Aansluitvraagje head==>cab ||Reparateur gezocht||

Plaats hier alles wat met versterking te maken heeft.
Gebruikersavatar
laagislaag
Berichten: 370
Lid geworden op: 28 jan 2011, 12:23

Aansluitvraagje head==>cab ||Reparateur gezocht||

Bericht door laagislaag »

Goedemiddag collegas!

Ik heb even een vraagje over t aansluiten van mijn head aan een cab. Gelukkig zitten hier altijd een paar techneuten die het ECHT weten, want advies waar je wat aan hebt is niet overal even makkelijk te vinden.

Dus: Ik heb een mooie head: Trace Elliot VA400 (ooit via t forum gekocht en nog altijd blij mee)
Nu zit ik er aan te denken om een andere speaker te kopen, om t gesleep wat te beperken. Dus eentje van 4ohm, maar dat terzijde.
Mijn amp heeft een output XLR.

De vraag is nu: Als ik dit wil aansluiten op een cab die speakon aansluiting heeft kan ik dat dan doen met bijv dit kabeltje?
https://www.bax-shop.nl/speakerkabels/kl ... cificaties

Of kan daar iets fout gaan? (Iets met welke polen waarop aangesloten zitten oid?)

En vraag 2: Hoe geldt dat voor het aansluiten van een cab met een jack ingang ? Is dat veiliger wat dit betreft?

Dank voor de hulp!
Laatst gewijzigd door laagislaag op 08 jun 2016, 15:21, 1 keer totaal gewijzigd.
Van der End (5), Hohner B2A V, Kawaii Sleekline (frestless, bestaat blijkbaar), Trace Elliot ftw, Contrabas, Macbook pro, Logic, en allerlei exotisch spul (Saz, Bendir, Harmonium, Quena, Sikus, Kaval, vandattum, fijn spul!)
Gebruikersavatar
Rieno
Uut Grun
Berichten: 19768
Lid geworden op: 22 sep 2006, 16:32

Aansluitvraagje head==>cab

Bericht door Rieno »

Speakon is eigenlijk altijd veiliger en beter IMHO; meer contactoppervlak en minder snel te verwarren of los te trekken met iets anders. Qua polen is het lastiger, omdat er niet echt afspraken zijn. Zeker als je dan van XLR (vaak ouder speelgoed) naar Speakon gaat, kan daar een verschil zitten.

Als je het zeker wilt weten, kun je altijd wat specificaties opzoeken. Wat je dan wilt weten zijn de 'pinouts' van je versterker en van de XLR en Speakon aansluiting van de versterker. Fabrikanten hebben dat soort dingen meestal wel op de website staan. Dan kan het gewoon niet meer mis gaan :)
I'm so hip, I have difficulty seeing over my pelvis
Gebruikersavatar
laagislaag
Berichten: 370
Lid geworden op: 28 jan 2011, 12:23

Aansluitvraagje head==>cab

Bericht door laagislaag »

Juust,

ja info vinden over dit ding is niet zo makkelijk... er zijn er niet zoveel en worden al n poos niet meer gemaakt.

hmm... En als ik van xlr naar jack ga, heb ik dan dat probleem ook? (mocht ik de info niet vinden, want ik ben t eens dat dat speakon systeem wel t mooist is voor dit soort aanlsuitingen)
Van der End (5), Hohner B2A V, Kawaii Sleekline (frestless, bestaat blijkbaar), Trace Elliot ftw, Contrabas, Macbook pro, Logic, en allerlei exotisch spul (Saz, Bendir, Harmonium, Quena, Sikus, Kaval, vandattum, fijn spul!)
Gebruikersavatar
Rieno
Uut Grun
Berichten: 19768
Lid geworden op: 22 sep 2006, 16:32

Aansluitvraagje head==>cab

Bericht door Rieno »

Probleem blijft, want je weet nooit of de aansluitingen zo zitten als je zou verwachten. Het kan ook maar zo goed gaan, maar dat blijft een risico. Nergens een schemaatje te vinden van je versterker (ik kijk thuis ook nog wel even)?
I'm so hip, I have difficulty seeing over my pelvis
Gebruikersavatar
Sjtevel 1984
Berichten: 2823
Lid geworden op: 18 okt 2012, 01:06

