Buizen vervangen, of toch de schroothoop?

Plaats hier alles wat met versterking te maken heeft.
Gebruikersavatar
frank24
Berichten: 1351
Lid geworden op: 19 jan 2010, 20:17

Buizen vervangen, of toch de schroothoop?

Bericht door frank24 »

Beste iedereen,
Ik zat gister op mijn gemak wat te spelen op een 6 snarige ultra shortscale over een MESA 20/20 eindtrap (deze versterker wordt ook naar volle tevredenheid gebruikt voor een bass!)
En tijdens het spelen moest ik de versterker steeds iets harder zetten, tot er alleen wat geplof en gekraak uit kwam gevolgd door helemaal niets meer.
Alle kabels heb ik uitgewisseld en alles werkt naar behoren behalve de MESA dus... Normaal gesproken gebruik ik slechts een van de twee kanalen op deze versterker, maar nu doen ze allebei niets meer.

Is dit puur een kwestie van een nieuw setje buizen of kijk ik hier tegen een andere veel prijzigere reparatie aan of wellicht een enkeltje schroothoop?

Ik hoop dat jullie een klein beetje licht hier op kunnen schijnen, alvast bedankt!
"Warwick, Musicman, Marshall en Mesa Boogie misbruiker"
Gebruikersavatar
Rieno
Uut Grun
Berichten: 19768
Lid geworden op: 22 sep 2006, 16:32

Buizen vervangen, of toch de schroothoop?

Bericht door Rieno »

Er komt helemaal niks meer uit, dus ook geen ruis of wat dan ook?
I'm so hip, I have difficulty seeing over my pelvis
Gebruikersavatar
frank24
Berichten: 1351
Lid geworden op: 19 jan 2010, 20:17

Buizen vervangen, of toch de schroothoop?

Bericht door frank24 »

Een hele zachte ruis, als ik het volume op max zit hoor je in de verte nog wel iets van een gitaargeluid, maar dan ook alleen de hoge tonen.
"Warwick, Musicman, Marshall en Mesa Boogie misbruiker"
Muziekschuur
Berichten: 5659
Lid geworden op: 21 sep 2009, 17:10

Buizen vervangen, of toch de schroothoop?

Bericht door Muziekschuur »

Kunnen beide trappen apart aan en uitgezet worden?

Als dat niet zo is, zijn beide eindtrappen dan verbonden met een cabinet?

Als dat niet zo is dan heb je ongetwijfeld een trafo gekookt. Want een buizen amp kan niet zonder speaker cabinet. (Behalve als hier speciale voorzieningen voor zijn getroffen (interne loadbox).

Een tech kan je meer vertellen. Een foto van de binnenkant hier posten kan ook.
Het gaat altijd goed.... totdat het fout gaat..
Gebruikersavatar
frank24
Berichten: 1351
Lid geworden op: 19 jan 2010, 20:17

Buizen vervangen, of toch de schroothoop?

Bericht door frank24 »

Afbeelding

Beide kanalen kunnen NIET apart in of uitgeschakeld worden, maar ze staan beide altijd aangesloten op een cabinet.
Er is ooit een ander buizensetje in gegaan.(lang geleden, vorige eigenaar.) maar voor de rest is er nooit wat aan gedaan en een interne loadbox zat er standaard niet op.
"Warwick, Musicman, Marshall en Mesa Boogie misbruiker"
Muziekschuur
Berichten: 5659
Lid geworden op: 21 sep 2009, 17:10

Buizen vervangen, of toch de schroothoop?

Bericht door Muziekschuur »

Dat is goed nieuws. Zit er een fx send en return op? Dan even in de return een bas en kijken of je signaal hebt. heb je daar signaal dan is het een preamp buis. Heb je daar geen signaal, dan zou het twee paren eindbuizen moeten zijn.... Lijkt me niet waarschijnlijk. Dus ik vermoed een preamp buis.

Heb je een compressor ergens? Ff naar buiten met dat ding en ff flink de compressor erop dat het vuil weg is. En die fan die er tussen zit ff drupje naaimachine olie.

Als je bij de elco's geen residue eruit ziet komen ga ik ervanuit dat die nog wel even mee kunnen. Mesa verkoopt setjes met buizen voor deze amps. Maar preamp buizen worden nooit gematched. Dus je kunt als het ax7 buisjes zijn gewoon iets kopen wat die code heeft.
Het gaat altijd goed.... totdat het fout gaat..
Gebruikersavatar
frank24
Berichten: 1351
Lid geworden op: 19 jan 2010, 20:17

Buizen vervangen, of toch de schroothoop?

Bericht door frank24 »

Top! Je maakt m'n dag weer helemaal goed!
Moet helaas zo nog naar een vergadering maar ik gaat proberen nog wat te testen en als het euvel verholpen is dan laat ik het zo spoedig mogelijk weten! :D
"Warwick, Musicman, Marshall en Mesa Boogie misbruiker"
Muziekschuur
Berichten: 5659
Lid geworden op: 21 sep 2009, 17:10

Buizen vervangen, of toch de schroothoop?

