op de reparatie-tafel van MR. LEE

Plaats hier alles wat met versterking te maken heeft.
Rieno
moderator

Re: op de reparatie-tafel van MR. LEE

Bericht door Rieno » 21 mar 2018, 09:52

MR. LEE schreef:
21 mar 2018, 09:43
De klasse D modules kunnen vrij eenvoudig van opzet/uitvoering zijn door toepassing van compleet ge-integreerde PWM driver ic's.
Een sluiting in de mosfets kan mogelijk het gevolg zijn van dat defecte i.c. als beide mosfets daardoor tegelijkertijd in geleiding komen te staan.
Ik had laatst nog een apart concept op tafel , waarbij men een conventionele ringkern-trafo met gelijkrichting had gecombineerd met zo'n klasse D eindmodule.
Dit concept/configuratie zat in aktieve PA-speakers , omdat de gewichts-besparing door een schakelende voeding mbt het totaalgewicht van behuizing en speakers niet echt meer van betekenis kan zijn.
Helaas was die PWM-driver nergens in de vakhandel te bemachtigen ,...en de aktieve box ging weer retour zo die was.
Inmiddels heb ik dat i.c. nu wel op internet kunnen traceren ( in China ) , dus zal ik er een aantal gaan bestellen.

Als klasse D en een schakelende voeding op een gemeenschappelijk print zitten ( zoals hieronder te zien is ) , zal een fabrikant/importeur (zo las ik) die gehele print vervangen i.g.v. een defect.
Het ziet eruit alsof die MarkBass ontwerper érg trots was op z'n ontwerp :lol:
I'm so hip, I have difficulty seeing over my pelvis

MR. LEE

Bericht door MR. LEE » 21 mar 2018, 10:53

nou ja,....het is best wel een mooi ding . ( als je die gele speakertjes en knoppies leuk vindt :D )
De klank is i.i.g. niet verkeerd hoor. :wink:
Dubbele agenda's ,...ik vermoed dat die ergens in de reclame aangeboden worden...

MR. LEE

Bericht door MR. LEE » 21 mar 2018, 11:14

Dit is dat eenvoudige (maar eigenlijk ook best wel slordig samen-geprakte) klasse D concept ,..zo van : "aan de binnenkant wonen geen mensen" . :mrgreen:
Bijlagen
CAM01386 (Medium).jpg
CAM01386 (Medium).jpg (224.4 KiB) 981 keer bekeken
Dubbele agenda's ,...ik vermoed dat die ergens in de reclame aangeboden worden...

MR. LEE

Bericht door MR. LEE » 21 mar 2018, 22:13

De aktieve monitor-boxjes van vriendelijk forumlid DO ( nangyala ) ,.....problems solved !
Bijlagen
CAM01401 (Medium).jpg
CAM01401 (Medium).jpg (212.11 KiB) 948 keer bekeken
CAM01402 (Medium).jpg
CAM01402 (Medium).jpg (196.78 KiB) 948 keer bekeken
CAM01403 (Medium).jpg
CAM01403 (Medium).jpg (195.53 KiB) 948 keer bekeken

Charlie

Bericht door Charlie » 21 mar 2018, 23:06

Puik werk, General Lee! :worship:
Riposa il giorno per dormire la notte.

nangyala

Bericht door nangyala » 21 mar 2018, 23:23

Wat je gekocht hebt als kwalitatief, blijkt gewoon Chinese rommel. Jammer, maar ik ben blij dat je het toch weer voor elkaar hebt, want ze klinken wel erg goed. Super :worship:
Drums may get yer foot tapping, but the bass puts the grind in yer behind alt.guitar.bass quote

MR. LEE

Bericht door MR. LEE » 22 mar 2018, 00:11

De prijzen die ze in de winkel /mega-stores vragen voor die zgn aktieve studio-monitor boxjes zijn vaak niet mals .
Als je die dingen open-maakt , dan zie je vaak dat het spul slordig opgebouwd is met gewone "huis-tuin-en keuken onderdeeltjes" die je bijv. ook in een aardig Logitech computer HiFi-setje tegenkomt.
Qua opzet , constructie en materiaal/componenten ontloopt 't mekaar nou niet echt erg veel , dan alleen de wat anders gedimensioneerde aktieve overname-filtering i.v.m. de daarbij toegepaste subwoofer/satelliet configuratie .

