probleem met GK 210sbx cabs--> defect?

Plaats hier alles wat met versterking te maken heeft.
MMark
Berichten: 148
Lid geworden op: 12 jul 2006, 10:50

probleem met GK 210sbx cabs--> defect?

Bericht door MMark »

Oke, waar denk je dan aan wat het zou kunnen zijn? Kan goed dat ik iets over het hoofd zie....
Gebruikersavatar
Rieno
Uut Grun
Berichten: 19768
Lid geworden op: 22 sep 2006, 16:32

probleem met GK 210sbx cabs--> defect?

Bericht door Rieno »

Ik zit ook voornamelijk hardop te denken nu en heb jammer genoeg weinig ervaring met versterkers (los van zelf een keer eentje gebouwd te hebben). Hebben ze je ook verteld wat er precies stuk was aan de speakers?

Mijn gedachtengang nu is dat je door het toevoegen van vervorming uit de Sansamp toch teveel vermogen in de speakers hebt willen verstoken en daarmee de spreekspoel hebt opgebrand. Vervorming op je signaal kan zorgen voor een lager ervaren luidheid bij een groter RMS-vermogen..dan zet je 'm harder en is het uiteindelijk mis. De pest is alleen dat je zegt dat ie maar een kwart open stond en dat zou echt niet teveel moeten zijn in mijn beleving.

Je hebt ook geen rare EQ-instellingen met veel laag?
I'm so hip, I have difficulty seeing over my pelvis
Gebruikersavatar
JoostT
Berichten: 684
Lid geworden op: 22 aug 2010, 00:44

probleem met GK 210sbx cabs--> defect?

Bericht door JoostT »

MMark schreef:Versterker stond op een kwart, sansamp voor de helft.
Nou heb ik zelf een rb700 en ben ik nieuwsgierig naar wat op een kwart stond. Er zitten namelijk drie volumeknoppen op: een volumeknop voor de eerste gainstage (de voorversterker) en twee voor respectievelijk de tweeter en de woofer eindversterker. Een kwart volume op de voorversterker in combinatie met de woofer wijd open kan al vol vermogen geven als je een heet ingangssignaal hebt...
Gebruikersavatar
MR. LEE
Berichten: 7646
Lid geworden op: 04 nov 2013, 19:31

probleem met GK 210sbx cabs--> defect?

Bericht door MR. LEE »

De mensen realiseren zich bijna nooit dat een speakertje qua rendement een zeer ongelukkig ding is.
Deze heeft ( kort door de bocht ) maar 2% rendement , wat betekent dat het verschrikkelijkstste overgrote leeuwendeel dus altijd omgezet wordt in warmte.
Warmte die in een spoeltje van dun koper/aluminium-draad wordt opgewekt , en wordt afgevoerd door straling-afgifte en een beetje luchtverplaatsing aan z'n chassis .
Een simpel voorbeeld : Als een bassist een avond staat te spelen over (bijv) een cabinetje waar 1 Eminence Delta van 15 Inch in zit , dan is deze op het eind van de avond gewoon HEET geworden.
De commercie doet er vervolgens ook nog eens een mal schepje bovenop , door gewoon brutaal overdreven belastbaarheid-getallen te vermelden op/voor cabinets en speakertjes.

Wat Rieno hierboven schrijft is waarheid.
Vervormde , overstuurde signalen aan een speakertje aanbieden , daar vertroetel je die zeker niet mee.

Basgitaristen die in het genre van bijv : Jazz , R & R , Swing en Country staan te "bommen" zullen in de regel wat minder speakertjes staan te verbranden. :D :D :D
MMark
Berichten: 148
Lid geworden op: 12 jul 2006, 10:50

probleem met GK 210sbx cabs--> defect?

Bericht door MMark »

Oké, het begint duidelijker te worden....alleen nog het feit dat de combo waar ik later over de speelde ook over de flos ging, en daar zat de GK versterker niet op aangesloten. Hierdoor vermoed ik nog steeds dat het te maken heeft met de sansamp, hetzij de instellingen, hetzij een defect.
Gebruikersavatar
MR. LEE
Berichten: 7646
Lid geworden op: 04 nov 2013, 19:31

probleem met GK 210sbx cabs--> defect?

Bericht door MR. LEE »

MMark schreef:Oké, het begint duidelijker te worden....alleen nog het feit dat de combo waar ik later over de speelde ook over de flos ging, en daar zat de GK versterker niet op aangesloten. Hierdoor vermoed ik nog steeds dat het te maken heeft met de sansamp, hetzij de instellingen, hetzij een defect.
...kan,...maar is zo op afstand niks over te zeggen,.....dat kan alleen Jomanda :D
MMark
Berichten: 148
Lid geworden op: 12 jul 2006, 10:50

probleem met GK 210sbx cabs--> defect?

Bericht door MMark »

MR. LEE schreef:
MMark schreef:Oké, het begint duidelijker te worden....alleen nog het feit dat de combo waar ik later over de speelde ook over de flos ging, en daar zat de GK versterker niet op aangesloten. Hierdoor vermoed ik nog steeds dat het te maken heeft met de sansamp, hetzij de instellingen, hetzij een defect.
...kan,...maar is zo op afstand niks over te zeggen,.....dat kan alleen Jomanda :D
:mrgreen:


Voorlopig gaat de sansamp eruit en ga ik het doen met het pedaaltje wat ik ook nog heb, een sansamp programmable. Verder een B-stock Hartke hydrive 4x10 besteld vandaag bij Bax. En te zijnertijd maar eens op zoek naar 4 10" speakers voor de GK cabs.

