op de reparatie-tafel van MR. LEE

Plaats hier alles wat met versterking te maken heeft.
MR. LEE

Re: op de reparatie-tafel van MR. LEE

Bericht door MR. LEE » 05 mar 2018, 13:57

Heeeee , die Erwin ! ,

...er worden wel vaker leuke ( maar defecte ) dingen "zomaar" weg-gegooid hoor ,..soms terecht , maar lang niet altijd :wink:

Een vriendje van me haalde jaren geleden uit een container bij de gem. vuilstort een Peavey Deuce ( xtor/buizen combo ).
Nadat ik 'm had gerepareerd heeft ie nog jaren dienst gedaan in z'n oefenruimte-verhuur.
( sindskort is ie dan door-verkocht aan iemand die perse zo'n ding zocht )
...ben aan een verse basgitaar toe ...

MR. LEE

Bericht door MR. LEE » 07 mar 2018, 19:26

Een Dynacord PowerMate 1000 , powered mixer.
Na jaaaaaaren intensief gebruik ( zonder onderhoud ) , sloop er dan gaandeweg wat narigheid in :

- letterlijk in de vorm van 'n heel zooitje stof , wat door de blowers naar binnen werd gezogen ,...de slider van kanaal 1 defect door ? waarschijnlijk een omgevallen glas cola o.i.d. ,....beide master-volume sliders , .....en zoals al verwacht de aangetaste solderingen door zgn "kruip-corrosie" op de daarvoor altijd weer zeer stereotype plaatsen.

Dit soort klussen zijn helaas wat meer tijdrovend vanwege het vele demontage - , en opbouw-werk wat er in zit. :|
Bijlagen
CAM01381 (Medium).jpg
CAM01381 (Medium).jpg (192.56 KiB) 811 keer bekeken
CAM01379 (Medium).jpg
CAM01379 (Medium).jpg (294.07 KiB) 811 keer bekeken
CAM01378 (Medium).jpg
CAM01378 (Medium).jpg (286.49 KiB) 811 keer bekeken
Laatst gewijzigd door MR. LEE op 14 mar 2018, 19:27, 3 keer totaal gewijzigd.

MR. LEE

Bericht door MR. LEE » 07 mar 2018, 19:29

De Dynacord kan er nu weer tegenaan ,....hij werkt weer als nieuw :wink:

Vanavond nog effe op m'n gemakkie wat uitzoeken op toegestuurde schema's van vriendelijk forumlid Haico ,....en daana ga ik me tegoed doen aan een "paar druppeltjes" :facepalm: Westmalle Dubbel :D .
Bijlagen
CAM01384 (Medium).jpg
CAM01384 (Medium).jpg (115.21 KiB) 811 keer bekeken
CAM01383 (Medium).jpg
CAM01383 (Medium).jpg (216.36 KiB) 811 keer bekeken

Jerome

Bericht door Jerome » 08 mar 2018, 12:55

Ik duik ook af en toe wat amps in voor fixes en bias e.d. en zou graag een oscilloscoop aanschaffen ook. Wat voor type zou je aanraden voor een beginnende buizentechneut?

MR. LEE

Bericht door MR. LEE » 08 mar 2018, 13:15

Jerome schreef:
08 mar 2018, 12:55
Ik duik ook af en toe wat amps in voor fixes en bias e.d. en zou graag een oscilloscoop aanschaffen ook. Wat voor type zou je aanraden voor een beginnende buizentechneut?
Daar kan ik best wel wat over zeggen :

"Af en toe gebruik" rechtvaardigt 2ehands aanschaf.

Onder de wat gedateerde oscilloscope-merken steekt er voor de "hobby-ist" echt maar 1 merk , w.b.t. degelijkheid en betrouwbaarheid, met kop en schouders boven uit ,...en dat is HAMEG :!:

Dit zijn echt atoombom-vrije scopes die super-zelden defect gaan :wink:

Laat bijv. oudere Philips - of Tektronix scopes ( al zien ze er nog zo mooi uit ) maar beter links liggen.

( toevallig heb ik een week of 4 geleden nog een dubbelstraals Philips 100mHz scope gewoon maar weg-gegeven )
Laatst gewijzigd door MR. LEE op 08 mar 2018, 13:58, 4 keer totaal gewijzigd.

Jerome

Bericht door Jerome » 08 mar 2018, 13:22

Perfect, dank voor de reactie. Ik ga op zoek!

MR. LEE

Bericht door MR. LEE » 08 mar 2018, 13:27

Een HAMEG 20 mHz scope is al meer dan prachtig voor dit doel .

mocht je daarover nog vragen hebben , stuur me dan een PM , anders wordt 't hier straks nog een "scope-story " :facepalm:

:D :thumbsup:

MR. LEE

Bericht door MR. LEE » 14 mar 2018, 00:48

.....een "garantie-klusje"..... ( 1 kanaal bleek bij oplopende slider-stand te veel "ruis" te geven , ...deze extra "makke" heeft er , ondanks alle serieuze aandacht, toch nog doorheen kunnen glippen :| )
De Allen & Heath mixer kwam dus toch nog weer eventjes terug op de werktafel .
Zo kwam het totaal aantal opgeblazen kanalen die gerepareerd moesten worden dus van drie op vier stuks.

