Ashdown ABM500 of CTM100?

Plaats hier alles wat met versterking te maken heeft.
Gebruikersavatar
we tigers
Berichten: 2229
Lid geworden op: 31 jan 2010, 15:54

Ashdown ABM500 of CTM100?

Bericht door we tigers »

Ik speel al een aantal jaar met veel tevredenheid over een ABM500 (icm ABM210 en 115), maar ik GAS al een hele tijd op de volledig buizen top CTM100. Toch altijd wel een beetje een droom geweest om over te gaan op een lampenbak.
De ABM laat me nooit in de steek en heeft volume genoeg voor mijn rockbandje (Sabbath, UFO, Deep Purple), maar ik denk dat de CTM een lekkerdere sound heeft. Echter, gaat die CTM wel genoeg volume hebben? De CTM300 is ver buiten mijn financieel bereik, dus die valt af.

uw adviezen?
| Rickenbacker | Höfner | Peterbuilt | BassVI
Gebruikersavatar
Mach1
passantenhaven
Berichten: 8318
Lid geworden op: 31 aug 2010, 18:13

Ashdown ABM500 of CTM100?

Bericht door Mach1 »

Ik heb dezelfde set als jij als gehad en die voldeed prima. Ben toen overgestapt op buizen (ook 100 watt) en dan merk je enorm verschil; veel betere sound en duidelijker hoorbaar op het podium. Dit zal met de Ashdown 100 watter geen uitzondering zijn.
Echter, een hoop ligt ook aan het cabinet dat je gebruikt.
1955 Fender Precisionbass
2022 Fender Roadworn Flea Sig Jazzbass
2023 Squier Sonic CAB Precisionbass


1969 Dynacord Hifi Favorit II
Euphonic Audio NL210.
Gebruikersavatar
Galvanized
Berichten: 915
Lid geworden op: 14 okt 2012, 14:35

Ashdown ABM500 of CTM100?

Bericht door Galvanized »

Ik speel ook in een harde rockband en ik denk dat je aan die 100 watt meer dan genoeg moet hebben. Er staan nu een aantal b stock modellen bij bax aardig wat onder de nieuwprijs. Zeer interessant. Ik heb zelf de ctm30 voor thuis en dat ding gaat al loeihard. Ook mijn Bassman 100 ging makkelijk mee in band verband. Ik zeg, doen!
MUSIC MAN STINGRAY 5
Gebruikersavatar
Hans58
Nestor Magnificus
Berichten: 26347
Lid geworden op: 01 jan 2005, 20:30

Ashdown ABM500 of CTM100?

Bericht door Hans58 »

Ik ben van een Ashdown ABM -die me overigens ook uitstekend beviel- overgestapt op een Bassman 135; weliswaar wat dikker dan een 100, maar heel ver open heb ik die 135 nog nooit gehad. Net als Erwin en Jeroen zou ik dus denken dat je met die CTM100 prima uit de voeten moet kunnen. Buizen geven toch echt een ander karakter, meer dynamiek en voor mijn gevoel ook een betere definitie op het podium. Ik heb met mijn Bassman een tijdje lang ook mijn ABM cabinetten gebruikt (410/115) en dat ging heel goed maar dat waren wel allebei de "grote" varianten. Ik weet niet welke 210/115 jij gebruikt. Succes en we lezen graag het vervolg!
Hans

"Eigenlijk is een P-bas nog het ultiem stoere ding" - Dr Teng

"Er is niet een Hondo die ook maar ooit iemand gelukkig heeft gemaakt!" - SpcMnk
Gebruikersavatar
we tigers
Berichten: 2229
Lid geworden op: 31 jan 2010, 15:54

Ashdown ABM500 of CTM100?

Bericht door we tigers »

Dat zijn positieve geluiden! Dan ga ik maar eens wat spul in de verkoop slingeren dat ik zelden tot nooit gebruik. Budget genereren!
| Rickenbacker | Höfner | Peterbuilt | BassVI
Muziekschuur
Berichten: 5659
Lid geworden op: 21 sep 2009, 17:10

Ashdown ABM500 of CTM100?

Bericht door Muziekschuur »

Ik heb meerdere buizen toppen. En het hangt erg af van je speaker oppervlak. Traditionele buizenbakken hebben grote trafo's. En kunnen dus, als het ohmage ok is, veel speaker cabinetten/speakers aan. Dus als een 100 watt buizentop niet goed te horen is met een 4x10... Dan kan een 8x10 uitkomst bieden.

Overweeg ook de Ampeg PF50. Die heeft WEL een D.I. over de eindbuizen. Dat geluid in een class D bak en je kan je buizen geluid, hoe ook gedefinieerd zo hard zetten als je wil.

De CTM100 heeft geloof ik geen D.I. over de eindbuizen. Dan krijg je het buizengeluid alleen via een microfoon in de zaal. Een Ampeg PF20/PF50 in een rack met daaronder een class D eindtrap is zeker een overweging waard. Je buizen onderhoud wordt goedkoper en dan kun je alle zalen aan.

Dan stuur je het eindbuizen geluid naar de P.A. eindtrap. Daarop zit meestal een doorlus mogelijkheid. En dat signaal (niets anders dan een split van je signaal van de PF50 naar je P.A. eindtrap) naar F.O.H..
Het gaat altijd goed.... totdat het fout gaat..
Gebruikersavatar
we tigers
Berichten: 2229
Lid geworden op: 31 jan 2010, 15:54

Ashdown ABM500 of CTM100?