@JoostT: Alle drie de volumeknoppen van de GK stonden rond het kwart.
Gebruikersavatar
cluseau
Berichten: 268
Lid geworden op: 27 jul 2010, 08:54

probleem met GK 210sbx cabs--> defect?

Bericht door cluseau »

MMark schreef:Oké, het begint duidelijker te worden....alleen nog het feit dat de combo waar ik later over de speelde ook over de flos ging, en daar zat de GK versterker niet op aangesloten. Hierdoor vermoed ik nog steeds dat het te maken heeft met de sansamp, hetzij de instellingen, hetzij een defect.

Hoeft geen defect te zijn, wat je doet met een equalizer is het frequentiebereik uitbreiden cq optellen bij de interne equalizer. Heeft je amp bv een eigen toneregeling en een equalizer in de loop dan tel je de dB's bij elkaar op. Als het ding flink zijn werk doet kan het ook zijn dat je frequenties gaat aanbieden welke niet eens meer hoorbaar zijn of het frequentiegebied valt gewoon buiten het bereik van de speaker. Op die manier kunnen er grote vermogens verstookt worden die je om welke reden dan ook helemaal niet kan waarnemen met je oren en dus ongemerkt je speaker frituren.

Verder ben ik van mening dat je speakervermogen ruim boven dat van de amp moet liggen. Signalen zijn dodelijk als ze gaan clippen en vooral transistoramps zijn hier goed in vanwege afwezigheid van de uitgangstrafo.
Frans.

https://www.amps-unlimited.nl
Reparatie Buizen & Transistor Amps
MMark
Berichten: 148
Lid geworden op: 12 jul 2006, 10:50

probleem met GK 210sbx cabs--> defect?

Bericht door MMark »

Inmiddels deel ik je mening ter ganser harte :mrgreen:
De Hydrive heeft een rms van 1000w op 8 Ohm, dan draait de GK iig op halve kracht, moet goed uit te houden zijn dacht ik zo.
Gebruikersavatar
rensbass
Berichten: 2328
Lid geworden op: 22 mei 2007, 15:30

probleem met GK 210sbx cabs--> defect?

Bericht door rensbass »

K ben wel benieuwd naar wat er uitrold met je rbi, ik gebruik zelf een bassdriver di, maar wjl tzt nog ns een rbi.
Failure is always an option.
MMark
Berichten: 148
Lid geworden op: 12 jul 2006, 10:50

probleem met GK 210sbx cabs--> defect?

Bericht door MMark »

De rbi heb ik uit m'n rack gehaald uit voorzorg en daar voor in de plaats het pedaal aangesloten. Tot op heden gaat alles goed. Of het aan de rbi ligt/heeft gelegen weet ik niet, maar voorlopig is het vertrouwen weg.... Als je interesse hebt rensbass :D
Muziekschuur
Berichten: 5659
Lid geworden op: 21 sep 2009, 17:10

probleem met GK 210sbx cabs--> defect?

Bericht door Muziekschuur »

De SBX serie heeft een passief filter richting de tweeter. Ik vermoed dat daar een glaszekering zit. Zou je dat na willen kijken? Want twee 2x10 cabinetten naar z'n vaantje van de professionele serie van Gallien & Krueger vind ik sterk. Dat er 1 of 2 speakers overlijden... Sure... Maar 4 10 inch drivers in 1 keer? Nope...

In de handleiding van de versterker zie ik ook dat de eindtrap is gezekerd. Daar zou ook een zekering uit kunnen liggen. Welk ohmage hebben de SBX cabinetten afzonderlijk? Waren ze doorgelust of stonden ze allebei aangesloten op de amp? Welke ohmage had de uitgang?
Het gaat altijd goed.... totdat het fout gaat..
MMark
Berichten: 148
Lid geworden op: 12 jul 2006, 10:50

probleem met GK 210sbx cabs--> defect?

Bericht door MMark »

Glaszekeringen zijn gecontroleerd. Allemaal intact. Alle speakers zijn doorgemeten, uitkomst: niet oke. Versterker is wel helemaal oke.

De cabs hadden afzonderlijk een weerstand van 8 ohm. Ze waren niet doorgelust maar zaten ieder apart aan de versterker via originele vieraderige speakon van GK.
Muziekschuur
Berichten: 5659
Lid geworden op: 21 sep 2009, 17:10

probleem met GK 210sbx cabs--> defect?

Bericht door Muziekschuur »

Damn..... 4 speakers in 1 keer...... :twisted:



And rock and roll was born.... :dance:


https://soundcloud.com/mikey-low

Nice!!! Klinkt lekker by the way..... nice mix!
Het gaat altijd goed.... totdat het fout gaat..
MMark
Berichten: 148
Lid geworden op: 12 jul 2006, 10:50

probleem met GK 210sbx cabs--> defect?

Bericht door MMark »

Muziekschuur schreef:Damn..... 4 speakers in 1 keer...... :twisted:



And rock and roll was born.... :dance:


https://soundcloud.com/mikey-low

Nice!!! Klinkt lekker by the way..... nice mix!

Ja idd, dat was mijn reactie ook....damn!!

En dank je, als je het wat vindt, like onze facebook pagina :wink: :mrgreen:
Plaats reactie