Mesa Boogie Diesel 2x10 met oude Celestions?

Plaats hier alles wat met versterking te maken heeft.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Harm190
Berichten: 53
Lid geworden op: 07 jun 2011, 21:13

Mesa Boogie Diesel 2x10 met oude Celestions?

Bericht door Harm190 »

Mede basfanaten,

Afgelopen week een Mesa Boogie stack gekocht. 2x10 en 1x15, allebei uit de Diesel reeks.
Klinkt als een klok! Bij thuiskomst wat gaan sleutelen en testen en toen zag ik dat de 2x10 een impendantie van ca. 12 Ohm gaf ipv de 8 waar ik vanuit ging. Cab opengeschroefd en ik zag dat er 2 stuks Celestions Sidewinder S10-150 van 8 Ohm per stuk in zaten. Wat Googlen leverde op dat een gemeten impendantie van 12 Ohm een theoretische impendantie van 16 Ohm betekent. Klopt ook, 2 x 8 in serie geeft 16 Ohm.
Verder kan ik niets vinden over Celestions die ooit in Mesa Boogies zijn toegepast...... Speaker lijkt helemaal origineel (aan schroeven en soldeerwerk te zien). De combi durf ik wel aan op mijn buizenbak (parallel geeft 8 en 12 Ohm ca. 4,8 Ohm, dat moet ie bij 4 Ohm kunnen handlen).
Wellicht is er hier iemand dat mij van wat nuttige info over deze speakers kan voorzien?
Dank alvast!
Fender Precision USA (1977)
Fender Precision Classic 50s MiM (2019)
Marshall VBA 400
GR One 800
GR One 212 slim
Gebruikersavatar
MR. LEE
Berichten: 7646
Lid geworden op: 04 nov 2013, 19:31

Mesa Boogie Diesel 2x10 met oude Celestions?

Bericht door MR. LEE »

De side-winder speakers waren de duurste/beste celestion speakers .
Mesa Boogie heeft in z'n gitaar-combo's altijd speciale , door celestion vervaardigde speakers gemonteerd. ( zgn Black Shadow speakers )
Gebruikersavatar
Rieno
Uut Grun
Berichten: 19768
Lid geworden op: 22 sep 2006, 16:32

Mesa Boogie Diesel 2x10 met oude Celestions?

Bericht door Rieno »

LET OP: als je 2 speakerkasten met verschillende impedanties parallel gaat zetten op je versterker, krijgen ze verschillende vermogens te verwerken. Klinkt niet (luidheid/sound), niet doen.

Stukje theorie: een speaker is een impedantie, geen Ohmse weerstand en dus frequentieafhankelijk. Als je die in rust meet, geeft ie een bepaalde Ohmse weerstand die niet overeen komt met de impedantie tijdens bedrijf. Speakerfabrikanten geven een bepaalde (zeg gemiddelde) waarde mee na tests aan een frequentiegenerator en dat is wat je kent als 8 of 16 of 32 Ohm :) Bij deze combi zou ik op de normaal gebruikte zegswijze aangeven dat je een 8 en een 16 Ohms speaker hebt en dat komt neer op 5,3 Ohm.

Uiteindelijk 'ziet' je versterker soms dus veel minder en soms veel meer weerstand, afhankelijk van de frequentie die je er doorheen gooit.
I'm so hip, I have difficulty seeing over my pelvis
Gebruikersavatar
Jerry
Berichten: 2766
Lid geworden op: 17 nov 2006, 11:49

Mesa Boogie Diesel 2x10 met oude Celestions?

Bericht door Jerry »

Ik meen me te herinneren dat er Electro-Voice speakers in die kist horen te zitten.
Gebruikersavatar
MR. LEE
Berichten: 7646
Lid geworden op: 04 nov 2013, 19:31

Mesa Boogie Diesel 2x10 met oude Celestions?

Bericht door MR. LEE »

zoals ie dat nu heeft aangesloten ( 2 x 10" , 16 Ohm ) en ( 1 x15" , 8 Ohm ) kan dat misschien nog wel aardig klinken op z'n 4 Ohm uitgang.
Het laag van de 15" wordt dan gewoon wat ondersteund door de meer heldere 10" speakers.

