Fender Bassman black face 135

Plaats hier alles wat met versterking te maken heeft.
Gillroy
Berichten: 38
Lid geworden op: 15 jul 2010, 13:53

Fender Bassman black face 135

Bericht door Gillroy »

Beste bas broeders en gezusters,

Mijn vraag is wat is jullie ervaring met een black face top van fender (de 135)?
Ik heb er nu op dit moment eentje op het oog en die gene gaat mij nog het serie nr sturen zodat ik kan checken uit welk jaar die precies is.

Nou heb ik een aantal vraagjes:

-1 is de prijs van 950,- een goede deal er voor (hij zegt dat die helemaal intakt is) en wanneer is 950,- te veel?

-2 wat is jullie ervaring met een diament cabinet? (Ik heb gehoord dat de defenitie niet zo heel goed moet zijn met spelen etc)

-3 wat zouden jullie doen als jullie in mijn schoenen stonden? Doen of niet doen? :?

Met vriendeijke groeten

Een niet z'n gear freak die wel geintereseerd is in gear (en het allemaal nog moet ontdekken :oops: )

Ps bedankt alvast :jam:
Mijn oom zei altijd: als je rechts kijkt zie je links niets :oudezak:
Gebruikersavatar
LemmyNL
Berichten: 6212
Lid geworden op: 02 aug 2012, 08:58

Fender Bassman black face 135

Bericht door LemmyNL »

Oef, ineerste instantie zeg ik 'vet ding!' Als je 'm wilt hebben: doen.

Maar weet je ook wat je er mee doen wilt? Ik heb een Silverface 100 en eerlijk gezegd komt die nog maar weinig de deur uit omdat 't zacht gezegd een nogal lijvig ding is. In kroegen is het al snel teveel, heeft geen line out en zo nog een paar dingen die 'm in de praktijk niet de handigste maken. Maar als 'ie wel mee mag en weer kan knallen, manmanman.... :kwijl:

Wat de prijs betreft zou ik even een kleine zoekactie plegen, dan weet je snel veel meer. Maar ik zou denken dat 't zelfs een goed scherpe prijs is, of ik moet me vergissen. Zo'n bedrag vragen ze voor de mijne ook al en dan heb jij dus te maken met een blakface (meer gewild) en 135 tegenover 100 van mij....

Cabinet ken ik helemaal niet, maar als je voor vintage gaat komt er vanzelf wel een keer een Fender cab bij in de toekomst om de set compleet te maken :mrgreen: Hou er rekening mee dat 't dan opnieuw een investering wordt.

Zoiets?
Wenn ist das Nunstück git und Slotermeyer? Ja! Beiherhund das Oder die Flipperwaldt gersput!
Bandje: https://www.facebook.com/pages/Peyote-M ... 9105623020
Werk: https://www.tekstenfotografie.nl
Gebruikersavatar
Hans58
Nestor Magnificus
Berichten: 26347
Lid geworden op: 01 jan 2005, 20:30

Fender Bassman black face 135

Bericht door Hans58 »

Laten we daar nou een heel topic over hebben: viewtopic.php?f=5&t=19123
Maar om al wat antwoorden te geven: 950 is een beste prijs voor een Bassman 135, dan mag-ie wel in heel goede (en waar nodig gereviseerde) staat zijn. Al zijn de prijzen de laatste tijd wel gestegen.
Ik heb er in 2010 een gekocht voor 650 euro en daar heb ik nog wat werk aan laten verrichten door een bevriende gitarist (o.a. nieuwe eindbuizen, elco's en nog wat knutselwerk) wat me zo'n 100 euro kostte. Een jaartje later heb ik de voorbuizen vervangen en dat kostte iets van 2 tientjes.
Wat de 412-pyramidekast betreft: daar zijn de meningen erg over verdeeld. Ik heb er na lang overwegen een paar jaar geleden een gekocht die me beviel. Na verloop van tijd heb ik wel de speakers vervangen door Eminence Beta's (toen zo'n 65 euro per stuk) en dat was wel een hele verbetering. Wat mij betreft klinkt het nu geweldig en zoals de set nu is wil ik zelf nooit meer iets anders. Volume te over en een 135 geeft je vooral veel cleane power.
Ik speel vooral met Precisions met flatwounds, mijn Höfner vioolbas met flats klinkt er ook geweldig op. Sinds kort heb ik een Rickenbacker (met roundwounds) maar daarmee heb ik 'm nog niet echt op volume met de band kunnen gebruiken. De eerste resultaten thuis waren wel veelbelovend :twisted:
Op afstand is het moeilijk om advies te geven. Vooral gaan kijken en luisteren. En voor alle zekerheid: is de prijs van 950 alleen voor de top of voor de hele set?
En misschien kan 1 van de mods dit topic samenvoegen met het Bassman topic? :wink:
Hans