Niks bijzonders dus ! :D ( al klinken ze best wel redelijk/goed hoor :jaaaaa: )

Door slordige soldeer-kwaliteit ,... een fragiel print-ontwerp/constructie kan de boel voortijds komen te overlijden.

( maar ja,....welke klant kan/gaat de winkel binnen met een set schroevedraaiers om de boel eerst open te slopen en te inspecteren voordat 'ie tot aankoop over gaat en aan de balie z'n centjes uit handen geeft :lol: )

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Zo heb je ook een "duur" Italiaans PA-merk ,......maar als je dan de printjes bekijkt ,....en je verwijderd de stickers van de speakers , dan zul je zien dat de boel gewoon afkomstig is uit de Behringer-fabriek ( China ) :D
( waarbij ik overigens NIET ga beweren dat dat Italiaanse merk ondeugdelijk zou wezen ! )
Laatst gewijzigd door MR. LEE op 27 mar 2018, 16:14, 4 keer totaal gewijzigd.

dejohan

Bericht door dejohan » 22 mar 2018, 12:41

Klopt. Omdat het uit China komt wil nog niet automatisch zeggen dat het brol is. (want dan zou alles brol zijn :-)).
Zegt mijn vrouw ook altijd, en die heeft er een boek over gelezen.

MR. LEE

Bericht door MR. LEE » 27 mar 2018, 12:24

Marco ,....je twee PA-boxen zijn weer helemaal in orde hoor. :wink:
In de dB Technologies ( Opera ) moest helaas wel een verse woofer in :(
Bijlagen
CAM01408 (Medium).jpg
CAM01408 (Medium).jpg (214.44 KiB) 806 keer bekeken
CAM01410 (Medium).jpg
CAM01410 (Medium).jpg (207.75 KiB) 806 keer bekeken
CAM01412 (Medium).jpg
CAM01412 (Medium).jpg (180.25 KiB) 806 keer bekeken
Laatst gewijzigd door MR. LEE op 27 mar 2018, 16:08, 3 keer totaal gewijzigd.

MR. LEE

Bericht door MR. LEE » 27 mar 2018, 12:33

... de DAP werkt nu dus ook weer als een nieuwe :

....Hieronder ook nog even een foto'tje van de sloop-partij ( demontage :D ) van de dB-technologies...
Bijlagen
CAM01411 (Medium).jpg
CAM01411 (Medium).jpg (102.58 KiB) 806 keer bekeken
CAM01413 (Medium).jpg
CAM01413 (Medium).jpg (195.02 KiB) 806 keer bekeken
CAM01414 (Medium).jpg
CAM01414 (Medium).jpg (190.57 KiB) 806 keer bekeken

MR. LEE

Bericht door MR. LEE » 28 mar 2018, 10:43

Vriendje Marco heeft gisteravond z'n PA-boxen opgehaald , maar sleepte tegelijkertijd een "oud vertrouwd stukkie huisvlijt" van mij mee naar binnen ,....met het verzoek om er ook een gewone soort van line-ingang op te maken.

( op zich klinkt dat eenvoudig , maar die oude Leslie-versterkers worden aangestuurd met een zgn "Leslie-kit" vanuit het Hammond orgel , dus dat vereist nogal een paar serieuze ingrepen. )

Jaren geleden kreeg ik eens van hem het verzoek of ik het vermogen van z'n ouderwetse Leslie-box kon OPVOEREN . :D
( Die originele oude Leslie buizenversterkers, model 122 , 142 , enz , zijn nou NIET bepaald krachtpatsers te noemen. )

Met een "paar" biertjes op ( en beneveld verstand ) heb ik 'm toen beloofd dat ik dat wel "effe" zou doen.

