Lage B op Aguilar GS212

Plaats hier alles wat met versterking te maken heeft.
Gebruikersavatar
Rieno
Uut Grun
Berichten: 19768
Lid geworden op: 22 sep 2006, 16:32

Lage B op Aguilar GS212

Bericht door Rieno »

Meer volume (in m3 dan) dus en ook nog eens meer speakeroppervlak...het verbaast me niks. Die zullen altijd beter met (relatief) extreme instellingen om kunnen gaan. Diezelfde mishandeling kun je eigenlijk niet verwachten van een 212 ;)
I'm so hip, I have difficulty seeing over my pelvis
Gebruikersavatar
SpcMnk
Berichten: 5225
Lid geworden op: 28 feb 2013, 23:36

Lage B op Aguilar GS212

Bericht door SpcMnk »

Ik zou ter vergelijk toch eens een Bag End 15"of liever nog 18" gaan uitproberen als ik jouw was. Die krengen gaan tot onder de 10hrz, super strak en loei hard. En kunnen heel wat mishandeling aan. Kwa gewicht zit je dan wel weer rond die 40KG..

Of die lage frequenties wenselijk of lekker zijn is smaak en voorkeur. Zelf zoek ik het ook niet meer maar, een paar jaar geleden vond ik dat toch ook wel lekker. Heel veel muren laten rammelen met mijn 18" toentertijd.
TE KOOP op Marktplaats: geen idee, klik eens...

wombatboter: "Je speelt zoals je bent..."
Gear: Tien vingers en een voet...
Gebruikersavatar
Unlord
Berichten: 4354
Lid geworden op: 31 jul 2005, 19:36

Lage B op Aguilar GS212

Bericht door Unlord »

Ik heb destijds eens een mongool op bezoek gehad die mijn Aguilar GS412 van weleer wilde uitproberen. Die wist met zijn amp settings en vingeraanslag mijn cab goed over zijn nek te krijgen. Het klonk nergens naar en die gast vond dat mijn cab maar matig was. Ik weet wel beter.

Als je een Aguilar kut kunt laten klinken, zou ik eerst eens naar je amp settings kijken. Totaal mee eens dat veel diep laag niks toevoegt in een gigsituatie. Als je persé je bas dik wilt voelen in de oefenruimte, zet je amp dan plat op de vloer. Pootjes weghalen enzo. Ook de kwaliteit van de vloer telt dan mee.
Muziekschuur
Berichten: 5659
Lid geworden op: 21 sep 2009, 17:10

Lage B op Aguilar GS212

Bericht door Muziekschuur »

De excursie van 10 en 12 inches is de laatste jaren weer verder verbeterd. Bij aanschaf kijken wat de laatste speakers zijn en kijken of ze in je cab van jouw keuze zit is tegenwoordig (weer) lonend.

Peavey is een fabrikant die speakerdriver fabrikage in eigen huis verricht. Bij deze cabs is het dus testen. Maar Peavey is over het algemeen zeer competatief. Ik ben zeer nieuwsgierig hoe de nieuwe cabs zullen klinken. Ik ben alvast erg enthousiast over de nieuwe Minimax en minimega. Terwijl ik toch een buizendude ben geworden omdat zelfs Trace elliot mij in vergelijking niet kon bekoren.
Het gaat altijd goed.... totdat het fout gaat..
Gebruikersavatar
MR. LEE
Berichten: 7699
Lid geworden op: 04 nov 2013, 19:31

Lage B op Aguilar GS212

Bericht door MR. LEE »

Bo B schreef:Ha allen,

Ik zoek een lichtgewicht bascabinet waarmee ik op stevig volume rock en heavy metal kan spelen zonder dat de speakers over hun nek gaan als ik de lage B aansla.

Ik heb mijn oog laten vallen op de Aguilar GS 212. Gaat dat werken? Goeie rocksound volgens mij (dat is uiteraard een voorwaarde), maar kunnen die twee 12 inch-speakers die B aan?

Het is een tweedehands. Hij is nagekeken en dus in orde. Maar wat zo'n ding kan hoor je pas in de oefenruimte en op het podium.

