GK MB112 combo kapot. Wat te doen?

Plaats hier alles wat met versterking te maken heeft.
Gebruikersavatar
Dolf_M
Berichten: 67
Lid geworden op: 29 okt 2012, 15:39

GK MB112 combo kapot. Wat te doen?

Bericht door Dolf_M »

Ik heb sinds ongeveer een jaar een Gallien Krueger MB112 combo (eerste versie).
Destijds via marktplaats gekocht voor ruim 200 euro en altijd ontzettend blij mee geweest.
Regelmatig gebruikt voor thuis, kleine optredens en grotere optredens via DI.

Nu is ie er helaas ineens mee opgehouden. Ging van het ene op het andere moment niet meer aan.
Ik heb em laten nakijken en het stroomgedeelte (hoe heet dat officieel?) is kapot.
Volgens de reparateur zou dit meer geld gaan kosten dan de hele versterker me toentertijd heeft gekost.

Dus ik zit nu met een aantal vragen:
- Weet iemand misschien toch een manier om dit betaalbaar te repareren?
- Is het een optie om een aparte top te kopen en die op de speaker aan te sluiten?
- Wat zou evt. een alternatief combo zijn? (Ik zie bv op MP een TC BG250 112, Roland Cube100, SWR Workingman's 12) (En mocht je iets te koop hebben, hoor ik het graag!)

Grote pluspunten in de GK MB112 waren voor mij de draagbaarheid en de power. Mijn sound is over het algemeen clean met een randje uit mn pedalboard, dus de amp hoeft geen speciale opties te hebben.

Hopelijk kunnen jullie advies geven. :cheer:
Gebruikersavatar
Rieno
Uut Grun
Berichten: 19768
Lid geworden op: 22 sep 2006, 16:32

GK MB112 combo kapot. Wat te doen?

Bericht door Rieno »

  • Als je met 'het stroomgedeelte' de voeding/trafo bedoelt, dan kan het inderdaad een kostbare operatie zijn om die te vervangen. Toch vind ik dat voor een relatief nieuw ontwerp wel wat bijzonder..misschien even ergens anders om een second opinion gaan vragen? Echt specifiek is de omschrijving niet en goedkope oplossingen zullen wij zo sowieso niet aan kunnen dragen.
  • Een aparte versterker kopen en de speaker gebruiken zou misschien kunnen, maar dan moet je wel zelf gaan knutselen; je combo heeft geen kant-en-klare mogelijkheid om dit toe te passen, dus dat wordt knippen, plakken en solderen om een speakerkabel uit je speaker naar een losse versterker te krijgen.
  • Alternatieven te over, zoals je zelf al zag. Als het om draagbaarheid gaat, zou ik vooral naar de klasse-D versterkers kijken (veel lichter) en iets met neodynium speakers. Dan is de TC een hele leuke optie. Voor atoombomproof zou je zo'n oude (oranje) Roland Cube kunnen kopen en die SWR is ook leuk als het gaat om mooi clean geluid. Uiteindelijk stel je dus weinig eisen en is veel mogelijk :)
I'm so hip, I have difficulty seeing over my pelvis
Gebruikersavatar
MR. LEE
Berichten: 7697
Lid geworden op: 04 nov 2013, 19:31

GK MB112 combo kapot. Wat te doen?

Bericht door MR. LEE »

Die GK MB112 is een licht-gewicht combo , waarin een Klasse D versterker en een zgn "schakelende voeding" zitten.
De meeste reparateurs zullen je daarom wel gaan wegjagen met dat ding .
Het zijn concepten die doorgaans het stempel "on-repareerbaar" hebben.


Momenteel staat ie voor 429 euries in de reclame bij Bax.

Na je garantie-periode zal 't weer op een behoorlijke teleurstelling kunnen uitdraaien als ie er mee kapt

Wat Rieno al opperde : Een ouwe Roland Bass Cube , die gaat met een beetje onderhoud oneindig lang mee, en is altijd repareerbaar.

We gaan het hier ooit nog allemaal meemaken dat de vraag naar die degelijke spullen zal stijgen .
Gebruikersavatar
MR. LEE
Berichten: 7697
Lid geworden op: 04 nov 2013, 19:31

GK MB112 combo kapot. Wat te doen?

Bericht door MR. LEE »

Deze gedachte speelt ineens bij me op ,...stel je eens voor :

Iemand koopt een Klasse D amp nieuw voor bijv 600 euro en krijgt daarbij 3 jaar garantie op het produkt.
N`et voordat de garantie-termijn verloopt , zet 'ie het apparaat op marktplaats en vangt de helft van de aanschaf-prijs bij verkoop terug , en koopt vervolgens een nieuw exemplaar.

Een afschrijving van 100 euro op jaarbasis is te overwegen, en onderhoud is totaal geen issue meer.
( en denkt bij verkoop : "na mij de zondvloed". :| )

Ik vermoed dat er tegenwoordig al heel wat mensen zo handelen in deze materie.
Gebruikersavatar
baskruit
Berichten: 1201
Lid geworden op: 14 jul 2011, 13:55

GK MB112 combo kapot. Wat te doen?

Bericht door baskruit »

Mwah, ik denk nog altijd dat GAS een grotere reden is dat amps regelmatig van eigenaar wisselen.
Druk op CTRL-W voor de advanced options
Gebruikersavatar
cluseau
Berichten: 268
Lid geworden op: 27 jul 2010, 08:54

GK MB112 combo kapot. Wat te doen?

Bericht door cluseau »

Dolf_M schreef: Ik heb em laten nakijken en het stroomgedeelte (hoe heet dat officieel?) is kapot.

