14

A-lex schreef: :lol: ik opper maar iets he
Ja tuurlijk man, geen enkel punt. Ik wil alleen niet dat alles automatisch gaat. Ik zou bv een temperatuur sensor kunnen maken welke mijn werkspanning voor de amp uitschakelt boven een bepaalde temperatuur. Zoiets gebeurt altijd op een ongelegen moment en dat is ongewenst tijdens testen.
Frans.

cluseau

Bericht door cluseau » 14 dec 2016, 23:18

MR. LEE schreef:Die RockTron is wel op te knappen , maar dan dien je met een dremel ( en een bol freesje erin ) die verkoolde epoxy helemaal uit de print te frezen , en de gaten daarna op te vullen met Bison 2-comp epoxy hars. ( uit die dubbele injectie tubes )
De Rocktron is een tijdje terug opgeknapt en zo is het ook exact hersteld,
gebruik al jaren die twee componenten zooi van bison om de weggeslepen koolstof te vervangen. Koolstof is namelijk geleidend zoals we weten. Op de herstelde print (laatste foto) zie je zo'n groene japanse cap zitten. Rondom die plek zat de schade en is nu nagenoeg niet meer te zien. Alleen aan de printzijde mis ik een en ander wat ik heb hersteld met stukjes draad.

De plastic schroefjes zijn origineel hoor en heb ze weer hergebruikt. Het thermisch contact wordt toch gemaakt door de heatsink compound en de schroefjes zijn alleen om ze mechanisch op de plaats te houden. Moet wel bekennen dat ik ook liever metalen schoefjes gebruik met plastic busjes maar dit was weer een bijzondere schroefdraad die ik even niet kon vinden in mijn malle pietjes doos.

En wat het knutselwerk met printen betreft;
Ooit oa industriele video monitoren gerepareerd en soms kwam ik daar ook wel eens stevig uitgebrande printen tegen. Zo erg dat vervanging van het mainboard noodzakelijk was en die waren niet altijd op voorraad. Wel hadden we een stapeltje slopers achter de hand en heb het vaker opgelost door een stuk van 4x4 cm uit de print te slijpen. Hetzelfde stuk sleep ik dan uit een donor inclusief de aanwezige onderdelen en paste dat dan precies op maat in de uitgebrande print. De printsporen werden dan netjes aan elkaar gelast en de naden (voor zover aanwezig) verstevigd met epoxylijm. Na die reparatie de monitor nog een paar keer terug gezien maar nooit meer last gehad met het herstelde deel.
Frans.

MR. LEE

Bericht door MR. LEE » 17 dec 2016, 02:48

Er werd nu weer 'ns een "oudje" naar binnen gesleept .......
.... ( met de woorden : "ik wist niet dat jij die ook repareerde" ) :D

Het betreft een Wurlitzer amp , model 530 , afkomstig uit een Wurlitzer Juke-Box , type 2204.
( een ietsje minder populair model als bijv type 1700 , - 1800 , - 1900 en - 2000 )

Deze versterker ging door als zijnde "gereviseerd" :facepalm:

Je ziet hier al direct een gelijkrichter-buis , type 5R4 in zitten ,...die er NIET in mag zitten :nono: , vanwege de veel lagere piekstroom .
Het "buizenboekje" van de "muiderkring" laat bij zo'n 5R4 zien, dat de 1e maximale filter-capaciteit van de T-sectie niet groter mag zijn dan slechts 4 uF :(

Hier hoort dan ook een 5U4 :!: gelijkrichter in te zitten , waarbij die max capaciteits-waarde 32 uF bedraagt.
De gloeistroom van deze 5U4 is ook hoger want in de "slaapstand" wordt de gloeistroom op halve kracht terug gezet bij die Wurlitzers.
Zo gauw er een plaat-selectie gemaakt wordt, worden beide voedings-trafo's bekrachtigd waardoor die buis uit z'n slaapstand komt en direct vol vermogen moet kunnen leveren.

Ook is te zien dat er twee ouwe ongelijke merken/uitvoeringen van 6L6 eindbuizen in zitten, wat de symmetrie van die balance-eindtrap ook niet echt lekker ten goede komt.

De T-sectie is ook een puinzooi ,..ook zien we hier dat er een F&T bagger-schroef-beker-elco is in-gezet. ( op de foto een beetje verstopt achter de zgn cuprox-cel )

De eigenaar ( een ouwe bekende uit de Harley Davidson scene ) heeft mazzel,....ik heb hier per-ongeluk nog een nieuwe originele Mallory beker-elko voor 'm liggen .
Er zal wel zat aan mankeren , want na een babbeltje aan de koffie kreeg ik ook te horen dat de amp (voordat 'ie kwam te overlijden) op normaal huiskamer-volume ook erg dun en schril klonk.

