Instelling equalizer op basversterker

Plaats hier alles wat met versterking te maken heeft.
Gebruikersavatar
IvanHo
Berichten: 135
Lid geworden op: 29 mei 2004, 00:50

Instelling equalizer op basversterker

Bericht door IvanHo »

Ik heb een Rock Axe basversterker en daar zitten een paar equalizer knoppen op ( Treble, Middle, Bass en Presence) Hoe kan ik deze het beste instellen voor verschillende muziekstijlen of hoe hebben jullie zoiets staan :?:

Alvast bedankt! :D
Later

IvanHo!!!

www.systemflatline.com
Gebruikersavatar
Venomer
Berichten: 557
Lid geworden op: 18 jun 2004, 15:15

Bericht door Venomer »

Wat mij betreft is er geen standaard instelling van de EQ per muziekstijl. Je kunt de EQ gewoon naar eigen smaak instellen.

De instelling is wel afhankelijk van de zaal waar de versterker gebruikt wordt. Bij een optreden zul je dus steeds een beetje moeten tweaken.
Gebruikersavatar
Wilbert
de techneut
Berichten: 1266
Lid geworden op: 11 mei 2004, 00:21

Bericht door Wilbert »

Je kunt het beste je bas op een heel neutrale manier afstellen en je equaliser op flat zetten (alles op nul: das halverwege). Dan knop voor knop (bas, mid en trebble) kijken wat die knop met je geluid doet, vervolgens de knop terug naar t midden zetten en de volgende knop proberen. Als je weet wat ze doen kun je deze drie knoppen goed zetten naar je mening en als laatste kijken wat je met de presence-knop wilt doen. Dit is geen heilig methode, maar wel een handige manier om feeling te krijgen voor de functie van de knoppen.
Pas op, achter je!!
Gebruikersavatar
AnTz0r
Berichten: 406
Lid geworden op: 31 jan 2004, 20:31

Bericht door AnTz0r »

enige wat je niet moet vergeten: wees niet bang om de middenknop wat omhoog te draaien. klinkt solo minder goed volgens een hoop mensen, maar in bndsituatie een stuk beter, en je komt beter door in de mix!
CD Uit! https://www.magionband.com" onclick="window.open(this.href);return false; / https://music.magionband.com" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikersavatar
RobertoEDB605
BassWeed
Berichten: 1040
Lid geworden op: 14 nov 2003, 19:21

Bericht door RobertoEDB605 »

AnTz0r schreef:enige wat je niet moet vergeten: wees niet bang om de middenknop wat omhoog te draaien. klinkt solo minder goed volgens een hoop mensen, maar in bndsituatie een stuk beter, en je komt beter door in de mix!
inderdaad
//DUMPWEED.NL\\ Punkrock since 2001
Gebruikersavatar
Wilbert
de techneut
Berichten: 1266
Lid geworden op: 11 mei 2004, 00:21

Bericht door Wilbert »

lang leve de tweeter in mn Taurus!
Pas op, achter je!!
Clunk
Berichten: 1363
Lid geworden op: 26 dec 2003, 19:06

Bericht door Clunk »

fuck tweeters man :shock:

ik heb er ook een, die staat best hoog, komt omdat ik met weinig hoge tonen speel.. naja, tweeters zijn eigenlijk ook wel lief :lol:
Gebruikersavatar
Wilbert
de techneut
Berichten: 1266
Lid geworden op: 11 mei 2004, 00:21

Bericht door Wilbert »

Lekker met slappen. ALLES DE FRIET IN!!!!! Ghehe
Pas op, achter je!!
Gebruikersavatar
Robert Homan
Berichten: 474
Lid geworden op: 08 apr 2004, 19:34

Bericht door Robert Homan »

AnTz0r schreef:enige wat je niet moet vergeten: wees niet bang om de middenknop wat omhoog te draaien. klinkt solo minder goed volgens een hoop mensen, maar in bndsituatie een stuk beter, en je komt beter door in de mix!
BINGO! :lol:

Je ziet bij veel bassisten met 10- of meerbands equalizers vaak het populaire "lachebekje". Veel laag, weinig mid, veel tophoog. Deze boys kicken op dat heerlijke slapgeluid en hopen hiermee de mensen in de zaal helemaal te overdonderen...

...deze zelfde mensen zullen echter verre van overdonderd zijn. Ze horen namelijk geen ene malle moer van jouw bassige hoogstandjes!

Een geluidsman/geluidsinstallatie kan helemaal niets met de sound die zo'n EQ-instelling voortbrengt. Helemaal in je eentje zal het ongetwijfeld héééérlijk klinken, maar in het geweld van een band zit je precies in het frequentiegebied van je collega's te pompen en zijn de frequenties waar juist jouw bas "verstaanbaar" van wordt, compleet weg. Uiteraard heb ik het, net als AnTz0r, over het middengebied. Jawel, het geluid waar wij bassisten zo vreselijk bang voor zijn!

