Fender Musicmaster Bass klinkt minder met nieuwe buizen

Plaats hier alles wat met versterking te maken heeft.
Gebruikersavatar
MaartenV
Berichten: 2345
Lid geworden op: 05 dec 2010, 16:32

Fender Musicmaster Bass klinkt minder met nieuwe buizen

Bericht door MaartenV »

Mijn Musicmaster Bass begon in het laag wat goor te klinken, dus dacht ik de bijgeleverde vervangende buizen eens te plaatsen.

De buizen gloeien op en worden verschrikkelijk heet, veel heter dan hun voorgangers. Ze geven véél minder geluid door (in ervaren volume). Tegelijk rook ik een branderige lucht (die best van de stoffige buisjes afkomsttig kan zijn).

De versterker heeft ooit een 'mod' gekregen om van 6V6- naar 6AQ5-buizen over te stappen. (Vermoedelijk vanwege de kosten.)

Iemand een idee waarom de nieuwe Siemens EL90-buisjes zoveel minder klinken? Was ik te ongeduldig? Moet ik iets anders bestellen?
Het is makkelijker als je denkt.
Gebruikersavatar
dr. Bassvibes
Berichten: 11912
Lid geworden op: 06 sep 2008, 12:59

Fender Musicmaster Bass klinkt minder met nieuwe buizen

Bericht door dr. Bassvibes »

Bias niet goed ingesteld? Eindbuizen kun je niet zo makkelijk vervangen als voorversterkerbuizen.
Gebruikersavatar
MaartenV
Berichten: 2345
Lid geworden op: 05 dec 2010, 16:32

Fender Musicmaster Bass klinkt minder met nieuwe buizen

Bericht door MaartenV »

Ik dacht dat je dat bij deze niet zelf kom instellen?
Het is makkelijker als je denkt.
Gebruikersavatar
dr. Bassvibes
Berichten: 11912
Lid geworden op: 06 sep 2008, 12:59

Fender Musicmaster Bass klinkt minder met nieuwe buizen

Bericht door dr. Bassvibes »

Daar houdt mijn kennis al op, haha!

We wachten geduldig op mensen met verstand van zaken. :mrgreen:
Gebruikersavatar
Rieno
Uut Grun
Berichten: 19768
Lid geworden op: 22 sep 2006, 16:32

Fender Musicmaster Bass klinkt minder met nieuwe buizen

Bericht door Rieno »

Even op het net gekeken: zelf instellen met een simpel potmetertje kan idd niet, maar er zitten wel bias-weerstanden in. De versterker biast zichzelf in ieder geval niet, dus het kan zomaar zijn dat het nu niet lekker is ingesteld. Even wegbrengen naar iemand die de weerstanden doormeet en eventueel vervangt dus :)

Hier vond ik wel duidelijke info:
KLIK
I'm so hip, I have difficulty seeing over my pelvis
Muziekschuur
Berichten: 5659
Lid geworden op: 21 sep 2009, 17:10

Fender Musicmaster Bass klinkt minder met nieuwe buizen

Bericht door Muziekschuur »

Afbeelding

Is dit de amp?

https://www.chambonino.com/routework/routewk24.html

Gezien de leeftijd van de amp vermoed ik dat de elco's aan vervanging toe zijn en is het paar buizen dat geplaatst is gematched?

Afbeelding
Het gaat altijd goed.... totdat het fout gaat..
Gebruikersavatar
MR. LEE
Berichten: 7691
Lid geworden op: 04 nov 2013, 19:31

Fender Musicmaster Bass klinkt minder met nieuwe buizen

Bericht door MR. LEE »

Als je het bovenstaande schema'tje bekijkt , dan zie je dat het versterkertje in zgn klasse AB staat.
Door de gemeenschappelijke kathode-weerstand loopt de ruststroom waardoor de kathodes "opgetild" worden t.o.v. de stuurroosters, waardoor deze negatief t.o.v. de kathodes komen te liggen.
Je zult de ruststroom moeten meten of de buisjes niet boven hun max dissipatie-waarde uit komen.
Je kunt eventueel de kathode weerstand wat verhogen ( bijv. 270 Ohm of 330 Ohm ) , en daarna even meten.
( Controleer wel even of de kathode ontkoppel-elco niet lek is , want dan loopt de stroom natuurlijk enorm op )
De anode-ruststroom mag bij deze anodespanning niet boven de 40mA uit komen , anders gaan die lullige buisjes al heel snel sterven .

Bovenstaande is eigenlijk een algemene , goedkope flut-methode om eindbuizen te gaan instellen.
Dit is een manier die vroeger bijv. in de lampen-radio's werd toegepast .