"Eigenlijk is een P-bas nog het ultiem stoere ding" - Dr Teng

"Er is niet een Hondo die ook maar ooit iemand gelukkig heeft gemaakt!" - SpcMnk
Gebruikersavatar
Mach1
passantenhaven
Berichten: 8318
Lid geworden op: 31 aug 2010, 18:13

Fender Bassman black face 135

Bericht door Mach1 »

950 voor de hele set is niet veel als hij goed onderhouden is.
Speakers vervangen in het cabinet levert flinke verbetering op (meer laag). Let wel: meestal resoneren die kasten en kun je ze perfect krijgen door de naden in te smeren met constructielijm.

Ik vond alleen het gewicht van top en kast onprettig en dan vooral daarmee de onhandelbaarheid van het cabinet. Daarom verkocht. Ik had de Bassman 100.
1955 Fender Precisionbass
2022 Fender Roadworn Flea Sig Jazzbass
2023 Squier Sonic CAB Precisionbass


1969 Dynacord Hifi Favorit II
Euphonic Audio NL210.
Gebruikersavatar
Hans58
Nestor Magnificus
Berichten: 26347
Lid geworden op: 01 jan 2005, 20:30

Fender Bassman black face 135

Bericht door Hans58 »

Nuttige toevoeging van Erwin Mach1 over de naden in de kast. Ik heb ze inderdaad ook met constructielijm (de "bruislijm") extra verlijmd en dat levert inderdaad een strakkere kast en dus een beter geluid op.
De transportability-factor :D van de set is inderdaad onder de maat maar mij boeit dat niet zo. Ik heb bovendien een 2e set handvatten aan de kast gemaakt wat het versjouwen met 2 man veel makkelijker maakt. Doen de zanger en de gitarist ook nog eens wat voor hun centen. :mrgreen:
Hans

"Eigenlijk is een P-bas nog het ultiem stoere ding" - Dr Teng

"Er is niet een Hondo die ook maar ooit iemand gelukkig heeft gemaakt!" - SpcMnk
Gillroy
Berichten: 38
Lid geworden op: 15 jul 2010, 13:53

Fender Bassman black face 135

Bericht door Gillroy »

LemmyNL schreef:Oef, ineerste instantie zeg ik 'vet ding!' Als je 'm wilt hebben: doen.

Maar weet je ook wat je er mee doen wilt? Ik heb een Silverface 100 en eerlijk gezegd komt die nog maar weinig de deur uit omdat 't zacht gezegd een nogal lijvig ding is. In kroegen is het al snel teveel, heeft geen line out en zo nog een paar dingen die 'm in de praktijk niet de handigste maken. Maar als 'ie wel mee mag en weer kan knallen, manmanman.... :kwijl:

Wat de prijs betreft zou ik even een kleine zoekactie plegen, dan weet je snel veel meer. Maar ik zou denken dat 't zelfs een goed scherpe prijs is, of ik moet me vergissen. Zo'n bedrag vragen ze voor de mijne ook al en dan heb jij dus te maken met een blakface (meer gewild) en 135 tegenover 100 van mij....

Cabinet ken ik helemaal niet, maar als je voor vintage gaat komt er vanzelf wel een keer een Fender cab bij in de toekomst om de set compleet te maken :mrgreen: Hou er rekening mee dat 't dan opnieuw een investering wordt.




Zoiets?
Ok ok! Qua prijs zitten ze allemaal ongeveer op de 1000,- (na gekeken en al) dus dan zou dit een fear deal zijn. Het cabinet is een 4x10 en helaas niet de vintage 4x12. Wel de diament versie, als de cab niet zo nice is kan ik nog altijd verder zoeken naar een andere cab. Ik ga hem dus maandag testen, wat zijn de dingen waar ik op moet letten?
Mijn oom zei altijd: als je rechts kijkt zie je links niets :oudezak:
Gillroy
Berichten: 38
Lid geworden op: 15 jul 2010, 13:53

Fender Bassman black face 135

Bericht door Gillroy »