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Met dit loepje en "baby-soldeerboutje" is 't ( voor mij :D ) , w.b.t "smd" , ook op de oude vertrouwde manier nog wel goed te doen.
Bijlagen
CAM01389 (Medium) (Medium).jpg
CAM01389 (Medium) (Medium).jpg (201.17 KiB) 646 keer bekeken
CAM01388 (Medium) (Medium).jpg
CAM01388 (Medium) (Medium).jpg (199.14 KiB) 674 keer bekeken
Laatst gewijzigd door MR. LEE op 15 mar 2018, 08:40, 1 keer totaal gewijzigd.

ejp

Bericht door ejp » 14 mar 2018, 10:37

vakwerk!! lastig troubleshooten wat er nu precies verkeerd / defect is bij zo'n grote tafel?

EJ
Ibanez sr800 linkshandig
Squier Precision Special linkshandig
Markbass CMD JB combo icm zelfbouw 15 inch kast Eminence Alpha
Warwick BC80

MR. LEE

Bericht door MR. LEE » 14 mar 2018, 10:49

ejp schreef:
14 mar 2018, 10:37
vakwerk!! lastig troubleshooten wat er nu precies verkeerd / defect is bij zo'n grote tafel?

EJ
Valt heel soms wel 'ns mee Ernst , ....persoonlijk vind ik die mengtafels van Allen & Heath best wel service-vriendelijk.
De defecte kanaal-boards breng ik stuk voor stuk in de eerste positie , waarbij ik met met een verwijderde zijkant het signaal-pad kan volgen met de probe/scope.
Dit gaat prachtig omdat al die boards "ge-daisy-chained" zijn met een flat-cable.
Wat er allemaal defect gaat ,...en kan gaan , is suf gezegd : "van alles" :D

( Het werk aan zo'n powered-mixer zoals die Dynacord is dan weer net een iets ander verhaal
Hoe dan ook,....het repareren van oudere , defecte , mengtafels is vaak een arbeids-intensieve bezigheid :( )

MR. LEE

Bericht door MR. LEE » 15 mar 2018, 21:45

Ik ga aan van sukke werken ,.....hoef ook nergens heen vanavond ( en de soldeerbout blijft ook uit ) :mrgreen:
Bijlagen
Westmalle dubbel.jpg
Westmalle dubbel.jpg (219.2 KiB) 543 keer bekeken

MR. LEE

Bericht door MR. LEE » 17 mar 2018, 10:04

...moderne tijd .....

Veel merken worden niet meer vertegenwoordigd door een echte importeur.
Van een importeur zou ik verwachten dat daar reparatie-faciliteiten aan zijn verbonden , verkrijgbaarheid van specifieke spare parts en mogelijkheid van afwikkeling/reparatie m.b.t. garantie-claims.
Als je op de site van die fancy merken kijkt , dan kun je nog wel een lijst van "distributeurs" vinden.
Je blijdschap zal daarna flink reduceren als blijkt dat dat gewoon de winkels/mega-stores zijn die gewoon alleen die merken verkopen.
Een telefoontje naar die zaken voor een oplossing voor het probleem (of na verlopen garantie) van het oudere apparaat zal niet zelden een wat teleurstellend antwoord gaan opleveren. :(

dejohan

Bericht door dejohan » 17 mar 2018, 20:14

Een reserve onderdeel in pakweg de US staat in 4 dagen voor je deur, en je kan ook de experten in de US rechtstreeks mailen of bellen, toch?
Zegt mijn vrouw ook altijd, en die heeft er een boek over gelezen.

MR. LEE

Bericht door MR. LEE » 18 mar 2018, 16:36

dejohan schreef:
17 mar 2018, 20:14
Een reserve onderdeel in pakweg de US staat in 4 dagen voor je deur, en je kan ook de experten in de US rechtstreeks mailen of bellen, toch?
Probeer maar 'ns en ervaar hoe fantastisch en gemakkelijk dat altijd gaat :lol:

MR. LEE

Bericht door MR. LEE » 21 mar 2018, 09:43

De klasse D modules kunnen vrij eenvoudig van opzet/uitvoering zijn door toepassing van compleet ge-integreerde PWM driver ic's.
Een sluiting in de mosfets kan mogelijk het gevolg zijn van dat defecte i.c. als beide mosfets daardoor tegelijkertijd in geleiding komen te staan.
Ik had laatst nog een apart concept op tafel , waarbij men een conventionele ringkern-trafo met gelijkrichting had gecombineerd met zo'n klasse D eindmodule.
Dit concept/configuratie zat in aktieve PA-speakers , omdat de gewichts-besparing door een schakelende voeding mbt het totaalgewicht van behuizing en speakers niet echt meer van betekenis kan zijn.
Helaas was die PWM-driver nergens in de vakhandel te bemachtigen ,...en de aktieve box ging weer retour zo die was.
Inmiddels heb ik dat i.c. nu wel op internet kunnen traceren ( in China ) , dus zal ik er een aantal gaan bestellen.

Als klasse D en een schakelende voeding op een gemeenschappelijke print zitten ( zoals hieronder te zien is ) , zal een fabrikant/importeur (zo las ik) die gehele print vervangen i.g.v. een serieus defect.
Bijlagen
Markbass 800.jpg
Markbass 800.jpg (611.77 KiB) 373 keer bekeken
Laatst gewijzigd door MR. LEE op 21 mar 2018, 23:50, 2 keer totaal gewijzigd.

Plaats reactie