Advies gevraagd: vervangende speaker voor Eden D215XL

Plaats hier alles wat met versterking te maken heeft.
Gebruikersavatar
we tigers
Berichten: 2229
Lid geworden op: 31 jan 2010, 15:54

Advies gevraagd: vervangende speaker voor Eden D215XL

Bericht door we tigers »

Dag kenners,

Even een klein vraagje. Ik heb een paar dagen geleden een Eden D215 XL cabinet opgepikt. De bovenste speaker heeft echter wat distortion in het geluid. Als ik op de speaker tik hoor ik ook een trilletje alsof er iets los zit, maar ik kan aan de buitenkant er niets aan zien. Volgens mij gebruikt Eden Eminence speakers in hun kasten. Ik heb bij Bax gekeken en kan daar een Eminence Delta 15B bestellen. Die is 16 ohm (net als de originele; de kast is 8 ohm).

Mijn vraag: Doe ik deze speaker? Ga ik kijken of de huidige te maken is? Of bestel ik meteen 2 speakers (Eminence Delta 15A) en vervang ik beide om zo de kast naar 4 ohm te brengen? Of hou ik hem op 8 ohm en zet ik er een 210 bovenop?

Ik wil de kast gebruiken met m'n Fender PA135 (buizenbak die een eind gelijk is aan een Bassman 135). Ik denk dat die versterker met een gedetineerde 215 erg lekker gaat zijn.

Adviezen zijn welkom!
| Rickenbacker | Höfner | Peterbuilt | BassVI
Gebruikersavatar
Hans58
Nestor Magnificus
Berichten: 26351
Lid geworden op: 01 jan 2005, 20:30

Advies gevraagd: vervangende speaker voor Eden D215XL

Bericht door Hans58 »

we tigers schreef: Ik denk dat die versterker met een gedetineerde 215 erg lekker gaat zijn.
Van een bajesklant gekocht, Michael? :D
Zonder dollen en zonder technische kennis: ik denk ook dat die 135 met een 215 een fijne combi gaat vormen. Gevoelsmatig (maar dus op niks gebaseerd) zou ik beide speakers vervangen door die 15A's , en 'm dus als 4 ohms 215 gebruiken maar er zijn ongetwijfeld techneuten die je een echt inhoudelijk advies kunnen geven.
Hans

"Eigenlijk is een P-bas nog het ultiem stoere ding" - Dr Teng

"Er is niet een Hondo die ook maar ooit iemand gelukkig heeft gemaakt!" - SpcMnk
Gebruikersavatar
we tigers
Berichten: 2229
Lid geworden op: 31 jan 2010, 15:54

Advies gevraagd: vervangende speaker voor Eden D215XL

Bericht door we tigers »

Autocorrect op de iPad... :facepalm:
Buizenbak wordt buitenbad
Gedefinieerde wordt gedetineerde.
Het valt allemaal niet mee... :wink:
| Rickenbacker | Höfner | Peterbuilt | BassVI
Muziekschuur
Berichten: 5659
Lid geworden op: 21 sep 2009, 17:10

Advies gevraagd: vervangende speaker voor Eden D215XL

Bericht door Muziekschuur »

Eminences erin en je kan weer 20 jaar rocken....!!
Het gaat altijd goed.... totdat het fout gaat..
Gebruikersavatar
Hans58
Nestor Magnificus
Berichten: 26351
Lid geworden op: 01 jan 2005, 20:30

Advies gevraagd: vervangende speaker voor Eden D215XL

Bericht door Hans58 »

Kijk! :wink:
Hans

"Eigenlijk is een P-bas nog het ultiem stoere ding" - Dr Teng

"Er is niet een Hondo die ook maar ooit iemand gelukkig heeft gemaakt!" - SpcMnk
Gebruikersavatar
AmericanIdiot
Berichten: 6250
Lid geworden op: 12 feb 2005, 10:41

Advies gevraagd: vervangende speaker voor Eden D215XL

Bericht door AmericanIdiot »

Kijk eerst eens of de stofkap van die vervormende speaker los zit. Geeft een heel naar geluid en na het vastlijmen kan het zomaar in orde zijn.

