op de reparatie-tafel van MR. LEE

Plaats hier alles wat met versterking te maken heeft.
Bernardduur
peetOhm

Bericht door Bernardduur » 21 jun 2016, 21:29

De buizen ampegs zijn ook allemaal met zo'n PCB design, buizen op de print, etc.

Alleen de kleine buizen combo's hebben een eyelet bordje, maar volgens mij waren deze maar kort omdat dit itt de PCB erg duur was!
Real life components are not ideal. They have their imperfections (non-linearity, noise, losses) that affect the sound quality. In particular in electrolytics department. Nothing new actually.

BD's 'knutsel' topic

MR. LEE

Bericht door MR. LEE » 22 jun 2016, 07:31

...De aandacht weer even terug voor de Peavey Triple X versterker :
Hij zit weer in elkaar , maar bij nadere bestudering van het schema , twijfel ik 'r een beetje aan of de man wel gelukkig is geweest over 't geluid wat dat ding voortbrengt.
Ik denk namelijk (voor zover ik dat nu heb kunnen inschatten) , dat het geluid een beetje aan de "dunne"
( iele ) kant kan wezen.
Eerst zal ik er maar eens wat overleg aan besteden met de eigenaar.
Ik kan 't nu allemaal eventueel nog naar wens voor 'm aanpassen, nu die nog open op de werktafel ligt . :| :| :|
...dubbele agenda's ,...die liggen vermoedelijk ergens in de reclame...

A-lex

Bericht door A-lex » 22 jun 2016, 23:01

Bernardduur schreef:De buizen ampegs zijn ook allemaal met zo'n PCB design, buizen op de print, etc.

Alleen de kleine buizen combo's hebben een eyelet bordje, maar volgens mij waren deze maar kort omdat dit itt de PCB erg duur was!
:facepalm: ok dan weet ik ook al weer wat niet te kopen
"Your inability to invalidate my hypothesis is not at all the same thing as proving it true."
persoonlijk topic...
een goede groove kan je niet kopen...

MR. LEE

Bericht door MR. LEE » 23 jun 2016, 15:02

Ik zag vanmiddag kans om even de letzte hand aan de Peavey XXX te leggen .
( Alle PCB's waren inmiddels al opgeknapt en weer ingebouwd )
Na de eindbuizen bij-elkaar gepaard te hebben mbt hun afzonderlijke anode-rust-stroom , kon ik definitief de bias afregelen.
Het enigste wat uiteindelijk vervangen diende te worden waren een drietal12AX7 voorversterker-buisjes.
Na uitvoerig beraad met de eigenaar laten we de amp toch maar zo als ie is , en vervalt dus een eerder verzoek van hem om nog een modificatie mbt de klank uit te gaan voeren.

Op onderstaand plaatje is te zien dat de amp op vollast z'n vermogen staat te leveren aan het dummy-load.
De amp levert 108 Watt RMS , en het signaal is mooi symmetrisch.
De eigenaar kan er nu weer lekker met z'n gitaartje over gaan rammen . :D
Bijlagen
CAM00375 (Medium).jpg

MR. LEE

Bericht door MR. LEE » 25 jun 2016, 07:21

Dit verzoekje stond al een poosje in de wacht geparkeerd ,....
...een paar actieve LEM-boxen met problemen .
Straks na de koffie en een bammetje , zal ik de versterkers maar 'ns uitbouwen om te kijken wat 'r aan schort ... :D
Bijlagen
CAM00376 (Medium).jpg

MR. LEE

Bericht door MR. LEE » 25 jun 2016, 07:58

....en dan hier het al te verwachten concept , wat van goedkoop tot duur eigenlijk altijd hetzelfde idee qua opbouw is :|
Bijlagen
CAM00377 (Medium).jpg
CAM00378 (Medium).jpg

MR. LEE

Bericht door MR. LEE » 30 jun 2016, 23:46

Vandaag maar effe flink werk van gemaakt om die beide aktieve LEM boxen af te krijgen.
De versterkers van de afgebeulde kasten zitten weer op hun plaats , en werken nu weer als nieuw . :D
Morgen gelijk de eigenaar maar bellen , want ze staan best wel een beetje in de weg hier.
Bijlagen
CAM00379 (Medium).jpg

Green Goblin

Bericht door Green Goblin » 30 jun 2016, 23:56

En, wat was het probleem? We hebben hier nog een hele rits defecte lem,'s staan....
Westone Thunder I - Westone Thunder I FL - Westone Spectrum ST - Yamaha RBX 1000 - Maison Precision
8e BGF-meeting NOORD - Groningen - 5 november 2017 - FB