Bericht door we tigers »

Muziekschuur schreef: De CTM100 heeft geloof ik geen D.I. over de eindbuizen.
Heeft hij wel. En qua prijs ontlopen ze elkaar niet veel. Jouw scenario is er dus een die altijd nog mogelijk is. If need be.
| Rickenbacker | Höfner | Peterbuilt | BassVI
Muziekschuur
Berichten: 5659
Lid geworden op: 21 sep 2009, 17:10

Ashdown ABM500 of CTM100?

Bericht door Muziekschuur »

Tube-driven DI & Effects Loop

To get your tone direct to the desk in the studio or on stage, the CTM-100 features a tube-driven, transformer-derived DI output with an isolated ground to deliver maximum sonic purity and consistent output night after night.

Similarly, the front-mounted effects loop is also tube-driven for maximum tonal preservation.
- See more at: https://ashdownmusic.com/products/1/Bass ... fQWkK.dpuf
Dit heb ik van de Ashdown website geplukt. Lijkt er inderdaad op. Maar het kan een foefje zijn. Om het volledige buizengeluid te krijgen wil je een signaal wat na de eindbuizen vandaan komt. Dan heb je de interactie van de front en eindbuizen te pakken.

Ik heb een Fender redknob head en daar zit een D.I. op. Maar die komt van de preampbuizen. Als ik dan een buizenamp emulatie in mijn DAW aanzet, dan pas hoor je "een soort van full tube" buizen geluid. Maar om in een zaal je mooiste signaal naar F.O.H. te krijgen zou ik zeker willen weten dat dat het signaal is wat ik stuur. Als je een clean basgeluid stuurt dan is een preamp signaal prima. Maar wil je iets van grit dan is post eind buizen echt een aanrader.

Kijk ook even naar een tweedehands Marshall VBA400. Een zeer mooi klinkende 400 watt buizenbak. Niet te tillen. Maar oh wat lekker. En tweedehands onder de 1000 te vinden.
Het gaat altijd goed.... totdat het fout gaat..
cees
Berichten: 45
Lid geworden op: 04 jul 2009, 19:53

Ashdown ABM500 of CTM100?

Bericht door cees »

Op Bonedo.de vind je vrij goede sound samples van de CTM100. En van heel veel andere amps..
Gebruikersavatar
we tigers
Berichten: 2229
Lid geworden op: 31 jan 2010, 15:54

Ashdown ABM500 of CTM100?

Bericht door we tigers »

Die Fender PA 135 van Rob die nu hier op het forum te koop staat lijkt me ook wel vet. Eventueel m'n Tonehammer di ervoor hangen voor meer eq mogelijkheden. Dat lijkt behoorlijk dicht bij een Bassman 135 komen...
| Rickenbacker | Höfner | Peterbuilt | BassVI
Gebruikersavatar
we tigers
Berichten: 2229
Lid geworden op: 31 jan 2010, 15:54

Ashdown ABM500 of CTM100?

Bericht door we tigers »

| Rickenbacker | Höfner | Peterbuilt | BassVI
Gebruikersavatar
Galvanized
Berichten: 915
Lid geworden op: 14 okt 2012, 14:35

Ashdown ABM500 of CTM100?

Bericht door Galvanized »

Dat is in ieder geval een koopje! Een Bassman klinkt wel wat anders dan een Ashdown, maar voor die prijs zou ik het zeker niet laten!
Ik speel nu zelf ook over een Bassman 135 en dat is elk optreden weer genieten! :jam:
MUSIC MAN STINGRAY 5
Gebruikersavatar
we tigers
Berichten: 2229
Lid geworden op: 31 jan 2010, 15:54

Ashdown ABM500 of CTM100?

Bericht door we tigers »

Maar die PA 135 zou ik ook in kunnen zetten als pa als ik met m'n vrouw optreed met ons ukulele klokkenspel duo'tje (met die zuiltjes)... En dan eventueel de eerste twee kanalen modden a la Bassman. En die reverb met m'n BassVI. Hmm... Keuzes.
| Rickenbacker | Höfner | Peterbuilt | BassVI
Gebruikersavatar
we tigers
Berichten: 2229
Lid geworden op: 31 jan 2010, 15:54

Ashdown ABM500 of CTM100?

Bericht door we tigers »

Ik heb toegehapt op de Fender PA 135. Leek mij een te mooie kans om te laten schieten!
Laatst gewijzigd door we tigers op 30 jul 2016, 20:52, 1 keer totaal gewijzigd.
| Rickenbacker | Höfner | Peterbuilt | BassVI
Gebruikersavatar
Hans58
Nestor Magnificus
Berichten: 26347
Lid geworden op: 01 jan 2005, 20:30

Ashdown ABM500 of CTM100?

Bericht door Hans58 »

Koel! We horen graag hoe-ie je bevalt. 8)
Hans

"Eigenlijk is een P-bas nog het ultiem stoere ding" - Dr Teng

"Er is niet een Hondo die ook maar ooit iemand gelukkig heeft gemaakt!" - SpcMnk
Plaats reactie