Aansluitvraagje head==>cab

Bericht door Sjtevel 1984 »

Ik zou gewoon een mailtje sturen naar Trace, als hun het al niet weten.... Of je neemt een jack/speakon kabel aangezien jouw versterker die ook slikt.
Unlord schreef:Gelukkig heeft ook kutmuziek een publiek.
Gebruikersavatar
Green Goblin
Berichten: 4822
Lid geworden op: 04 aug 2012, 18:48

Aansluitvraagje head==>cab

Bericht door Green Goblin »

Je hebt er nu toch ook een cab aan hangen lijkt me. Maak even de steker van de kabel daarnaar toe los en kijk welke aansluitingen aangesloten zijn.

Maak desnoods even een foto er van, dan is er hier vast wel iemand die voor jou zo'n kabeltje in elkaar soldeert.
Ibanez SR370EF - Motion B-05 - Schecter Diamond-J - Squier Contemporary Active Jazz - Westone "The Rail" - Yamaha BB414 OM
8e BGF-meeting NOORD - Groningen - 5 november 2017
BGF gewichtenlijst
Gebruikersavatar
laagislaag
Berichten: 370
Lid geworden op: 28 jan 2011, 12:23

Aansluitvraagje head==>cab

Bericht door laagislaag »

Kabeltjes losmaken en Trace mailen zijn goede tips.

"Of je neemt een jack/speakon kabel aangezien jouw versterker die ook slikt." Hier is een misverstandje: mijn amp heeft alleen xlr out.

Als iemand hier (een van de trace fans?) misschien nog iets weet dan alvast dank!

Ik ga later es kijken wie of wat ik kan mailen.
Van der End (5), Hohner B2A V, Kawaii Sleekline (frestless, bestaat blijkbaar), Trace Elliot ftw, Contrabas, Macbook pro, Logic, en allerlei exotisch spul (Saz, Bendir, Harmonium, Quena, Sikus, Kaval, vandattum, fijn spul!)
Gebruikersavatar
Sjtevel 1984
Berichten: 2823
Lid geworden op: 18 okt 2012, 01:06

Aansluitvraagje head==>cab

Bericht door Sjtevel 1984 »

Unlord schreef:Gelukkig heeft ook kutmuziek een publiek.
Gebruikersavatar
MR. LEE
Berichten: 7646
Lid geworden op: 04 nov 2013, 19:31

Aansluitvraagje head==>cab

Bericht door MR. LEE »

Ik kan het schema met pin-aansluitingen tot nu toe niet zo gauw vinden op internet.
Als het mijn amp zou wezen, dan bouwde ik die XLR uitgangen gewoon om naar ( stevige , ge-isoleerde ) jack-outputs.
Dat gaat nog steeds prima bij dit vermogen.
Je kunt dan bovendien ook een schakel-contact even doorverbinden naar aarde , wat deze buizen- versterker wel lief zal vinden op het moment van slechte verbinding of bij het per-ongeluk vergeten om je speakers aan te sluiten.

Redt je het zelf niet , of wordt 't gokken en knoeien ,.....zoek effe een tech op ,....'t is echt een abc'tje :D
Muziekschuur
Berichten: 5659
Lid geworden op: 21 sep 2009, 17:10

Aansluitvraagje head==>cab

Bericht door Muziekschuur »

Een speakon chassis past in een xlr chassis. Het simpelste is: cab aanschaffen, speakon chassis meebestellen. Er is ook een jack speakon combo ... dus dan kun je zowel jack en speakon gebruiken wat veel moderner is.

Je kunt zelfs de oude schroefjes van het xlr chassis gebruiken in de speakon. Wel ff solderen. Dus kan je dat niet.... even iemand vragen.

https://www.bax-shop.nl/luidspreker-plug ... 0wodC0sLLw

Je kunt de speakon jack combo chassis herkennen aan de groene gloed. Je kunt er meer bestellen en de oude trace elliot cabinetten ook aanpassen.