Hieronder een foto'tje van die uitgedoofde amp :
Bijlagen
CAM00751 (Medium).jpg

blablas

Bericht door blablas » 17 dec 2016, 15:02

Wat is dit toch een leuk topic.
Ik heb weinig verstand van elektronica maar lees met veel plezier je reparatie avonturen.

cluseau

Bericht door cluseau » 17 dec 2016, 16:01

MR. LEE schreef: Hieronder een foto'tje van die uitgedoofde amp :
Deze ? :P

Afbeelding

Vaak een zooitje omdat ze vooral op lokatie aan de praat werden gebracht onder lastige omstandigheden en met beperkte middelen.
Heb er diverse onder handen gehad, als je gutshots nodig hebt geef maar een seintje.
Frans.

MR. LEE

Bericht door MR. LEE » 18 dec 2016, 02:43

Veel van die juke-box handelaren zijn ( laat ik het nog netjes zeggen ) een beetje krenterig ingesteld.
Deels begrijp ik wel waardoor dat komt :
Ongerestaureerde juke-boxen liggen veels te hoog in prijs ,....het opnieuw laten verchromen van ornamenten , etc , is ontzettend kostbaar ,.... en vervangingsdelen als grills , pilasters , knoppen , etc , zijn ook prijzig.
Selectie-units , mechanieken , etc ,in orde maken en al het cosmetische werk uitvoeren vergt bovendien behoorlijk wat aan werk-uren.
Blijft er op het letzt over:....Het REVISEREN van de versterker .
( Die amp zit binnen in de juke-box gemonteerd en zit dus uit het zicht voor toekomstige kopers van die juke-box.)
..... en dat mag dan "niks tot weinig" gaan kosten , met als resultaat een opgekalefaterd ding wat in de regel dan zeker niet meer in aanmerking komt voor de "schoonheidsprijs".
( Zo'n "lor" ligt er bijv nu dus op m'n werktafel :facepalm: )

Heb je nou WEL de instelling dat je het zeer netjes wilt maken , dan zal 't dus de reparatie/revisie-prijs hoger doen worden , wat weer zure gezichten gaat opleveren.
Hierin zit 'm dan de oorzaak , dat er vaak goedkope knoeiers worden uitgezocht die dan die klussen mogen klaren ,.....en als dan die amps het daarna maar weer een beetje "aardig" doen , is het de heren handelaren al gauw mooi genoeg. :facepalm:

Ik heb dat werk i.i.g. jarenlang NETJES gedaan , maar ik werd 't op het letzt wel zat.
Je levert zo'n ding in perfecte staat af , ......ter controle/goedkeuring laat je 'm op de werktafel al spelende zien en horen , waarna die wordt meegenomen.

Hierna komt er dan veels te vaak een vervolgdrama , t.w:

De juke-box-amp wordt dus meegenomen en door de HANDELAAR zelf ingebouwd.
Hierna kun je niet zelden meemaken dat er gebeld wordt met de mededeling "dat ie 't niet doet" :? ,
....en of je dan "effe" langs kan komen om het ter plekke "effe" in orde te maken .
Het blijkt dan, dat het NIET de amp was , maar bijv een schofterig stuk afgeschermd draad van de tone-arm , een ziek element(houder) , een aardings-probleem of een foutief aangesloten wisselfilter , etc etc, etc....
Ter plekke maak je dat dan ook maar weer in orde.
Helaas wordt dat laatste meer-werk/service, reiskosten en extra uren niet ( of met grote tegenzin ) vergoed.

Da's dan meteen de reden dat ik NIET meer sta te juichen om ooit nog te gaan klussen voor de "Juke-box-HANDEL" :nono:

De enkeling (particulier) die hier nog met een juke-box amp naar binnen wandelt ( in dit geval een vader van een bevriende muzikant , en per-ongeluk ook nog een bekende uit de HD-motor-scene ) wil ik natuurlijk nog best WEL van dienst zijn . :wink:
Laatst gewijzigd door MR. LEE op 19 dec 2016, 07:13, 18 keer totaal gewijzigd.

MR. LEE

Bericht door MR. LEE » 18 dec 2016, 10:08

blablas schreef:Wat is dit toch een leuk topic.
Ik heb weinig verstand van elektronica maar lees met veel plezier je reparatie avonturen.
:thumbsup: ,....dat vind ik nou echt een bijzonder leuke reactie om te lezen ,
Ik heb namelijk op mijn beurt weer enorm veel respect en bewondering
voor de instrumenten-bouwers op BGF :worship:

Hout bewerken is namelijk weer niet MIJN sterkste kant :wink:

Plaats reactie