:!: Je vraag , waarom na het vervangen van eindbuizen de boel toevallig slechter werkt is simpel :
Fender betrekt (betrok) buizen bij een fabriek ( vroeger RCA ) ,waarbij de specificaties van die buizen binnen bepaalde tolleranties bleven , zodat het uitwisselen van eindbuizen geen problemen veroorzaakten.
Er zijn nu voorbeelden te noemen ,waarbij na het wisselen met huidige gefabriceerde eindbuizen de versterker totaal niet meer werkt ! ( bijv AMI-Jensen jukebox versterkers )

Bij versterkers waarop een gitaar /basgitaar moet worden aangesloten , willen we eigenlijk 't liefst zo veel mogelijk kabaal uit kunnen halen .
Beter is dan, om een zgn ( gescheiden ) "regelbaar rooster-negatief" aan te leggen.
Dit kan alsnog , maar dan moet er een klein schakelingetje in getimmerd worden , waarbij het rooster-negatief uit de hoogspannings-wikkeling van de voedings-trafo wordt betrokken .
Je versterkertje is toch al geen echte krachtpatser , maar dan geeft ie i.i.g. het onderste uit de kan qua vermogen :wink:
( ...en staat ie niet meer gaar te koken ,....je eindbuizen leven langer ,...en je versterkertje klinkt bovendien ook een stuk luider. )

( :!: je kunt eventueel de hele toko-me-loko ook effe wegbrengen naar een "mannetje" die dat 'r netjes voor je in kan maken :wink: )

P.S : Let in hemelsnaam wel goed op als je besluit om zelf lekker te gaan hobby-en , dat je geen dood-klap van de hoge spanning krijgt .
Laatst gewijzigd door MR. LEE op 30 sep 2016, 07:29, 4 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
MaartenV
Berichten: 2345
Lid geworden op: 05 dec 2010, 16:32

Fender Musicmaster Bass klinkt minder met nieuwe buizen

Bericht door MaartenV »

Dank voor alle reacties! Ik klooi graag zelf maar dit gaat mij boven mijn pet. En ik ben niet gek op apparaten die mij intern willen garen...

Ik breng hem binnenkort weg naar "een mannetje". Tips voor een mannetje (of mannetjes met tijd)?
Het is makkelijker als je denkt.
Gebruikersavatar
MR. LEE
Berichten: 7691
Lid geworden op: 04 nov 2013, 19:31

Fender Musicmaster Bass klinkt minder met nieuwe buizen

Bericht door MR. LEE »

Ik wil best wel "tijd" voor je maken , maar ik woon een pietsie uit de buurt vermoed ik :D

er is vast wel iemand bij jou in de regio te vinden
Muziekschuur
Berichten: 5659
Lid geworden op: 21 sep 2009, 17:10

Fender Musicmaster Bass klinkt minder met nieuwe buizen

Bericht door Muziekschuur »

Wel een versterker die als gitaarversterker prima uit de verf komt. En tweedehands zijn er best een hoop die wel interesse hebben in een vintage fender. Verkoop is dus ook een optie. Om iets nieuws aan te schaffen.
Het gaat altijd goed.... totdat het fout gaat..
Gebruikersavatar
A-lex
Berichten: 4167
Lid geworden op: 10 dec 2009, 19:49

Fender Musicmaster Bass klinkt minder met nieuwe buizen

Bericht door A-lex »

ja maar eh er is niets mis met deze :mrgreen:
"Your inability to invalidate my hypothesis is not at all the same thing as proving it true."
persoonlijk topic...
een goede groove kan je niet kopen...
Gebruikersavatar
MR. LEE
Berichten: 7691
Lid geworden op: 04 nov 2013, 19:31

Fender Musicmaster Bass klinkt minder met nieuwe buizen

Bericht door MR. LEE »

Er is helemaal niet zo veel mee aan de hand :nono:

Het is in feite heel erg simpel op te lossen , ...of het is wat luxer op te lossen met een modificatie waardoor die versterker ook nog 'ns beter presteert ( upgrade )
Gebruikersavatar
MaartenV
Berichten: 2345
Lid geworden op: 05 dec 2010, 16:32

Fender Musicmaster Bass klinkt minder met nieuwe buizen

Bericht door MaartenV »

Deze versterker heb ik net. Met gitaar is hij ontzettend lekker en op lage volumes bevalt hij ook prima met mijn Jazz. En een prettig formaatje voor in de huiskamer. Is dit voor een paar tientjes te fixen?
Het is makkelijker als je denkt.
Gebruikersavatar
MR. LEE
Berichten: 7691
Lid geworden op: 04 nov 2013, 19:31

Fender Musicmaster Bass klinkt minder met nieuwe buizen

Bericht door MR. LEE »

MaartenV schreef:Deze versterker heb ik net. Met gitaar is hij ontzettend lekker en op lage volumes bevalt hij ook prima met mijn Jazz. En een prettig formaatje voor in de huiskamer. Is dit voor een paar tientjes te fixen?
bel 'r daar in de buurt een paar op , dan weet je 't.
Gebruikersavatar
nangyala
Berichten: 1152
Lid geworden op: 15 mei 2006, 09:59

Fender Musicmaster Bass klinkt minder met nieuwe buizen

Bericht door nangyala »

MR. LEE schreef:
MaartenV schreef:Deze versterker heb ik net. Met gitaar is hij ontzettend lekker en op lage volumes bevalt hij ook prima met mijn Jazz. En een prettig formaatje voor in de huiskamer. Is dit voor een paar tientjes te fixen?
bel 'r daar in de buurt een paar op , dan weet je 't.
Maasland - Hoofddorp/ N-V is prima aan te rijden imho
Drums may get yer foot tapping, but the bass puts the grind in yer behind alt.guitar.bass quote
Plaats reactie