op de reparatie-tafel van MR. LEE

Plaats hier alles wat met versterking te maken heeft.
MR. LEE

Re: op de reparatie-tafel van MR. LEE

Bericht door MR. LEE » 13 apr 2019, 00:49

Alle "obsolete" transistors waren inmiddels binnen gekomen , dus de oude Revox B750 MKII HiFi-versterker kon weer in elkaar gezet worden.
Die originele spullen moesten uit de USA en uit Duitsland komen ( qua "zoektocht en vinden" eigenlijk gewoon toevals-treffers te noemen ! )
Vervelend genoeg moest ik toch ook nog even op pad naar een onderdelenzaak hier in de regio voor een paar gewone zener-diodes en tantaal-elco's. ( want ik greep hier helaas mis in m'n eigen voorrraad )
De aangerichte schade/kortsluiting die eerder door een knoeier was aangericht , is nu weer hersteld,....de versterker is weer in orde ,...en de soldeerstations mogen weer uit.

Van het weekend zal ik 'm ter eind-controle/duurtest nog even tussen m'n eigen HiFi spullen aansluiten , ...en 'm dan een paar uurtjes laten spelen waarna 'ie weer door de eigenaar kan worden opgehaald. :D
Bijlagen
CAM01858 (Medium).jpg
CAM01856 (Medium).jpg
CAM01857 (Medium).jpg
"ohhh , speel je uhhh ...basgitaar ? ,...maar da's toch makkelijk ?,...d'r zitten toch maar vier snaren op ? " :facepalm:

AmericanIdiot

Bericht door AmericanIdiot » 13 apr 2019, 06:30

Klasse werk! Zo'n Revox is de moeite zeker waard. Dat waren ooit peperdure versterkers...ik heb weleens naar wat Revox spul zitten luisteren en dat klonk erg goed. Op mijn verlanglijstje staat nog een B77, alleen al de looks van zo'n open-reel deck is fantastisch.
Marleaux JB-5 DiMarzio's Hotwire Funky 77 5str Fender US Jazz '83 EMG's Eden D410XST D210XLT EBS 112 Neo
Trace Elliot V-Type Preamp Crown XTi1000 MarkBass F1

MR. LEE

Bericht door MR. LEE » 14 apr 2019, 08:19

Revox is echt Zwitserse top-kwaliteit hoor . :worship: :worship: :worship:

( .....en dat is te horen ook ! :wink: )
"ohhh , speel je uhhh ...basgitaar ? ,...maar da's toch makkelijk ?,...d'r zitten toch maar vier snaren op ? " :facepalm:

MR. LEE

Bericht door MR. LEE » 25 apr 2019, 22:47

Ik ben net terug uit Feanwalden , waar ik een oude Carlsbro Cobra 90 Bass ( bas-combo amp ) middels Marktplaats vandaan heb gehaald.
Het ding kreunt , kermt en vervormt als je er over speelt :facepalm: , ....maar dat maakt me niet zoveel uit , ....het defecte ding kostte slechts een paar tientjes en zal toch gerepareerd/aangepast moeten worden.
Ik ga hem gebruiken voor een leuk hobby-bouw-project , waarbij ik ALLEEN de voorversterker van die combo-amp maar nodig heb . :wink:
Het was wel een klere eind rijden , maar ik had de knoop , om toch die rit te gaan ondernemen , maar doorgehakt .
( Je komt ze namelijk helaas niet zo heel vaak meer tegen op Marktplaats. )
De kwaliteiten/eigenschappen/klank en simpele bediening van het voorversterkertje van dit "80-er jaren concept" vind ik nog steeds bijzonder goed. :wink:
Het plan is nu om deze straks te gaan combineren met een flinke klasse D eindversterker en een dito schakelende voeding.

Hier de foto'tjes van de marktplaats advertentie ( gelukkig zijn het frontje en alle knoppies van het aparte voorversterker-gedeelte cosmetisch nog in een zeer nette staat. )
Bijlagen
Cobra 2.JPG
Cobra 3.JPG
Cobra 1.JPG

ejp

Bericht door ejp » 26 apr 2019, 11:32

prima combos! in onze oefenruimte staat er ook een. en zijn niet zwaar qua gewicht. onze keyboard speler speelt er graag over :)

EJ
Ibanez sr800 linkshandig
Squier Precision bass Special linkshandig
Markbass CMD JB combo icm zelfbouw Eminence Alpha 15 inch
TC Electronic BG250-208

MR. LEE

Bericht door MR. LEE » 26 apr 2019, 12:11

tja Ernst ,....van 1 kant bekeken , vind ik het ergens ook wel weer een beetje zonde om 'm te gaan slopen voor een verbouwings/customizing-project :roll:

( maar ik heb voor mezelf al een tijdje een prima , gemodificeerd exemplaar hier staan , waar ik overigens ook erg graag over speel )

MR. LEE

Bericht door MR. LEE » 27 jun 2019, 21:24

Terug van weg-geweest ! :D

Hier stond alweer een poosje een oudje .
Het betreft een Marshall ( JTM ) Super Bass 100 van forumlid Phil ( Bloc Riff Nut ).
Specifiek deze afwijkende uitvoering had ik nog nooit eerder gezien .
Hoewel de T-sectie van de voeding er wat rommelig en hobby-achtig uitziet met dat pertinax boardje , is dit toch fabrieks-origineel !
De versterker verkeerde in een verwaarloosde , slechte technische staat.
De originele plastic octal buisvoeten waren versleten/uitgelubberd en moesten alle vier worden vervangen ,......en daarna volgde het gangbare.
Op de laatste foto is te zien dat ik het vaste roosternegatief heb gewijzigd en regelbaar- , alsook dubbel heb uitgevoerd , zodat de eindbuizen beter uitgebalanceerd kunnen worden , ....en waardoor een storend 100Hz brom-niveau zo laag mogelijk kan worden gehouden. :wink:

Door de makke ,...de upgrade ,...en ook de vreemde opbouw werd het al-met-al nog best een flink karweitje. :|

Nu eerst maar effe een keuppie keuffie :jaaaaa: ( en daarna verder... )
Bijlagen
CAM02017 (Medium).jpg
CAM02015 (Medium).jpg
CAM02018 (Medium).jpg
Laatst gewijzigd door MR. LEE op 28 jun 2019, 12:08, 3 keer totaal gewijzigd.

dejohan

Bericht door dejohan » 27 jun 2019, 21:37

Het lijkt wel speelgoed die pertinax. Nog nooit gezien.

MR. LEE

Bericht door MR. LEE » 28 jun 2019, 01:39

Rectificatie op eerder bericht :

M'n scope heeft een service beurtje nodig :lol: ,....er zit ergens een los contact in.
Na controle met een voltmeter aan de amp output , werd de scope als verdachte ontmaskerd .
Na een tik op de behuizing verscheen een geloofwaardiger "plaatje" van dik 40 Volt ( Umax ) :!: , .....en dat is geheel in overeenstemming met de anodespanning , en uitg. imp. :wink:

Deze versterker is echt een "vreemdsoortige produktie" , ...de output imp. selector kan op drie standen , t.w: 8 Ohm , 16 Ohm en 100 V lijn.
( die 100 Volt lijn , daar ontgaat me als eerste het nut een beetje van , dat hiermee nou een basgitaar-versterker is uitgerust ? )
De trafo's zijn van een zeer stevig formaat.
Bijlagen
CAM02023 (Medium).jpg
CAM02020 (Medium).jpg
CAM02021 (Medium).jpg
Laatst gewijzigd door MR. LEE op 02 jul 2019, 06:30, 3 keer totaal gewijzigd.

DominicMaertens

Bericht door DominicMaertens » 28 jun 2019, 06:30

Lekkere amp. Van welk jaar is ie?

MR. LEE

Bericht door MR. LEE » 28 jun 2019, 10:43

DominicMaertens schreef:
28 jun 2019, 06:30
Lekkere amp. Van welk jaar is ie?
Dat is maar net hoe je er tegenaan kijkt,.....voor een verzamelaar zal 'ie i.i.g. best wel een behoorlijke waarde hebben.
Er is een tijd geweest dat een aantal type amps eigenlijk met produktie-fouten , wbt de voeding-gedeelten die Marshall fabriek hebben verlaten.
Het pertinax-bordje , waarop de elco's zijn gemonteerd , vind ik bovendien de schoonheidsprijs niet winnen als seriematige produktie-oplossing.,,,
....de octal buisvoeten + bedrading en componenten zitten wat te benauwd tegen dat bordje aan.
Het vergt allemaal extra aandacht en tijd om zoiets weer netjes en VEILIG op orde te kunnen brengen i.g.v. reparatie / revisie.
Ik vermoed dat dit een tussen-model ( in ontwikkeling ) tijdens produktie moet zijn geweest.

Het chassis is hier al van staal , ...en er is bij deze bass-versie 1 uitgestansd gat van een B9A buisvoet ,... en een uitgestansd gat van een octal buisvoet t.b.v. een oorspronkelijk bedoelde GZ34 gelijkrichter geblindeerd. ( Deze blinderingen zijn overigens origineel ! )

Deze Marshall is een zgn JTM "plexi" en zal vermoedelijk dateren uit 1967 .
Laatst gewijzigd door MR. LEE op 28 jun 2019, 12:12, 1 keer totaal gewijzigd.

MR. LEE

Bericht door MR. LEE » 28 jun 2019, 11:12

Ik ben blij dat ik het bij-geleverde net-snoer toch maar eventjes voor inpectie nog even controleerde :

De oude stekker en ( nieuwe ! ) "Bulgin"- plug waren waren gevaarlijk aangesloten.
( Overigens zie ik dat heel vaak ,....de meeste muzikanten hebben geen idee , hoe je een Bulgin-plug veilig kan monteren . :| )

Hieronder een foto'tje waarbij het nu weer in orde is.
Bijlagen
CAM02022 (Medium).jpg

MR. LEE

Bericht door MR. LEE » 01 jul 2019, 23:25

oude JTM "plexi" weer in orde :
Bijlagen
CAM02028 (Medium).jpg

MR. LEE

Bericht door MR. LEE » 02 jul 2019, 12:36

Er worden ook nog wel 'ns wat eenvoudigere dingetjes in m'n handen gefrommeld , zoals deze Fender Studio 85....
Het type " plastic-jack-entrees-met nikkel busje" is een tamelijk zwak item , wat snel kan afbreken als je op je gitaar-snoer gaat staan :roll:
Ik had van alles hier liggen , behalve de "9-polige" versie , dus dat moest nog effe besteld worden.
Het apparaat zit inmiddels weer netjes in elkaar.
Bijlagen
CAM01975 (Medium).jpg
CAM02031 (Medium).jpg
CAM02032 (Medium).jpg

ejp

Bericht door ejp » 02 jul 2019, 13:00

wat zien die printbanen en raar uit! is de lak gaan bobbelen?

EJ
Ibanez sr800 linkshandig
Squier Precision bass Special linkshandig
Markbass CMD JB combo icm zelfbouw Eminence Alpha 15 inch
TC Electronic BG250-208

Plaats reactie