Lage B op Aguilar GS212

Plaats hier alles wat met versterking te maken heeft.
Bo B
Berichten: 5
Lid geworden op: 12 okt 2016, 13:41

Lage B op Aguilar GS212

Bericht door Bo B »

Ha allen,

Ik zoek een lichtgewicht bascabinet waarmee ik op stevig volume rock en heavy metal kan spelen zonder dat de speakers over hun nek gaan als ik de lage B aansla.

Ik heb mijn oog laten vallen op de Aguilar GS 212. Gaat dat werken? Goeie rocksound volgens mij (dat is uiteraard een voorwaarde), maar kunnen die twee 12 inch-speakers die B aan?

Het is een tweedehands. Hij is nagekeken en dus in orde. Maar wat zo'n ding kan hoor je pas in de oefenruimte en op het podium.

Tips voor andere cabinets die aan mijn eisen voldoen zijn ook welkom trouwens!
Thnx alvast.
Gebruikersavatar
SpcMnk
Berichten: 5222
Lid geworden op: 28 feb 2013, 23:36

Lage B op Aguilar GS212

Bericht door SpcMnk »

ervaring leert dat.. voor een strakke weergave van een lage toon het cabinet het laatste probleem is. Kwaliteit van de bas en de amp hebben een veel grotere invloed.

Dus, als je bas en amp met je huidige speakers geen probleem geven zullen ze dat met die GS212 zeker niet doen. Is een top kastje! ookal zou ik voor een dikke rock sound eerder iets uit de DB serie van Aguilar uitzoeken, net iets meer vintage kleurje aan het geluid.
Zelf gebruik ik al jaren naar tevredenheid SL112 cabs.

Gewoon veel uitproberen, kom je vanzelf tegen wat je lekker vind. Een dikke Bag End 18" kast kan ik je ook aanraden... weegt wel iets van 100kg :mrgreen:
TE KOOP op Marktplaats: geen idee, klik eens...

wombatboter: "Je speelt zoals je bent..."
Gear: Tien vingers en een voet...
Joe
Berichten: 116
Lid geworden op: 08 sep 2005, 14:36

Lage B op Aguilar GS212

Bericht door Joe »

Voor een rocksound kan je inderdaad beter gaan voor de DB cabs van Aguilar.

Ik heb een mooie DB212 in de aanbieding :D
Staat ook op markplaats.
Muziekschuur
Berichten: 5659
Lid geworden op: 21 sep 2009, 17:10

Lage B op Aguilar GS212

Bericht door Muziekschuur »

Een compacte 15 is denk ik slimmer. Vanwege de excursie (uitslag) die nodig is. Bij dat soort lage tonen wordt het al gauw zoeken naar goede spullen. Ik vermoed dat de nieuwe Peavey cabinetten die bij de nieuwe MINIMAX en MINIMEGA zitten wel eens zeer goede kandidaten zouden kunnen zijn.

Het gaat altijd goed.... totdat het fout gaat..
Gebruikersavatar
A-lex
Berichten: 4167
Lid geworden op: 10 dec 2009, 19:49

Lage B op Aguilar GS212

Bericht door A-lex »

de mythe is dat je laag nodig hebt bij lage stemmingen terwijl al het goeie geluid juist in de mids zit :D
"Your inability to invalidate my hypothesis is not at all the same thing as proving it true."
persoonlijk topic...
een goede groove kan je niet kopen...
Gebruikersavatar
AmericanIdiot
Berichten: 6227
Lid geworden op: 12 feb 2005, 10:41

Lage B op Aguilar GS212

Bericht door AmericanIdiot »

^ Mee eens. Een goede 410 kan een open B prima weergeven; ik filter zelfs op mijn amp alles onder de 40Hz met 48db/octaaf weg.
Marleaux JB-5 DiMarzio's Hotwire Funky 77 5str Fender US Jazz '83 EMG's Fender Dimension Deluxe V Eden D410XST D210XLT EBS 112 Neo
Crown XTi1000 MarkBass F1
Muziekschuur
Berichten: 5659
Lid geworden op: 21 sep 2009, 17:10

Lage B op Aguilar GS212

Bericht door Muziekschuur »

Goeie opmerking A-lex. Maar probeer eens met een contra bas.
Het gaat altijd goed.... totdat het fout gaat..
Gebruikersavatar
Unlord
Berichten: 4342
Lid geworden op: 31 jul 2005, 19:36

Lage B op Aguilar GS212

Bericht door Unlord »

