op de reparatie-tafel van MR. LEE

Plaats hier alles wat met versterking te maken heeft.
MR. LEE

Re: op de reparatie-tafel van MR. LEE

Bericht door MR. LEE » 09 okt 2018, 09:47

"EL84" ( en ook EL34 ) ,....ooit fantastische , goede buizen uit onze Philips-fabrieken van weleer.....
Helaas ! ,...dat was vroeger. :(
We mogen het tegenwoordig al weer een flinke tijd doen met wat er in Rusland , Tjechie , en China van de produktie-band rolt.
Deze buizen met dezelfde type-opdruk zijn echt NIET meer te vergelijken met wat er ooit in onze eigen Philips-fabrieken geproduceerd werd. :nono:

Schijtziek word je er soms van als deze toegepast moeten worden , waarbij ze op hun top van hun dissipatie-vermogen ingesteld staan.
Dit laatste is zo heikel , dat ik veelal ( op verzoek :!: ) de versterker maar een beetje ombouw om de boel i.i.g. betrouwbaarder te maken.
Ondanks dat , komt het dan toch nog voor , dat die genoemde buizen ook dan voortijds komen te overlijden.
Zo ook bij de getoonde re-issue Vox AC30 hieronder.....

Om bij een eventuele doorslag erger schade te kunnen voorkomen , heb ik dan nu ook maar even een voorziening ingebouwd om ( bij spannings-opslingering ) de boel nog wat extra te kunnen beschermen.

Hij is nu gelukkig weer helemaal in orde , want de eigenaar mist 'm wel ontzettend in z'n Shadows-tribute bandje :wink:
Bijlagen
CAM01688 (Medium).jpg
CAM01688 (Medium).jpg (214.23 KiB) 789 keer bekeken
CAM01689 (Medium).jpg
CAM01689 (Medium).jpg (190.75 KiB) 789 keer bekeken
CAM01690 (Medium).jpg
CAM01690 (Medium).jpg (231.38 KiB) 789 keer bekeken
"ohhh , speel je uhhh ...basgitaar ? ,...maar da's toch makkelijk ?,...d'r zitten toch maar vier snaren op ? " :facepalm:

MR. LEE

Bericht door MR. LEE » 08 nov 2018, 23:19

Dit ding ,... een Watson PCX 8400ME , werd als een zwaar verwaarloosde "lor" aangeleverd , met de mededeling dat het linker kanaal defect was.
De montageplaat waarop de zware voedingstrafo gemonteerd zit hing er los bij ,.....en de gehele eindversterker werd ook nog maar net met 1 schroeffie in de kast vastgehouden.
Eerst maar 'ns de boel compleet uit elkaar gehaald , waarna ik de de dellen kon uitdeuken.
Daarna de printplaten opgeknapt , een etsreparatie uitgevoerd en een potmeter ( op het lexicon-board ) vervangen,...
...en waar 't mogelijk was nog een aantal ontbrekende knoppies aangebracht .
Ik heb dit keer "het walletje maar bij het schuurtje gelaten" voor w.b.t. de cosmetische kant . :|
Hij is technisch i.i.g. weer helemaal prima in orde. :wink: ( en hij zal waarschijnlijk wel weer afgebeuld gaan worden ) .
Bijlagen
CAM01741 (Medium).jpg
CAM01741 (Medium).jpg (166.63 KiB) 664 keer bekeken
CAM01745 (Medium).jpg
CAM01745 (Medium).jpg (145.76 KiB) 664 keer bekeken
CAM01746 (Medium).jpg
CAM01746 (Medium).jpg (137.08 KiB) 664 keer bekeken
"ohhh , speel je uhhh ...basgitaar ? ,...maar da's toch makkelijk ?,...d'r zitten toch maar vier snaren op ? " :facepalm:

MR. LEE

Bericht door MR. LEE » 05 dec 2018, 16:19

Deze keer een VOX AC30 top ( made in China ) op de werktafel .
Een werkelijk prachtig gebouwd apparaat , ...weliswaar met printplaten samengesteld , maar waarbij i.i.g. de buisvoeten van de gelijkrichterbuis en de eindbuizen op het chassis "gepopt" zitten , wat de betrouwbaarheid voor de langere termijn ten goede komt.

Het apparaat werd hier in defecte toestand binnen gebracht .
Kortsluiting in de hoogspanning was de oorzaak,....maar dat is nu alweer opgelost ,...en de boel kan weer in elkaar gezet worden.
Bijlagen
CAM01755 (Medium).jpg
CAM01755 (Medium).jpg (188.1 KiB) 429 keer bekeken
CAM01754 (Medium).jpg
CAM01754 (Medium).jpg (178.87 KiB) 429 keer bekeken
Laatst gewijzigd door MR. LEE op 06 dec 2018, 09:24, 1 keer totaal gewijzigd.

dejohan

Bericht door dejohan » 05 dec 2018, 16:46

Kapotte elco's? Of een ander soort kortsluiting?

