Hartke ha 3500 cabs vraagje

Plaats hier alles wat met versterking te maken heeft.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
goikjen
Berichten: 245
Lid geworden op: 29 sep 2006, 19:26

Hartke ha 3500 cabs vraagje

Bericht door goikjen »

Ik heb sinds een paar dagen een Hartke ha3500 ta in mijn bezit en zit nog te twijfelen over de cabs die ik erbij hebben wil. Nu heeft de versterker aan de achterkant twee jack uitgangen waar 8 ohm bij staat.

Omdat ik wel eens op een podium zo'n versterker heb zien staan met een 810 cab eronder vraag ik mij nu af hoe dat werkt.

Ik snap dat je er twee cabs aanhangen kan van 8ohm per stuk. Maar kun je aan zo'n uitgang ook een 4ohm cab hangen? Schakelt er intern dan iets om waardoor de versterker gewoon zijn volle vermogen levert?

Misschien niet de slimste vragen maar ik ben dan ook niet heel technisch op dit dit gebied. :oops:
Let,s make music, not war





Sandberg California JM5
Fender (Geddy Lee)
Fender player p-bass
Revelation RBJ 67 5DLX
Hoyer
GallienKrueger 1001RB-II
GallienKrueger NEO 212-II
Gebruikersavatar
Rieno
Uut Grun
Berichten: 19768
Lid geworden op: 22 sep 2006, 16:32

Hartke ha 3500 cabs vraagje

Bericht door Rieno »

Een versterker 'ziet' een impedantie in de vorm van je speakerkast. Of dat dan 2x8 Ohm parallel is of 1 kast van 4 Ohm maakt niet uit :)

Even kort uitgelegd zet je versterker een spanning over je speakers en stuurt ie daar een stroom door. Hoeveel stroom er naar je speakerkast gaat, hangt af van de impedantie (weerstand) van je speakerkast. De wet van Ohm vertelt dan dat dit samen een vermogen oplevert in Watts.

Bij een lagere weerstand, zal er meer stroom gaan lopen en dus meer vermogen in Watts. Er schakelt dus niks, het is een vrij simpele berekening als je uitgaat van een vaste weerstand. Dat is een versimpeling, maar zo legt het even makkelijk uit :P
I'm so hip, I have difficulty seeing over my pelvis
Plaats reactie