op de reparatie-tafel van MR. LEE

Plaats hier alles wat met versterking te maken heeft.
LeftyJ
De GVR

Re: op de reparatie-tafel van MR. LEE

Bericht door LeftyJ » 11 dec 2017, 08:23

MR. LEE schreef:
05 dec 2017, 07:06
P.S: Hoewel de heren (metal)gitaristen over het algemeen "dol" zijn op dit type versterkers , heb ik er een wat andere mening over :
Door de vele "toeters en bellen" , zoals 3 omschakelbare kanalen , klank-instellingen , en high gain instellingen zijn dit van huis uit amps waarbij je de bij-geluiden maar een beetje voor lief moet nemen . :(
Met zeer veel moeite is dit nog terug te brengen tot een redelijk acceptabel niveau , maar echt lekker "stil" kan/gaat het nooit worden. :(
Lang niet iedereen weet zich ook raad met de toonregeling van deze versterkers, met overlappende waarden voor de EQ-pots. Elke draai aan een EQ-knop beinvloedt de andere banden ook weer. Ze zijn hier niet zo populair in de metalscene (en behoorlijk overpriced). Sowieso zie je in de metal niet zoveel grote buizenversterkers meer. Het is allemaal Axe-FX en Kemper wat de klok slaat.

Hagen

Bericht door Hagen » 11 dec 2017, 09:12

Die Marshall ziet er als nieuw uit! Zowel binnenin als het front.
Netjes, Mr Lee.

MR. LEE

Bericht door MR. LEE » 11 dec 2017, 10:00

Hagen schreef:
11 dec 2017, 09:12
Die Marshall ziet er als nieuw uit! Zowel binnenin als het front.
Netjes, Mr Lee.
ik dank u ! :wink: :thumbsup:
...ben aan een verse basgitaar toe ...

MR. LEE

Bericht door MR. LEE » 11 dec 2017, 14:21

LeftyJ schreef:
11 dec 2017, 08:23
MR. LEE schreef:
05 dec 2017, 07:06
P.S: Hoewel de heren (metal)gitaristen over het algemeen "dol" zijn op dit type versterkers , heb ik er een wat andere mening over :
Door de vele "toeters en bellen" , zoals 3 omschakelbare kanalen , klank-instellingen , en high gain instellingen zijn dit van huis uit amps waarbij je de bij-geluiden maar een beetje voor lief moet nemen . :(
Met zeer veel moeite is dit nog terug te brengen tot een redelijk acceptabel niveau , maar echt lekker "stil" kan/gaat het nooit worden. :(
Lang niet iedereen weet zich ook raad met de toonregeling van deze versterkers, met overlappende waarden voor de EQ-pots. Elke draai aan een EQ-knop beinvloedt de andere banden ook weer. Ze zijn hier niet zo populair in de metalscene (en behoorlijk overpriced). Sowieso zie je in de metal niet zoveel grote buizenversterkers meer. Het is allemaal Axe-FX en Kemper wat de klok slaat.
Nou ,....wbt die EQ-veronderstelling/werking, geldt dat eigenlijk voor deze amp niet :D
Mesa is van origine een doorboorduursel-concept van een Fender opzet , en dat geldt hier ook voor.
Er komt alleen in de praktijk een keertje een eind aan een bruikbare totale versterking in een ontwerp ( als je tenminste geen oscillerende-, sissende , ruisende en fluitende brom-bak op de markt wilt brengen :mrgreen: )

W.b.t. je voorbeeld met zo'n mislukt EQ ontwerp , zit er zo'n "beker-winnaar" tussen de oudere Marshall versterkers :
Een Marshall 3530 jubileum uitvoering , ...wat mij betreft is dat echt de aller-slechtste (bas)versterker ooit . :facepalm:
Bijlagen
Marshall 3530 .jpg
Marshall 3530 .jpg (55.47 KiB) 702 keer bekeken

LeftyJ
De GVR

Bericht door LeftyJ » 11 dec 2017, 15:26

Volgens mij klopt dat alleen voor de Mark-serie en andere wat klassiekere ontwerpen. De huidige Rectifiers hebben een actieve 3-bands EQ per kanaal, met overlappende banden. Ze beginnen niet bij 0 zoals de klassieke Fender-EQ's, maar er is ook niet echt sprake van een neutrale setting in de middelste stand van de pots. Iemand op het Seymour Duncan-forum omschreef het zo:
The simple version is, Rectifiers have two midrange knobs and no treble control. The "treble" knob affects the high mids, from about 578Hz to around 1.3kHz. The "midrange" knob affects the majority of the midrange, from about 300Hz to around 1.5kHz.

