op de reparatie-tafel van MR. LEE

Plaats hier alles wat met versterking te maken heeft.
MR. LEE

Bericht door MR. LEE » 03 jul 2016, 15:28

De Beheringer sub-woofer werkt weer als nieuw ! :wink:

Na vervanging van de zgn "fast recovery rectifiers" is het versterker-blok (c.q. de schakelende voeding) weer "genezen" . :D

De originele componenten kon ik niet bemachtigen , ...ik heb er vervangers in gezet die helaas niet pin-compatible waren , dus het was even "hobby-en" voordat de boel weer netjes gemonteerd zat.
Bijlagen
CAM00388 (Medium).jpg
CAM00387 (Medium).jpg
...dubbele agenda's ,...die liggen vermoedelijk ergens in de reclame...

MR. LEE

Bericht door MR. LEE » 05 jul 2016, 19:45

Deze is gisteravond is ter reparatie bij me naar binnen gebracht :
Het is een "echte , onvervalste , originele , amerikaanse Fender Super Champ" uit..... CHINA ! :D :D :D
van een gitarist van een bevriende band hier uit de buurt.

Na een lange tijd van plezierig spelen op dit buizen-versterkertje, vertoont ie nou kuren en klinkt ie niet meer fris.
Gevraagd is,...of ik 'r ook nog eventueel een pietsie meer porrie uit kan halen :|
De pedaaltjes die er voor liggen zijn ook ziek ,....die moet ik ook nog genezen :wink:
Bijlagen
CAM00391 (Medium).jpg
CAM00392 (Medium).jpg

Muziekschuur

Bericht door Muziekschuur » 07 jul 2016, 13:30

Interessant ampje. Een paar "gutshots" zou wel smaken. Enige jaren geleden was er ook zo'n ding maar dan met compressor. Heb je die al eens binnen gehad?

Oh wacht: de Fender Princeton Recording was het:

Afbeelding
Het gaat altijd goed.... totdat het fout gaat..

dr. Bassvibes

Bericht door dr. Bassvibes » 07 jul 2016, 14:38

Wordt het geen tijd om een winkeltje te openen meneer Lee? :)

MR. LEE

Bericht door MR. LEE » 08 jul 2016, 02:42

dr. Bassvibes schreef:Wordt het geen tijd om een winkeltje te openen meneer Lee? :)
Dat heb ik ooit wel 'ns overwogen en uit laten zoeken mbt (over)levings-vatbaarheid.
De uitkomst hiervan was negatief ( en eigenlijk was ik toen ook al zelf tot die conclusie gekomen ).
We leven in een tijd waarin materiaal (elektronica) voor muzikanten momenteel relatief goedkoop nieuw aan te schaffen is , terwijl een werkplaats-uurtarief mbt reparatie gewoon te duur is voor een doorsnee (hobby)-muzikant.
Het aantal prof-(bas)gitaristen, die ten koste van alles bijv. z'n vintage versterker in leven wil houden , is dun gezaaid ,....bovendien zie ik in deze scene mensen die doorgaans weinig centjes te besteden hebben .
Resume : Ik blijf me voor die paar jaren nog wel bij m'n baas melden , die heeft een hogere overlevingskans in z'n dienst-verlenende branche , dan dat ik ooit met een soldeerboutje in m'n handen kan hebben om een verdwaald versterkertje weer tot leven te wekken . :wink:

Vroeger was ik elektronica-monteur bij een grote multi-national ,.....een Amerikaans bedrijf.
Ik verdiende daar met een soldeerbout een zeer goed salaris ,......maar dat was in de jaren '70 tot half jaren 80 :( ,
....."makers" waren de jaren daarna steeds minder nodig , de large-scale integration en lage lonen-landen wbt elektronica-produktie hebben ongemerkt het eigen graf voor dit vakgebied gegraven.
De produkten zijn inmiddels relatief goedkoop , reparaties zijn kostbaar , dus mensen kopen nieuw.
( los van het feit , dat het op dit gebied , de meesten ontbreekt aan besef wbt de mindere degelijkheid in vergelijking met oudere versterker-apparatuur )

De reden dat ik gewoon hobby-matig bezig ben , is louter en alleen omdat ik er veel plezier in heb om ouwe spullen weer op te knappen en om op een ontspannen wijze, zonder idiote tijdsdruk ,nog een klein beetje bezig te zijn in m'n vroegere ouwe vakgebied .
In m'n omgeving geniet ik hiermee ook nog wat waardering onder m'n muzikale vrienden,...en da's toch eigenlijk ook best wel leuk :D .

Precies dat ! ,....niet meer , en niet minder.

MR. LEE

Bericht door MR. LEE » 08 jul 2016, 11:20

De "Fender Super Champ XD" , "Vintage Modified Tube Amplifier" , valt er te lezen op z'n knoppen-paneeltje.... :|
Bijlagen
CAM00394 (Medium).jpg
CAM00393 (Medium).jpg

cluseau

Bericht door cluseau » 08 jul 2016, 12:28

Heb er verschillende van onder handen gehad. Kan soms een heel vervelend ding zijn om te repareren zoals problemen in het digitale board. Eigenlijk alleen op board niveau te doen maar je blijft toch altijd pogingen ondernemen om het te repareren. Leuk ook die gescande potmetertjes, signaal van elke potmeter wordt gemultiplexed verzonden naar de processor. Waarom makkelijk als het ook moeilijk kan :shock: .

Hier een plaatje van het potmeter multiplex signaal.......

