Lichtgewicht versterker / speakerkast

Plaats hier alles wat met versterking te maken heeft.
Basmeisje
Berichten: 7
Lid geworden op: 03 jul 2016, 10:17

Lichtgewicht versterker / speakerkast

Bericht door Basmeisje »

Hallo allemaal,

Momenteel speel ik op een Behringer BXL1800 (edit; geen 3000) maar ik wil meer power en meer geluid! Ik heb de volumes nu helemaal open staan tijdens repetities, maar vaak voelt dat als te weinig en kom ik niet lekker door de muziek heen.

Nou weet ik dat de keuze reuze is, maar in principe heb ik maar één eis'
lichtgewicht (en toch ook lekker geluid natuurlijk)

Dit meisje heeft niet zoveel spierballen, maar ik zou het toch fijn vinden om het setje zelf te kunnen tillen. Ik hoef er natuurlijk geen 5km mee te lopen (thank god!). Met de behringer heb ik niet echt problemen.

Wie heeft er tips, wat ik beter wel of niet kan kiezen.

1juni23; basmeisje is terug van weggeweest en is weer opzoek! Is er anno 2023 nog iets nieuws qua lichtgewicht speakerkasten? Ook voor op podia.

Liefs,
Basmeisje
:cheer:
Laatst gewijzigd door Basmeisje op 01 jun 2023, 10:16, 5 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Rieno
Uut Grun
Berichten: 19768
Lid geworden op: 22 sep 2006, 16:32

Lichtgewicht versterker (voor basmeisje)

Bericht door Rieno »

Welkom op het gezelligste basgitaarforum van Nederland!

Als lichtgewicht een eis is, is klasse-D versterking een enorme aanrader. Zelf heb ik bijvoorbeeld een Genz Benz Shuttle versterker met 900W vermogen; die weegt rond de 2(!) kilo.

Wat is je budget? Dan kunnen we wat gerichtere opties aandragen.
I'm so hip, I have difficulty seeing over my pelvis
Gebruikersavatar
Galvanized
Berichten: 914
Lid geworden op: 14 okt 2012, 14:35

Lichtgewicht versterker (voor basmeisje)

Bericht door Galvanized »

Welkom!!

Wil je een combo blijven spelen? Of sta je ook open voor een stack? (Versterkertop en speakercabinet los)
MUSIC MAN STINGRAY 5
Muziekschuur
Berichten: 5659
Lid geworden op: 21 sep 2009, 17:10

Lichtgewicht versterker (voor basmeisje)

Bericht door Muziekschuur »

Ik heb de 4500 behringer. En dat ding is txxxxring luid.... Ook de 3000 is erg luid. Dus... Ik vraag me af wat je nog meer wil. Er zit een D.I. op. Dus doorlinken naar de P.A. lijkt me voor jou de simpelste methode.

De TC Electronics amps/combo's zou ik aanraden. Er zit een tuner op. De adaptive eq is echt iets fantastisch. Het downloaden van effecten vind ik ook echt fantastisch. Zeker als je nog zit te twijfelen over wat je wil gebruiken. Echt top. De modellen met de afgeronde hoeken hebben ook een ongekende kwaliteit. Behringer kennende zal die duurdere productie methode vast eerdaags sneuvelen.

Afbeelding

Deze set is voor jou denk ik goed draagbaar (met een karretje (hebben ze ook). En het kan overal een top geluid geven. Is je dit te groot. Dan alleen deze top en 1x12 cabinetjes.... van een goed merk.

Maar jouw behringer zou genoeg moeten zijn. En in een band situatie op een podium zou je versterker via D.I. doorgelinkt moeten zijn aan de P.A. en via monitor een beetje ondersteuning zou je een prima sound op moeten leveren.

De Hartke combo's zijn ook een upgrade van je behringer amp. Op de behringer zit een grafische eq. Gebruik die als je op een podium je niet goed kan horen.
Laatst gewijzigd door Muziekschuur op 03 jul 2016, 11:41, 2 keer totaal gewijzigd.
Het gaat altijd goed.... totdat het fout gaat..
Gebruikersavatar
Galvanized
Berichten: 914
Lid geworden op: 14 okt 2012, 14:35

Lichtgewicht versterker (voor basmeisje)

Bericht door Galvanized »

Ja dat dacht ik ook Muziekschuur. Die Behringer is toch gewoon 300 watt. In wat voor oorverdovende situatie kom je daar niet mee weg?
Ik dacht aan een Fender Rumble 500 combo. Super draagbaar en 500 watt vermogen. Ze klinken goed en hebben een ingebouwde drive functie met clean blend.
MUSIC MAN STINGRAY 5
Muziekschuur
Berichten: 5659
Lid geworden op: 21 sep 2009, 17:10

Lichtgewicht versterker (voor basmeisje)

Bericht door Muziekschuur »

Afbeelding

De Hartke kickback KB15 met 500 watt class D amp. Meer als je nu hebt. Maar.... 300 watt zou echt genoeg moeten zijn.
Het gaat altijd goed.... totdat het fout gaat..
Basmeisje
Berichten: 7
Lid geworden op: 03 jul 2016, 10:17

Lichtgewicht versterker (voor basmeisje)

Bericht door Basmeisje »

Rieno schreef: Wat is je budget? Dan kunnen we wat gerichtere opties aandragen.
Budget is max 1000, maar dan moet het ook een supermassive :jam: (maar licht) ding zijn!
Ik sta zeker ook open voor stacks, misschien is deelbaar toch lichter dan een combo.