You'll notice they overlap. This causes the treble and mid knob to interact and sweeping the treble knob will increase/decrease the amount of signal present in the upper mids, which will shift where the knee/peak is in the midrange, which is why adjusting the treble on a Recto has such an impact on the overall voice of the amp, and why the treble knob kind of acts like a secondary gain control once you get it up high enough.

Frequencies above 1.6kHz are attenuated via an RC filter. "Presence" affects high end, but it does so by varying the amount of negative feedback from the power amp.

The exception to the above is in Modern mode. In Modern mode there is no negative feedback loop, so Mesa turned the "presence" control is a treble control. It functions as a variable resistor within the RC filter network mentioned above, where it affects how much the frequencies above 1.6kHz are attenuated.

The bass knob is the one knob that behaves like you'd expect. All it does is attenuate frequencies below about 300Hz.

MR. LEE

Bericht door MR. LEE » 11 dec 2017, 16:25

aha,...bedoel je 't op die manier..
Ik heb die frequentie-gangen niet exact ge-analyseerd tijdens die klus , omdat de klacht van hele andere orde was.
(Ik stel mezelf bij het woord "EQ-schakelingen" ook wat anders voor)
Die toonregeling is ook verre van HiFi te noemen en is speciaal toegespitst op el. gitaar-gebruik.
( overgens geldt dat in feite ook voor de oude klassieke Fender-stijl toonregeling )
Het maakt mij ook eerlijk gezegd geen bal uit of het in dit geval gangbaar is of buitensporig .
Het is de gitarist die voor die gekkigheid kiest , en daar is geen discussie over mogelijk.
Ik vind zelf dat soort ontwerpen helemaal niet zo fraai , omdat deze amp ook niet universeel toepasbaar is voor wbt alle muziekstijlen.
( als je bijv in een country-band speelt heb je aan zo'n versterker echt helemaal 3 X niks :| )
Ik kan/ga me er dan ook pas druk over maken als een gitarist een aanpassing ( mod ) overweegt. :D
De toonregelingen zijn bij die Dual Rectifier idd anders uitgevoerd dan de Fender-stijl als in de oude Mark 1 of S.O.B.

MR. LEE

Bericht door MR. LEE » 23 dec 2017, 17:15

Even tussendoor een aardig dingetje in de planning ,...maar nu voor mezelf :wink: :

Zojuist is 'r een pakketje afgeleverd met een "trafo'tje" die goed is voor de levering van zo'n 700 Watt RMS.

De bedoeling is, om 'm in 1 van m'n eigen versterkertjes te gaan timmeren :mrgreen:
Bijlagen
CAM01285 (Medium).jpg
CAM01285 (Medium).jpg (187.95 KiB) 603 keer bekeken

AmericanIdiot

Bericht door AmericanIdiot » 30 dec 2017, 10:56

Zooo. ..Beste Edammer kaas :lol:

Er komt wel een soft-start in hoop ik?
Marleaux JB-5 DiMarzio's Hotwire Funky 77 5str Fender US Jazz '83 EMG's Eden D410XST D210XLT EBS 112 Neo
Trace Elliot V-Type Preamp Crown XTi1000 MarkBass F1

MR. LEE

Bericht door MR. LEE » 31 dec 2017, 13:31

AmericanIdiot schreef:
30 dec 2017, 10:56
Zooo. ..Beste Edammer kaas :lol:

Er komt wel een soft-start in hoop ik?
ja, dat heb je goed ! :D ,....als ik deze aansluit op het net , dan merk je gelijk een "dip" in de verlichting.
( dat betekent dat het zonder ook op "gokken" zou uitdraaien of de zekering-automaat gaat trippen of niet )