Gewoon eerst proberen ,...je oren gebruiken.

Van hetzelfde principe maak ik gebruik bij m'n zelfbouw box , 4 x 12 + 1 X 8 ( zij het dan met 2 uF )
Laatst gewijzigd door MR. LEE op 18 aug 2016, 10:38, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Harm190
Berichten: 53
Lid geworden op: 07 jun 2011, 21:13

Mesa Boogie Diesel 2x10 met oude Celestions?

Bericht door Harm190 »

Zit er over te denken de 2x10 parallel om te bouwen. Dan wordt het 4 Ohm en krijg een totaal van 2,67. De amp kan op 2 Ohm geschakeld worden. De 15" ondersteund dan meer de 10 inches verwacht ik. Keer proberen en goed luisteren :-) Dank voor alle kennis en tips alvast!
Fender Precision USA (1977)
Fender Precision Classic 50s MiM (2019)
Marshall VBA 400
GR One 800
GR One 212 slim
Gebruikersavatar
MR. LEE
Berichten: 7646
Lid geworden op: 04 nov 2013, 19:31

Mesa Boogie Diesel 2x10 met oude Celestions?

Bericht door MR. LEE »

Harm190 schreef:Zit er over te denken de 2x10 parallel om te bouwen. Dan wordt het 4 Ohm en krijg een totaal van 2,67. De amp kan op 2 Ohm geschakeld worden. De 15" ondersteund dan meer de 10 inches verwacht ik. Keer proberen en goed luisteren :-) Dank voor alle kennis en tips alvast!
ook gewoon effe proberen . :wink:

( 2 Ohm uitg imp. is eigenlijk een mindere keuze , omdat de overgangs-weerstanden dan een rol kunnen gaan spelen . )
Gebruikersavatar
Harm190
Berichten: 53
Lid geworden op: 07 jun 2011, 21:13

Mesa Boogie Diesel 2x10 met oude Celestions?

Bericht door Harm190 »

MR. LEE schreef:
Harm190 schreef:Zit er over te denken de 2x10 parallel om te bouwen. Dan wordt het 4 Ohm en krijg een totaal van 2,67. De amp kan op 2 Ohm geschakeld worden. De 15" ondersteund dan meer de 10 inches verwacht ik. Keer proberen en goed luisteren :-) Dank voor alle kennis en tips alvast!
ook gewoon effe proberen . :wink:

( 2 Ohm uitg imp. is eigenlijk een mindere keuze , omdat de overgangs-weerstanden dan een rol kunnen gaan spelen . )
Overgangsweerstanden? Kun je dat uitleggen?
Fender Precision USA (1977)
Fender Precision Classic 50s MiM (2019)
Marshall VBA 400
GR One 800
GR One 212 slim
Gebruikersavatar
MR. LEE
Berichten: 7646
Lid geworden op: 04 nov 2013, 19:31

Mesa Boogie Diesel 2x10 met oude Celestions?

Bericht door MR. LEE »

een jack in een chassisdeel kan in meer of mindere mate een zgn overgangs (contact) weerstand hebben.

Over deze weerstand ontstaat een spanningval ( vermogensverlies en warmte ontwikkeling ) door de luidsprekerstroom.

" Een half Ohm" overgans-weerstand bij 8 Ohm ( of 4 Ohm ) is minder nadelig als bij 2 Ohm.
Gebruikersavatar
FC Spoiler
Freak space cadet
Berichten: 4433
Lid geworden op: 24 jul 2006, 12:12

Mesa Boogie Diesel 2x10 met oude Celestions?