MR. LEE

Bericht door MR. LEE » 01 jul 2016, 09:01

Het probleem (problemen) bij deze aktieve LEM-boxen bestond uit zgn galvanische corrosie van solderingen. De bestekking van de printplaten bestaan uit een combinatie van SMD-componenten en conventionele componenten .
Aan beide kanten van de prints zitten de onderdelen gesoldeerd.
Het is dus zaaks om alle printplaten te demonteren en de cruciale solderingen goed te bekijken en na te lopen.
Houdt er rekening mee dat soldeertin voor het SMD-soldeer-proces niet erg lekker combineert met het gewone 60/40 harskern-soldeertin.
( hier viel 't gelukkig mee )
" Voorzichtigheid is de moeder van de porselijnkast" ,...om het power-board weer op z'n plaats te krijgen met nieuwe isolatie-plaatjes en heath-compound moet je geen haast hebben. :mrgreen:
Wel is het overigens zaak om v'o'or de montage nog even aan de power-transistors te meten of deze nog oke zijn , en er geen sluiting is ,....en n'a de montage even te controleren of er geen sluiting met de heathsink is.
Toen de boel weer helemaal in elkaar zat bleek naderhand bij het uittesten (met m'n basgitaar :D ) dat er bij 1 box een behoorlijk harde ratel te horen was uit de woofer.
Na onderzoek bleek dit letzte nog een lullig foutje te wezen : De dome in het midden van de conus was voor de helft los gekomen.
Na voorzichtig met een penceeltje lijm aangebracht te hebben , en een koffie-beker omgekeerd op de dome te hebben geplaatst om druk te geven aan de verlijming , kon ik de boel na een uurtje weer in elkaar schroeven.
Na wat cosmetish opknap-werk met een penceeltje en zwarte verf ( om de lelijke transport-beschadigingen aan de heathsink en grill wat te camoufleren ) , vond ik het dan welletjes ! :D

Overigens : Een veel gezien defect bij dit soort boxen is een opgeblazen power-module IC , dat dient voor aansturing van het hoog-aandrijf -luidsprekertje ( hoog driver ).
Dit was hier echter niet aan de orde.

Opmerking : Het lijkt wel allemaal super-simpel zoals ik het beschrijf, ....maar als je er niet mee bekend bent en geen spullen hebt, dan kun je d'r maar beter afblijven.
Het komt regelmatig voor dat men hier naar binnen loopt met dit soort boxen , waarbij men dan eerst zelf "dapper" aan de gang is geweest en daarbij de boel lelijk heeft opgeblazen. :(
Ik krijg dan doodleuk te horen : " Dit is de box , ...kweenie of alle speakertjes nog oke zijn ,....en dit zijn de printplaatjes die er uit kwamen ,......ennuhhhh,... deze kleine dingetjes rolden er ook nog uit ,...die zitten hier in een plastic zakkie". :facepalm: :facepalm:

Vroeger pakte ik dit soort vernielde zooi nog wel 'ns aan , maar tegenwoordig geef ik zulke opdrachten direct terug . :D
Laatst gewijzigd door MR. LEE op 01 jul 2016, 12:45, 5 keer totaal gewijzigd.

Green Goblin

Bericht door Green Goblin » 01 jul 2016, 10:15

Duidelijk!

Ik geloof dat die bij ons voornamelijk last hadden van de opgeblazen powermodule...

We zijn ook overgestapt op Alto's, die doen het beter.
Westone Thunder I - Westone Thunder I FL - Westone Spectrum ST - Yamaha RBX 1000 - Maison Precision
8e BGF-meeting NOORD - Groningen - 5 november 2017 - FB

MR. LEE

Bericht door MR. LEE » 01 jul 2016, 10:33

Green Goblin schreef:Duidelijk!

Ik geloof dat die bij ons voornamelijk last hadden van de opgeblazen powermodule...

We zijn ook overgestapt op Alto's, die doen het beter.

Ja ,...dat power-moduultje is berucht :roll: ,

Dat IC zit overigens in tal van aktieve Bi-Amp boxen gemonteerd.

MR. LEE

Bericht door MR. LEE » 02 jul 2016, 15:27

Vanmorgen werd dit binnen-gebracht,...d'r is een beetje haast mee gemoeid mbt een gepland optreden .
Toen ik het versterker-blok uitgebouwd had zakte de moed me wel een beetje in de schoenen.
Ik denk dat ik deze opdracht maar weer rap terug geef. :(

Het betreft een Behringer aktieve sub-woofer ,...klasse D versterker en schakelende voeding , bestekt met kleine uitvoering SMD componenten . :|

Klacht : " hij scheidt er af-en-toe zomaar mee uit". :?
Bijlagen
CAM00381 (Medium).jpg
CAM00382 (Medium).jpg
CAM00383 (Medium).jpg

Rieno
moderator

Bericht door Rieno » 02 jul 2016, 15:35

Waarom toch zo terughoudend als het op SMD aankomt? Het is kleiner, dat zeker..maar de componenten werken en doen hetzelfde. Zelf vind ik het net zo gemakkelijk werken als THT eigenlijk. Klasse-D versterking kan ik dan wel weer inkomen..zenuwachtige klotendingen zijn het om aan te werken.
I'm so hip, I have difficulty seeing over my pelvis

MR. LEE

Bericht door MR. LEE » 03 jul 2016, 09:21

goeie-morgen Rieno :D ,...