Belofte maakt schuld ,....dus ik had , op z'n hollands gezegd, "me eige bij .... enz..... " :facepalm:

Van het originele concept is toen weinig meer over-gebleven , dan alleen het karakteristieke geluid wat het voortbrengt.
De mate van oversturing is zelfs naar wens in te stellen met een extra potmeter.
Het is toen uiteindelijk wel een "druk bezet chassis" qua onderdelen geworden , maar de versterker levert dan vanaf dat moment wel zo'n 100 Watt RMS :!:
Het blijft overigens wel de enigste die ik gemaakt heb , want qua werk ( thuis en op locatie ) gaat er gewoon veels te veel tijd in zitten. :| ( hobby-en is echt leuk , maar er zijn ook grenzen :D )
Bijlagen
CAM01418 (Medium).jpg
CAM01418 (Medium).jpg (137.25 KiB) 755 keer bekeken
CAM01419 (Medium).jpg
CAM01419 (Medium).jpg (161.63 KiB) 755 keer bekeken
Laatst gewijzigd door MR. LEE op 29 mar 2018, 09:19, 18 keer totaal gewijzigd.

MR. LEE

Bericht door MR. LEE » 28 mar 2018, 10:47

....en hier nog twee foto'tjes , waarop te zien is dat ik de boel destijds zeer serieus heb moeten vertimmeren om er een krachtpatsertje van te maken :

Te zien is , dat de originele trafo's en eindbuizen , voorversterker ,T-sectie en "point-to-point"-bestekking , enz , totaal gewijzigd zijn.

De consequenties van zo'n vermogens-upgrade , die daar dan weer uit voortkomen , bestaan uit het vervangen van de originele luidsprekers in de Leslie , door een zwaardere 15 inch speaker en een ( helaas kostbare :!: ) zwaardere compressie-driver .

De ouwe papier-folie condensatoren van het wisselfilter dienen natuurlijk ook vervangen te worden door knappe polyester-condensatoren.

Vreemd genoeg , schijn ik overigens de enigste te zijn dit ooit zo gedaan heeft :| ,....je zou toch denken dat er meer mensen met hun Hammond-orgel zich in een bandje wat luider willen manifesteren .
Deze gemodificeerde/ge-upgrade Leslie-amp doet i.i.g. heel erg lekker z'n best in een "Deep Purple Tribute band". :wink:
Bijlagen
CAM01420 (Medium).jpg
CAM01420 (Medium).jpg (144.73 KiB) 753 keer bekeken
CAM01421 (Medium).jpg
CAM01421 (Medium).jpg (166.7 KiB) 753 keer bekeken

MR. LEE

Bericht door MR. LEE » 03 apr 2018, 17:45

.....heel soms komt er 'ns per-ongeluk een spoed-klusje tussendoor :

Deze keer betreft 't een defecte Marshall "Acoustic Soloist" gitaar-combo , van de slag-gitarist/zanger van mijn eigen band.
(....en mocht 'ie dit lezen : Ik ben blij dat ik 'ns wat voor 'm terug kan doen :thumbsup: ) :wink:
Bijlagen
CAM01423 (Medium).jpg
CAM01423 (Medium).jpg (233.83 KiB) 621 keer bekeken
Laatst gewijzigd door MR. LEE op 04 apr 2018, 11:46, 1 keer totaal gewijzigd.

MR. LEE

Bericht door MR. LEE » 04 apr 2018, 11:37

....en hier zit de Marshall "Acoustic Soloist" gitaar-combo weer in elkaar, en is weer in orde. :wink:
Hij kan dus weer rap terug naar de slag-gitarist van m'n bandje .
Bijlagen
CAM01426 (Medium).jpg
CAM01426 (Medium).jpg (165.05 KiB) 566 keer bekeken

bobbelmans

Bericht door bobbelmans » 11 apr 2018, 08:22

Mr Lee, een vraagje.....

Ik bezit een GK 2x12 cabinet.
Daarvan is 3 jaar geleden 1 luidspreker (de bovenste) kapot gegaan en gemaakt (een los 'draadje'....de conus moest er af. Als je de luidspreker iets indrukte maakte hij een wat krakend geluid. Het draadje is toen weer gesoldeerd en de conus vastgeplakt).
Niet lang daarna ging de andere luidspreker er ook aan.
Ik heb er toen andere luidsprekers ingezet (celestions geloof ik) maar ik heb nu weer hetzelfde euvel met weer de bovenste luidspreker......

Er gaat dus iets niet goed.

Ik geef em flink op z'n lazer maar niks extreems (ik pak veel akkoorden met overdrive maar ik vind dat hij daar tegen moet kunnen. Het volume staat op de helft).

Heb jij een idee wat dit kan zijn????
face down in the dirt

Plaats reactie