Voordat je direct andere speakers gaat kopen... :idea:
Marleaux JB-5 DiMarzio's Hotwire Funky 77 5str Fender US Jazz '83 EMG's Fender Dimension Deluxe V Eden D410XST D210XLT EBS 112 Neo
Crown XTi1000 MarkBass F1
Gebruikersavatar
Digidesign
Berichten: 718
Lid geworden op: 18 aug 2004, 14:18

Advies gevraagd: vervangende speaker voor Eden D215XL

Bericht door Digidesign »

Controleer ook even of de speaker goed vast zit geschroefd, resonanties kunnen heel vervelend klinken.
Gebruikersavatar
we tigers
Berichten: 2229
Lid geworden op: 31 jan 2010, 15:54

Advies gevraagd: vervangende speaker voor Eden D215XL

Bericht door we tigers »

Digidesign schreef:Controleer ook even of de speaker goed vast zit geschroefd, resonanties kunnen heel vervelend klinken.
Ik heb er uit gehaald en weer terug gezet, dus die check heb ik gedaan.
AmericanIdiot schreef:Kijk eerst eens of de stofkap van die vervormende speaker los zit. Geeft een heel naar geluid en na het vastlijmen kan het zomaar in orde zijn.

Voordat je direct andere speakers gaat kopen...
Volgens mij zit die wel gewoon vast. ik zal nog eens controleren.
Muziekschuur schreef:Eminences erin en je kan weer 20 jaar rocken....!!
haha! Maar ga ik rocken op 4 of op 8 ohm?
| Rickenbacker | Höfner | Peterbuilt | BassVI
Gebruikersavatar
AmericanIdiot
Berichten: 6250
Lid geworden op: 12 feb 2005, 10:41

Advies gevraagd: vervangende speaker voor Eden D215XL

Bericht door AmericanIdiot »

we tigers schreef: Volgens mij zit die wel gewoon vast. ik zal nog eens controleren.
Het is vaak moeilijk te zien, gooi er wat geluid doorheen en demp de stofkap voorzichtig met je vingers..verandert er dan iets dan heb je waarschijnlijk je probleem gevonden.
Marleaux JB-5 DiMarzio's Hotwire Funky 77 5str Fender US Jazz '83 EMG's Fender Dimension Deluxe V Eden D410XST D210XLT EBS 112 Neo
Crown XTi1000 MarkBass F1
Gebruikersavatar
we tigers
Berichten: 2229
Lid geworden op: 31 jan 2010, 15:54

Advies gevraagd: vervangende speaker voor Eden D215XL

Bericht door we tigers »

ga ik proberen!
| Rickenbacker | Höfner | Peterbuilt | BassVI
Gebruikersavatar
superbas42
Berichten: 1255
Lid geworden op: 06 okt 2003, 16:49

Advies gevraagd: vervangende speaker voor Eden D215XL

Bericht door superbas42 »

Haal die ene speaker eruit...en test die door gewoon aan te sluiten en speel bas....kan je misschien zien/ horen waar het ratelt...Die Emimence zullen wel goed zijn als vervanger.....maar in de 2 15XL zitten geen Eminence....Eden maakten zelf de speakers toen.....alleen in de hele nieuwe series laat Eden de speakers maken bij Emimence
let's JayDee !
Gebruikersavatar
we tigers
Berichten: 2229
Lid geworden op: 31 jan 2010, 15:54

Advies gevraagd: vervangende speaker voor Eden D215XL

Bericht door we tigers »

ik ben weer even bezig geweest en ben tot de trieste conclusie gekomen dat beide speakers verrot zijn. Ik heb de speaker waarvan ik dacht dat die kapot was er uit gehaald en toen bleek in de andere zo'n zelfde rateltje te zitten. Kortom, een behoorlijke kat in de zak.

Dat worden dus twee nieuwe speakers er in hangen. Dan denk ik dat ik voor 8ohm speakers ga en er een 4 ohm cab van maak. En dan ga ik maar meteen all out: alle stoothoeken vervangen voor nieuwe en nieuwe, grotere zwenkwielen eronder. Laat ik het dan maar meteen goed doen. Maar het blijft wel even zuur...
| Rickenbacker | Höfner | Peterbuilt | BassVI
Gebruikersavatar
Hans58
Nestor Magnificus
Berichten: 26351
Lid geworden op: 01 jan 2005, 20:30

Advies gevraagd: vervangende speaker voor Eden D215XL

Bericht door Hans58 »