In het midden zit een rond gat, daar gaat de jack in.
Het gaat altijd goed.... totdat het fout gaat..
Gebruikersavatar
Rieno
Uut Grun
Berichten: 19768
Lid geworden op: 22 sep 2006, 16:32

Aansluitvraagje head==>cab

Bericht door Rieno »

Sjtevel 1984 schreef:Volgens de manual wel hoor!: https://www.mmj.pl/~s_paw/1/trace/scemat ... SERIES.pdf
Laatste alinea even lezen ;)

Het is inderdaad een lastige versterker om info over te vinden waar je nu iets aan hebt. De optie om Speakons in te laten bouwen is ook zeker een goede, dan heb je dit gelazer sowieso nooit meer.
I'm so hip, I have difficulty seeing over my pelvis
Gebruikersavatar
laagislaag
Berichten: 370
Lid geworden op: 28 jan 2011, 12:23

Aansluitvraagje head==>cab

Bericht door laagislaag »

Ha, ik was al bijn een reactie aan t typen dat dit manual niet over mijn amp gaat... maar gelukkig was daar een laatste alinea. Die dan weer zegt dat t er eigenlijk niet heel erg over gaat...uhuh :)

Anyway, ja speakon erin bouwen kan natuurlijk, maar iets in mij vindt t niet leuk om zo'n ouwe bak op die manier aan te passen.... t gevoel dat je zo'n apparaat een beetje in oude glorie moet laten bestaan ofzo...

Misschien gewoon maar met mn huidige kabels (xlr/xlr voor ouwe trace cabs ook) naar een shoppie en zeggen dat ze dr naar moeten kijken en me een geschikte kabel in elkaar solderen (ik heb t spul en t geduld daar niet voor)

Iniedergeval weet ik nu dat t dus niet zomaar goed gaat, en dat is belangrijk want ik wil t spul niet kapot hebben omdat ik gewoon ff lomp dom of onvoorzichtig ben. Thanks guys!
Van der End (5), Hohner B2A V, Kawaii Sleekline (frestless, bestaat blijkbaar), Trace Elliot ftw, Contrabas, Macbook pro, Logic, en allerlei exotisch spul (Saz, Bendir, Harmonium, Quena, Sikus, Kaval, vandattum, fijn spul!)
Gebruikersavatar
Rieno
Uut Grun
Berichten: 19768
Lid geworden op: 22 sep 2006, 16:32

Aansluitvraagje head==>cab

Bericht door Rieno »

Het is echt niet moeilijk om uit te vinden hoe het spul in elkaar zit; als je kunt zien welke (kleur) draden aangesloten zit aan de versterkerkant en hoe die kleuren uiteindelijk de speakers in gaan (zou je de kast even open moeten maken), kun je op basis van 0 kennis en kleurtjes kijken of het allemaal overeenkomt.
I'm so hip, I have difficulty seeing over my pelvis
Gebruikersavatar
laagislaag
Berichten: 370
Lid geworden op: 28 jan 2011, 12:23

Aansluitvraagje head==>cab

Bericht door laagislaag »

Je hebt waarschijnlijk gelijk Rieno! Moeilijk zal t niet echt zijn.
Maar goed...t is ook gewoon nog suffer dan ik dacht:
Ik ben nu weer thuis, en dacht: "Laat ik eens achter op dat apparaat kijken, misschien staat er wel iets bij!"
En verdomd, er zit gewoon ook een jack out op.... pff... nooit gezien, want nooit gebruikt...
Dus het lijkt al weer n stuk makkelijker voor nu. Hoewel ik alsnog wel een goed kabeltje zou kunnen maken als ik t spul eenmaal heb, want bovenstaande argumenten blijven natuurlijk waar...
Van der End (5), Hohner B2A V, Kawaii Sleekline (frestless, bestaat blijkbaar), Trace Elliot ftw, Contrabas, Macbook pro, Logic, en allerlei exotisch spul (Saz, Bendir, Harmonium, Quena, Sikus, Kaval, vandattum, fijn spul!)
Gebruikersavatar
tieleman
Berichten: 3373
Lid geworden op: 14 jan 2012, 12:19

Aansluitvraagje head==>cab

Bericht door tieleman »

Dan zou ik gewoon voor een simpele jack-speakon kabel gaan en je er niet langer druk over maken. :D
Plaats reactie