Afbeelding
Frans.

http://www.amps-unlimited.nl
Reparatie Buizen & Transistor Amps

Rieno
moderator

Bericht door Rieno » 08 jul 2016, 14:16

Goedkopere processor (analoge ingangen zijn duur!) scheelt vaak meer dan een multiplexer, dus weer zo'n kostenbesparende chip..
I'm so hip, I have difficulty seeing over my pelvis

AmericanIdiot

Bericht door AmericanIdiot » 08 jul 2016, 15:32

@MR. LEE

Heel herkenbaar, ik ben ooit met mijn stage blijven hangen in een pro-audio en pro-video bedrijf. Ik deed daar ook reparaties maar heb gelukkig snel
ingezien dat er steeds minder eer aan te behalen viel. Precies om de redenen die jij aangeeft, een schroevendraaier in een apparaat steken kost
eigenlijk al gauw teveel. Jammer, het is een mooi vak maar er valt tegenwoordig weinig tot geen brood in te verdienen.
Marleaux JB-5 DiMarzio's Hotwire Funky 77 5str Fender US Jazz '83 EMG's Eden D410XST D210XLT EBS 112 Neo
Trace Elliot V-Type Preamp Crown XTi1000 MarkBass F1

MR. LEE

Bericht door MR. LEE » 09 jul 2016, 08:45

cluseau schreef:Heb er verschillende van onder handen gehad. Kan soms een heel vervelend ding zijn om te repareren zoals problemen in het digitale board. Eigenlijk alleen op board niveau te doen maar je blijft toch altijd pogingen ondernemen om het te repareren. Leuk ook die gescande potmetertjes, signaal van elke potmeter wordt gemultiplexed verzonden naar de processor. Waarom makkelijk als het ook moeilijk kan :shock: .

Hier een plaatje van het potmeter multiplex signaal.......

Afbeelding
I.d.d. Frans,....het heeft 100 X NIKS meer te maken met de oude ,vertrouwde Fender "Super Champ" van weleer. :(
De eigenaar dacht aanvankelijk ook dat ie daar juist wel mee te maken had.
Toen ik dit open maakte , en die DSP-zooi zag zitten , en daarna even vluchtig een schema'tje op internet bekeek , heb ik de eigenaar gebeld om 'm te vertellen dat ie z'n verzoek om een sound-modificatie en een mod om het vermogen een beetje op te krikken wel kan vergeten.
Ik wil 'm nu gewoon alleen nog repareren , en daar blijft 't bij .

Dit product is al eigenlijk geen degelijk soliede "gereedschap" voor een gitarist meer te noemen , zoals we van Fender gewend waren,.... maar gewoon een "lollig speeltje uit China" . :|
Leuk als oefen-versterkertje voor thuis , of bijv. om mee te nemen op kleine gigs o.i.d. :|

MR. LEE

Bericht door MR. LEE » 11 jul 2016, 13:45

Tussen alle drukte door weer eventjes bezig geweest met de china champ ....

Tjeetje, ....'t was effe een "ge-judo" om dat bord er uit te krijgen .... :(

Nu eerst helaas maar weer even laten liggen ,.....moet nog naar de bouwmarkt ,.....ben noodgedwongen met een paar dingen tegelijk bezig :(
Bijlagen
CAM00395 (Medium).jpg

MR. LEE

Bericht door MR. LEE » 13 jul 2016, 11:27

Deze morgen heb ik de letzte hand aan de Fender "China Champ" (XD) kunnen leggen.
Ik ben toch nog de eigenaar in z'n wensen een beetje tegemoet gekomen door een kantel-frequentie voor de fasedraaier te wijzigen en een fatsoenlijke beker-elco met een grotere capaciteit op het chassis te monteren.
( op de PCB en aan de binnen-kant van het chassis was hier helemaal geen plaats voor )
Van een 6V6 eindbuis was de gloeidraad defect en de 12AX7 was tot krap 60% emissie terug-gelopen.
Het chassis heb ik nood-gedwongen te lijf moeten gaan met een haakse slijper om een gedeelte van de omgezette rand te verwijderen. :facepalm:
(Het monteren van de PCB was zonder deze ingreep te riskant vanwege de kans op beschadiging)
Cosmetisch en constructief levert dit geen enkele nadeel op , en voor een volgende keer is het geen martel-praktijk meer om de printplaat te verwijderen.
Na het intalleren van 2 verse 6V6 eindbuizen , een 12AX7 en het afregelen van de rust-stroom levert de China Champ een vermogen 21W rms aan het dummy-load .
Bijlagen
CAM00397 (Medium).jpg
CAM00396 (Medium).jpg

Hagen

Bericht door Hagen » 13 jul 2016, 11:29

Mr. Lee?

Dr. lee !

MR. LEE

Bericht door MR. LEE » 13 jul 2016, 14:06

Hagen schreef:Mr. Lee?

Dr. lee !
Ach,....'t is geen rocket-science hoor :D

...gewoon effe lekker hobby-en :wink:

MR. LEE

Bericht door MR. LEE » 18 aug 2016, 23:28

Een door gitaristen veel gevraagde ( zeer eenvoudige ) modificatie :
Een zgn "triode-schakelaar" , om de eindtrap naar keuze ook op half vermogen te kunnen omschakelen.
Hieronder een Marshall JCM800 gitaar-combo-versterker , waar ik 'm conform afspraak maar op de achterkant van het chassis heb geplaatst om de originele looks aan de voorkant niet te hoeven aantasten.

Gezien de hoogte van de spanning ( en veiligheid :!: ) , is een degelijke , soliede dubbel-om-schakelaar te verkiezen.
Bijlagen
CAM00550 (Medium).jpg
CAM00551 (Medium).jpg

Plaats reactie