MR. LEE

Bericht door MR. LEE » 05 dec 2018, 18:50

dejohan schreef:
05 dec 2018, 16:46
Kapotte elco's? Of een ander soort kortsluiting?
Defecte elco's wat ook de gelijkrichter heeft vernield ( of andersom ! ) :|

Er zitten wat "vergezochte" tweak-bare instellingen op , t.w:

De elco's kunnen ( mbv een klein schakelaartje ) parallel bij-geschakeld worden van 22uF naar 44uF.
( met name de afdeling "blues-gitaristen" vinden versterkertjes met een beperkte vermogens-opbrengst , die gauw over hun nek gaan "mooi" klinken )

Het moment waarop de standby-schakelaar wordt aangezet is iedere keer weer een zwaar belastend moment voor zo'n gelijkrichterbuis ivm de laadstroom van de elco's.
Als een elco van de T-sectie lekt , dan kan zo'n gelijkrichter erg makkelijk overlijden.
Rectifier-buizen als de GZ34 zijn tegenwoordig ook niet meer van dezelfde kwaliteit als dat ze vroeger waren.
Je zou geneigd zijn om te denken dat het "van de zotte" is om zo'n antiek ding nog te gebruiken i.p.v. een paar diodes die slechts een paar rot-centen kosten , maar de heren gitaristen vinden hierdoor de versterker nou eenmaal "leuker" klinken vanwege een soort van "compressie" die ontstaat bij de maximale stroomsterkte die dat malle ding kan leveren. :D

.....Gelukkig was de voedings-trafo nog heel.

Hieronder een foto'tje van twee gelijkrichters :
Links : Een oude ( maar nog 100% zijnde ) Philips GZ34 , die ik bewaar en voor test-doeleinden gebruik !
Rechts : De defecte GZ34 van Sovtek ( waar ik de pennen van heb afgeknipt )
Bijlagen
CAM01758 (Medium).jpg
CAM01758 (Medium).jpg (231.66 KiB) 333 keer bekeken

dejohan

Bericht door dejohan » 06 dec 2018, 11:24

Ik lees soms dat men in een ouwe amp de elco's best standaard vervangt, omdat elco's niet zo lang meegaan (ik lees soms volgens fabriek specs zelfs maar 10 jaar). Ben je ook van die school?

MR. LEE

Bericht door MR. LEE » 06 dec 2018, 13:12

dejohan schreef:
06 dec 2018, 11:24
Ik lees soms dat men in een ouwe amp de elco's best standaard vervangt, omdat elco's niet zo lang meegaan (ik lees soms volgens fabriek specs zelfs maar 10 jaar). Ben je ook van die school?
Nee,...dat is echt in de meeste gevallen gewoon on-nodig !
Je kunt gewoon pech hebben ( dat is nooit te voorspellen zoals in dit geval ) , of het betreft inferieure onderdelen ,...of het betreft ECHT oude apparatuur "uit het jaar kruik" :
Versterkers uit de 50er , 60-er , 70er jaren : = altijd vervangen.

Versterkers uit de 80er jaren = grensgeval ( = testen ) , ....als er zgn long life typen in zitten , of als ze van een behoorlijk merk zijn , dan valt het meestal wel mee.

( Bijv : Nichicon en Mallory zijn altijd hele beste merken )

Brinkmeister

Bericht door Brinkmeister » 06 dec 2018, 14:59

Knap werk! Doe je ook hifi-versterkers?
Lemmy Kilmister schreef:"I like girls. That’s the only reason I’m in the music business – I discovered you could get women to take their clothes off if you had a guitar. And they come off a lot faster if you can play it."

MR. LEE

Bericht door MR. LEE » 06 dec 2018, 16:27

Brinkmeister schreef:
06 dec 2018, 14:59
ja hoor . :D

Brinkmeister

Bericht door Brinkmeister » 06 dec 2018, 16:40

MR. LEE schreef:
06 dec 2018, 16:27
Brinkmeister schreef:
06 dec 2018, 14:59
Schön... De phono-ingang van mijn Marantz is niet helemaal fris, ik moet met het linker kanaal rommelen om geluid uit die speaker te krijgen. Ik heb zomaar het gevoel dat dat stuk gaat als ik daar te lang mee doorga.
Lemmy Kilmister schreef:"I like girls. That’s the only reason I’m in the music business – I discovered you could get women to take their clothes off if you had a guitar. And they come off a lot faster if you can play it."

MR. LEE

Bericht door MR. LEE » 06 dec 2018, 17:59

Brinkmeister schreef:
06 dec 2018, 16:40
MR. LEE schreef:
06 dec 2018, 16:27

Schön... De phono-ingang van mijn Marantz is niet helemaal fris, ik moet met het linker kanaal rommelen om geluid uit die speaker te krijgen. Ik heb zomaar het gevoel dat dat stuk gaat als ik daar te lang mee doorga.
Dat soort dingen is een beetje inherent aan de leeftijd van oudere ( ook kwaliteits ) HiFi versterkers.
Die spullen functioneren weer goed na een goede onderhoudsbeurt.