Tips voor andere cabinets die aan mijn eisen voldoen zijn ook welkom trouwens!
Thnx alvast.
Aguilar is een goed merk , dus het zou (kort door de bocht) moeten kunnen.
Een ketting is helaas zo sterk als de zwakste schakel , ...als je amp te veel "rumble" doorlaat , dan werkt het gros van de speaker-cabinets niet.
Wat je dus moet doen = uitproberen met je eigen amp :!: ( en niet zachtjes , maar effe redelijk hard )
Ga ook zelf eens om je heen kijken (en horen) wat andere bassisten gebruiken , dan hoef je het wiel niet uit te gaan vinden :D

Mocht je amp de vervelende factor wezen , dan kan daar met een kleine ingreep wat aan worden gedaan zodat ie daarna wel geschikt is.
( met name buizenversterkers kunnen soms vervelende etters wezen in het laag :D )

2ehands speaker-cabinets aanschaffen blijft een gok.
Speakers SLIJTEN namelijk :( ,....ook al ziet het er op het oog ( aan de voorkant ) nog allemaal redelijk uit.

En dan nog dit : Speaker-fabrikanten jokken vrijwel allemaal als het in de specs over belastbaarheid gaat.
Vroeger gaf men bijv. bij Eminence ook nog de RMS-belastbaarheid bij 100 Hz op , .....maar ja, ...dat levert geen spectaculaire getallen op . :D
Gebruikersavatar
Jerry
Berichten: 2769
Lid geworden op: 17 nov 2006, 11:49

Lage B op Aguilar GS212

Bericht door Jerry »

A-lex schreef:de mythe is dat je laag nodig hebt bij lage stemmingen terwijl al het goeie geluid juist in de mids zit :D
Niet perse, in de stoner/doom hoek heb je juist een amp en cabinet nodig die die lage flubber brij, die onder de 40Hz leeft, kunnen reproduceren. Zeker als je zonder PA support speelt. Maar bij heavy metal denk ik meer aan een "strakke B" of een "tight low end", en niet echt aan 18 inchers die lager dan laag gaan. Zoals Rieno al zei:
Rieno schreef: En een strakke lage B komt niet door die lage frequenties; juist door de hogere harmonischen idd. Dus dan is het interessanter om te kijken naar een kast die dát goed weergeeft en dan zijn dat er een hoop.
Gebruikersavatar
A-lex
Berichten: 4167
Lid geworden op: 10 dec 2009, 19:49

Lage B op Aguilar GS212

Bericht door A-lex »

voor stoner zou ik gewoon m'n ampeg 8*10" gebruiken die stopt ergens rond de 55HZ
en klinkt modderiger (goeie modder dat wel :mrgreen: ) dan m'n fender bassman 2*15"
"Your inability to invalidate my hypothesis is not at all the same thing as proving it true."
persoonlijk topic...
een goede groove kan je niet kopen...
Gebruikersavatar
Jerry
Berichten: 2769
Lid geworden op: 17 nov 2006, 11:49

Lage B op Aguilar GS212

Bericht door Jerry »

A-lex schreef:voor stoner zou ik gewoon m'n ampeg 8*10" gebruiken die stopt ergens rond de 55HZ
en klinkt modderiger (goeie modder dat wel :mrgreen: ) dan m'n fender bassman 2*15"
58Hz op -3dB volgens de site, 40 op -10dB, maar die waarden zullen waarschijnlijk 'iets' opgeblazen zijn :mrgreen: Omdat die 8*10 een gesloten systeem is valt hij minder snel af in het laag waardoor er met de EQ nog wel iets te doen valt. Een kast die daadwerkelijk 28Hz weergeeft op -3 krijg je volgens mij een onpasselijk gevoel van in je pens, misschien had ik iets genuanceerder moeten zijn.
Gebruikersavatar
Rieno
Uut Grun
Berichten: 19768
Lid geworden op: 22 sep 2006, 16:32

Lage B op Aguilar GS212

Bericht door Rieno »

Afbeelding
https://www.accugroovellc.com/whappo-grande

De El Whappo Grande! 21", 28Hz op -6dB 8)
I'm so hip, I have difficulty seeing over my pelvis
Gebruikersavatar
A-lex
Berichten: 4167
Lid geworden op: 10 dec 2009, 19:49

Lage B op Aguilar GS212

Bericht door A-lex »