Hans58 schreef:Laten we daar nou een heel topic over hebben: viewtopic.php?f=5&t=19123
Maar om al wat antwoorden te geven: 950 is een beste prijs voor een Bassman 135, dan mag-ie wel in heel goede (en waar nodig gereviseerde) staat zijn. Al zijn de prijzen de laatste tijd wel gestegen.
Ik heb er in 2010 een gekocht voor 650 euro en daar heb ik nog wat werk aan laten verrichten door een bevriende gitarist (o.a. nieuwe eindbuizen, elco's en nog wat knutselwerk) wat me zo'n 100 euro kostte. Een jaartje later heb ik de voorbuizen vervangen en dat kostte iets van 2 tientjes.
Wat de 412-pyramidekast betreft: daar zijn de meningen erg over verdeeld. Ik heb er na lang overwegen een paar jaar geleden een gekocht die me beviel. Na verloop van tijd heb ik wel de speakers vervangen door Eminence Beta's (toen zo'n 65 euro per stuk) en dat was wel een hele verbetering. Wat mij betreft klinkt het nu geweldig en zoals de set nu is wil ik zelf nooit meer iets anders. Volume te over en een 135 geeft je vooral veel cleane power.
Ik speel vooral met Precisions met flatwounds, mijn Höfner vioolbas met flats klinkt er ook geweldig op. Sinds kort heb ik een Rickenbacker (met roundwounds) maar daarmee heb ik 'm nog niet echt op volume met de band kunnen gebruiken. De eerste resultaten thuis waren wel veelbelovend :twisted:
Op afstand is het moeilijk om advies te geven. Vooral gaan kijken en luisteren. En voor alle zekerheid: is de prijs van 950 alleen voor de top of voor de hele set?
En misschien kan 1 van de mods dit topic samenvoegen met het Bassman topic? :wink:
Haha ik wist niet dat er al een topic was :oops:

Dat is wel chill dat die meer clean is dan de 100 aangezien ik toch wel overdrive wil maar ook 'clean' wil gaan soms. Ik ga hem maandag checken en testen. Nog tips waar ik op moet letten?
Mijn oom zei altijd: als je rechts kijkt zie je links niets :oudezak:
Gebruikersavatar
Hans58
Nestor Magnificus
Berichten: 26347
Lid geworden op: 01 jan 2005, 20:30

Fender Bassman black face 135

Bericht door Hans58 »

Versterkertechnisch ben ik niet zo goed onderlegd dus in dat opzicht kan ik je geen wijs advies geven. Alles moet toch zoveel mogelijk ruis- en kraakvrij werken en de buizen moeten netjes gelijkmatig gloeien. Beide kanalen en de mastervolume moeten het doen, etcetera.
Wel moet ik zeggen dat een 4x10 pyramidekast (of diamant zoals je zegt) mij onbekend voorkomt. Dat kan een punt van aandacht zijn (wat zit er nou in die kast; vraag dus of het front er even af kan en kijk wat er inzit; mogelijk gewoon de originele 12"speakers). Zoals eerder gezegd: let ook op flubberende speakers bij een beetje lekker op volume spelen. Als het een al bejaarde 412 pyramide is (wat ik denk) bestaat de mogelijkheid dat de speakers hun beste tijd gehad hebben. Dat had mijn kast uit 1974 met 4 stuks 12" Oxford speakertjes van 30w elk ook. Dan is vervanging van speakers dus aanstaande. Niet dramatisch duur, maar wel een extra kostenpost.
Als het deze set is voor in totaal 950 euro dan kan-ie wel degelijk heel erg de moeite waard zijn.
En een 135 is veel meer en langer clean dan een 100. Als je daar van houdt -zoals ik- is dat geweldig, maar dan moet-ie dus HARD om 'm echt in de overdrijf te krijgen. Bij een 135 is dat HEEL HARD. Maar zelf vind ik het een fantastische combi. Ga ''m dus vooral goed proberen. Succes.
Hans

"Eigenlijk is een P-bas nog het ultiem stoere ding" - Dr Teng

"Er is niet een Hondo die ook maar ooit iemand gelukkig heeft gemaakt!" - SpcMnk
Gebruikersavatar
dr. Bassvibes
Berichten: 11912
Lid geworden op: 06 sep 2008, 12:59

Fender Bassman black face 135

Bericht door dr. Bassvibes »

Dat is een mooie set zeg! Ziet er inderdaad uit als een 412 kast, een pyramide 410 heb ik ook nog nooit van gehoord...