Oei, dat is inderdaad vervelend. Hopelijk had je die kast voor niet al te veel. Maar je weet nu wel dat-ie straks helemaal ok is, al blijft dat een schrale troost.
Hans

"Eigenlijk is een P-bas nog het ultiem stoere ding" - Dr Teng

"Er is niet een Hondo die ook maar ooit iemand gelukkig heeft gemaakt!" - SpcMnk
ArjanK
Berichten: 266
Lid geworden op: 09 okt 2007, 13:13

Advies gevraagd: vervangende speaker voor Eden D215XL

Bericht door ArjanK »

we tigers schreef:ik ben weer even bezig geweest en ben tot de trieste conclusie gekomen dat beide speakers verrot zijn. Ik heb de speaker waarvan ik dacht dat die kapot was er uit gehaald en toen bleek in de andere zo'n zelfde rateltje te zitten. Kortom, een behoorlijke kat in de zak.

Dat worden dus twee nieuwe speakers er in hangen. Dan denk ik dat ik voor 8ohm speakers ga en er een 4 ohm cab van maak. En dan ga ik maar meteen all out: alle stoothoeken vervangen voor nieuwe en nieuwe, grotere zwenkwielen eronder. Laat ik het dan maar meteen goed doen. Maar het blijft wel even zuur...
Als ik je een 15" mag aanraden die het naar alle waarschijnlijkheid erg goed zal doen in die kast (en de originele drivers laat verbleken) is de 15MB500 van Oberton, een 15"met een enorm goed prijs/prestatie verhouding. Sinds ik Oberton ken gebruik ik niets anders meer. De 15MB500 gebruik ik zelf in een hoorn-reflexkast, het is een van de weinige drivers die en ver doorloopt in het midgebied zonder rare sprongen te maken en die een grote xmax heeft. De driver heeft zeer gunstige parameters waardoor deze zich in de meeste gangbare kasten wel thuis voelt.

https://oberton.nl/winkel/15-inch-speakers/15-mb-500/

De vraag is ook wat je aan geld wil uitgeven, als je er flink wat vermogen doorheen wil jagen en gewoon een goede 215 wil hebben dan is deze driver denk ik wel de oplossing, ik heb er eens een 800watt PA amp aangehangen en dat was geen probleem :D
ArjanK
Berichten: 266
Lid geworden op: 09 okt 2007, 13:13

Advies gevraagd: vervangende speaker voor Eden D215XL

Bericht door ArjanK »

ArjanK schreef:
we tigers schreef:ik ben weer even bezig geweest en ben tot de trieste conclusie gekomen dat beide speakers verrot zijn. Ik heb de speaker waarvan ik dacht dat die kapot was er uit gehaald en toen bleek in de andere zo'n zelfde rateltje te zitten. Kortom, een behoorlijke kat in de zak.

Dat worden dus twee nieuwe speakers er in hangen. Dan denk ik dat ik voor 8ohm speakers ga en er een 4 ohm cab van maak. En dan ga ik maar meteen all out: alle stoothoeken vervangen voor nieuwe en nieuwe, grotere zwenkwielen eronder. Laat ik het dan maar meteen goed doen. Maar het blijft wel even zuur...
Als ik je een 15" mag aanraden die het naar alle waarschijnlijkheid erg goed zal doen in die kast (en de originele drivers laat verbleken) is de 15MB500 van Oberton, een 15"met een enorm goed prijs/prestatie verhouding. Sinds ik Oberton ken gebruik ik niets anders meer. De 15MB500 gebruik ik zelf in een hoorn-reflexkast (zie dit draadje op talkbass https://www.talkbass.com/threads/the-cy ... 086/page-7.
De 15MB500 is een van de weinige drivers die en ver doorloopt in het midgebied zonder rare sprongen te maken en die een grote xmax heeft. De driver heeft zeer gunstige parameters waardoor deze zich in de meeste gangbare kasten wel thuis voelt.

https://oberton.nl/winkel/15-inch-speakers/15-mb-500/

De vraag is ook wat je aan geld wil uitgeven, als je er flink wat vermogen doorheen wil jagen en gewoon een goede 215 wil hebben dan is deze driver denk ik wel de oplossing, ik heb er eens een 800watt PA amp aangehangen en dat was geen probleem :D
Plaats reactie