Mijn amp/cabinet fluit

Plaats hier alles wat met versterking te maken heeft.
Plaats reactie
metronome arthritis
Berichten: 21
Lid geworden op: 09 jan 2010, 18:06

Mijn amp/cabinet fluit

Bericht door metronome arthritis »

Hey iedereen

Sinds kort heb ik een nieuwe versterker gekocht, een Orange Terror Bass (500w). Ik gebruik hem met een Ampeg svt410hen (500w) en een Jazz bass. Maar af en toe, als ik mijn tone knob opendraai of recht voor mn amp ga staan, komt er een luid gefluit uit mn cab. Een monotoon gefluit, zoals een theepot zeg maar. Doordat het ook gebeurd als ik m'n tone knob opendraai (+ ook wanneer ik mn sansamp di driver opzet) lijkt me dit geen gewone feedback te zijn.

Ik herinner me wel dat ik dit enkele jaren geleden ook al eens gehad heb, maar toen met een andere versterker (Ampeg svt200t), maar ik heb geen idee hoe of wanneer het toen gestopt is. Dus aan die Orange zal het wel niet liggen denk ik?

Heeft iemand een idee waar dit aan zou kunnen liggen en hoe dit op te lossen is?
Gebruikersavatar
Kaasknaap
Berichten: 1728
Lid geworden op: 24 jan 2010, 23:15

Mijn amp/cabinet fluit

Bericht door Kaasknaap »

Draai eens je tweeter/horn uit. Is het er dan nog? Zo niet, dan is er wellicht daar wat mis mee.
Gebruikersavatar
A-lex
Berichten: 4167
Lid geworden op: 10 dec 2009, 19:49

Mijn amp/cabinet fluit

Bericht door A-lex »

draai je gain eens wat minder ver open en je master wat meer dit klinkt als feedback voor mij !
heb je het ook als je ver van je amp staat ? want recht voor je amp staan is het recept voor feedback :D
"Your inability to invalidate my hypothesis is not at all the same thing as proving it true."
persoonlijk topic...
een goede groove kan je niet kopen...
metronome arthritis
Berichten: 21
Lid geworden op: 09 jan 2010, 18:06

Mijn amp/cabinet fluit

Bericht door metronome arthritis »

Dat met de tweeter/horn heb ik gisteren even getest en dat maakte precies geen verschil.

Ik zal volgende repetitie de gain eens minder zetten. Maar het is totaal geen gepiep zoals normale feedback. Dit heb ik nog nergens anders gehoord, echt een gefluit. En omdat het "aan/uit" gaat dmv mijn tone op mijn bas te veranderen, lijkt het mij ook geen feedback. Of kan dit wel dan?

Alvast bedankt. Ik schrijf alles op en op de volgende repetitie ga ik het lijstje nog eens af.
Gebruikersavatar
BassKees
Rots in de branding
Berichten: 7894
Lid geworden op: 01 mar 2006, 13:57

Mijn amp/cabinet fluit

Bericht door BassKees »

Het kan ook zijn dat de pickup van je basgitaar microfonisch is. Dat klinkt inderdaad heel anders dan normale feedback.
Gebruikersavatar
A-lex
Berichten: 4167
Lid geworden op: 10 dec 2009, 19:49

Mijn amp/cabinet fluit

Bericht door A-lex »

klinkt inderdaad als een microfonische pickup :) en dat klinkt zeker als gefluit !!
"Your inability to invalidate my hypothesis is not at all the same thing as proving it true."
persoonlijk topic...
een goede groove kan je niet kopen...
metronome arthritis
Berichten: 21
Lid geworden op: 09 jan 2010, 18:06

Mijn amp/cabinet fluit

Bericht door metronome arthritis »

Die term heb ik nog nooit gehoord... Wat is een microfonische pickup? En kan ik daar iets aan doen?
Gebruikersavatar
A-lex
Berichten: 4167
Lid geworden op: 10 dec 2009, 19:49