Ik moet ook zeggen dat het door een kennis is aangedragen dat het voor mij tijd was een nieuwe versterker te kopen. De laatste tijd vind ik het veel minder 'leuk' om te spelen omdat het gewoon niet goed meer klinkt.
Laatst gewijzigd door Basmeisje op 03 jul 2016, 11:50, 1 keer totaal gewijzigd.
Muziekschuur
Berichten: 5659
Lid geworden op: 21 sep 2009, 17:10

Lichtgewicht versterker (voor basmeisje)

Bericht door Muziekschuur »

Wat speelt de rest van de band.

In een punk situatie gaat bijvoorbeeld niks boven speaker oppervlak. Als er dan in het oefenhok een groter cabinet staat is doorlussen van de amp "the way to go". Jouw combo met een extra speaker snoer (geen instrument snoer....) doorlussen is dan het simpelste.
Het gaat altijd goed.... totdat het fout gaat..
Basmeisje
Berichten: 7
Lid geworden op: 03 jul 2016, 10:17

Lichtgewicht versterker (voor basmeisje)

Bericht door Basmeisje »

De stijl die we spelen is wat stevigere pop, inclusief een toetsenist die ook wel wat laag meepakt waardoor er niet altijd doorheen klinkt.
Muziekschuur
Berichten: 5659
Lid geworden op: 21 sep 2009, 17:10

Lichtgewicht versterker (voor basmeisje)

Bericht door Muziekschuur »

EBS MAGNI combo in 2x10 of 15. 500 watt en doorlusmogelijkheid voor extra cabinet. De 15 inch is 20 kilo. De 2x10 is 21 kg.

Afbeelding

Zet de Hartke, TC Electronics en de EBS eens naast elkaar en maak een keuze. De EBS is net geen 900 euro.
Het gaat altijd goed.... totdat het fout gaat..
Gebruikersavatar
Rieno
Uut Grun
Berichten: 19768
Lid geworden op: 22 sep 2006, 16:32

Lichtgewicht versterker (voor basmeisje)

Bericht door Rieno »

Het probleem met die Behringer-bakjes is dat ze een vermogen meekrijgen van 300W, maar dat niet echt waarmaken in luidheid en laag binnen een band :) Nadat de volumeknop half open staat, gebeurt er niet zoveel meer in het hoorbare spectrum jammer genoeg.

Voordeel van een losse versterker en kast is dat het uitbreidbaar en aanpasbaar is; je hoeft niet het hele spul weg te doen voor iets nieuws. En daarbij komt ook nog de tweedehands waarde om de hoek kijken, want een combo met veel vermogen verkoopt een stuk minder snel; mensen hebben dan al liever een losse versterker en kast.

Die TC- electronics kastjes zijn leuk, Ampeg maakt heel leuk spul in de PF-serie, Ashdown heeft de Retroglides, Gallien & Krueger de MB-serie, Peavey heeft de Headliner, Fender de Rumble. Dat zijn dan vooral versterkers met een vermogen van 500 tot 1000W (de Peavey) in een prijsklasse van rond de €500,- en minder dan 5kg. Dan nog een leuke kast erbij (of 2 x 210) voor de rest van het geld en je bent er al. Dit gaat dan uit van nieuwprijzen, tweedehands is het nog een stukje goedkoper natuurlijk.
I'm so hip, I have difficulty seeing over my pelvis
Gebruikersavatar
Hans58
Nestor Magnificus
Berichten: 26335
Lid geworden op: 01 jan 2005, 20:30

Lichtgewicht versterker (voor basmeisje)

Bericht door Hans58 »

@Muziekschuur: die EBS is als ik de recensie in De Bassist mag geloven nou niet de meest handige keuze als het om de eh, transportability-factor gaat. Het alternatief magni te zwaar zijn als ik het goed begrijp. :wink:
Hans

"Eigenlijk is een P-bas nog het ultiem stoere ding" - Dr Teng

"Er is niet een Hondo die ook maar ooit iemand gelukkig heeft gemaakt!" - SpcMnk
Gebruikersavatar
AmericanIdiot
Berichten: 6250
Lid geworden op: 12 feb 2005, 10:41

Lichtgewicht versterker (voor basmeisje)

Bericht door AmericanIdiot »

Iets van MarkBass met een Neo speakerkastje. Ik ben zelf niet zo kapot van de MarkBass speakers en combineer een F1 met een EBS 12" neo kastje. Het weegt 3x niks (amp 2 kg en cab 11 kg). Als het harder moet koop je een 2e cab erbij. Nieuw gaat je dat voor 1000 euro niet lukken maar gebruikt zeker wel.
Marleaux JB-5 DiMarzio's Hotwire Funky 77 5str Fender US Jazz '83 EMG's Fender Dimension Deluxe V Eden D410XST D210XLT EBS 112 Neo
Crown XTi1000 MarkBass F1
cees
Berichten: 45
Lid geworden op: 04 jul 2009, 19:53

Lichtgewicht versterker (voor basmeisje)

Bericht door cees »

Ik heb een Genz Benz Streamliner 900. Is net iets meer dan 3 kilo. Als dat wat voor je is, geef een seintje. Komt in een koffertje. €495.
Gebruikersavatar
baskruit
Berichten: 1201
Lid geworden op: 14 jul 2011, 13:55

Lichtgewicht versterker (voor basmeisje)

Bericht door baskruit »

AmericanIdiot schreef:Iets van MarkBass met een Neo speakerkastje. Ik ben zelf niet zo kapot van de MarkBass speakers en combineer een F1 met een EBS 12" neo kastje. Het weegt 3x niks (amp 2 kg en cab 11 kg). Als het harder moet koop je een 2e cab erbij. Nieuw gaat je dat voor 1000 euro niet lukken maar gebruikt zeker wel.
Nou, ik heb nog wel wat van die EBS Neo cabjes in de verkoop. ;-)
Druk op CTRL-W voor de advanced options
Plaats reactie