Bericht door FC Spoiler »

Origineel zaten er 16 ohm 200 Watt EVM10M of 16 ohm 150 Watt Eden EC1060F speakers in (400 Watt =EVM, 300 Watt is Eden)
Ik had beide versies, maar heb alle speakers vervangen door 8 ohm EVM's (kasten zijn nu dus 4 ohm)
Ik heb dus nog een paar setjes liggen, mocht je hem weer in originele staat willen hebben kunt u mij een pm sturen.
16 ohm Evm's zijn erg moeilijk/niet te vinden en er zijn volgens mij ook geen recone kits voor, geen flauw idee hoe dat met de Eden speakers zit...

Eden:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

EVM:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Dit is de set die er nu in zit (8 ohm 200 Watt EVM10M)

Afbeelding
You say you're a doctor of minds, don't stick that syringe in my arm.
"It's just medication to help you calm down, it really won't do any harm".


Damaged Justice, Dutch 'tallica tribute: Website, Facebook, Youtube

Alembic en Mesa junkie
Muziekschuur
Berichten: 5659
Lid geworden op: 21 sep 2009, 17:10

Mesa Boogie Diesel 2x10 met oude Celestions?

Bericht door Muziekschuur »

12 ohm voor 2x10 en pak em beet 5,6 ohm voor de 15 inch zal bij een 600 watt versterker de 10 inches beschermen tegen overbelasting. Waar een 10 inch niet boven de 150 watt kan hebben en gezamenlijk dus 300 watt max kan hebben. Als het setje lekker klinkt zou ik het zo houden.

Die celestions zijn lichter dan de EV speakers. En zullen niet veel slechter klinken. Het is een keuze. Maar ik vermoed dat je setje al heel goed klinkt. Dus ik zou me er verder niet te veel zorgen over maken.
Het gaat altijd goed.... totdat het fout gaat..
Gebruikersavatar
FC Spoiler
Freak space cadet
Berichten: 4433
Lid geworden op: 24 jul 2006, 12:12

Mesa Boogie Diesel 2x10 met oude Celestions?

Bericht door FC Spoiler »

Yup, de EVM's zijn loodzwaar... De Magneet is (bijna?) net zo groot als die van de 15 inch versie :shock:

Ik weet het niet meer precies, maar volgens mij was de kast met EVM's bijna 10Kg zwaarder dan de Kast met Edens. (+/- 38 Kg voor de kast met EVM's)

Edit: Ik weet het wel precies (oude backup van site) :D Kast met edens was +/- 31 kg
You say you're a doctor of minds, don't stick that syringe in my arm.
"It's just medication to help you calm down, it really won't do any harm".


Damaged Justice, Dutch 'tallica tribute: Website, Facebook, Youtube

Alembic en Mesa junkie
Gebruikersavatar
Jerome
Berichten: 479
Lid geworden op: 01 feb 2007, 15:25

Mesa Boogie Diesel 2x10 met oude Celestions?

Bericht door Jerome »

Heb je deze bij de Hall of Fame gekocht? Die 15" is mijn oude, geruid met een 1x18 daar, en toen zag ik die 2x10 al staan en meende dat er idd geen EVs in zitten... Heb het hem toen ook gezegd dat het waarshcijnlijk geen EVs waren.
Gebruikersavatar
Harm190
Berichten: 53
Lid geworden op: 07 jun 2011, 21:13

Mesa Boogie Diesel 2x10 met oude Celestions?

Bericht door Harm190 »

Jerome schreef:Heb je deze bij de Hall of Fame gekocht? Die 15" is mijn oude, geruid met een 1x18 daar, en toen zag ik die 2x10 al staan en meende dat er idd geen EVs in zitten... Heb het hem toen ook gezegd dat het waarshcijnlijk geen EVs waren.
Inderdaad ! Hij had het er al over dat ie voorheen een 18" heeft gehad maar die te blubberig vond. Die 2x10 klinkt overigens zeker niet slecht met die Celestions erin.... Als ik er van de week nog aan toe kom ga ik die toch eens ombouwen naar 4 Ohm en eens checken hoe de combi dan klinkt. Vermogen hebben ze in ieder geval genoeg.
Fender Precision USA (1977)
Fender Precision Classic 50s MiM (2019)
Marshall VBA 400
GR One 800
GR One 212 slim
Plaats reactie