Zo spectaculair is die voeding nou ook weer niet hoor, breng hem een keer langs dan wil ik een poging wagen. Geen resultaat geen kosten, simpel.
Frans.

https://www.amps-unlimited.nl
Reparatie Buizen & Transistor Amps
butters
Berichten: 1348
Lid geworden op: 12 sep 2005, 17:15

GK MB112 combo kapot. Wat te doen?

Bericht door butters »

heb je al eens met GK zelf contact opgenomen. (die is best wel ok)
misschien kunnen ze een volledige module opsturen? (die je zelf inbouwt dan)
Gebruikersavatar
Capivara
Berichten: 19
Lid geworden op: 22 jul 2016, 12:42

GK MB112 combo kapot. Wat te doen?

Bericht door Capivara »

Ik kan niet zo snel uitvinden of er een schakelende of een analoge voeding in zit (trafo, brugcel e.d.).

Schakelende voedingen mogen soms lastig te repareren zijn, ze kosten nieuw geen drol. Als je de spanning en stroom weet die het ding moet leveren, dan ben je voor een paar tientjes klaar.

Je amp levert 200 Watt lees ik. Bij 12 Volt (gokje hoor, weet ik natuurlijk niet), zou de ideale versterker 200/12=16,6 Ampère aan de secundaire kant nodig hebben. Helaas bestaat er niet zoiets als 'ideaal' en hebben we te maken met de factor rendement. Wat er in gaat, komt er nu eenmaal niet uit. Ik gok dat een 12 Volt 25 Ampère voeding in de richting komt, 30A voor wat extra speling.

Dergelijke voedingen kosten in China bij o.a. AliExpress ongeveer US$ 21.00.

Hans

Edit: lijkt schakelend te zijn: https://www.fullcompass.com/prod/229285- ... 206-0521-A
Basgitaristen: de laagste vorm van leven.
Gebruikersavatar
Rieno
Uut Grun
Berichten: 19768
Lid geworden op: 22 sep 2006, 16:32

GK MB112 combo kapot. Wat te doen?

Bericht door Rieno »

Die ICE-voedingen zitten in een hoop klasse-D versterkers en zijn idd schakelend.
I'm so hip, I have difficulty seeing over my pelvis
Gebruikersavatar
Bernardduur
peetOhm
Berichten: 9011
Lid geworden op: 29 mei 2006, 23:53

GK MB112 combo kapot. Wat te doen?

Bericht door Bernardduur »

Er staat nu hier een MB115 en die heeft een klasse D eindtrap

Werd binnen gebracht ivm niet functioneren

Bleek gewoon compleet te functioneren; pedaal dat ertussen gebruikt werd gaf kuren
butters
Berichten: 1348
Lid geworden op: 12 sep 2005, 17:15

GK MB112 combo kapot. Wat te doen?

Bericht door butters »

dat zijn meestal de beste fouten :-)

heb dit gevonden, weet niet of het handig is...

https://music-electronics-forum.com/atta ... lifier.pdf

en dit

https://music-electronics-forum.com/atta ... 6630c0.pdf
Gebruikersavatar
Dolf_M
Berichten: 67
Lid geworden op: 29 okt 2012, 15:39

GK MB112 combo kapot. Wat te doen?

Bericht door Dolf_M »

Veel dank allen voor jullie hulp!

Voor de 'liefhebbers' hierbij wat gut-shots:
Afbeelding
Afbeelding
(Foto's van specifieke onderdelen op aanvraag)

@Bernardduur
Het probleem bij mij was dat de hele versterker gewoon niet meer aanging.
Lampje gaat niet aan en vertillator gaat niet draaien.
Dus ik vrees dat hier toch echt wel wat mis mee is.

@butters Contact opnemen met GK is inderdaad het proberen waard.
@cluseau Dank voor het aanbod. Ik zal eens kijken of ik binnenkort eens langs Den Haag kan rijden.
Gebruikersavatar
Bernardduur
peetOhm
Berichten: 9011
Lid geworden op: 29 mei 2006, 23:53

GK MB112 combo kapot. Wat te doen?

Bericht door Bernardduur »

Hmmmm.... dan vrees ik toch het ergst.......

On / off knop kapot?

:)

De voeding zit in de klasse D amp; soms dus dat hele ding vervangen want echt kunnen onderhouden is er niet bij met deze ampjes
butters
Berichten: 1348
Lid geworden op: 12 sep 2005, 17:15

GK MB112 combo kapot. Wat te doen?

Bericht door butters »

waarschijnlijk heb je ook de voedingskabel gecheckt? :-)
ergens een zekering door?
Gebruikersavatar
Dolf_M
Berichten: 67
Lid geworden op: 29 okt 2012, 15:39

GK MB112 combo kapot. Wat te doen?

Bericht door Dolf_M »

Bernardduur schreef:Hmmmm.... dan vrees ik toch het ergst.......

On / off knop kapot?

:)

De voeding zit in de klasse D amp; soms dus dat hele ding vervangen want echt kunnen onderhouden is er niet bij met deze ampjes
Ik ben langs geweest bij ACDC in Nieuwegein en die man heeft em doorgemeten. Zijn conclusie was 'er gaat 220 in en er komt niks uit'.
Ik had ook graag gehad dat (het lampje van) de on/off-knop kapot was, maar ik vrees dat het niet zo simpel is.

@butters Ook dank voor het creatief nadenken :D Verschillende kabels en stopcontacten geprobeerd, dus daar ligt het niet aan.
Laatst gewijzigd door Dolf_M op 01 aug 2016, 21:38, 1 keer totaal gewijzigd.
Plaats reactie