Vraagje Carlsbro Cobra 90BG (aansluiten extra kabinet)

Plaats hier alles wat met versterking te maken heeft.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
PMJ
Berichten: 2654
Lid geworden op: 06 jun 2012, 13:43

Vraagje Carlsbro Cobra 90BG (aansluiten extra kabinet)

Bericht door PMJ »

Zoals de titel doet vermoeden heb ik een vraagje mbt mijn Carlsbro combo:

Afbeelding
Afbeelding

Zoals op de 2e foto te zien zijn er 2 aansluitmogelijkheden voor extra cabs (minimum 4Ohms). Omdat er op het combo zelf niet staat hoeveel watt deze momenteel geeft op welke impedantie, heb ik hem opengehaald om de speaker te bekijken. De speaker die erin zit is dus een 100 watter van 4Ohm (Carlsbro Powertone). Dit doet mij vermoeden dat ik er niet veilig een extra cab aan kan hangen omdat het dan onder de 4Ohm duikt. Klopt dit? Het lijkt namelijk wel een originele speaker te zijn, dus eigenlijk is het dan wel vreemd dat er aansluitmogelijkheden zijn voor meer cabs.
Gebruikersavatar
Buster
Berichten: 1509
Lid geworden op: 01 feb 2006, 11:22

Vraagje Carlsbro Cobra 90BG (aansluiten extra kabinet)

Bericht door Buster »

Zeer waarschijnlijk wordt de interne speaker uitgeschakeld als een cabinet aansluit; vaker gezien bij combo's. En dan is het inderdaad niet zo'n hele nuttige optie.
Cort >>(ZOOM B3) Nemesis/TC electronic+FMC/Eden.. Novation Bass Station II .... AKG-K&M-Klotz-Neutrik
Gebruikersavatar
MR. LEE
Berichten: 7646
Lid geworden op: 04 nov 2013, 19:31

Vraagje Carlsbro Cobra 90BG (aansluiten extra kabinet)

Bericht door MR. LEE »

PMJ ,....op je gevoel afgaande , heb je dat juist ingeschat. :wink:

Het beste is om er GEEN extra speaker bij aan te sluiten.
Wat ik me ( dacht ik tenminste ) nog kan herinneren, is dat een externe speaker gewoon parallel over de interne speaker komt te staan , wat er voor zorgt dat je altijd beneden de 4 Ohm komt . :(

( ik heb me er destijds ook over verbaasd namelijk , vooral omdat die mogelijkheid er zo op zit :? )

Dit vindt de eindversterker, die bestaat uit slechts twee 2N3055 eindtransistors, niet erg prettig . :nono:

De interne speaker is ( dezelfde als een H+H 15" 100W ) 4 Ohm, maar voorzien van hun eigen merknaam.

Dit combo'tje uit eind jaren '80 is overigens een mieters fijn en goed klinkend ding ! ( en kan voor z'n vermogen van 90W rms nog behoorlijk hard ook ) :jaaaaa:
Gebruikersavatar
PMJ
Berichten: 2654
Lid geworden op: 06 jun 2012, 13:43

Vraagje Carlsbro Cobra 90BG (aansluiten extra kabinet)

Bericht door PMJ »

Bedankt voor de reacties.

Ik gebruik hem alleen thuis, dus een extra cab is ook niet nodig. Maar je wilt natuurlijk wel weten waar je aan toe bent, mocht de situatie zich voordoen dat er een extra cab bij ''moet'' :). En dan zijn er nog 2 aansluitingen ook....een beetje overdreven. Daar gaat een stukje tape overheen.

Het is geen mooi ding om te zien, maar de klank is erg goed, hij gaat inderdaad goed hard, en hij is niet heel zwaar. Thuis heb ik ook Peavey TNT en TKO 15'' combo's gehad, maar de Carlsbro klinkt beter vind ik; levendiger en strakker.
Gebruikersavatar
ejp
Berichten: 838
Lid geworden op: 24 mar 2014, 14:13

Vraagje Carlsbro Cobra 90BG (aansluiten extra kabinet)

Bericht door ejp »

Hoi
Ik heb deze ook, fijn ding! alleen een beetje zwaar voor thuis...
Je kan externe speakers aansluiten, indien je een plug in de headphone uitgang plugt
Dan kunnen er 2 extrene 8 ohm speakers aan, dan gaat de interne speaker uit

Dat stond in mijn boekje....

Ej
Laatst gewijzigd door ejp op 23 mei 2016, 08:35, 2 keer totaal gewijzigd.
Fender Precision Players lefty
Maruszczyk Elwood 4 p lefty
Markbass LM 250 Black
Box TCE BG250-115
Box Eden 15 inch
Hartke HD25
Gebruikersavatar
ejp
Berichten: 838
Lid geworden op: 24 mar 2014, 14:13

Vraagje Carlsbro Cobra 90BG (aansluiten extra kabinet)

Bericht door ejp »

Yep
Boekje erbij gepakt ( ik had de viper, nog iets zwaarder)

The internal loudspeaker fully loads the power amp and it is necessary to isolate the loudspeaker
Bij inserting a stereo jack plug in the phones sockrt begore connecting extrrnal speakers

Verderop : 2 x 8 ohm speaker gebruiken of 1 x 4 ohm

Grt

Ej

Ik wil het boekje ook wel opsturen...
Laatst gewijzigd door ejp op 23 mei 2016, 11:09, 1 keer totaal gewijzigd.
Fender Precision Players lefty
Maruszczyk Elwood 4 p lefty
Markbass LM 250 Black
Box TCE BG250-115
Box Eden 15 inch
Hartke HD25
Gebruikersavatar
PMJ
Berichten: 2654
Lid geworden op: 06 jun 2012, 13:43

Vraagje Carlsbro Cobra 90BG (aansluiten extra kabinet)

Bericht door PMJ »

Helder :).

Bedankt, maar een boekje is niet nodig. Ik ga verder met hem te gebruiken zoals hij is, en zal er niet willekeurig een speaker bij zetten. Als het echt luid moet heb ik toch m'n losse top met 2x15''. Dit combo is voor thuisgebruik en evt voor kleine gelegenheden war het niet al te luid hoeft.
Gebruikersavatar
MR. LEE
Berichten: 7646
Lid geworden op: 04 nov 2013, 19:31

Vraagje Carlsbro Cobra 90BG (aansluiten extra kabinet)

Bericht door MR. LEE »

Dit klopt idd , je kunt volstaan met het inpluggen van een losse stereo-jack-plug in de koptelefoon-uitgang , waarbij de interne speaker door het 1e schakel-contact wordt uitgezet.

Het is echter wel link :? ,....ik snap werkelijk niet hoe ze dat zo hebben durven fabriceren.
Als je dat namelijk vergeet te doen , dan brandt je eindversterker door.
De externe jacks staan echt gewoon parallel :wink:
Plaats reactie