Advies bij cab keuze

Plaats hier alles wat met versterking te maken heeft.
Plaats reactie
EW1010
Berichten: 83
Lid geworden op: 30 jul 2012, 09:30

Advies bij cab keuze

Bericht door EW1010 »

Ik speel sinds kort in een klein combo (gitaar, bas en zangeres)
Gitaar en zang over een kleine zanginstallatie en bas over een aparte versterker.
Repertoire is voornamelijk easy listening; muziek bij recepties e.d.
Thuis speel ik over een Roland KC500 keyboard combo met een 15" die voor mij een acceptabel geluid produceert maar die veel te zwaar is en die ik dus vervangen wil door een top met 1x12" box.
Het uitgangspunt is dat het allemaal handel/draagbaar blijft. In principe zal de top een LMIII gaan worden vanwege het compacte en de overwegend goede recenties.
Ik heb best veel geprobeerd te lezen over de diverse 12" mogelijkheden en op basis daarvan Markbass kasten al laten vallen.
Als ik oudere opnames van Scott Devine bekijk en beluister spreekt het geluid wat hij met zijn (toenmalige) LMII en Van der Kleij kastjes bereikte enorm aan.
Tegelijkertijd besef ik dat het niet alleen de top en de box zijn die het geluid bepalen.
Concrete vraag is welke merken 1x12" jullie zouden aanbevelen voor mijn genre.
Fender Am.Std. Jazz Olympic White, Fender Pro Precision 3 tone sunburst, Squier CV 51 P Bass, white blonde+LMIII+ 2xVdK112ext.
Gebruikersavatar
Kaasknaap
Berichten: 1728
Lid geworden op: 24 jan 2010, 23:15

Advies bij cab keuze

Bericht door Kaasknaap »

Wat is je budget? En wat is voor jou te zwaar?
EW1010
Berichten: 83
Lid geworden op: 30 jul 2012, 09:30

Advies bij cab keuze

Bericht door EW1010 »

Budget rond de €600
Gewicht <20kg
Fender Am.Std. Jazz Olympic White, Fender Pro Precision 3 tone sunburst, Squier CV 51 P Bass, white blonde+LMIII+ 2xVdK112ext.
Gebruikersavatar
HNZ
Berichten: 7184
Lid geworden op: 23 jan 2007, 11:46

Advies bij cab keuze

Bericht door HNZ »

Deze is een aanrader voor je budget, genre en draagbaarheids eisen.

Afbeelding

En als je iets meer wilt uitgeven, ga je voor de klassieker

Afbeelding
Gebruikersavatar
Kaasknaap
Berichten: 1728
Lid geworden op: 24 jan 2010, 23:15

Advies bij cab keuze

Bericht door Kaasknaap »

Hij vroeg naar cabinetten, niet combo's :wink:

Die nieuwe Eich amp cabinetten zien en klinken er gelikt uit. Zo'n Eich 112xs-8 bijvoorbeeld draait max 300W op 8 Ohm, dus sluit goed aan op de LMIII.
Gebruikersavatar
HNZ
Berichten: 7184
Lid geworden op: 23 jan 2007, 11:46

Advies bij cab keuze

Bericht door HNZ »

Hij kan beter een (van deze) combo('s) kopen! :wink:
EW1010
Berichten: 83
Lid geworden op: 30 jul 2012, 09:30

Advies bij cab keuze

Bericht door EW1010 »

Ik ben bang dat ik met deze GK combo's meteen aan de limiet zit qua vermogen.
Ik kies juist voor een top/box combinatie omdat ik die wanneer gewenst eenvoudig kan uitbreiden.
Niettemin bedankt voor de voorstellen.
Overigens die LMIII is al van het beschikbare budget af dus die €600 is gereserveerd voor het cabje.
Fender Am.Std. Jazz Olympic White, Fender Pro Precision 3 tone sunburst, Squier CV 51 P Bass, white blonde+LMIII+ 2xVdK112ext.
Gebruikersavatar
Stinky
Berichten: 6726
Lid geworden op: 15 sep 2005, 19:00

Advies bij cab keuze

Bericht door Stinky »

aangezien 90% van je sound uit je bas, je vingers en techniek komt en je versterker/cab feitelijk voor je eigen monitoring dient, zou ik gewoon een 12" cab kiezen die voor jou goed genoeg klinkt en betaalbaar en lekker draagbaar is (als dat een voorwaarde is) en niet al teveel over het merk peinzen.

fyi: ik speel o.a. op een LMIII / Vanderkley combinatie waar ik uitermate tevreden mee ben....maar die cabs bv heb ik destijds enkel gekocht omdat ik een mooie aanbieding kreeg om ze tweedehands over te nemen.
ben bv nooit echt op zoek geweest naar specifiek VdK kastjes.

had dus net zo goed wat anders kunnen zijn maar als het een andere kwaliteits cab was geweest, dan was ik er wss net zo tevreden mee geweest.
Gebruikersavatar
HaveBlue
Berichten: 234
Lid geworden op: 02 okt 2012, 16:10

Advies bij cab keuze

Bericht door HaveBlue »

Het is geen 12" maar ik ben dusdanig onder de indruk van de Barefaced One10 dat ik 'm van harte aan kan raden. Het cabinet is voor een 10" onvoorstelbaar luid, diep en volwassen. Ik vul in combinatie met mijn Puma 900 zonder verder uitversterkt te worden een groot grand café met fretloze bas en electrische contrabas naast een drummer, versterkte zang en (versterkte) akoestische gitaar.

Statement: tenzij er 2 gitaristen met buizen-fullstacks en een absolute randmongool van een luide drummer in je band zitten ga je met 2x One10 nooit tekort komen in welke pop/rocksetting dan ook. Enig 'nadeel' is de afwezigheid van een tweeter waardoor écht HiFi geluid (van bijvoorbeeld een Stingray met alle EQ pots vol open) er niet uit komt. Het formaat, het gewicht van ~7KG en de vintage toon die het cabinet voorbrengt compenseren daar echter ruimschoots voor.

Afbeelding
"So the whole basis for jazz music is based on the fact that the bass player could not play his instrument." - Miroslav Vitous
Gebruikersavatar
HNZ
Berichten: 7184
Lid geworden op: 23 jan 2007, 11:46

Advies bij cab keuze

Bericht door HNZ »

Eeeeh..., sorry "een klein combo (gitaar, bas en zangeres)" en met 200 watt (de MB112) aan de top van je vermogen??? - Bovendien uitbreidbaar met een powered 12" - Denk het niet! Tenzij de gitarist over een bizarre stack speelt en de zangeres wordt versterkt door een heel flinke PA.

Maar ieder zijn ding: Als je een losse cab (12" of whatever) zoekt en €600 te besteden hebt (ik dacht voor het totaal, dus incl. je LMIII) dan is er heel veel mogelijk. Echter, let op: Ik heb ooit een Markbass weggedaan omdat ik 'm niet lekker vond klinken. Maaaar over een andere cab klonk-ie verdomd goed....

Dus: Neem je LMIII mee en probeer een aantal combi's met cabs. Echt, de ene is de andere niet (sorry Nick) en die ene combinatie van je keuze kan het qua sound voor jou net niet zijn. Houd ook rekening met back- of front ported of vented of gesloten. Ik ben er uiteindelijk ook achter gekomen wat voor mij goed klinkt en da's meer van dat soort dingen afhankelijk dan van welk merk je kiest.
Plaats reactie