op de reparatie-tafel van MR. LEE

Plaats hier alles wat met versterking te maken heeft.
Charlie

Re: op de reparatie-tafel van MR. LEE

Bericht door Charlie » 11 dec 2018, 22:41

MR. LEE schreef:
06 dec 2018, 17:59

Dat soort dingen is een beetje inherent aan de leeftijd van oudere ( ook kwaliteits ) HiFi versterkers.
Die spullen functioneren weer goed na een goede onderhoudsbeurt.

Het enigste "heikele" onderdeel wat roet in het eten kan gooien is de volume-potmeter met extra tabs mbt een zgn "loudness-kromme" ( filter ).
Als zo'n potmeter niet meer te "redden" valt ( en ook niet meer verkrijgbaar is bij een importeur ) , dan is eigenlijk het "mooie" er af.
Deze zgn stereo log. potmeters met loudness tabs zijn helaas speciaal op fabricage specs gemaakt , ...en zijn niet ( zo goed als niet ) te verkrijgen bij de algemene elektronica-onderdelen handel. :(
Ook toevallig dit... Van mijn 35 jaar oude DENON was geen nieuwe potmeter meer leverbaar helaas. :(
Van de week eindelijk eens begonnen aan de onderhoudsbeurt en reparatie van m'n andere DENON, inmiddels 28 jaar oud.
Na 'n flinke schoonmaakbeurt en wat zoekwerk op de printplaat bleek 'n soldeerpunt losgeraakt. Na 'n nieuw soldeerpunt aangebracht te hebben
werkt het allemaal weer als nieuw. :dance:
Riposa il giorno per dormire la notte.

cluseau

Bericht door cluseau » 14 dec 2018, 11:11

MR. LEE schreef:
05 dec 2018, 18:50
.....Het moment waarop de standby-schakelaar wordt aangezet is iedere keer weer een zwaar belastend moment voor zo'n gelijkrichterbuis ivm de laadstroom van de elco's.......

Man man, ik heb daar wat discussie's over gehad, en.... zo goed als niet te winnen.

Het is als vol gas geven en de koppeling laten schieten. Kan het veel mensen maar niet aan hun verstand brengen, GEBRUIK GEEN STANDBYSWITCH. Buizen laten opwarmen en in een keer 500V uit een elco erop knallen is vragen om moeilijkheden en toch doen hele volkstammen het omdat de fabrikant toch wel zal weten wat hij doet. Die switch zit er toch niet voor niets op wordt dan geroepen. Het is heel simpel hoor, alles tegelijk aanzetten en de hoogspanning loopt met het opwarmen van de GZ34 heel rustig op. Het behoud voor eindbuizen, gelijkrichter en verder alles wat daar tussen zit. Dan hebben we het nog niet gehad over cathode vergiftiging, ook een gevolg van opgewarmde hoogspanningloze buizen. Neem dit aan van ons oude wijze mannen nietwaar Sjors? :oudezak:
Frans.

http://www.amps-unlimited.nl
Reparatie Buizen & Transistor Amps

dejohan

Bericht door dejohan » 14 dec 2018, 11:21

Ik geloof je wel :-).

Ik zag eens een filmpje van Uncle Dough waarin hij bij een champ uitlegde dat een standby switch daar niet nodig is omdat de rectifier maar langzaam de spanning opdrijft. Ik neem aan dat dat in min of meerdere mate voor alle rectifier buizen geldt, al zullen sommige rectifiers waarschijnlijk sneller zijn dan andere.

Maar wat ik me afvraag: hoe zit het met diode rectifiers?

cluseau

Bericht door cluseau » 14 dec 2018, 11:40

Diode's zijn inderdaad retesnel en het ligt ook een beetje aan het ontwerp waar de switch in het circuit is opgenomen. Is dat direct achter de trafo dan wordt de inschakelpiek grotendeels opgevangen in de wikkeling van de trafo. Ga je na de gelijkrichter en elco pas een standbyswitch opnemen is dat killing voor de achterliggende elektronica.

dejohan schreef:
14 dec 2018, 11:21

Ik zag eens een filmpje van Uncle Dough waarin hij bij een champ uitlegde dat een standby switch daar niet nodig is omdat de rectifier maar langzaam de spanning opdrijft.
Iemand heeft het dan niet goed begrepen, deze uitspraak zou betekenen dat de standbyswitch voor een geleidelijke toename zorgt wat juist niet het geval is.
Frans.

dejohan

Bericht door dejohan » 14 dec 2018, 12:15

Ik begrijp het niet.
Uncle dough zegt net dat (bij een champ) er ZONDER standby switch een geleidelijke toename van spanning is, door de aard van de gelijkrichtersbuis. Er er dus geen standyswitch nodig is.

Wat zo'n schema doet met standby switch zal neem ik aan (en zoals je zegt) afhangen van de positie.