Jerry schreef:
A-lex schreef:voor stoner zou ik gewoon m'n ampeg 8*10" gebruiken die stopt ergens rond de 55HZ
en klinkt modderiger (goeie modder dat wel :mrgreen: ) dan m'n fender bassman 2*15"
58Hz op -3dB volgens de site, 40 op -10dB, maar die waarden zullen waarschijnlijk 'iets' opgeblazen zijn :mrgreen: Omdat die 8*10 een gesloten systeem is valt hij minder snel af in het laag waardoor er met de EQ nog wel iets te doen valt. Een kast die daadwerkelijk 28Hz weergeeft op -3 krijg je volgens mij een onpasselijk gevoel van in je pens, misschien had ik iets genuanceerder moeten zijn.
tis een Heritage series !! klinkt net iets beter dan de originele vooral in de mids hoor ik een meer open geluid !!
volgens de site : Frequency response: 40Hz - 5kHz
nu is dat toch allemaal wat gezever rond de 55hz is ongeveer waar het kantelt in de praktijk.
ik ben ook met synthesizers bezig en daar kan je wel mee tot aan de absolute bodemfrequenties gaan daarom dat ik er zo stellig over kan zijn dat die frequenties niet zoveel met je basgitaargeluid te maken hebben :D
"Your inability to invalidate my hypothesis is not at all the same thing as proving it true."
persoonlijk topic...
een goede groove kan je niet kopen...
Rdatema
Berichten: 759
Lid geworden op: 23 okt 2016, 20:33

Lage B op Aguilar GS212

Bericht door Rdatema »

Bo B schreef:Ha allen,

Ik zoek een lichtgewicht bascabinet waarmee ik op stevig volume rock en heavy metal kan spelen zonder dat de speakers over hun nek gaan als ik de lage B aansla.

Ik heb mijn oog laten vallen op de Aguilar GS 212. Gaat dat werken? Goeie rocksound volgens mij (dat is uiteraard een voorwaarde), maar kunnen die twee 12 inch-speakers die B aan?

Het is een tweedehands. Hij is nagekeken en dus in orde. Maar wat zo'n ding kan hoor je pas in de oefenruimte en op het podium.

Tips voor andere cabinets die aan mijn eisen voldoen zijn ook welkom trouwens!
Thnx alvast.
De post onder me zegt het al :) Er zijn wel wat regels verbonden aan commerciële accounts en in andere topics reclame maken proberen we dus juist tegen te gaan. Anders komt het allemaal zo reclame-ig over.

- Rieno
beheerder BGF
Commercieel actief met Acoustic Alignment speakerkasten (stock, custom en meer)
Gebruikersavatar
Sjtevel 1984
Berichten: 2828
Lid geworden op: 18 okt 2012, 01:06

Lage B op Aguilar GS212

Bericht door Sjtevel 1984 »

Heb je deze al gelezen?: viewtopic.php?f=19&t=47914

Volgens mij is je post in strijd met de eerste regel.
Unlord schreef:Gelukkig heeft ook kutmuziek een publiek.
Rdatema
Berichten: 759
Lid geworden op: 23 okt 2016, 20:33

Lage B op Aguilar GS212

Bericht door Rdatema »

Helemaal terecht en oprecht excuses voor de ongepaste verwijzing naar ons commerciële product. Het is goed dat verwezen is naar de afspraken daarover, beschouw het als eenmalige beginnersfout op dit forum.

Het zou natuurlijk ook mogelijk zijn om naar het merk te verwijzen vanuit een niet commercieel account maar dan is het feitelijk ook reclame maken. Waar het om te doen was, was het reageren op de vraag om tips naar (nog niet genoemde) cabinetten die aan de door TS gestelde criteria voldoen. Om elke vorm van sluikreclame te voorkomen was expliciet verwezen naar het voorsteltopic, maar voor nu laten we het verwijzen naar de mogelijkheden van de Acoustic Alignment producten maar even over aan forumleden die daar (uit ervaring of interesse) kennis van hebben genomen.

Blijft het vermelden waard dat het heel mooi is om te lezen hoe gefundeerd de ervaringen zijn die op dit topic met elkaar gedeeld worden!
Commercieel actief met Acoustic Alignment speakerkasten (stock, custom en meer)
Plaats reactie