Bericht door Muziekschuur »

Ik maak graag alles schoon met een vochtig doekje. Zo'n gele die we allemaal kennen. Alleen dat moet je niet met buizen doen. Daar zitten witte letters op. En die witte letters veeg je eraf met water. Dus wil je toch even met een vochtig doekje door zo'n kast... Geen probleem. Even de buizen eruit. Netjes in een bakje of doosje... Lekker schoonmaken. En de buizen weer terugplaatsen. Kijk dan ook even na of de buizen goed strak in de buizenvoeten zitten. Zonodig kun je de clipjes wat bijbuigen dat het contact goed is.

https://www.tonefactory.nl/jj-full-retube-mesa-20-20

Een volledige set is 78 euro. Dan zijn de eindbuizen gematched. Inzetten en spelen.

Maar ik vermoed dat die nog goed zijn. Dus 1 of 2 preamp buizen zou het moeten doen. Misschien heeft iemand een goede buis die je even kan lenen om te testen. De preamp buizen zijn plain 12ax7 buisjes De europese code is ECC83.

https://www.tonefactory.nl/jj-12ax7-ecc83s

Zou er 3 bestellen. Kun je ze alle drie wisselen. Ff alle andere 3 testen in V1. Degene die geen geluid geeft weggooien. De andere 2 zijn backup. Nu heb je een datum wanneer je preamp buizen zijn vervangen. Ik vermoed dat die nog van de fabriek zijn. Want poweramp buizen falen doorgaans eerder.

Doe een sticker aan de binnenkant met de datum van de buizenwissel. da's later altijd handig.
Het gaat altijd goed.... totdat het fout gaat..
Cobus
Berichten: 21
Lid geworden op: 28 feb 2011, 15:04

Buizen vervangen, of toch de schroothoop?

Bericht door Cobus »

Vaak klapt er een zekering uit als een eindbuis defect is, meestal de hoogspanningszekering (HT). Vandaar dat ie dan niets meer doet.

Bij het "retensionen" van de buisvoet-contacten wel even wachten tot de hoogspanning eraf is. Anders leer je het wel af.
Het is inderdaad een goeie tip om dat te doen, veel oudere buizenversterkers krijgen daar problemen mee.


Succes,

Marco
Gebruikersavatar
cluseau
Berichten: 268
Lid geworden op: 27 jul 2010, 08:54

Buizen vervangen, of toch de schroothoop?

Bericht door cluseau »

Laat dat ding nou even onderzoeken, tot zover kost je dat niets en weggooien kan dan altijd nog.
Frans.

https://www.amps-unlimited.nl
Reparatie Buizen & Transistor Amps
Gebruikersavatar
frank24
Berichten: 1351
Lid geworden op: 19 jan 2010, 20:17

Buizen vervangen, of toch de schroothoop?

Bericht door frank24 »

Heb helaas nog niks kunnen testen, heb wel voorzichtig alles schoongemaakt.
En nieuwe buizen besteld die elk moment voor de deur kunnen staan. Toevallig kreeg ik gisteren een herinerring van facebook... deze versterker is al 4 jaar in mijn bezit.
Ik heb er zelf tot nu nog geen onderhoud aan gedaan. de vorige eigenaar heeft ooit de eindbuizen vervangen. maar nooit de preamp buizen. de zekering is nog heel maar na minimaal 4 jaar thuis en repetitie/studio gebruik kunnen ze best een keer allemaal vervangen worden.
Dus met een beetje mazzel vanmiddag weer verzoeknummers spelen voor de buren! :jam:
"Warwick, Musicman, Marshall en Mesa Boogie misbruiker"
Gebruikersavatar
frank24
Berichten: 1351
Lid geworden op: 19 jan 2010, 20:17

Buizen vervangen, of toch de schroothoop?

Bericht door frank24 »

:jam: :jam: :jam: Hij doet t weer als een malle!
Veel dank voor de tech support!
"Warwick, Musicman, Marshall en Mesa Boogie misbruiker"
Gebruikersavatar
rensbass
Berichten: 2328
Lid geworden op: 22 mei 2007, 15:30

Buizen vervangen, of toch de schroothoop?

Bericht door rensbass »

Das fijn. :cheer:
hoe doet die mesa t voor de bas? Genoeg om te oefenen of optreden? 40watt is niet zoveel. Welke cabs gebruik je er onder?
Failure is always an option.
Gebruikersavatar
frank24
Berichten: 1351
Lid geworden op: 19 jan 2010, 20:17

Buizen vervangen, of toch de schroothoop?

Bericht door frank24 »

Hij geeft 20 watt per kanaal en ik heb hem een tijdje gebruikt om te repeteren in een pop/rockcoverband.
Destijds met een Mesa Powerhouse 212 en dat ging eigenlijk goed met het volume half open. moet ik er wel bij vermelden dat de gitarist een heel lief gitaarcombootje gebruikte. Maar de zang ging wel over een dijk van een PA. Ik gebruik zelf een Marshall JMP-1 voorversterker en dat klinkt ook geweldig voor bass.

Het mesa powerhouse cabinet heb ik niet meer in bezit dus tegenwoordig staat de 2020 thuis aangesloten op een Rectifier 212 gitaar cabinet en een EBS Neo classic 112. En dat is voor thuis gewoon nog kneiterhard! de 2020 lijkt inderdaad een heel lief versterkertje maar heeft genoeg ballen in huis voor kleine tot medium situaties. Je moet er geen festival podium mee bestormen.
"Warwick, Musicman, Marshall en Mesa Boogie misbruiker"
Gebruikersavatar
MR. LEE
Berichten: 7691
Lid geworden op: 04 nov 2013, 19:31

Buizen vervangen, of toch de schroothoop?

Bericht door MR. LEE »

...de AHOY moet nog wel te doen zijn .... :D
Plaats reactie