MR. LEE

Bericht door MR. LEE » 14 dec 2018, 12:20

Nou ja , wat Frans ook zegt ,...het is iedere keer een "beuker" voor zo'n buis.
Het is ook niet voor niks dat er (bijv) in het ( ouderwetse ) buizenboekje van de Muiderkring een "maximum" aan capaciteit staat in het toepassings-schakelingetje.

Antw. op de vraag van dejohan :

Bij gebruik gewone diode-bruggen is dit probleem niet aan de orde waar het om buizenversterkers gaat.
Bijlagen
CAM01762 (Medium).jpg
CAM01762 (Medium).jpg (158.03 KiB) 439 keer bekeken
"ohhh , speel je uhhh ...basgitaar ? ,...maar da's toch makkelijk ?,...d'r zitten toch maar vier snaren op ? " :facepalm:

dejohan

Bericht door dejohan » 14 dec 2018, 12:25

Oei ik heb hier precies een oude discussie gestimuleerd.

Maar ik vind het wel interessant.
Trouwens nog een relevant artikel gevonden: https://www.sweetwater.com/sweetcare/ar ... itch-myth/
Deze beweert dat de standby switch dient om de elco's in het powercircuit te beschermen voor te hoge voltages. De voltage rating van elco's in oude Fenders zijn idd wel wat underspec'd, dus kan misschien kloppen.

MR. LEE

Bericht door MR. LEE » 14 dec 2018, 12:32

Deze hieronder gaat helaas voortijds dicht en retour :
Het betreft een Behringer Europower PMP-4000 , 12 kanaals powered mixer.

Ik ben wel eventjes bezig geweest met wat gebruikelijk opknapwerk aan de mixer-print , maar daar laat ik het dan wel bij !
Een nieuw toestel kost momenteel slechts 279 euro op het goedkoopste adres.
Een telefonisch gesprekje leverde me de wetenschap op dat de eigenaar al hoop koesterde dat het klusje voor een "appel en een ei" geklaard zou wezen.
Helaas,....dit is prijstechnisch geen haalbare kaart meer om er tijd en energie in te gaan steken. :(
Hij levert 'm dus maar zelf keurig af bij de gemeentelijke vuilstort. :D
Bijlagen
CAM01760 (Medium).jpg
CAM01760 (Medium).jpg (211.38 KiB) 437 keer bekeken
Laatst gewijzigd door MR. LEE op 18 dec 2018, 07:58, 4 keer totaal gewijzigd.
"ohhh , speel je uhhh ...basgitaar ? ,...maar da's toch makkelijk ?,...d'r zitten toch maar vier snaren op ? " :facepalm:

cluseau

Bericht door cluseau » 14 dec 2018, 12:55

cluseau schreef:
14 dec 2018, 12:55
dejohan schreef:
14 dec 2018, 12:25
Oei ik heb hier precies een oude discussie gestimuleerd.

Maar ik vind het wel interessant.
Trouwens nog een relevant artikel gevonden: https://www.sweetwater.com/sweetcare/ar ... itch-myth/
Deze beweert dat de standby switch dient om de elco's in het powercircuit te beschermen voor te hoge voltages. De voltage rating van elco's in oude Fenders zijn idd wel wat underspec'd, dus kan misschien kloppen.
Whaha, nog zo een. :facepalm:

Stel dat de bedrijfsspanning gelijk is aan de werkspanning van de elco. Stel dat nu de standbyswitch open gaat. De buizen worden afgekoppeld en er loopt nagenoeg geen stroom meer, kijk niet gek op als de spanning over de elco dan met 10% toeneemt. Voila, 550V op een 500V cap. Wat nou bescherming???

EDIT:
Maar, het stukje waar jij op doelt even gelezen en dan is het net iets anders. Het zou volgens hem bedoelt zijn voor de opstartfase. Bij gebruik van een solid state gelijkrichter zoals in de twin reverb is er tijd nodig voor de buizen op te warmen en de voeding belasten. (de 1e elco van een twin en vele andere fenders heeft trouwens ruim 200v marge) In die ene minuut zou de voedingsspanning dan hoger kunnen zijn dan de elco spanning toelaat en daarvoor is de switch??? In die beredenering bescherm je idd de elco's tegen overspanning maar ik kwalificeer dat als een poor design geschikt om toe te voegen aan het rijtje mytes. Nooit en te nimmer mag je in je ontwerp de voorgeschreven waardes overschrijden. Stel dat de gebruiker de opstart procedure even vergeet, gelijk je elco's naar de maan. Moet niet kunnen hoor. Je bouwt toch ook geen 25W spaeker in een 100W amp. Een amp moet zo zijn ontworpen dat de gebruiker die nu eenmaal aan knoppen zit hem niet kan fucken.
Laatst gewijzigd door cluseau op 14 dec 2018, 13:24, 2 keer totaal gewijzigd.
Frans.

