Fender Musicmaster Bass klinkt minder met nieuwe buizen

Plaats hier alles wat met versterking te maken heeft.
Muziekschuur
Berichten: 5659
Lid geworden op: 21 sep 2009, 17:10

Fender Musicmaster Bass klinkt minder met nieuwe buizen

Bericht door Muziekschuur »

Zou het wel ff serieus aanpakken. Als de output trafo affakkelt is de waarde van dat ding aardig gereduceerd. Terwijl het net een klassieker begint te worden. En een modelletje waar er echt niet zoveel van zijn.
Het gaat altijd goed.... totdat het fout gaat..
Gebruikersavatar
Bernardduur
peetOhm
Berichten: 9011
Lid geworden op: 29 mei 2006, 23:53

Fender Musicmaster Bass klinkt minder met nieuwe buizen

Bericht door Bernardduur »

MR. LEE schreef:
Door de gemeenschappelijke kathode-weerstand loopt de ruststroom waardoor de kathodes "opgetild" worden t.o.v. de stuurroosters, waardoor deze negatief t.o.v. de kathodes komen te liggen.
Je zult de ruststroom moeten meten of de buisjes niet boven hun max dissipatie-waarde uit komen.
Je kunt eventueel de kathode weerstand wat verhogen ( bijv. 270 Ohm of 330 Ohm ) , en daarna even meten.
( Controleer wel even of de kathode ontkoppel-elco niet lek is , want dan loopt de stroom natuurlijk enorm op )
De anode-ruststroom mag bij deze anodespanning niet boven de 40mA uit komen , anders gaan die lullige buisjes al heel snel sterven .

Bovenstaande is eigenlijk een algemene , goedkope flut-methode om eindbuizen te gaan instellen.
Dit is een manier die vroeger bijv. in de lampen-radio's werd toegepast .
Het is, wanneer het goed wordt toegepast, geen flutmethode en laat de buizen anders reageren / klinken dan de instelling op de negatieve spanning (BIAS). Juist toegepast = per buis een eigen cathode weerstand (+ cap) en deze aanpassen op de dispensatie van de buis....... en ja, dit wordt nu eenmaal niet gedaan vanwege de 'magic' waardes die in bepaalde buizenamps zitten. OK, en omdat het gewoon een stuk goedkoper is!!

Eigenlijk zou je de waardes moeten bekijken van de buizen en hierbij ook de mate waarin ze worden gebruikt onder deze omstandigheden.

Het schema dat gepost is is niet juist; deze ampjes werden voor een tijd ook met de 6AQ5 buizen geleverd en deze hebben een net ander schema (ligt thuis, kan ik posten als mensen dit willen). 6V6 buizen zijn gemakkelijker te vinden dus een mod ivm moeilijk te vinden buizen betwijfel ik. Ik heb er al meerdere onder handen gehad en een aantal uitgerust met EL84 buizen. Gemakkelijker te vinden en een stuk betrouwbaarder.

EL90 zijn verder prima buizen. Waarom ze anders klinken kan ik van hier niet bepalen. Mss zijn ze wel niet nieuw maar NOS / gebruikt. Geen idee. Ik zou iig de amp eens laten nakijken! Het design is erg leuk met zo'n trafo als fase draaier......... koesteren!
Gebruikersavatar
cluseau
Berichten: 268
Lid geworden op: 27 jul 2010, 08:54

Fender Musicmaster Bass klinkt minder met nieuwe buizen

Bericht door cluseau »

MaartenV schreef:Mijn Musicmaster Bass begon in het laag wat goor te klinken, dus dacht ik de bijgeleverde vervangende buizen eens te plaatsen. .....

Komt er dan niemand op het idee dat de oorzaak mogelijk helemaal niet in de eindbuizen zit?

Zomaar lukraak een paar buizen vervangen kan het probleem oplossen maar kan er ook een probleem bijmaken, meten is weten he!
Frans.

https://www.amps-unlimited.nl
Reparatie Buizen & Transistor Amps
Gebruikersavatar
MaartenV
Berichten: 2342
Lid geworden op: 05 dec 2010, 16:32

Fender Musicmaster Bass klinkt minder met nieuwe buizen

Bericht door MaartenV »

Ik zal het schema dat ik erbij kreeg (inclusief mod van 6V6 naar 6AQ5) even opzoeken en posten. Die mod is wel degelijk uitgevoerd en door de verkoper keurig gemeld.

Het versterkertje is echt heel leuk maar klaarblijkelijk niet de crème de la crème van Fenders ontwerplijn. Geen instelbare bias of wat dan ook, alleen drie plekken voor een buis. En verder een effectieve maar goedkope lay-out. Lukraak it is, dus, als je buizen vervangt. Wat niet wil zeggen dat het aan de buizen ligt, maar als ik de oude buizen terug zet zit er weer veel meer volume en body in het geluid!