De 135 gaat inderdaad zoals Hans zegt heel hard, heel erg clean. Super lekker.
Gebruikersavatar
Hans58
Nestor Magnificus
Berichten: 26347
Lid geworden op: 01 jan 2005, 20:30

Fender Bassman black face 135

Bericht door Hans58 »

@Gillroy: Nog een kleine maar niet te onderschatten aanvulling (maar dat geldt eigenlijk in principe voor elke buizenbak): zet 'm NIET aan als er geen speakerkast aan hangt! Daar kun je 'm stuk mee maken.
Hans

"Eigenlijk is een P-bas nog het ultiem stoere ding" - Dr Teng

"Er is niet een Hondo die ook maar ooit iemand gelukkig heeft gemaakt!" - SpcMnk
Gillroy
Berichten: 38
Lid geworden op: 15 jul 2010, 13:53

Fender Bassman black face 135

Bericht door Gillroy »

Hans58 schreef:@Gillroy: Nog een kleine maar niet te onderschatten aanvulling (maar dat geldt eigenlijk in principe voor elke buizenbak): zet 'm NIET aan als er geen speakerkast aan hangt! Daar kun je 'm stuk mee maken.
Bedankt Hans, ik zal zeker goed checken naar alles en wat je zei over die speakers dat ze gaan flubberen daar had ik nog niet over na gedacht! Dus thx voor die tip! :D in de bijlage heb ik een foto van het cabinet. Het is een 410 geen 412 helaas (de 412 wil ik wel in de toekomst nog aanschaffen) dat wat je zei over de versterker aanzetten zonder speakers wist ik gelukkig haha :P
Bijlagen
image.jpeg
Mijn oom zei altijd: als je rechts kijkt zie je links niets :oudezak:
Gillroy
Berichten: 38
Lid geworden op: 15 jul 2010, 13:53

Fender Bassman black face 135

Bericht door Gillroy »

Hier wat foto'tjes van de amp
Bijlagen
image.jpeg
image.jpeg
image.jpeg
Mijn oom zei altijd: als je rechts kijkt zie je links niets :oudezak:
Gebruikersavatar
Hans58
Nestor Magnificus
Berichten: 26347
Lid geworden op: 01 jan 2005, 20:30

Fender Bassman black face 135

Bericht door Hans58 »

Achterpaneeltje is niet meer origineel; da's jammer maar verder ziet het er allemaal nog netjes uit.
En de kast is echt geen 4x10 maar een 412 hoor. Ik heb de mijne even met het front er af gefotografeerd:
Afbeelding
Hans

"Eigenlijk is een P-bas nog het ultiem stoere ding" - Dr Teng

"Er is niet een Hondo die ook maar ooit iemand gelukkig heeft gemaakt!" - SpcMnk
Gebruikersavatar
MR. LEE
Berichten: 7691
Lid geworden op: 04 nov 2013, 19:31

Fender Bassman black face 135

Bericht door MR. LEE »

i.m.o. is het "135-type" elektrisch gezien , een iets beter concept dan het "100-type" .

Of je helemaal super-tevreden zult wezen met een buizen-versterker , hangt helemaal af van de muzieksoort die je hoofdzakelijk wilt spelen.
Wil je bijv swingende jazz-fusion spelen op een 5 snarige basgitaar , dan is die (BassMan) buizenversterker echt niet de beste keuze.
Het kan zelfs zo zijn dat een "Fender-vreemd" cabinet problemen kan geven mbt de zeer slechte dempings-factor van dit soort versterkers.

Ik ben ECHT een grote fan van buizen-versterkers, maar het neemt niet weg dat ik ze (voor basgitaar-gebruik :!: ) , NIET vanzelf altijd maar de hemel in prijs :D

Als je toch besluit zo'n Fender Bassman te gaan kopen:
Houd rekening met (bijna altijd) achterstallig onderhoud :
Een goede set ge-match-te eindbuizen en alle voorversterkerbuizen , de voedingselco's , de mod ivm de ONTBREKENDE instelmogelijkheid voor de bias instelling + een handje vol componenten die beter direct al de vuilnisbak in kunnen + het arbeidsloon van zo'n revisie ........ zul je ook even bij het aankoop-bedrag moeten optellen.

( en of ie op het moment in werkende staat is of niet , verandert daar helaas niks aan :D )
Gillroy
Berichten: 38
Lid geworden op: 15 jul 2010, 13:53

Fender Bassman black face 135

Bericht door Gillroy »

Hans58 schreef:Achterpaneeltje is niet meer origineel; da's jammer maar verder ziet het er allemaal nog netjes uit.
En de kast is echt geen 4x10 maar een 412 hoor. Ik heb de mijne even met het front er af gefotografeerd:
Afbeelding
Zo te zien met de vergelijking is het idd een 12" speaker kast. Hij zei zelf dat het 10" was. Ik zie ook net dat de speakers redelijk beschadigt zijn dus ik ga wel met hem onderhandelen (en natuurlijk dat de achterkant niet orgineel is want dan daalt die in de waarde) wat zou schappelijk zijn denk je qua prijs?
Mijn oom zei altijd: als je rechts kijkt zie je links niets :oudezak:
Plaats reactie