MR. LEE

Bericht door MR. LEE » 14 dec 2018, 13:24

Waar zouden we ons druk over maken Frans ? ,.....ze maken het nou eenmaal zo , ...en met name alleen de gitaristen willen zo'n gelijkrichterbuis in hun versterker.
Als de bliksemschichten door de evenzo slechte EL34 en EL84 buizen schieten , dan gaat 'ie er ook al aan.
Het probleem zit 'm hoofdzakelijk in de hedendaagse fabricage-kwaliteit ( die slechter is dan bijv. de oude originele Philips kwaliteit )
Mensen die op safe willen , laten die buis verwijderen voor een paar diodes van een dubbeltje.
Willen ze dan toch hun "mooie" geluidje bij vollast niet kwijt ? , dan gaat er maar weer gewoon een moderne makelij GZ34 in . :|

Om die schakelaar achter het eerste gedeelte van de T-sectie zetten is natuurlijk al veel beter.
Laatst gewijzigd door MR. LEE op 14 dec 2018, 13:37, 1 keer totaal gewijzigd.

cluseau

Bericht door cluseau » 14 dec 2018, 13:28

Ja weet ik wel Sjors maar ik wil alleen duidelijk maken WAAROM die standbyswitch problemen geeft en kan me ergeren aan de fabeltjes van die wannabee techneuten. Dat men er niet aan wil moeten ze zelf weten, we zien ze vanzelf verschijnen toch? Met dit betoog gooi ik dus mijn eigen glazen in dat weet ik maar er is ook nog zo iets als de waarheid vertellen toch.
Frans.

MR. LEE

Bericht door MR. LEE » 14 dec 2018, 13:43

Je gooit je eigen ramen echt niet in Frans .
Ik waarschuw de mensen altijd in een zo begrijpelijk mogelijke taal ,...en ik ga er van uit dat jij 't zelfde doet . :wink:

:thumbsup:

Goose

Bericht door Goose » 14 dec 2018, 15:58

Correct me if I'm wrong....
Ik dacht altijd dat die standby switch erop zat om de buizen te laten opwarmen zonder dat je er een speaker aan hangt. Dat kunnen de buizen op temp komen zodat je op het podium niet voor volume verschillen komt te staan. Ik heb wel eens gemerkt dat als de amp warm wordt hij meer volume gaat maken. En dan ben je je podium mix natuurlijk kwijt. Je amp opwarmen zonder speaker is uit den bozen bij buizen. Maar met die standby zou je dat opvangen. Dat is tenminste wat ik heb gehoord destijds.
-Lakland 55-94
-Randall RB500
-Marshall DBS 7215

MR. LEE

Bericht door MR. LEE » 14 dec 2018, 17:18

De standby switch dient twee dingen :
Bij het aanzetten van de "power on" kunnen de eindbuizen nog niet direct vollast gebruikt worden , ...de emissie moet nog tot stand komen.
In veruit de meeste gevallen is dat niet zo erg .
In sommige gevallen kan het schadelijk zijn ( afhankelijk van de constructie/methode van het rooster-negatief circuitje ) ,....hierdoor kan bij aanvang de ruststroom-instelling heel eventjes wat aan de te hoge kant zijn.
Bij degelijk geconstrueerde buizenversterkers ( zoals een Fender BassMan of een Twin Reverb ) is er niks aan de hand.
Versterkers die zijn uitgerust met die antieke gelijkrichtbuizen zijn tegenwoordig helaas veel kwetsbaarder.

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

De hoofdreden : Je kunt de versterker gewoon eventjes op stilte zetten tijdens een rustperiode bij een optreden.
Een zgn mute-schakelaar werkt vaak onvoldoende mooi , omdat er dan nog een voedings-rateltje/brommetje uit de speakers kan komen , vanwege een ongelijke belasting aan weerskanten van de primaire kant van uitgangstrafo.
( Om deze reden vervangt men het beste ook eindbuizen als een zgn "ge-matchte set" ).

Speakers dienen ALTIJD aangesloten te zijn voordat je een buizenversterker aanzet.
Als je dat niet doet ,...dan sloop je boel namelijk. :D

MR. LEE

Bericht door MR. LEE » 19 dec 2018, 02:40

Hieronder een ( red knob ) Fender Power Chorus ( gitaar-combo versterker ) met een vreemd defect .
Als het apparaat maar heel even in werking stond , dan nam het luidspreker-volume ineens af en klonk het geluid enorm vervormd .
Twee defecte JFETS waren de boosdoeners .
Na vervanging van een gebroken stereo jack chassisdeel functioneert alles van het versterker-gedeelte weer helemaal perfect.
Nu alleen nog een nieuw luidspreker grill-doek op-spannen , want het originele doek is verteerd en valt uit elkaar.
Morgen maar weer even verder met dit klusje.
Bijlagen
CAM01763 (Medium).jpg
CAM01763 (Medium).jpg (184.05 KiB) 290 keer bekeken
CAM01770 (Medium).jpg
CAM01770 (Medium).jpg (148.11 KiB) 291 keer bekeken
CAM01771 (Medium).jpg
CAM01771 (Medium).jpg (178.16 KiB) 291 keer bekeken

Plaats reactie