MR. LEE

Bericht door MR. LEE » 08 jan 2018, 20:56

Vandaag maar eventjes vriendje Cokkie blij gemaakt met z'n "half defecte" 2ehands Peavey Windsor Studio combo'tje.
Na een opknapbeurt van de twee printen maar eventjes snel een 4558 vervangen en z'n reverb-veer kwam weer tot leven .
Veel plezier d'r mee Cokkie ! :wink:
( ...ik kom binnenkort nog effe een biertje bij je afpakken :mrgreen: )

AmericanIdiot

Bericht door AmericanIdiot » 08 jan 2018, 21:02

En zo blijkt maar weer....ook opamps kunnen stuk gaan.
Marleaux JB-5 DiMarzio's Hotwire Funky 77 5str Fender US Jazz '83 EMG's Eden D410XST D210XLT EBS 112 Neo
Trace Elliot V-Type Preamp Crown XTi1000 MarkBass F1

robertbass

Bericht door robertbass » 08 jan 2018, 23:38

W.b.t. je voorbeeld met zo'n mislukt EQ ontwerp , zit er zo'n "beker-winnaar" tussen de oudere Marshall versterkers :
Een Marshall 3530 jubileum uitvoering , ...wat mij betreft is dat echt de aller-slechtste (bas)versterker ooit . :facepalm:
Oopss..... laat Rob Wright (No Means No) dat maar niet horen.
Hij speelde het overgrote deel van zijn 35 jaar bandhistorie over deze amp.
Misschien niet de beste toonregeling, maar geen enkele amp is zo afgebeuld als deze.... en nooit kapot gegaan.

Ik heb het exemplaar dat decennia lang tijdens europese tours werd gebruikt weten te bemachtigen.
Niet de beste, zeker niet. Maar wel een ikonische!

https://www.youtube.com/watch?v=euTMEIqTTfk

MR. LEE

Bericht door MR. LEE » 09 jan 2018, 02:59

Sorry ,....als was het de amp van Queen geweest , het is i.m.o. echt een bagger-ding. :D
Ik heb er half jaren '80 zelf eentje gehad ( blind in vertrouwen overgenomen van een vriendje van me , die 'm eigenlijk al rap zat was , .....maar daar z'n mond over dicht hield ).
Het ding zou volgens opgave goed voor een 300 Watt moeten zijn,...maar ja ,....ik vond 't zo raar dat ' ie zou gauw begon te knarren door de twee 15" inch boxen ( uit dezelfde lijn ).

Tja,...toen opgemeten , kwam oorzaak al rap aan het licht :
Het apparaat leverde namelijk niet meer dan 150Watt aan 4 Ohm ! :(
Oorzaak : Een veels te lage voedings-spanning uit de ringkern-trafo .
Volgens fabrieks-opgave en schema zou dat -63V en +63V na gelijkrichting moeten wezen , maar dat was het bij lange na niet.
Het equalizer ontwerp is bar slecht , waardoor elke band-afstelling van invloed is op de volgende in de rij .
( je blijft je maar een slag in de rondte draaien aan die knoppen :facepalm: )

Ik zocht contact met de importeur Voerman te Amersfoort ( zeer vriendelijke mensen overigens ! ) , en deze verontschuldigde zich hierover.
Het was hen namelijk ook bekend , en ze vonden het ook een misser dat de fabriek in Engeland dit zo afleverde.

Ik heb 'm toen maar opgevoerd naar zo'n dikke 450Watt RMS met een kneiter van een transformator , andere elco's , andere power-mosfets en een andere driver en heb er zo een poos over gespeeld.

Die rot-equalizer kwam me desondanks toch nog m'n strot uit , waarna die toch een andere eigenaar kreeg die er met die power-modificatie ziels-gelukkig mee was.

Marshall heeft prachtige versterkers gemaakt , maar d'r zitten helaas ook wel wat "missers" tussen .

dejohan

Bericht door dejohan » 09 jan 2018, 10:17

Misschien was een van de volgende eigenaren Robert Wright van No Means No? :-)
Zegt mijn vrouw ook altijd, en die heeft er een boek over gelezen.

berth

Bericht door berth » 09 jan 2018, 19:31

MR. LEE schreef:
09 jan 2018, 02:59

Het equalizer ontwerp is bar slecht , waardoor elke band-afstelling van invloed is op de volgende in de rij .
Dat hebben mijn buizen bakken ook. Kwestie van wennen vind ik.

Plaats reactie