"terughoudendheid mbt SMD" , ....tja, dat zit 'r bij mij een beetje in.
De redenen zijn o.a.dat ik die kleine componentjes niet zo goed meer kan zien.
M'n ogen worden de laatste jaren gewoon slechter , en er komen slolsels/vertroebelingen in m'n ogen bij.
Dan is er nog het bewaren ,oppakken en positioneren van die kleine componentjes.
Laatst waaide de alreeds gesorteerde boel van m'n tafel af , toen ik met een fohn aan de gang was om de boel plaatselijk te verwarmen tijdens trouble-shooting :evil:
Soms als er ruimte voor is dan knip en buig ik pennetjes van gewone tun's en tup's om ze met een tangetje beter te kunnen handelen en op die veldjes te solderen.
Een poosje geleden heb ik zo nog aktieve boxen van het merk "Proel" gerepareerd.
Een goede hete-lucht soldeerbout staat , ondanks m'n aversie i.i.g.nog wel op m'n verlanglijstje :D

Bovenstaande is natuurlijk NIET de hoofdreden , waarvoor ik een "kijkkie" op dat versterkerblok heb :
-Schakelende voedingen repareren is een vervelende frustrerende klus.
Op het moment dat de boel niet meer oscilleert , brandt de hele boel weer door , en kun je de zojuist eerder vervangen onderdelen direct weer vervangen.
Zgn " intermittent failures" maken het repareren van die krengen tot een hel !
Er zijn dan zgn standaard methodes voor die de meesten hanteren mbt deze reparaties, waarbij men meer HOOPT als zeker denkt te weten , de fout getackled te hebben. :mrgreen:

Met dit soort "hoop-methodes" :mrgreen: , ga je gewoon naar de bliksem ,......uren werk soms op niks af .
Dit zelfde gebeurt ook bij importeurs waarbij men bij bepaalde producten ook geen beschikking meer heeft over complete PCB's .
( ik kon dit laatst ook weer zien bij een complexe Crown versterker van een forum-lid .
Daar had de importeur na serieuze reparatie-pogingen de handdoek maar in de ring gegooid en de versterker kostenloos geretourneerd :D )
Dit soort zaken/bezigheden wil ik liever voorkomen , ....ik kan m'n tijd wel beter besteden :wink:

Over de dat Behringer-versterkerblok :
Die "sub" behoort tot de PA-set van een bevriende "Shadows-tribute band" hier uit de buurt.
Natuurlijk vind ik dat weer sneu voor die jongens , dus ik had gisteravond al besloten en bericht ,dat ik er toch nog effe voor ze in duik :D

Na e.e.a. te hebben door-gemeten , bleek dat twee van de zgn "fast recovery rectifiers" zijn doorgebrand.
(deze bevinding loopt dus scheef met de klacht dat ie "soms zomaar uitvalt". :? )
Resume : De makke zit 'm hier dus in de defecte schakelende voeding :wink:

Ik ga er zo dus nog maar effe mee aan de gang , maar het blijft echt bij 1 reparatie-poging :!: ( en niet meer dan dat :wink: )

Hieronder de plaatjes :
Bijlagen
CAM00386 (Medium).jpg
CAM00385 (Medium).jpg
CAM00384 (Medium).jpg

Rieno
moderator

Bericht door Rieno » 03 jul 2016, 09:34

Ah ja, als het gewenning is en verminderd zicht daar nog bij komt is dat gewoon een goede reden natuurlijk. Was alleen even nieuwsgierig of dat nu zo'n typisch 'generatie-dingetje' zou zijn :mrgreen: Had zelf ook een hekel aan SMD, maar heb er mee leren werken en zie nu eigenlijk alleen voordelen als het aankomt op formaat. Solderen/desolderen en doormeten kost evenveel moeite nu als THT.

Die dode tijd op een schakelend systeem is een crime om in eerste instantie goed te krijgen en als het niet precies klopt, brandt de boel idd vrij resoluut op (of wordt sowieso veel te warm). Dat komt ook zó precies dat het niet leuk meer is. De opbouw bepaalt een beetje of het nog goed te repareren is, maar vaak is het ongeveer net zo'n zoektocht met vage resultaten als bijvoorbeeld een EMC onderzoek...je probeert wat, je vindt iets dat het beter lijkt te maken en dan blijkt het aan de andere kant weer 10x erger te zijn :facepalm:
I'm so hip, I have difficulty seeing over my pelvis

Plaats reactie