Het enigste "heikele" onderdeel wat roet in het eten kan gooien is de volume-potmeter met extra tabs mbt een zgn "loudness-kromme" ( filter ).
Als zo'n potmeter niet meer te "redden" valt ( en ook niet meer verkrijgbaar is bij een importeur ) , dan is eigenlijk het "mooie" er af.
Deze zgn stereo log. potmeters met loudness tabs zijn helaas speciaal op fabricage specs gemaakt , ...en zijn niet ( zo goed als niet ) te verkrijgen bij de algemene elektronica-onderdelen handel. :(
Laatst gewijzigd door MR. LEE op 07 dec 2018, 12:35, 1 keer totaal gewijzigd.

Brinkmeister

Bericht door Brinkmeister » 06 dec 2018, 19:03

MR. LEE schreef:
06 dec 2018, 17:59
Brinkmeister schreef:
06 dec 2018, 16:40

Dat soort dingen is een beetje inherent aan de leeftijd van oudere ( ook kwaliteits ) HiFi versterkers.
Die spullen functioneren weer goed na een goede onderhoudsbeurt.

Het enigste "heikele" onderdeel wat roet in het eten kan gooien is de volume-potmeter met extra tabs mbt een zgn "loudness-kromme" ( filter ).
Als zo'n potmeter niet meer te "redden" valt ( en ook niet meer verkrijgbaar is bij een importeur ) , dan is eigenlijk het "mooie" er af.
Deze zgn stereo log. potmeters met loudness tabs zijn helaas speciaal op febricage specs gemaakt , ...en zijn niet ( zo goed als niet ) te verkrijgen bij de algemene elektronica-onderdelen handel. :(
Toch denk ik dat het meer aan de kant van de RCA pluggen zit. Ik moet een beetje met die aansluiting aan de achterkant rommelen om het geluid weer over beide speakers te krijgen.
Laatst gewijzigd door Brinkmeister op 06 dec 2018, 21:26, 1 keer totaal gewijzigd.

Brinkmeister

Bericht door Brinkmeister » 06 dec 2018, 21:26

.

MR. LEE

Bericht door MR. LEE » 06 dec 2018, 22:49

Brinkmeister schreef:
06 dec 2018, 21:26
.
Dat ontken ik niet ,...ik geef slechts een wat uitgebreider antwoord , op basis van wat ik niet zelden tegenkom bij dergelijke versterkers.
Het probleem wat je schetst , is ontstaan door een fenomeen wat "galvanische corrosie" heet , waarbij in de soldeerverbindingen een oxidatie-proces ontwikkelt , waardoor deze een slechte overgangsweerstand krijgen , danwel gehele of gedeeltelijke isolatie van componenten kan bewerkstelligen .

Nou ,...is dat effe een deftig antwoord of niet ? :D :thumbsup:

Het komt er dan gewoon op neer dat die vergane soldeer-verbindingen verwijderd, en weer opnieuw gemaakt moeten worden.
Helaas is het in de regel dan zo dat die slechte verbindingen zich zelden beperken tot maar een paar punten , maar dat op specifieke plaatsen over alle prints dit fenomeen al in gang gezet is.
( en dan moet je denken aan apparatuur van 15 jaar of ouder ,....maar van minder oudere datum komt ook wel voor )

Als je hierover nog verdere uitleg wilt hebben , schrijf me dan even aan middels een prive-bericht ( PM ) .
Laatst gewijzigd door MR. LEE op 07 dec 2018, 12:34, 2 keer totaal gewijzigd.

Brinkmeister

Bericht door Brinkmeister » 06 dec 2018, 22:55

MR. LEE schreef:
06 dec 2018, 22:49
Brinkmeister schreef:
06 dec 2018, 21:26
.
Dat ontken ik niet ,...ik geef slechts een wat uitgebreider antwoord , op basis van wat ik niet zelden tegenkom bij dergelijke versterkers.
Het probleem wat je schetst , is ontstaan door een fenomeen wat "galvanische corrosie" heet , waarbij in de soldeerverbindingen een oxidatie-proces ontwikkelt , waardoor deze een slechte overgangsweerstand krijgen , danwel gehele of gedeeltelijke isolatie van componenten kan bewerkstelligen .

Nou ,...is dat effe een deftig antwoord of niet ? :D :thumbsup:

Het komt er dan gewoon op neer dat die vergane soldeer-verbindingen verwijderd, en weer opnieuw gemaakt moeten worden.
Helaas is het in de regel dan zo dat die slechte verbindingen zich zelden beperken tot maar een paar punten , maar dat op specifieke plaatsen over alle prints dit fenomeen al in gang gezet is.
( en dan moet je denken aan apparatuur van 15 jaar of ouder ,....maar eerder komt ook wel voor )

Als je hierover nog verdere uitleg wilt hebben , schrijf me dan even aan middels een prive-bericht ( PM ) .
Teruglezend snap ik beter wat je aanvankelijk bedoelde. Helder. :worship:

Plaats reactie