Mijn amp/cabinet fluit

Bericht door A-lex »

zeker, de windingen(de koperdraad) in die pickup zitten wat los dus je kan ze (laten) wax-potten
dan wordt er met was alle windingen vastgezet, of je kan natuurlijk een andere pickup kopen.
is het zowel met het nek als met het brugelement? en als je ze allebei vol open zet?
"Your inability to invalidate my hypothesis is not at all the same thing as proving it true."
persoonlijk topic...
een goede groove kan je niet kopen...
Gebruikersavatar
MR. LEE
Berichten: 7643
Lid geworden op: 04 nov 2013, 19:31

Mijn amp/cabinet fluit

Bericht door MR. LEE »

Dat kun je zelf doen :

- Je pakt 't oudste, lelijkste kleine pannetje ( of scoort dat op rommelmarkt of in kringloopwinkel )

- Bij de Action , Aldi , Blokker , etc , koop je een zak waxine-lichtjes ..

- waxline-lichtjes in pannetje op 't kleine gaspitje zetten en laten smelten....

- de uitgebouwde, ontmantelde spoelen van je pick-ups hooguit 10 sec. onderdompelen....

- uit laten lekken op een oud plankje , stukkie board , vezelplaat , of wat er maar in 't schuurtje effe snel te vinden is.....

- de zooi weer inbouwen ....

- klaar ! ( voor amper 3 euries handel ,.....en misschien wat geknoei op 't aanrecht :wink: )




P.S: Pannetje met gesmolten waxinelichtjes weer laten afkoelen ,....inpakken in plastic zakkie ,
....en ergens wegstoppen in 't schuurtje , voor als 't zich ooit in de toekomst weer 'ns voordoet bij een andere (bas)gitaar. :D
Cobus
Berichten: 21
Lid geworden op: 28 feb 2011, 15:04

Mijn amp/cabinet fluit

Bericht door Cobus »

Is de kans niet veel groter dat het een van de twee voorbuizen is? Die zijn/worden vaak microfonisch, komtveel vaker dan een microfonisch element.

Groeten,

Marco
Gebruikersavatar
BassKees
Rots in de branding
Berichten: 7894
Lid geworden op: 01 mar 2006, 13:57

Mijn amp/cabinet fluit

Bericht door BassKees »

Niet als het ook al eens eerder met een andere versterker is voorgekomen.
Cobus
Berichten: 21
Lid geworden op: 28 feb 2011, 15:04

Mijn amp/cabinet fluit

Bericht door Cobus »

Ja, ok, maar "ooit wel eens eerder..." met ook een buizenbak. Wat mij betreft niet uitgesloten dat het een voorbuis is.

groeten, Marco
Gebruikersavatar
MaartenV
Berichten: 2342
Lid geworden op: 05 dec 2010, 16:32

Mijn amp/cabinet fluit

Bericht door MaartenV »

Omdat het probleem zich vooral voordoet als hij met deze specifieke bas pal voor de versterker staat en zijn tone-regelaar opendraait, lijkt het me eerder in de elementen te zitten dan in de buizen. En als ik me niet vergis, komt microfonie vooral bij instrumenten van respectabele leeftijd best regelmatig voor. Maar een microfonische buis is natuurlijk niet uitgesloten.
Het is makkelijker als je denkt.
Cobus
Berichten: 21
Lid geworden op: 28 feb 2011, 15:04

Mijn amp/cabinet fluit

Bericht door Cobus »

Ja, dit wijst nu zeker die richting uit.

Waxen maar!
Gebruikersavatar
Bernardduur
peetOhm
Berichten: 9011
Lid geworden op: 29 mei 2006, 23:53

Mijn amp/cabinet fluit

Bericht door Bernardduur »

Je kan eens kijken wat voor een geluiden de pickup oppakt als je erdoorheen fluit bv. als je dat hoort terwijl je ingeplugd bent dan zijn ze fors microfonisch
Plaats reactie