Een aantal jaren geleden heb ik op verzoek van een toetsenist een stok-oude Hammond en een Leslie gereviseerd.
Zijn speciale wens was om een Leslie zodanig te modificeren dat ie in een harde band "stand -alone" boven de rest uit zou kunnen komen. ( De man speelt namelijk in een Deep Purple tribute band. )
Hij kwam dus met de vraag : "kan die Leslie-amp opgevoerd worden , Sjors ?"
( Het originele Leslie model 122 levert weinig porrie ,....dat is met een 25W-30W wel echt helemaal gebeurd )
Na de mogelijkheden eerst 'ns wat bekeken te hebben , zag ik kans om er een dikke 100W RMS

versie van te maken .
Gaandeweg moesten er meer modificaties komen , o.a. waarbij de mate van oversturing regelbaar moest worden ,
...alsook een oplossing die het mogelijk zou maken om 'm "normaal" in te kunnen sturen met een signaal van een modern keyboard of elektrische gitaar.
Dat laatste was nog eventjes wat gepuzzel , want een oude Leslie 122 is normaliter nergens geschikt voor dan alleen om ingestuurd te worden door een Hammond toonwiel-orgel m.b.v. een zgn "Leslie-kit" .
Nou is die geheimzinnige "Leslie-kit" niks anders dan een super-ouderwetse "fasedraaier met transformator" ( een zeer gedateerde oplossing uit "het jaar kruik". )
Om van zo'n malle fasedraaier-kit niet meer afhankelijk te wezen , moest er natuurlijk wel weer het nodige aan elektronica in getimmerd worden , waardoor het nu met alle gewenste features een zeer "druk" apparaat is geworden.
( zowel aan de binnenkant ,....als aan de buitenkant ,.....er kan nu al eigenlijk echt helemaal niks meer bij.
Het is een bijzondere "one-of-a-kind" uitvoering geworden ,....een tweede bestaat 'r in de hele wereld niet .
Hieronder een paar foto'tjes van dat ding ( Ik heb 'm eerst maar een flinke poos laten liggen , want ik had aanvankelijk nog geen idee hoe ik 't weer allemaal zou gaan aanpakken .
Het is uiteindelijk in etappes een "beest" van een Leslie-amp geworden.
Let ook eens eventjes op die paars-oplichtende OC3 stabilisatie-buis ,....die heb ik maar in ere gehouden .
( heel vroeger kenden ze nog geen zener-diodes namelijk ) , .....de zware voedings- en uitgangstrafo , ....de verzwaarde hoogspannings T-sectie ,....de eindtrap die ik heb uitgevoerd met twee zware KT90 eindbuizen ,....de extra voorversterkings-buis en fasedraaier ,...extra gain regeling ,...instelbaar rooster-negatief ,...etc , etc...
Een leuk stukkie huisvlijt/hobby en fantasie ,...want ik heb het maar zo uit me hoofd gedaan,.....maar een tweede zoals deze ga ik nooit meer maken. ( dat is me veels te veel werk

)
De opdrachtgever is geen kinderachtige jongen , ....die realiseerde zich van begin af , dat het opvoeren/vertimmeren van die Leslie-versterker ook inhield dat de originele 15"-luidspreker en de compressie-driver ( onder de roterende hoorns ) , alsook het wisselfilter daarbij ook plaats moesten gaan maken voor zwaardere uitvoeringen !