Ik heb een zaak in Delft gevonden, da's toch weer dichterbij dan Hoofddorp/Nieuw-Vennep. Eens kijken wat zij zeggen... Dank jullie voor het meedenken!
Het is makkelijker als je denkt.
Muziekschuur
Berichten: 5659
Lid geworden op: 21 sep 2009, 17:10

Fender Musicmaster Bass klinkt minder met nieuwe buizen

Bericht door Muziekschuur »

Ik zou rekenen op meer dan een paar tientjes. Dan krijgt de reparateur meer tijd. En doet ie het goed. Deze amp is het waard. Het is een Fender, met buizen, klein en er zijn er relatief weinig van! Kassa bij verkoop.
Het gaat altijd goed.... totdat het fout gaat..
Gebruikersavatar
MaartenV
Berichten: 2342
Lid geworden op: 05 dec 2010, 16:32

Fender Musicmaster Bass klinkt minder met nieuwe buizen

Bericht door MaartenV »

Thnx.
Het is makkelijker als je denkt.
Gebruikersavatar
Bernardduur
peetOhm
Berichten: 9011
Lid geworden op: 29 mei 2006, 23:53

Fender Musicmaster Bass klinkt minder met nieuwe buizen

Bericht door Bernardduur »

MaartenV schreef:Ik zal het schema dat ik erbij kreeg (inclusief mod van 6V6 naar 6AQ5) even opzoeken en posten. Die mod is wel degelijk uitgevoerd en door de verkoper keurig gemeld.

Het versterkertje is echt heel leuk maar klaarblijkelijk niet de crème de la crème van Fenders ontwerplijn. Geen instelbare bias of wat dan ook, alleen drie plekken voor een buis. En verder een effectieve maar goedkope lay-out. Lukraak it is, dus, als je buizen vervangt. Wat niet wil zeggen dat het aan de buizen ligt, maar als ik de oude buizen terug zet zit er weer veel meer volume en body in het geluid!

Ik heb een zaak in Delft gevonden, da's toch weer dichterbij dan Hoofddorp/Nieuw-Vennep. Eens kijken wat zij zeggen... Dank jullie voor het meedenken!
Die goedkope layout, is dat op een eyelet bordje of rondom een mica afstandhouder gemaakt? De 6V6 versie kwam met een eyeletbordje, die met de 6BQ5's met een afstandhouder. Dit is dan ook een PTP versterker; het ziet er rommelig uit maar werkt supergoed en is (meestal) compleet stabiel.
Gebruikersavatar
MR. LEE
Berichten: 7646
Lid geworden op: 04 nov 2013, 19:31

Fender Musicmaster Bass klinkt minder met nieuwe buizen

Bericht door MR. LEE »

cluseau schreef:
MaartenV schreef:Mijn Musicmaster Bass begon in het laag wat goor te klinken, dus dacht ik de bijgeleverde vervangende buizen eens te plaatsen. .....

Komt er dan niemand op het idee dat de oorzaak mogelijk helemaal niet in de eindbuizen zit?

Zomaar lukraak een paar buizen vervangen kan het probleem oplossen maar kan er ook een probleem bijmaken, meten is weten he!
Tuuuurlijk wel Frans :wink: ,...

maar wat er hier gaande is, dat door de handelswijze van de eigenaar , de boel nog beroerder ging functioneren

Bijna iedereen die 'r niet zo veel sjoege van heeft ( en ook niet beschikt over meet-apparatuur ) , en 't zelf probeert op te lossen , begint op hoop van zegen aan buizen te rukken :D
Gebruikersavatar
MaartenV
Berichten: 2342
Lid geworden op: 05 dec 2010, 16:32

Fender Musicmaster Bass klinkt minder met nieuwe buizen

Bericht door MaartenV »

Mwa, de eigenaar heeft de oude buizen weer teruggeplaatst waarna de situatie weer de oude was... :mrgreen:
Het is makkelijker als je denkt.
Gebruikersavatar
MR. LEE
Berichten: 7646
Lid geworden op: 04 nov 2013, 19:31

Fender Musicmaster Bass klinkt minder met nieuwe buizen

Bericht door MR. LEE »

ah ,...oke ,.....niet meer met je vingers aankomen dan :D
Gebruikersavatar
MaartenV
Berichten: 2342
Lid geworden op: 05 dec 2010, 16:32

Fender Musicmaster Bass klinkt minder met nieuwe buizen

Bericht door MaartenV »

Nee meneer... ;-)
Het is makkelijker als je denkt.
Gebruikersavatar
MaartenV
Berichten: 2342
Lid geworden op: 05 dec 2010, 16:32

Fender Musicmaster Bass klinkt minder met nieuwe buizen

Bericht door MaartenV »

Gisteren mijn kleine Fendertje weer opgehaald bij Guitar Shop Delft (alias TubeAmpCare.nl). :cheer:

Hij klinkt weer als een klok, de oorspronkelijke buizenconfiguratie (6V6) is weer in ere hersteld, elco's en een defecte audiotransformator vervangen. Dat laatste maakte de reparatie overigens geen tientjes werk meer... :mrgreen:
Het is makkelijker als je denkt.
Plaats reactie