De Aguilar GS212 is nou niet bepaald licht, dacht ik. Ik heb een Tecamp L410 gehad waar prima met de B over te vlammen was. Tegenwoordig heb ik mijn (best dure) Barefaced Big Twin II die elke B aankan. Nooit meer wat anders.
evert
Berichten: 269
Lid geworden op: 11 apr 2005, 15:46

Lage B op Aguilar GS212

Bericht door evert »

AmericanIdiot schreef:^ Mee eens. Een goede 410 kan een open B prima weergeven; ik filter zelfs op mijn amp alles onder de 40Hz met 48db/octaaf weg.
He??? De grondtoon van een lage B is ca 34Hz, en dan alles onder de 40Hz weg filteren? Als je over een PA speelt snap ik dat nog.
Gebruikersavatar
A-lex
Berichten: 4167
Lid geworden op: 10 dec 2009, 19:49

Lage B op Aguilar GS212

Bericht door A-lex »

maak eens met een sinegenerator een 40 hz toon :wink: en bedenk dan een keer hoeveel je daarvan nodig hebt in de mix
"Your inability to invalidate my hypothesis is not at all the same thing as proving it true."
persoonlijk topic...
een goede groove kan je niet kopen...
evert
Berichten: 269
Lid geworden op: 11 apr 2005, 15:46

Lage B op Aguilar GS212

Bericht door evert »

A-lex schreef:maak eens met een sinegenerator een 40 hz toon :wink: en bedenk dan een keer hoeveel je daarvan nodig hebt in de mix
Deze snap ik niet in context met de vraag of een lage B nog goed wordt weergegeven op een GS212 cabinet ;-<
Een lage B heeft als grondtoon 34Hz en bevat geen "harmonic content" op 40 Hz, alleen op N maal de fundamental frequentie, met N een integer, voornamelijk even, getallen. Een Lage B bevat veel vermogen op de 2de harmonische (N=2) = 68Hz en 4e harm. etc.
De meeste (kleine) basspeakers zullen voor een lage B meer akoestisch vermogen genereren op de 2de harmonische, dat hoeft niet erg te zijn. Je hoort jezelf daarmee prima, de grondtoon is normaliter meer voelbaar.
Gebruikersavatar
Rieno
Uut Grun
Berichten: 19768
Lid geworden op: 22 sep 2006, 16:32

Lage B op Aguilar GS212

Bericht door Rieno »

Het probleem is vaak een praktisch probleem van geen ruzie met de geluidsman willen krijgen. En om nu te zeggen dat alles onder de 40Hz echt iets toevoegt op het podium...meestal is het wat laag gerommel dat ook nog eens lelijk opgepakt wordt door het podium en andere 'klankkasten'. Sowieso zijn de frequenties en de dB-waarden die erbij vermeld worden vaak schromelijk overdreven door de fabrikanten.

Je houdt een strakkere sound dan wanneer je alles doorlaat.

En een strakke lage B komt niet door die lage frequenties; juist door de hogere harmonischen idd. Dus dan is het interessanter om te kijken naar een kast die dát goed weergeeft en dan zijn dat er een hoop. Als er dan een flinke demping op alles onder de 40Hz zou zitten...wat boeit het?
I'm so hip, I have difficulty seeing over my pelvis
Bo B
Berichten: 5
Lid geworden op: 12 okt 2016, 13:41

Lage B op Aguilar GS212

Bericht door Bo B »

Thnx voor jullie deskundige commentaar folks.
Ik heb de 2ehands GS212 uitgeprobeerd, en jawel, er begint iets te kraken/klapperen als ik hem hard zet, er flink wat laag in draai en dan mijn lage B aansla. Terwijl die cab is nagekeken.
Wat ik me dus afvraag: ligt dat aan die cab of aan het feit dat ik hem best op zn donder heb gegeven qua laag en volume? Feit: mijn ouwe loodzware Peavey-cabs kunnen het WEL aan...
Gebruikersavatar
Rieno
Uut Grun
Berichten: 19768
Lid geworden op: 22 sep 2006, 16:32

Lage B op Aguilar GS212

Bericht door Rieno »

Flink wat laag indraaien op hoog volume is sowieso een recept voor narigheid. Zijn je Peavey's toevallig grotere speakers?
I'm so hip, I have difficulty seeing over my pelvis
Bo B
Berichten: 5
Lid geworden op: 12 okt 2016, 13:41

Lage B op Aguilar GS212

Bericht door Bo B »

410TX en bijbehorende 15 inch. 41 kilo per stuk...
Plaats reactie