Dit zou op zich geen probleem moeten zijn, maar helaas winnen je collega's het met ruime voorsprong; de bassdrum doet gezellig met je mee in het sublaag en de 4x12" Marshall van je buurman lacht smakelijk om jouw tweetertje, die heel zielig in een hoekje staat te sissen... Bij voorbaat speel je dus een verloren wedstrijd en bovendien speel je alleen voor jezelf.

Je had "vroeger" op veel basversterkers (Trace bijv.) zo'n preshape-functie. Lekker slappen met één druk op de knop. Tja, in de praktijk kwam het er op neer dat je met deze functie de bas gewoon uitzette in een bandmix :roll:

Moraal van dit verhaal: Wees niet bang voor het middengebied. Deze gevreesde frequentie zou wellicht de oplossing van veel problemen kunnen zijn.
Gebruikersavatar
Dr Teng
Paardenvoeler
Berichten: 4775
Lid geworden op: 10 jan 2004, 17:28

Bericht door Dr Teng »

Teveel mid is ook niet leuk natuurlijk, je geluid moet wel in balans blijven. Die Warwick van me heeft echt een mid overkill...niet normaal, dus dan moet ik wel wat laagmid naar beneden halen. Dus komt de smiley weer om de hoek kijken.

Op de Bassday afgelopen keer in Nijmegen was het echt treurig. Er was een vent die verkocht/maakte zeer dunne basgitaren, die overigens zeer lekker speelden. Je kon ze dan proberen over een Trace bak. Complete preshape, alles erop en eraan, mid er helemaal uit...'t was echt niet best. Ik heb eerst alles flat gezet, voordat ik er op ging spelen en het klonk een stuk beter ook !
'.. and you keep a foot in his ass!' Reggie Washington aan de bar met ons in Amersfoort.

Hans58 schreef: Ik heb zo'n hekel aan dat modieuze "stack". Vroegâh had je het eigenlijk gewoon over je "installatie".
Gebruikersavatar
AnTz0r
Berichten: 406
Lid geworden op: 31 jan 2004, 20:31

Bericht door AnTz0r »

nexus?
CD Uit! https://www.magionband.com" onclick="window.open(this.href);return false; / https://music.magionband.com" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikersavatar
Venomer
Berichten: 557
Lid geworden op: 18 jun 2004, 15:15

Bericht door Venomer »

Als je een grafische EQ hebt, denk er dan ook aan dat het veel vermogen kost om hele lage tonen te versterken. Als je een bassig geluid wilt, kun je beter de eerste slider (50 Hz) wat lager zetten en de tweede (100 - 200 Hz) wat hoger. Door de laagste frequenties wat te dempen houdt de versterker vermogen over om je geluid goed weer te geven. Het klinkt tegenstrijdig, maar je geluid gaat er voller door klinken.
Gebruikersavatar
RobertoEDB605
BassWeed
Berichten: 1040
Lid geworden op: 14 nov 2003, 19:21

Bericht door RobertoEDB605 »

Venomer schreef:Als je een grafische EQ hebt, denk er dan ook aan dat het veel vermogen kost om hele lage tonen te versterken. Als je een bassig geluid wilt, kun je beter de eerste slider (50 Hz) wat lager zetten en de tweede (100 - 200 Hz) wat hoger. Door de laagste frequenties wat te dempen houdt de versterker vermogen over om je geluid goed weer te geven. Het klinkt tegenstrijdig, maar je geluid gaat er voller door klinken.
tenzij je een versterker hebt met bakken headroom (denkt aan Eden :roll: )
//DUMPWEED.NL\\ Punkrock since 2001
Clunk
Berichten: 1363
Lid geworden op: 26 dec 2003, 19:06

Bericht door Clunk »

die moet je ook gewoon flat zetten, klinkt alleen maar vetter dan :shock:

mwoah, en je mag je peakje wel weghalen daar in het lage middengebied, als alles heel lekker begint mee te trillen.
dan houdt je in iedergeval een gedefinieerde vatsige sound over
Gebruikersavatar
roberto
Berichten: 496
Lid geworden op: 09 okt 2003, 13:07

Bericht door roberto »

ligt maar net aan het karakter van je bas. ik heb een warwick en ik weet niet meer wie het zei (ik gloof bassplayer) maar er zit toch wel wat ongedefinieerd laag in dus het laag maakte ik wat puntiger. ik had een 12 band eq op m'n trace elliot en ik had altijd een flauw V-tje erop.
'Let Beavis & Butthead preach to our youth about fire'
Plaats reactie